نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
کارشناس مسئول، دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده داروسازی، پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تحلیل و بازنگری سیاستهای نظام آموزش عالی سلامت کشور جهت تاب آوری در همه گیری کرونا و بحرانهای مشابه انجام شد. مطالعه گذشته نگر با استفاده از مثلث تحلیل سیاست والت و گیلسون انجام شد. به منظور جمع آوری داده ها از مرور متون در پایگاههای داخلی و خارجی، تحلیل اسناد و مدارک مرتبط، و مصاحبه نیمه ساختاریافته با افراد مطلع استفاده شد. 45 شخص حقیقی و حقوقی نقش آفرین در نظام آموزش عالی سلامت در مواجهه با پاندمی کرونا بر حسب نوع نقش به تفکیک ارائه کننده خدمت، گیرنده خدمت، خریدار خدمت، سیاستگذار، متولی، ناظر بر حسن اجرا و تسهیل گر، 5 جزء ساختار سازمانی، 3 زیرساخت فنی-تکنولوژیکی، 14 قانون و مقررات، و 46 مستند با مضمون عمومی، آموزشی، بهداشت و درمان، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای شناسائی شد. ارگانهای مختلف اعم از سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونتهای آموزشی، بهداشتی و درمان دانشگاههای علوم پزشکی و معاونت آموزشی دانشکده های علوم پزشکی تدوین مستندات یادشده در قالب راهنما، شیوه نامه، دستورالعمل، پمفلت و محتوای آموزشی را بر عهده داشته اند. نهایتاً بر 24 فرایند و 14 چالش پیش روی نظام آموزش عالی سلامت در مواجهه با کرونا و بحرانهای مشابه تأکید شد. نهایتاً در خصوص بازنگری در نظام آموزش عالی سلامت در مواجهه با کرونا و بحرانهای مشابه پیاده سازی تغییرات بنیادین در حوزه های مختلف تأکید شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the policies of Iran's higher health education system for dealing with the Covid-19 epidemic
نویسنده [English]
- Elham Movhed
Officer, PhD in Health Care Management, Faculty of Pharmacy, International Campus, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of the current study was to analyze the policies of the higher health education for dealing with Covid-19 pandemic and the other crises. It was a retrospective study conducted in the first six-months of 2020. Walt and Gilson’ policy analysis triangle was used. The data was collected by reviewing the national and international databases, analyzing the obtained documents, and conducting semi-structured interviews with informants. The following items were identified based on data analysis: 1) forty-five actors, 2) five constituencies of the organizational structure, 3) three technical substructures, 4) fourteen laws and regulations, 5) twenty-four practical steps, 6) twenty-four processes, and 7) forty-six documents. The documents were compiled by WHO, Iranian Ministry of Health, Treatment and Medical Education, universities of medical sciences, and the faculties of medical sciences. According to the findings of this study, it is necessary to revise the higher education system.
کلیدواژهها [English]
- Policy
- Educational system
- Health care sector
- Pandemic