نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری کارآفرینی فناوری ،گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 عضو هیئت علمی ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی،دانشگاه تهران،تهران ، ایران
3 عضو هیات علمی، گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 عضو هیئت علمی ، گروه مدیریت دولتی ،دانشکده مدیریت ،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با توجه به انحراف وضع موجود از وضع مطلوب به دنبال طراحی مدل رهبری دوسوتوان در کسب و کارهای نوپای دانش بنیان شکل گرفته است. استراتژی پژوهش حاضر جهت حل مسئله فراترکیب با رویکردی کیفی و تاکتیک تحلیل محتوا بود. پژوهش حاضر از هفت گام اصلی اشاره شده توسط ساندلوسکی و باروسو (2007) جهت انجام گامهای تحقیق استفاده کرده است. ابزار جمع آوری دادههای پژوهش چک لیست (در بخش مطالعات کتابخانهای) و پرسشنامه (در بخش تحلیلهای مربوط به اولویت بندی کدها و آنتروپی شانون) است. شیوهی تجزیه و تحلیل دادهها نیز به روش کدگذاری و خلاصه سازی دادهها در نرم افزار تحلیل دادههای کیفی MaxQda انجام گردید. در سبد تحلیل پژوهش با استفاده از فرآیند غربالگری 34 مطالعه در قالب 40 کد اولیه، 11 مفهوم و 4 مقوله که بالاترین سطح انتزاع از کدهاست، خلاصه سازی شدهاند. در فاز کنترل کیفیت اسناد مقدار پایایی این کدها بر اساس ضریب کاپا 723/0 بدست آمد و سپس کدها با استفاده از روش آنتروپی شانون دسته بندی شدند. در نهایت پس از طی هفت گام اصلی پژوهش مدل، نتایج و پیشنهادات پژوهش ارائه گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که پیشایندها یا عواملی که بر رفتارهای رهبری دوسوتوان اثر میگذارند دربرگیرندهی توانمندی کسب و کارهای نوپا، گرایش کارآفرینانه، وظایف نوآوری و ویژگیهای رهبر میباشد. توانمندیهای کسب و کار در پژوهش حاضر در برگیرندهی گرایش به رشد، قابلیت شبکه سازی و تنوع بازار میباشد. در پژوهش حاضر خروجی مدل رهبری دوسوتوان در کسب و کارهای نوپای دانش بنیان عملکرد کسب و کار میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Ambidextrous Leadership Model in Knowledge-based Startups with Meta-Synthesis Approach
نویسندگان [English]
- Majid Omrani 1
- Asef Karimi 2
- Hessam ZandHessami 3
- Mit ali Seyed naghavi 4
1 Ph.D. Candidate, Department of entrepreneurship, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Faculty member, Faculty of Management and Accounting, Farabi College, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Faculty member, Department of Industrial Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Faculty member, Department of Public Management, Faculty of Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The behavior and performance of the leaders of start-up businesses can be the most important factor driving the business towards success and performance improvement. One of the behaviors that organizational leaders adopt to advance their goals in the organization is ambivalence. The current research is based on the deviation of the current situation from the desired situation, following the design of a dual leadership model in new knowledge-based businesses. The strategy of the current research was to solve the met combination problem with a qualitative approach and content analysis tactics. The current research has used the seven main steps mentioned by Sandlovski and Barroso (2007) to carry out the research steps. The data collection tool of the current research is a checklist (in the section of library studies) and a questionnaire (in the section of analyzes related to the prioritization of codes and Shannon's entropy). The research data analysis method was done by coding and summarizing data in MaxQda qualitative data analysis software. In the research analysis portfolio, using the screening process, 34 studies have been summarized in the form of 40 primary codes, 11 concepts and 4 categories, which is the highest abstraction level of the codes. In the document quality control phase, the reliability value of these codes based on the Kappa coefficient is 0.723 was obtained and then the codes were classified using the Shannon entropy method. Finally, after going through the seven main steps of the research model, the results and suggestions of the research were presented. The results of the present study show that the antecedents or factors that affect ambidextrous leadership behaviors include the capabilities of start-up businesses, entrepreneurial orientation, innovation tasks, and leader characteristics. The capabilities of business in the present research include growth tendency, networking ability and market diversity.
کلیدواژهها [English]
- Leadership
- Ambidexterity
- Ambidextrous Leadership
- Knowledge based Startups
- Meta-synthesis
generation in alliance portfolios. Organization Science, vol.20, No. 3, Pp.583-600.
about Growth? An Expectancy Value Approach to Small Business Managers’
Attitudes toward Growth1. Entrepreneurship theory and practice, vol.27, No. 3,Pp. 247-
270