نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.
2 عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر برنامه درسی زائد بر اهداف پیشرفت (حیطه های آموزشی و مهارتی) و توانمندسازی دانشجویان رشته پزشکی استان مازندران» در دانشگاه های علوم پزشکی استان مازندران پرداخت. پژوهش از نظر ماهیت و هدف از نوع پژوهش های کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیأت علمی و خبرگان دانشگاه علوم پزشکی آشنا به برنامه درسی به تعداد 20 نفر و در بخش کمّی شامل دانشجویان علوم پزشکی به تعداد2800 نفر بود. روش و ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی از روش دلفی که با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت و در بخش کمّی، از روش میدانی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته 85 سوالی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرم افزار21SPSS و SMARTPLS3 انجام گرفت. نتایج بدست آمده بدین شرح است:1-در بررسی ابعاد برنامه درسی زائد 6 بُعد و 44 شاخص شناسایی و تأیید شد. ابعاد اصلی و شاخصها شامل: عوامل فردی دانشجو(6 شاخص)، عوامل فردی استاد(9 شاخص)، برون سازمانی(3 شاخص)، عوامل سازمانی(14شاخص)، عوامل آموزشی(8 شاخص) و عوامل زمینه ای(6 شاخص) می باشد 2- برنامۀدرسی زائد بر اهداف پیشرفت دانشجویان رشته پزشکی تأثیر معنادار دارد.3- برنامۀدرسی زائد بر توانمند سازی دانشجویان رشته پزشکی تأثیر معناداری دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the effect of redundant curriculum on achievement goals (educational and skill areas) and empowerment of medical students in Mazandaran province
نویسندگان [English]
- Ali Halimi 1
- Seyedeh Esmat Rasooli 2
- Vahid Fallah 2
1 PhD Student, Department of Educational Sciences, Curriculum Planning, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran.
2 Faculty member, Department of Educational Sciences, Curriculum Planning, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran.
چکیده [English]
The present study investigated the effect of redundant curriculum on achievement goals (educational and skill areas) and empowerment of medical students in medical universities of Mazandaran province. The statistical population of this applied research in the qualitative phase included 15 faculty members and experts of universities of medical sciences familiar with the curriculum. The population of quantitative phase included 2800 medical students of whom 210 were selected as the research sample based on Cochran's formula. The sampling method in the qualitative phase was the purposive sampling method while in the quantitative phase, the stratified random method proportional to the size of the statistical population was used. Methods and tools of data collection in the qualitative phase included the Delphi method which was done using semi-structured interviews, and in the quantitative phase, the field method was conducted with the help of a researcher-made questionnaire including 85 items. Data analysis was performed by exploratory and confirmatory factor analysis using SPSS 21 and SMARTPLS3 software. The results are as follows: 1- In examining the dimensions of the curriculum, 6 dimensions and 44 indicators were identified and confirmed. Main dimensions and indicators include: individual factors of the student (6 indicators), individual factors of the professors (9 indicators), extra-organizational factors (3 indicators), organizational factors (14 indicators), educational factors (8 indicators) and contextual factors (6 indicators) 2- Redundant curriculum has a significant effect on the achievement goals of medical students. 3- Redundant curriculum has a significant effect on the empowerment of medical students.
کلیدواژهها [English]
- redundant curriculum
- achievement goals
- empowerment
- medical sciences