نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 عضو هیئت علمی ، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن،

4 عضو هیئت علمی ، گروه بازاریابی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

5 عضو هیئت علمی ، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی، تهران، ایرا ن

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش مجازی جهت ارتقای کیفیت یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بود.
روش کار: پژوهش حاضر برمبنای هدف از نوع کاربردی- بنیادی و بر مبنای نوع داده­های گردآوری شده از نوع طرح­های آمیخته است. جامعه­ی آماری در بخش کیفی شامل کلیه­ی صاحب نظران و خبرگان مطلع و مسلط به موضوع پژوهش در حیطه ی آموزش عالی. برای تعیین نمونه­ها و تعیین خبرگان از روش نمونه­گیری غیرتصادفی هدفمند استفاده شد جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان دانشگاه­های آزاد اسلامی استان تهران می باشد. برای تعیین نمونه از روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای مرحله­ای استفاده شد و حجم نمونه با استفاده از روش معادلات ساختاری تعیین شد. برای گردآوری داده ها از دو روش اسنادی و میدانی (مصاحبه‌های اکتشافی و پرسشنامه محقق ساخته). روایی و پایایی ابزارها مورد سنجش و تایید قرار گرفت. روش تحلیل داده­ها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد بود. در بخش کمّی، تجزیه و تحلیل داده­ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی (مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد.
نتایج: نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان می­دهد که از میان شاخص های (گویه) موجود، 9 بعد اصلی در قالب پدیده محوری، شرایط علی و شرایط تاثیر پذیر قابل شناسایی است. بر اساس پیشینه این ابعاد، شامل قصد استفاده، سودمندی، کارایی و اثربخشی، نقش اساتید و دانشجویان، زیرساخت‌های لازم، فرهنگ آموزش مجازی، قصد تداوم استفاده، سهولت آموزش و یادگیری و کاهش هزینه‌های آموزشی بودند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مدل مفهومی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Virtual education to improve the quality of learning of students of Islamic Azad University of Tehran

نویسندگان [English]

  • Ladan Behtoui 1
  • Reza Sorani Yancheshmeh 2
  • Mohammad naghi Imani Gole Pardesari 3
  • Yahya Khonsari 4
  • Mohammad Ali Ameri Habibabadi 5

1 Ph.D. Student in Educational Management, Faculty of Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Faculty member, Department of Educational Management, Faculty of Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

3 Faculty member, Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran.

4 Faculty member, Department of Marketing, School of Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

5 Faculty member,, Institute of Law Enforcement Sciences and Social Studies, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate virtual education to promote students' learning quality of Islamic Azad University.
Method: The present study is based on the purpose of the type-fundamental type and based on the type of data collected from the type of designs. The statistical society in the qualitative sector includes all the experts and experts professed in the field of research in higher education. To determine the samples and identify experts, a non-random sampling method was used. The statistical population in a quantitative section includes students of Islamic Azad universities in Tehran province. To determine the sample, a randomized cluster sampling method was used and the sample size was determined using the structural equation method. Two documents and field methods (exploratory interviews and researcher-made questionnaires) are used to collect data. The validity and reliability of the tools were measured and approved. The data analysis method in the qualitative section of theoretical coding was based on the theorizing method of the database. In a quantitative section, data analysis was performed in descriptive and inferential statistics (structural equation modeling.
Findings: The results of factor analysis show that among indicators (indicators) Existing, 9 main dimensions are identified as axial phenomena. Based on the background of these dimensions, the intention of use, utility, efficiency, and effectiveness, the role of professors and students, the necessary infrastructure, the culture of virtual education, intention Continued use, ease of education and learning, and reduced educational costs.
Conclusion: The results showed that the conceptual model of research is a good fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual Education
  • Learning Quality
  • Students
  • Islamic Azad University
Anderson T. 2008. The theory and practice of online learning. Athabasca University Press.
Bagherzadeh Homayi M. 2016. The Impact of Cyber ​​Education Performance on Memorization and Learning Interactions Journal: Ormazd Research Journal, Vol. 2, No. 51, Pp. 126 - 135. [In Persian].
Bowden J A, Marton, F. 1998. The University of learning. Psychology Press.
Cofino C L, Atillo G N A, Velos S. P. 2021 e-XTENSION: A Virtual Learning Environment (VLE) System for a State University. International Journal of Computing Sciences Research, Vol. 5, No. 1, Pp. 663-678.
Costa Á M, Bouzón R, Vergara D, ET AL. 2020. Learning improvement of equipment operation by low‐cost personalized simulators to particular industrial installations. Computer Applications in Engineering Education.
Dastani M. 2020. Kovid 19: A New Dawn in Virtual Education of Iranian Universities of Medical Sciences (Letter to the Editor) Journal: Horizon of Development of Medical Education. Vol. 1, No. 1, Pp. 4. [In Persian].
Davis A, Little P, Stewart B. 2008. Developing an infrastructure for online learning. Theory and practice of online learning, 97.
Firat M, Bozkurt A. 2020. Variables affecting online learning readiness in an open and distance learning university. Educational Media International, Vol. 57, No. 2, Pp. 112-127.
Gianiodis PT, Meek W R. 2020. Entrepreneurial education for the entrepreneurial university: a stakeholder perspective. The Journal of Technology Transfer, Vol. 45, No. 4, Pp. 1167.
Hooman H A. 2011 Recognition of scientific methods in behavioral sciences, Samat Publications. [In Persian].
Kauppi S, Muukkonen H, Suorsa T, et al. 2020. I still miss human contact, but this is more flexible—Paradoxes in virtual learning interaction and multidisciplinary collaboration. British Journal of Educational Technology, Vol. 151, No. 4, Pp. 1101-1116.
Lm,C. L, Ab Jalil H, Ma'rof A M, et al. 2020. Self-Regulated Learning as a Mediator in the Relationship between Peer Learning and Online Learning Satisfaction: A Study of a Private University in Malaysia. Malaysian Journal of Learning and Instruction, Vol. 17, No. 1, Pp. 51-75.
Neto S C. 2017. Combining distance and traditional learning: A study of the use of virtual learning environment objects and massive online open courses in statistics class. International Journal of Information and Education Technology, Vol. 7, No. 1.
Safaei Naeini K, Narimani M, Kazemi R, et al. 2020. The effectiveness of motivational interviewing methods and emotion regulation training on reducing traditional and cyber bullying and burnout of virtual social network users. Journal: School Psychology, Pp. 69- 96. [In Persian].
Salmon G. 2013. E-tivities: The key to active online learning. Routledge.
Shafiee Sarvestani M. 2016. Investigating the role of virtual teacher education following the outbreak of coronavirus. First National Conference on Applied Research in Education Processes, Minab, Iran. [In Persian].
Vertesi A, Dogan H, Stefanidis A. (2020). Usability Evaluation of Virtual Learning Environments: A University Case Study. In Online Teaching and Learning in Higher Education (pp. 161-183). Springer, Cham.