نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 عضو هیئت علمی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی پذیرش فناوری اطلاعات بر تأثیر خوش‌بینی علمی و سواد رسانه‌ای در دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان می‌باشد. لذا این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری یافته‌ها همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 می‌باشد. تعداد 296 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری یافته‌های پژوهش از پرسشنامه‌های خوش‌بینی علمی هوی و تارتر (۲۰۰۶)، پرسشنامه پذیرش فناوری اطلاعات زاین و همکاران (2005) و پرسشنامه سواد رسانه‌ای فلسفی (1393) استفاده شده است. روایی صوری همه پرسشنامه توسط خبرگان در این زمینه و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شده است. تحلیل یافته‌ها با بهره‌گیری از آزمون ضریب همبستگی در محیط نرم افزاری SPSS انجام شده است.یافته‌های پژوهش حاکی از این است که پذیرش فناوری اطلاعات هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم بر سواد رسانه‌ای و خوش بینی علمی تأثیر معنی‌دار دارد. همچنین خوش‌بینی علمی بر سواد رسانه‌ای تأثیر مستقیم و معنی‌داری دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the mediating role of information technology acceptance on the effect of scientific optimism and media literacy in Payam Noor students of Isfahan

نویسندگان [English]

  • Azam Bakhtyari Renani 1
  • Nafiseh Sadrarhami 2

1 Faculty member, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran.

2 Faculty member, Department of Sociology, Payam Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The purpose of the present study is to investigate the mediating role of information technology acceptance on the effect of scientific optimism and media literacy in students of Payam Noor University of Isfahan. Therefore, this research is applied in terms of purpose and correlative in terms of the method of collecting findings. The statistical population of the research includes the students of Payam Noor University in Isfahan city in the academic year of 1400-1401. 296 people were selected as the research sample using random sampling method. To collect research findings, Hoy and Tarter's (2006) scientific optimism questionnaire, Zain et al.'s (2005) information technology acceptance questionnaire, and philosophical media literacy questionnaire (2013) were used. The face validity of all questionnaires was calculated by experts in this field and their reliability was calculated using Cronbach's alpha test. The analysis of the findings has been done using the correlation coefficient test in the SPSS software environment. The research findings indicate that the adoption of information technology has a significant effect on media literacy and scientific optimism both directly and indirectly. Also, scientific optimism has a direct and significant effect on media literacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • acceptance of information technology
  • scientific optimism
  • media literacy
Achim, N.A & ALKssim, A. (2015). Computer usage: the impact of computer anxiety and computer selfefficacy. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol.172, pp 701 – 708.
Bashir, H., Jafarian, M. (2016). Exploring the Process of the Influence of Qur'anic Software on Children's Qur'anic Understanding from a Mothers' Viewpoint, Journal of Religion and Communication, (1) 24, pp197-171.[In Persian]
Chang, E. C., Sanna, L. J., & Yang, K. M. (2003). Optimism, pessimism, affectivity, and psychological adjustment in US and Korea: A test of a mediation model. Personality and Individual Differences, 34(7), pp 1195- 1208.
Ebrahimpour,D,Habibzadeh,A (2021). Explaining the political socialization of students with an emphasis on media literacy. Islamic Education and Insight Journal, 18(56), pp147-177.[In Persian]
Kivimäki, M., Vahtera, J., Elovainio, M., Helenius, H., Singh-Manoux, A., & Pentti, J. (2005). Optimism and pessimism as predictors of change in health after death or onset of severe illness in family. Health Psychology, 24(4), pp 413-420.
Luthans, F., & Youssef, C. (2007). Emerging positive organizational behavior. Journal of Management, 33 (3), pp 321-349.
Rizi HA, Ramezani A, Aghajani H, Kazempoor Z. The amount of media and information literacy among Isfahan University of Medical Science's students. Journal of Information Systems and Services. 2(2):17- 34. .[In Persian]
Soleiman S, Khosravi F, Haddad Z (2014). Assessing Media Literacy between university and pre-university Student of Tehran. Global Media Journal – Persian Edition. 8(16): pp 47-68. [In Persian]
Sin, N. L., & Lyubomirsky, S. (2010). Enhancing wellbeing and alleviating depressive symptoms with positive psychology intervention: apractice_ friendly meta-analysis. (Electronic version). Journal of clinical psychology, Vol 65, pp 467 – 487.
Srivastava, S., McGonigal, K. M., Richards, J. M., Butler, E. A., & Gross, J. J. (2006). Optimism in close relationships: How seeing things in a positive light makes them so. Journal of personality and social psychology, 91(1), pp 143-150.
Seligman, M. E. (2011). Learned optimism: How to change your mind and your life. Vintage.