نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزش، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

2 عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر خود-توسعه‌ای اعضاء هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استانهای مازندران، گیلان و گلستان بود. روش تحقیق از نظر روش کمی کیفی یا آمیخته از نوع اکتشافی، در بخش کمی توصیفی پیمایشی و در بخش کیفی توصیفی از نوع نظریه زمینه ای است. جامعه آماری نیز کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی استانهای مازندران، گیلان و گلستان که در سال 1398 مشغول به انجام وظایف شغلی می‌باشند و تعدادشان 2789 نفر می باشد. همچنین در پژوهش حاضر از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی، متناسب با حجم هر یک از سه استان استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه‌های استاندارد خود توسعه ای، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران، پرسشنامه تعهد حرفه‌ای ایمر، پرسشنامه درگیری شغلی شوفلی و همکاران، پرسشنامه نیاز به موفقیت عسگری نژاد، پرسشنامه انگیزش شلی رایت، پرسشنامه حمایت سازمانی آیزنبرگ، پرسشنامه مسئولیت پذیری برزگر، پرسشنامه تاب آوری شغلی کانر و دیویدسون ، پرسشنامه خودشکوفایی کری جری، پرسشنامه پایگاه اقتصادی اجتماعی، پرسشنامه سرمایه فرهنگی بوردیو، پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون، پرسشنامه حمایت سازمانی آیزنبرگر و همکاران، پرسشنامه عدالت سازمانی  نیهوف و مورمن، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر، پرسشنامه یادگیری گروهی بوده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزارهای آماری SPSS استفاده شده‌است. عوامل موثر بر خود توسعه ای اعضاء هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استانهای مازندران، گیلان و گلستان عبارتند از عوامل فردی (خودکارامدی، درگیری شغلی، انگیزش شغلی، تعهد حرفه ای، نیاز به موفقیت، مسئولیت پذیری، توانمندسازی روان شناختی، تاب آوری شغلی، خودشکوفایی، پایگاه اقتصادی/اجتماعی، سرمایه فرهنگی)، عوامل سازمانی(فرهنگ سازمانی، حمایت سازمانی، عدالت سازمانی، تعهد سازمانی) و عوامل گروهی (یادگیری گروهی).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying the factors affecting self-development of faculty members of Islamic Azad University of Mazandaran, Gilan and Golestan provinces

نویسندگان [English]

  • Zahra Kahroodi 1
  • Parisa Iran nejad 2
  • Ramezan Jahanian 2

1 PhD student, Department of Education Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

2 Faculty member, Department of Educational Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

چکیده [English]

The aim of this study was to identify the factors affecting the self-development of faculty members of Islamic Azad University of Mazandaran, Gilan, and Golestan provinces. The study used an exploratory mixed-methods (quantitative-qualitative) approach in which the quantitative phase was a descriptive survey and the qualitative phase was based on grounded theory. The statistical population included all 2789 faculty members of Islamic Azad University of Mazandaran, Gilan, and Golestan provinces who are engaged in job duties in 2019. Stratified random sampling method was used, proportional to the volume of each of the three provinces. Data collection tools were standard self-development questionnaires, Scherer et al.'s Self-Efficacy Questionnaire, Emer's Professional Commitment Questionnaire, Shuffle et al.’s Job Career Questionnaire, Niehoff & Morman’s Organizational Justice Questionnaire, Allen and Meyer’s Organizational Commitment Questionnaire, and the Group Learning Questionnaire. Descriptive and inferential statistical methods were used in SPSS statistical software to analyze the research data. According to our results, factors affecting self-development of faculty members of Islamic Azad University of Mazandaran, Gilan and Golestan provinces include: individual factors (self-efficacy, job conflict, job motivation, professional commitment, need for success, responsibility, psychological empowerment, job resilience, self-actualization, economic/social status, cultural capital), organizational factors (organizational culture, organizational support, organizational justice, organizational commitment) and group factors (group learning).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-developmental model
  • Individual factors
  • Organizational factors
  • Group factors
  • University faculty
Abbema A.E. (2016). The Motivational Leader: A Self-Determination Approach. University of Twente, Enschede, the Netherlands.
Allen D. G., Shore, L. M., & Griffeth, R. W. (2015). The role of perceived organizational support and supportive human resource practices in the turnover process. Journal of Management, Vol.29, Pp.99-118.
Andrén U. (2012). Self-awareness and self-knowledge in professions: Something we are or a skill we learn. Kompendiet, Göteborg.
Boreham P, Pvey J, Tomaszeewski W. (2015) Work and Social Wellbeing: The Impact of Employment Conditions on Quality of Life, the International Journal of Human Resource Management
Bowman R. (2015). Teachers as leaders: A commitment to self-Development. Academic Exchange Quarterly, Vol.19, No.1, Pp 1-10.
Boyce L.A, Zaccaro S.J, Wisecarver M.Z. (2015). Propensity for self-development of leadership attributes: Understanding, predicting, and supporting performance of leader self-development. The Leadership Quarterly, No.21, Pp 159–178.
Braun S, Nazlic T, Weisweiler S, Pawlowska B, Peus C, Frey D. (2015). Effective Leadership Development in Higher Education: Individual and Group Level Approaches. Journal of Leadership Education, Vol.8, No.1, Pp 195-206.
Burgoyne J, Pedler M. (2015). Valuing leadership development: a practices and challenge approach. Journal of the Association for Management Education and Development, Vol.19, No. 4, Pp26-72.
Burgoyne J. (2015). Learning Theory and the Construction of Self: What Kinds of People Do We Create through the Theories of Learning that We Apply to Their Development? Learning Theory and the Construction of Self, Pp1-16.
Carrie P, Dollery B. (2016). Organizational commitment and perceived organizational support in the NSW police. International Journal of Police Strategies & Management. Vol.29, No.4, Pp.741-756
Chang L.C, Liu C.H. (2016). Employee empowerment, innovative behavior and job productivity of public health nurses: A cross-sectional questionnaire survey”. Int. J. Nurs. Stud. 45(10), pp.1442-1448.
Chiang C.F, Hsieh T.S. (2017). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance:The mediating effects of organizational­ citizenship behavior. International Journal of Hospitality Management, No.31, Pp.180-190
Cortina J, Zaccaro S, McFarland L, Baughman K, Wood G, Odin E. (2014). Promoting realistic self-assessment as the basis for effective leader self-development. ARI Research Leader Development Research Unit (1-69).
Day D. V, Zaccaro S. J. (2015). Toward a science of leader development. In D. V. Day, S. J. Zaccaro, & S. M. Halpin (Eds.), Leader development for transforming organization (pp. 383−399). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Diener E, Diener R, Halpern D, Vitterso J (2018) Social Well-Being: Research and Policy Recommendations , Global Happiness Policy Report
Donaldson S.I, Dollwet M. (2015). Taming the waves and wild horses of positive organizational psychology. In A. B. Bakker (Ed.), Advances in positive psychology, (pp. 1-21). Bingley, UK: Emerald.
Eric P. Jack Amitabh (2016). From Methodological Triangulation in Management Research, Management Research News, Department of Quantitative Analysis and Operations Management. College of Business Administration, University of Cincinnati, Ohio, USA: Cincinnati, Vol.29, No.6, Pp345-357.
Gelbard R, Carmeli A. (2017). The interactive effect of team dynamics and organizational support on ICT project success, International Journal of Project Management, 27, Pp. 464-470.
Hinton K.L. (2017). Self-responsibili and social responsibility. University of Nevada,
Jawahar I.M, Hemmasi P. (2017). Perceived organizational support for women’s advancement and turnover intentions the mediating role of job and employer satisfaction. Women in Management Review, Vol.21, No.8, Pp. 643-661. [In Persian]