%0 Journal Article %T بررسی تأثیر برنامه درسی زائد بر اهداف پیشرفت (حیطه های آموزشی و مهارتی) و توانمندسازی دانشجویان رشته علوم پزشکی استان مازندران %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A حلیمی, علی %A رسولی, سیده عصمت %A فلاح, وحید %D 2021 %\ 04/21/2021 %V 12 %N 1 %P 268-280 %! بررسی تأثیر برنامه درسی زائد بر اهداف پیشرفت (حیطه های آموزشی و مهارتی) و توانمندسازی دانشجویان رشته علوم پزشکی استان مازندران %K برنامه درسی زائد %K اهداف پیشرفت %K توانمند سازی %K علوم پزشکی %R 10.22118/edc.2020.238740.1436 %X پژوهش حاضر به بررسی تأثیر برنامه درسی زائد بر اهداف پیشرفت (حیطه های آموزشی و مهارتی) و توانمندسازی دانشجویان رشته پزشکی استان مازندران» در دانشگاه های علوم پزشکی استان مازندران پرداخت. پژوهش  از نظر ماهیت و هدف از نوع پژوهش های کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیأت علمی و خبرگان  دانشگاه علوم پزشکی آشنا به برنامه درسی به تعداد 20 نفر و در بخش کمّی شامل دانشجویان علوم پزشکی  به تعداد2800 نفر بود. روش  و ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی  از روش دلفی که با استفاده از  مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت و در بخش کمّی،  از روش میدانی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته 85 سوالی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با  تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرم افزار21SPSS و SMARTPLS3 انجام گرفت. نتایج بدست آمده بدین شرح است:1-در بررسی ابعاد برنامه درسی زائد 6 بُعد  و 44 شاخص شناسایی و تأیید شد. ابعاد اصلی و شاخص­ها شامل: عوامل فردی دانشجو(6 شاخص)، عوامل فردی استاد(9 شاخص)، برون سازمانی(3 شاخص)، عوامل سازمانی(14شاخص)، عوامل آموزشی(8 شاخص) و عوامل زمینه ای(6 شاخص) می باشد 2- برنامۀ­درسی زائد بر اهداف پیشرفت دانشجویان رشته پزشکی تأثیر معنادار دارد.3- برنامۀ­درسی زائد بر توانمند سازی دانشجویان رشته پزشکی تأثیر معناداری دارد. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_131238_e7e2621a8c9099bad13fe1f718c927a3.pdf