نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران. ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشجوی دکترای مدیریت ، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

4 عضو هیات علمی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران

5 عضو هیات علمی ، گروه مدیریت و فن پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه ، دانشکده پرستاری و مامایی، زاهدان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه حرفه ای گرایی پن استیت انجام شد، که اولین بار توسط بلاکال و همکاران در سال 2007 برای بررسی نگرش نسبت به پروفشنالیسم ساخته شده است. این مطالعه روانسنجی با نمونه گیری خوشه ای در 340n= نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی در ایران انجام شد. برای مشخص کردن ویژگی های روانسنجی ابزار، تطابق فرهنگی و ترجمه بر اساس گایدلاین های بین المللی انجام شد. روایی صوری، محتوایی، سازه و پایایی انجام شد.  از 340 نفر شرکت کننده در این پژوهش،  144 (2/42 %) مرد و197 (8/57%) زن؛ با میانگین سن بین 24 تا 30 سال (144n=)  و کمتر از 24 سال (161 n=) بودند. میانگین روایی محتوایی 0.90 و شاخص روایی محتوایی 0.90 و پایایی پرسشنامه فارسی سازی شده بالای85/0 بود. بالاترین میزان همبستگی بین متغیر پروفشنالیسم با بعد نوع دوستی 92/0 و پایین ترین میزان همبستگی بین متغیر پروفشنالیسم با بعد تعالی 89/0 بود. همبستگی درونی گویه های پرسشنامه 825/0 بود. تحلیل عاملی تأییدی بر روی 35 گویه پرسشنامه انجام شد که نشان داد گویه های پرسشنامه در 6 بعد  با ارزش ویژه بالا  بارگزاری شدند. ابزار پرسشنامه پن استیت در جامعه ما با روایی و پایایی قابل قبول می باشد. این پرسشنامه برای بررسی نگرش نسبت به پروفشنالیسم استفاده می شود و یک ابزار خود ارزیابی مفید برای دانشجویان پزشکی می باشد. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psychometric properties of Penn State Questionnaire on Professionalism (PSQP) in Iran: An instrument to assess attitudes toward professionalism

نویسندگان [English]

  • maryam akbarilakeh 1
  • fatemeh golzari 2
  • mehdi kermanian 3
  • soleiman ahmady 4
  • Azizollah ArbabiSarjou 5

1 Faculty member, Department of Medical Education, Center for Educational Research in Medical Sciences (CERMS), School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

2 Msc srudent of medical education, Department of Medical Education,Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran

3 PhD Student in Public Administration, department of management, Faculty of Management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

4 Faculty member, Department of Medical Education,, Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran

5 Faculty member, Department of Nursing Management , Community Nursing Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran

چکیده [English]

This study aimed to investigate the psychometric properties of the Persian version of Penn State Professionalism Questionnaire (first developed by Blackall et al 2007) to assess attitudes toward professionalism. This psychometric study was conducted through cluster random sampling on N=340 of medical students of medical universities in Iran. To determine the psychometric properties of the questionnaire, the Persian version of PSQP was developed for cultural adaptation based on international guidelines. Face, content, and construct validity and reliability were assessed. Out of the 340 participants in this study, 144 (42.2%) were male and 197 (57.8%) were female. The average age was between 24 and 30 years (89.4%). The mean ratio and index of content validity were calculated to be 0.9. The reliability of questionnaire was above 0.85. The highest correlation was between the variable of professionalism and the altruism subscale (0.92) while the lowest correlation was with excellence subscale (0.87). The correlation between subscales of PSQP was 0.825, which is at a high level. Confirmatory factor analysis was performed using Varimax rotation on the 35 components, which showed that there are six subscales with high eigenvalue in which scale questions are loaded. It was found that the PSQP has acceptable validity and reliability in the Iranian society. The PSQP can be used to assess the attitudes toward professionalism. It is a suitable self-assessment tool to assess attitudes toward professionalism in medical students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Professionalism
  • Medical Students
  • Psychometric
Blackall GF, Melnick SA, Shoop GH, George J, Lerner SM, Wilson PK, Pees RC, Kreher M. 2007. Professionalism in medical education: the development and validation of a survey instrument to assess attitudes toward professionalism. Med Teach. Mar; 29(2-3):e58-62.
Cruess, SR. Mcllroy, JH. Cruess, S. Ginsburg, S. Steinert, Y. 2006. The professionalism mini-evaluation exercise: Apreliminary investigation. Academic Medicin. 8-81:74.
Goldie J. 2013. Assessment of professionalism: A consolidation of current thinking, Medical Teacher, 35:2, e952-e956, DOI: 10.3109/0142159X.2012.714888
Gandomkar, D., Gholtash, A., Hashemi, S., Mashinchi, A. 2019. Designing a Moral Education Curriculum Pattern for Secondary School on based on Grounded Theory. Research in Curriculum Planning, 16(61), 34-47. doi: 10.30486/jsre.2019.665142 (In Persian)
Kheirkhah M, Soltani Arabshahi K, Meshkat Z. 2016. Relationship between Teachers Professional Ethics and Midwifery Students' Self-Efficacy in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, 2015. jmed. 11 (2) :161-173 (In Persian)
Lee AG, Beaver HA, Boldt HC, Olson R, Oetting TA, Abramoff M, Carter K. Teaching and assessing professionalism in ophthalmology residency training programs. Surv Ophthalmol. 2007 May-Jun;52(3):300-14.
Lynne, M. Kirk. 2007. Professionalism in medicine: definitions and consideration for teaching Baylor University Medical Center Proceeding.; 20(1):6-13.
Naghizadeh Z, Kuhpayezadeh J, Soltani Arabshahi SK, Bigdeli Sh, Javid Gh, Tavousi M, et al . 2014. Assessment of educational environment at outpatient clinics in teaching hospitals: residents' perspective based on the ACLEEM. Payesh.; 13 (5) :551-559. (In Persian)
Selic P, Cerne A, Klemenc-Ketis Z, Petek D, Svab I. Attitudes toward professionalism in medical students and its associations with personal characteristics and values: a national multicentre study from Slovenia raising the question of the need to rethink professionalism. Adv Med Educ Pract. 2019 Jun 19;10:437-446. doi: 10.2147/AMEP.S197185. PMID: 31417330; PMCID: PMC6593685.
Shrank WH, Reed VA, Jernstedt GC. Fostering professionalism in medical education. 2004. a call for improved assessment and meaningful incentives. J Gen Intern Med. 19(8): 887-92.
Swick, HM. 2000. Toward a Normative Definition of Medical Professionalism. Academic Medicin. 6-75:612.
Tromp, F. Vernooij, M. Karmer, A. Grol Bottema, B. 2010. Behavioral elements of professionalism: Assessment of fundamental concept in medical care. Medical Teacher.;32:e161-e9.
Van de Camp K, Vernooij-Dassen M, Grol R, Bottema B. Professionalism in general practice: development of an instrument to assess professional behaviour in general practitioner trainees. Med Educ. 2006 Jan;40(1):43-50.
Whitcomb, M. 2005. Medical professionalism: can it be taught? Acad Med; 80(10):40-883.
Whitcomb, M. 2005. Medical professionalism: can it be taught? Acad Med; 80(10):40-883.