TY - JOUR ID - 131238 TI - بررسی تأثیر برنامه درسی زائد بر اهداف پیشرفت (حیطه های آموزشی و مهارتی) و توانمندسازی دانشجویان رشته علوم پزشکی استان مازندران JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - حلیمی, علی AU - رسولی, سیده عصمت AU - فلاح, وحید AD - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران. AD - عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 1 SP - 268 EP - 280 KW - برنامه درسی زائد KW - اهداف پیشرفت KW - توانمند سازی KW - علوم پزشکی DO - 10.22118/edc.2020.238740.1436 N2 - پژوهش حاضر به بررسی تأثیر برنامه درسی زائد بر اهداف پیشرفت (حیطه های آموزشی و مهارتی) و توانمندسازی دانشجویان رشته پزشکی استان مازندران» در دانشگاه های علوم پزشکی استان مازندران پرداخت. پژوهش  از نظر ماهیت و هدف از نوع پژوهش های کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیأت علمی و خبرگان  دانشگاه علوم پزشکی آشنا به برنامه درسی به تعداد 20 نفر و در بخش کمّی شامل دانشجویان علوم پزشکی  به تعداد2800 نفر بود. روش  و ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی  از روش دلفی که با استفاده از  مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت و در بخش کمّی،  از روش میدانی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته 85 سوالی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با  تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرم افزار21SPSS و SMARTPLS3 انجام گرفت. نتایج بدست آمده بدین شرح است:1-در بررسی ابعاد برنامه درسی زائد 6 بُعد  و 44 شاخص شناسایی و تأیید شد. ابعاد اصلی و شاخص­ها شامل: عوامل فردی دانشجو(6 شاخص)، عوامل فردی استاد(9 شاخص)، برون سازمانی(3 شاخص)، عوامل سازمانی(14شاخص)، عوامل آموزشی(8 شاخص) و عوامل زمینه ای(6 شاخص) می باشد 2- برنامۀ­درسی زائد بر اهداف پیشرفت دانشجویان رشته پزشکی تأثیر معنادار دارد.3- برنامۀ­درسی زائد بر توانمند سازی دانشجویان رشته پزشکی تأثیر معناداری دارد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_131238.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_131238_e7e2621a8c9099bad13fe1f718c927a3.pdf ER -