نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، مدرس دانشگاه فرهنگیان بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هوش اجتماعی و انگیزش تحصیلی در اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بیرجند بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 95_1394 بود. از بین جامعه 400 نفری دانشجویان رشته پرستاری، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تعداد 196 نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل مقیاس انگیزش تحصیلی، مقیاس هوش اجتماعی و مقیاس اشتیاق تحصیلی بود. از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون جهت تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین انگیزش تحصیلی و اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین انگیزش تحصیلی و خرده مؤلفههای اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی نیز رابطه معنادار مثبتی وجود دارد؛ اما نتایج نشان داد بین هوش اجتماعی و اشتیاق تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که انگیزش تحصیلی میتواند اشتیاق تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کند. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود دورهها و کارگاههای آموزشی در جهت تقویت انگیزه و اشتیاق تحصیلی دانشجویان توسط دست اندرکاران نظام آموزشی در دانشگاه تشکیل گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Social Intelligence and Academic Motivation in Academic Enthusiasm of Nursing Students at Birjand University of Medical Sciences
نویسندگان [English]
- Mohammad Chamani 1
- علی اکبر عجم 2
- Mojtaba Salmabady 3
1 M.A. in educational research, Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Payam Noor University, Tehran , IR of Iran.
2 Faculty member, Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Payam Noor University, Tehran, IR of Iran.
3 M.A. in Family Counseling, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabatabai University, Farhangian University of Birjand, Birjand, Iran
چکیده [English]
This study examined the role of social intelligence and academic motivation in the students' enthusiasm of Medical Sciences.The study was descriptive and correlational. The study population was all students at Birjand University of Medical Sciences in the academic year 2015, using stratified sampling method, 196 persons were selected; furthermore, study tools included academic motivation scale, social intelligence and academic enthusiasm scale. Pearson correlation coefficient test and regression analysis were used. Afterwards, the data analysis showed that there was a significant positive relationship between motivation and academic enthusiasm; and there was also a significant positive relationship
between motivation, cognitive and affective enthusiasm; although the results showed no significant relationship between social intelligence and academic enthusiasm. Regression analysis indicated that students' academic enthusiasm can be predicted by students’ academic motivation. According to the research findings, it is suggested that educational courses and workshops, in order to
enhance students' motivation and enthusiasm, should be programmed and considered in university educational system
کلیدواژهها [English]
- social intelligence
- academic motivation
- academic enthusiasm
- students