نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

2 عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

3 عضو هیئت علمی، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 عضو هیئت علمی، گروه مدیریت برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

10.22118/edc.2022.320591.1972

چکیده

هدف: هدف تحقیق اعتبار سنجی برنامه درسی صلاحیت های بین فرهنگی دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان است.
روش کار: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی – همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM ) است. جامعه آماری تحقیق شامل 700 نفر از معلمان  استان لرستان بوده اند. بر اساس جدول مورگان، تعداد 248 نفر به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شده اند. با استفاده پرسشنامه ای  در در قالب 19 داده ها در این تحقیق جمع آوری شده است.  فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار  smart.PLS مورد آزمون قرار گرفت.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد 19 مقوله اثر روانی بین فرهنگی در تعلیم و تربیت، ایجاد نگرش مثبت به فرهنگ ها دیگر، توجه آموزش و پرورش به بین فرهنگی، توجه به خرده فرهنگ ها در بین فرهنگی، شناخت تفاوت فرهنگ ها، شناخت معلمان نسبت به موضوع بین فرهنگی، مهارت در ایجاد ارتباط، مهارت های ذهنی در ایجاد ارتباط، مهارت های رفتاری در ایجاد ارتباط، نقش ارتباط و تعامل در بین فرهنگی، نقش اسناد بالادستی در بین فرهنگی، نقش بین فرهنگی در تنش های کلاسی، نقش حاکمیت در خصوص بین فرهنگی، نقش دین در بین فرهنگی، نقش مدرسه به عنوان رابط فرهنگ های، نقش معلم در بین فرهنگی، نقش نظام تعلیم و تربیت در بین فرهنگی، نگاه به جامعه به بین فرهنگی، هماهنگی در مهارت های ذهنی و رفتاری، در مدل دارای روابط معناداری هستند.
نتیجه گیری: با به کارگیری برنامه درسی صلاحیت های بین فرهنگی دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان می توان به  بهبود نقاط قوت و مهارت های دانشجو معلمان در حوزه های درسی کمک نمود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Curriculum validation of intercultural competencies of student teachers at Farhangian University

نویسندگان [English]

  • Shahram Shahbazi 1
  • Jahanbakhsh Rahmani 2
  • Mostafa Ghaderi 3
  • Reza Esmaili 4

1 PhD Student, Department of Curriculum planning, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

2 Faculty member, Department of Educational Science, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

3 Faculty member, Department of Curriculum Planning, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

4 Faculty member, Department of Communication Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Introduction: The purpose of the research is to validate the curriculum of intercultural competencies of student teachers in Farhangian University.
Method: The current research is based on the application purpose, the method of descriptive-correlation data collection, and is specifically based on structural equation modeling (SEM). The current research is based on the application purpose, the method of descriptive-correlation data collection, and is specifically based on structural equation modeling (SEM).The statistical population of the study included 700 teachers in Lorestan province. According to Morgan's table, 248 people were selected as the research sample. Using a questionnaire in the form of 19 data were collected in this study. Research hypotheses were tested using smart.PLS software.
Findings: The results showed that 19 categories of intercultural psychological effects in education, creating a positive attitude towards other cultures, paying attention to intercultural education, paying attention to intercultural subcultures, recognizing cultural differences, and teachers' knowledge of the subject Intercultural, communication skills, mental communication skills, behavioral communication skills, the role of intercultural communication and interaction, the role of upstream intercultural documents, the role of intercultural in class tensions, the role of governance in between Cultural, the role of religion in intercultural, the role of school as a link between cultures, the role of teacher in intercultural, the role of intercultural education system, view of intercultural society, coordination in mental and behavioral skills, in the model of relationships Are meaningful.
Conclusion: By applying the curriculum of intercultural competencies of student teachers in Farhangian University, it is possible to help improve the strengths and skills of student teachers in the subject areas.

کلیدواژه‌ها [English]

  • curriculum
  • intercultural competencies
  • curriculum validation
Aronson B, Laughter, J. (2016). The theory and practice of culturally relevant education: A synthesis of research across content areas. Review of Educational Research, Vol. 86, NO. 1, Pp.163e206. Aronson B, Laughter, J. (2016). The theory and practice of culturally relevant education: A synthesis of research across content areas. Review of Educational Research, Vol. 86, NO. 1, Pp.163e206. https://doi.org/10.3102/0034654315582066
Asante M K, Miike Y, Yin J. (2014). Introduction. New directions in intercultural communication research. In M. K. Asante, Y. Miike, & J. Yin (Eds.), the global intercultural communication reader (pp. 1–14). New York, NY: Routledge. [Google Scholar]
Azizi Shamami M. (2018), Study of teachers' professional competencies as one of the functions of educational leadership, Third National Conference on New Approaches in Education and Research, Mahmoudabad. [in persian].
Bennett M. (1993). Towards ethnorelativism: A developmental model of intercultural sensitivity. In R. M. Paige (Ed.), Education for the intercultural experience Yarmouth, ME: Intercultural Press.
Chen G M. (1997). A review of the concept of intercultural sensitivity. In Paper presented at the biennial convention of Pacific and Asian Communication Association, January 1997, Honolulu, Hawaii
Civil M, Kahn . H. (2001). Mathematics instruction developed from a garden theme. Teaching Children Mathematics, Vol. 7, NO. 7, Pp. 400e405.
Cronbach L J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, Vol. 16, NO. 2, Pp. 297-334
Fornell C. Larcker D. (1981). “Structural equation models with unobservable variables and measurement error”. Journal of Marketing Research, Vol. 18, No. 1, pp. 39-50.
Grossman D, Yuen C. (2006). Beyond the rhetoric: a study of the intercultural sensitivity of Hong Kong secondary school teachers. Pacific-Asian Education (PAE) Journal, Vol. 18, NO. 1, Pp.70–87
Hulland J, (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic Management research: A review of four recent studies. Strategic Management Journal, Vol. 20, NO. 2, Pp.Pp:195–204.
Kline R B. 2010. Principles and practice of structural equation modeling (3th ed). New York: Guilford Press.
Kolmogorov AN. (1933) Sulla determinazione empirica di una legge di distribuzione. Giornale dell’ Instituto Italiano degli Attuari Vol. 4, NO. 1, Pp.83–91
Kramsch C. (1998). Language and culture. Oxford: Oxford University Press.Google Scholar
Larry A. Samovar, Richard E Porter, Edwin R, mc. Daniel, Carolyn S. Roy. (2017). Communication between Cultures, Cengage Learning, p. 6
Mousavi Bazaz M, Zabihi Zazoli A, Karimi Munqi H. (2014). Intercultural competence, an unknown necessity in medical education: A review article, Iranian Journal of Medical Education, May 2014, Vol. 14, NO. 2, Pp.122 - 136. [In Persian].
Neupane R. (2014), Relationship between customer Satisfaction and business Performance, International Journal of Social Sciences and Management Vol. 1, NO. 2, Pp.74-85
Nunnally J. (1978). Psychometric theory. New York, NY: McGraw-Hill.
Sadeghi A. [Reviewing the National Curriculum of the I.R. of Iran Using a Multicultural Approach]. Journal o f Curriculum Studies. 2010; Vol. 5, NO. 18, Pp.190-250
Seidlhofer B. (2007). English as a lingua franca and communities of practice. In S. Volk-Birke and J. Lippert (Eds.), Anglistentag 2006 Halle Proceedings (pp. 307-318). Trier: Wissenschaftlicher Verlag.
Spitzberg B H, Changnon G. (2009). Conceptualizing intercultural competence. In D. K. Deardorff (Ed.), The SAGE handbook of intercultural competence (pp. 2-52). Thousand Oaks, CA: Sage
Suchodoletz A v, Faiza M. J, Ross A., et al.(2018). Personal and contextual factors associated with growth in preschool teachers' self-efficacy beliefs during a longitudinal professional development study, Teaching and Teacher Education, Vol. 75, NO. 2, Pp. 278-289
Yuen C Y. M. (2010). Dimensions of diversity: Challenges to secondary school teachers with implications for intercultural teacher education. Teaching and Teacher Education Vol. 26, NO. 1, Pp.732-741. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.10.009