نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی ، گروه روان شناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران
2 دانشجوی دکترای روا نشناسی، گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران
3 عضو هیات علمی، گروه علوم پایه، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان ذهن آگاهی مثبت محور و درمان شناختی رفتاری بر نشخوار فکری و بهزیستی روانشناختی دانشجویان افسرده دانشکده توانبخشی دانشگاه جندیشاپور بود.
روش: طرح نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری و طی یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی سه گروهی (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) بود. از میان جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده توانبخشی دانشگاه جندیشاپور شهراهواز (1400-1399)، 30 نفر از دانشجویان افسرده به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش طی 12 جلسه گروهی (تحت برنامه درمان ذهن آگاهی مثبت محور10=n و تحت برنامه درمان شناختی رفتاری 10=n) و گروه کنترل (10=n) قرار گرفتند. پرسشنامه نشخوار فکری (RRS) ، نولن- هوکسما و مارلو( 1991) و بهزیستی روانشناختی ریف (2008) در مورد آنها اجرا شد.
نتایج: نتایج روش آماری تحلیل واریانس مکرر نشان داد که هر دو گروه درمانی تاثیر معناداری بر بهبودی نشخوار فکری و بهزیستی روانشناختی داشتهاند (01/0>p).
نتیجهگیری: درمان ذهن آگاهی مثبت محور و شناختی رفتاری روش مؤثری برای کاهش نشخوار فکری و افزایش بهزیستی روانشناختی در درمان افراد مبتلا به افسردگی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Positive Mindfulness Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy on Rumination and Psychological Well-Being of Depressed Students in Rehabilitation School
نویسندگان [English]
- fateme sadat tababaei nejad 1
- maryam sadat mosavi 2
- sayed mostafa banitaba 3
1 Faculty member, Department of Psychology, Islamic Azad University, Nain Branch
2 Ph.D student, Department of Psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran.
3 Faculty member, Department of Basic Sciences, Nain Branch, Islamic Azad University, Nain, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to determine the effectiveness of positive, mindfulness and cognitive-behavioral mindfulness therapy on rumination and psychological well-being of depressed students in the Rehabilitation Faculty of Jundishapur University. The quasi-experimental design was pre-test-post-test and follow-up and in a three-group randomized controlled trial (two experimental groups and one control group). From the statistical population of all undergraduate students in the Faculty of Rehabilitation, Jundishapur University of Shahr-e Ahvaz (1300-1499), 30 depressed students were selected by available sampling method and randomly divided into two experimental groups during 12 group sessions (under positive mindfulness treatment program). N = 10 axis and underwent cognitive-behavioral therapy program (n = 10) and control group (n = 10). The Ruminant Questionnaire (RRS), Nolen-Hoxma and Marlowe (1991) and the Reef Psychological Well-Being Questionnaire (2008) were administered to them. The results of repeated measures analysis of variance showed that both treatment groups had a significant effect on the improvement of rumination and psychological well-being (p <0.01). Positive mindfulness and cognitive-behavioral mind therapy is an effective way to reduce rumination and increase psychological well-being in the treatment of people with depression.
کلیدواژهها [English]
- Positive mindfulness therapy
- Cognitive-behavioral therapy
- Ruminant
- Psychological well-being