نوع مقاله : مقاله کوتاه
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی ، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
2 عضو هیأت علمی ، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران.
3 عضو هیأت علمی ، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز.اهواز.ایران.
4 عضو هیأت علمی ، گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، ، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر استفاده از نرم افزار چند رسانه ای بازی بر تشخیص گفتارفلجی در دانشجویان گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. جمعیت این مطالعه 21 دانشجوی گفتاردرمانی ورودی93 ( 5پسر و 16 دختر) در محدودهی سنی 24-21سال (با میانگین سنی09/3 ± 32/21) که مبحث تشخیص گفتارفلجی را به شیوه ی سنتی فراگرفتند و 13دانشجوی گفتاردرمانی ورودی 95 (4 پسر و 9 دختر) در محدوده ی سنی 23-21 سال(با میانگین سنی68/2 ± 43/21) مبحث تشخیص گفتارفلجی را به شیوه ی سنتی و نرم افزار بازی چندرسانه ای ( شیوه تلفیقی) گذراندند.این نرم افزار چند رسانه ای دارای سه بخش سوالات متنی ، پخش صدا و فیلم آموزشی از علائم گفتارفلجی است. دانشجو پس از پاسخ به هر سوال در صورت پاسخ درست سکه دریافت میکند و به مراحل بعد ، پخش صدا و سپس پخش فیلم آموزشی راه می یابد که این مورد مستلزم دریافت تعداد معینی سکه می باشد و همچنین در صورت پاسخ غلط از سکه های وی کسر میگردد. همچنین با ارائه پاسخ صحیح و دریافت سکه ی کافی فایل کاملی از نکات اصلی تشخیص گفتارفلجی به عنوان پاداش دریافت می کند.در پایان ترم شش نمره ی کارورزی و ایستگاه آسکی ثبت گردید. آزمون تی تست مستقل تفاوت معنادار میان نمره کارورزی و ایستگاه آسکی در گروه وجود داشت(p≤0.001). از این رو استفاده از بازیهای چند رسانه ای در کلاس درس منجر به افزایش عملکرد بالینی دانشجویان در مواجهه با بیمار دارای گفتارفلجی گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Diagnosis of dysarthria symptoms by using game multimedia software n Ahvaz speech therapy students
نویسندگان [English]
- Parvane Rahimifar 1
- negin moradi 2
- Majid Soltani 3
- mohammad jafar shaterzadeh yazdi 4
1 Faculty member, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
2 Faculty member, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
3 Faculty member,, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
4 Faculty member, Department of Physiotherapy Therapy, School of Rehabilitation ,Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
The aim of present study is to investigate the effect of using game multimedia software on diagnosis of dysarthria in speech therapy students of Ahwaz Jundishapur University of medical science. The population of this study is 21 speech therapy students of 2014 entry ( 5boys and 16 girls) in age range of 21-24 (with average age of 21/32 ±3/09) who was learned the topic of dysarthria diagnosis in traditional way and 13 speech therapy students of 2016 entry (4boys and 9 girls) in age range of 21-23 ( with average age of 21/43±2/68) passed the topics of dysarthria recognition in the traditional way and multimedia game software ( integrated). This multimedia software includes three parts of text questions, audio and training videos from dysarthria symptoms. Students after each question earn coins if their answer is correct and then they enter to the next level, audio play and then training videos which it requires a certain number of coins and will also be deducted if the coins are answered incorrectly. You will also receive a full file of key point of dysarthria diagnosis as a reward if you answer correctly and receive enough coins. At the end of the semester,six internship scores and OSCE station is recorded. In independent T-test there was significant difference between internship scores and OSCE station in the group (p≤0.001). so using the multimedia games in class leads to increase students clinical performance in confronting with dysarthria patients.
کلیدواژهها [English]
- multimedia Game
- dysarthria
- Speech Therapy