نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر پژوهش حاضر ارائه الگوی مدیریت بهرهوری اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران بود. ازنظر هدف توسعهای، از نظر دادهها و روش اجرا آمیخته اکتشافی بود. جامعه شرکت کننده برای مصاحبه 30 نفر از متخصصان حوزه مدیریت بهرهوری و منابع انسانی بودند که به شرط تحقق اشباع نظری بهعنوان نمونه آماری، به صورت هدفمند تعیین گردیدند. جامعه آماری بخش کمّی 4465نفر از اعضای هیئتعلمی و مدیران آموزشی دانشگاههای آزاد استان تهران بودند که از بین آنها 353 نفر از طریق فرمول کوکران به عنوان نمونه و به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. روش جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمّی) بود. برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از روش تحلیل مضمون و نرمافزار maxqoda12 استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد مدیریت بهرهوری در بعد مدیریتی شامل مؤلفههای (اجرایی و رهبری) بعد تشکیلاتی شامل مؤلفههای (مدیریت افراد و ارتباطی) بعد محیطی شامل مؤلفههای ( عوامل درونی و عوامل بیرونی) بعد فردی شامل مؤلفههای (ویژگیهای شخصیتی و ویژگیهای اخلاقی) بعد شغلی شامل مؤلفههای (شغلی-فردی و شغلی-سازمانی) بعد ارزشی شامل مؤلفههای (مربوط به فرد و مربوط به شغل) بود. با توجه به ابعاد و مؤلفهها الگویی ارائه شد که برازش مطلوبی دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Presenting the productivity management model of the faculty members of Islamic Azad universities in Tehran province
نویسندگان [English]
- Samereh Ghafarian 1
- Amirhosein Mahmoodi 2
- Fatemeh Hamidifar 3
- Fereshteh Kurdistani 3
1 PhD Student, Department of Educational Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Faculty member, Department of Educational Management and Higher Education, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Faculty member, Department of Educational Management and Higher Education, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to present a model of productivity management of faculty members of Islamic Azad universities in Tehran province. It was an exploratory mix in terms of development goal, data and implementation method. The participating community was interviewed by 30 experts in the field of productivity and human resource management, who were purposefully selected as a statistical sample, provided that theoretical saturation was achieved. The statistical population of the quantitative section was 4465 members of the faculty and educational directors of the free universities of Tehran province, of which 353 people were selected as a sample through the Cochran's formula and in a multi-stage cluster method. The method of data collection was library and field including semi-structured interview (qualitative part) and researcher-made questionnaire (quantitative part). To analyze the qualitative data of the research, the content analysis method and maxqoda12 software were used. The results showed that the dimensions of productivity management in the management dimension include components (executive and leadership) organizational dimension including components (people management and communication) environmental dimension including components (internal factors and external factors) individual dimension including components ((Personality traits and moral characteristics) of the job dimension included components (job-individual and job-organizational) value dimension included components (related to the person and related to the job). According to the dimensions and components, a model was presented that has a good fit.
کلیدواژهها [English]
- Productivity Management
- Faculty Members
- Islamic Azad University
- Tehran Province