نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران
2 عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مازندران، ایران.
3 عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی چهارچوبی به منظور تاثیر عوامل موثر بر مدیریت تجربه در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران انجام شد. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی، و از نظر روش توصیفی از نوع زمینه یابی بود. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی، استادان مدعو و حق التدریس و کارکنان دارای تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران در سال 1400 بود. حجم نمونه به روش غیر تصادفی دردسترس، با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 153 نفرتعیین شد. روش جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر کتابخانهای، و ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه محقق ساخته بود، که روایی سازه آن، با استفاده از روش تحلیل عاملی و مقدار پایایی آن از طریق ضریب آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگوروف- اسمیرنوف K-S جهت نرمال بودن متغیرهای پژوهش و جهت پاسخگویی به سوالات پژوهش از تحلیل رگرسیونی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS22 و LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد بین ابعاد مدیریت تجربه در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران اثر مثبت و معنیداری وجود دارد. بر این اساس مشخص شد که 69 درصد مدیریت تجربه در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران به ابعاد مدیریت تجربه که شامل چهار بعد بشرح: 1. اکتساب تجربه 2. تشکیل تیم مستندسازی تجربه ، 3. انتشار تجربه 4. تداوم مستندسازی تجربه در سازمان. میباشد، وابسته است. که این ابعاد میتوانند مدیریت تجربه در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران را تبیین و پیش بینی کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Framework Design for Influencing the Dimensions of Experience Management in Mazandaran Universities of Medical Sciences
نویسندگان [English]
- Azita Derakhshesh 1
- Reza Yousefi Saeedabadi 2
- Saeed Saffarian Hamedani 3
1 PhD Student, Department of Educational Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
2 Faculty member, Department of Educational Management, Islamic Azad University, Sari Branch, Mazandaran, Iran.
3 Faculty member of Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran.
چکیده [English]
The aim of this Framework design for influencing the dimensions of experience management in Mazandaran universities of medical sciences). The research method was applied in terms of purpose and descriptive in terms of descriptive method. The statistical population of the study included faculty members, visiting professors and faculty members and staff with postgraduate education in Mazandaran University of Medical Sciences in 1400. The sample size was determined non-randomly, using Cochran's formula to 153 people. The data collection method in the present study was library, and the measurement tool included a researcher-made questionnaire, the construct validity of which was confirmed by factor analysis method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. In order to analyze the data, Kolmogorov-Smirnov K-S test was used to normalize the research variables and to answer the research questions, regression analysis and structural equations were used using SPSS22 and LISREL software.The results showed that there is a positive and significant effect between ips and components of experience management in Mazandaran universities of medical sciences. Based on this, it was found that 69% of experience management in Mazandaran universities of medical sciences to the dimensions and components of experience management, which includes four dimensions: 1. Acquisition of experience 2. Formation of experience documentation team, 3. Dissemination of experience 4. Continuity of experience documentation in organization. Is dependent. These dimensions can explain and predict the management of experience in Mazandaran universities of medical sciences.
کلیدواژهها [English]
- Experience Management
- Experience Dissemination
- Experience Acquisition