نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
- مهدی محمدی 1
- فهیمه کشاورزی 1
- رضا ناصری جهرمی 2
- خاطره محمد جعفری 2
- اطهر راسخ جهرمی 3
- راحیل ناصری جهرمی 4
- فاطمه میرغفاری 5
1 عضو هیئت علمی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2 دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
3 متخصص زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
4 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد، فیروزآباد، ایران.
5 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده
ارزشهای مورد انتظار دانشجویان از تحصیل و عشق به یادگیری دانشجویان پزشکی منجر به توانمندسازی دانشی و مهارتی آنان و زمینهساز نگرشی پویا در بهبود و ارتقای خدمات نظام سلامت خواهد بود که بهرهمندی از مهارتهای سطوح بالای تفکر در تسهیل و تسریع این مهم اثرگذار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه ارزشهای تحصیلی، عشق به یادگیری، مهارتهای سطوح بالای تفکر و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی جهرم انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود که به روش توصیفی انجام گردید. جامعه آماری مطالعه را تمامی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 99- 1398 (306 نفر) تشکیل دادند. با استفاده از فرمول کوکران و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی، 160 نفر به عنوان نمونه (65 مرد و 95 زن) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای عشق به یادگیری، ارزشهای تحصیلی، تفکر سطح بالا و پرسشنامه دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که ارزشهای تحصیلی و عشق به یادگیری پیشبینی کننده مثبت و معنیدار دستاوردهای تحصیلی و مهارتهای سطوح برتر تفکر دانشجویان بود. همچنین، مهارتهای سطوح برتر تفکر به طور مستقیم پیشبینی کننده مثبت و معنیدار دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بوده و نقش واسطهای را در رابطه ارزشهای تحصیلی و عشق به یادگیری با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان ایفا میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The structural equation model of medical students' academic values, love of learning, higher order thinking skills, and academic achievements
نویسندگان [English]
- Mehdi Mohammadi 1
- Fahimeh Keshavarzi 1
- Reza Naseri Jahromi 2
- khatere Mohammad Jafari 2
- Athar Rasekh Jahromi 3
- Rahil Naseri Jahromi 4
- Fatemeh Mirghafari 5
1 Faculty member, Department of Educational Planning and Management, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2 Ph.D. of Curriculum Development, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 Specialist in Obstetrics and Gynecology, School of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
4 M.A of General Psychology, Firoozabad Islamic Azad University, Firoozabad, Iran.
5 M.A Student, Department of Educational Planning and Management, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]
The values medical students expect from education and their love of learning will lead to the enhancement of their knowledge and skills and assuming a dynamic attitude towards improving and enhancing the services offered in the health system. Utilizing higher order thinking skills contributes to facilitating and accelerating this process. The aim of this study was to investigate the relationship between academic values, love of learning, higher order thinking skills, and academic achievement of medical students of Jahrom University of Medical Sciences. The present study was a descriptive correlational study the statistical population of which consisted of all medical students of Jahrom University of Medical Sciences in the academic year 2019-2020 (n = 306). Using Cochran's formula and random sampling method, 160 students were selected as the participants (65 males and 95 females). Research tools included questionnaires of love for learning, academic values, higher order thinking skills, and students' academic achievement. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and simple regression. The results showed that academic values and love of learning were positive and significant predictors of academic achievement and students' higher order thinking skills. Also, higher order thinking skills were positive and significant predictors of students 'academic achievement and played a mediating role in the relationship of academic values and love of learning with students' academic achievement.
کلیدواژهها [English]
- Structural equation model
- Academic values
- Love of learning
- Higher order thinking skills
- Academic achievements