TY - JOUR ID - 81478 TI - بررسی نقش هوش اجتماعی و انگیزش تحصیلی در اشتیاق تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - چمنی, محمد AU - عجم, علی اکبر AU - مجتبی, سلم آبادی AD - کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، مدرس دانشگاه فرهنگیان بیرجند، بیرجند، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 4 SP - 399 EP - 408 KW - هوش اجتماعی KW - انگیزش تحصیلی KW - اشتیاق تحصیلی KW - دانشجویان DO - N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هوش اجتماعی و انگیزش تحصیلی در اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بیرجند بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 95_1394 بود. از بین جامعه 400 نفری دانشجویان رشته پرستاری، با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تعداد 196 نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل مقیاس انگیزش تحصیلی، مقیاس هوش اجتماعی و مقیاس اشتیاق تحصیلی بود. از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین انگیزش تحصیلی و اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین انگیزش تحصیلی و خرده مؤلفه‌های اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی نیز رابطه معنادار مثبتی وجود دارد؛ اما نتایج نشان داد بین هوش اجتماعی و اشتیاق تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که انگیزش تحصیلی می‌تواند اشتیاق تحصیلی دانشجویان را پیش‌بینی کند. با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، پیشنهاد می‌شود دوره‌‎ها و کارگاه‌های آموزشی در جهت تقویت انگیزه و اشتیاق تحصیلی دانشجویان توسط دست اندرکاران نظام آموزشی در دانشگاه تشکیل گردد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_81478.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_81478_8b21a6ac96a6592a517e063503d99ebf.pdf ER -