نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
کارشناس مسئول، دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده داروسازی، پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران،
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل رفتاری-شناختی مؤثر بر آموزش در دانشکده داروسازی پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. در همین راستا و به منظور استخراج تأثیر عوامل رفتاری-شناختی بر آموزش مطالعه ای توصیفی-تحلیلی، از نوع مقطعی و به روش سرشماری در نیمه دوم سال 1398 انجام شد. محیط پژوهش دانشکده داروسازی پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بود که بر مبنای یافته های منتج از مراحل قبلی پژوهش اعم از مطالعات مرور نظام مند، کیفی و دلفی تدوین و اعتبارسنجی شد. برای ورود و تأیید صحت اطلاعات وارد شده و به منظور تجزیه و تحلیل با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون t برای نمونه های مستقل در نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد اساتید و دانشجویان ایرانی دانشکده داروسازی پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص عوامل سه گانه نوآوری، اضطراب و فشار روانی، و تمرکزجویی به عنوان مهم ترین عوامل رفتاری-شناختی مؤثر بر آموزش توافق داشتند. در مقابل، اساتید و دانشجویان خارجی دانشکده داروسازی پریس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص عوامل چهارگانه تلاش برای جستجوی اطلاعات، هوش درون شخصی، صلاحیت شناختی و آگاهی به عنوان مهم ترین عوامل رفتاری-شناختی مؤثر بر آموزش توافق داشتند. عوامل رفتاری-شناختی مؤثر بر آموزش دانشجویان ایرانی و خارجی رشته داروسازی متفاوت از یکدیگرند. بنابراین، ضروری است سیاستگذاران، برنامه ریزان، مدیران و مسئولان حوزه آموزش علوم پزشکی کشور، علی الخصوص در مقطع دکترای عمومی رشته تحصیلی داروسازی، این موضوع را مدنظر قرار دهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effects of the Cognitive-Behavioral Factors on Education in Faculty of Pharmacy at the International Campus of Iran University of Medical Sciences
نویسنده [English]
- Elham Movhed
Officer, PhD in Health Care Management, Faculty of Pharmacy, International Campus, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of the current study was to determine the cognitive-behavioral factors affecting education in the Faculty of Pharmacy at Iran University of Medical Sciences. This was a descriptive-analytical study with a cross-sectional design, implemented in the late 2019 and early 2020, using census sampling method. The data collection tool was a questionnaire prepared based on the previous phases of the study including a systematic review, a qualitative phase, and a Delphi study. The SPSS software was used to analyze the data. Since the dependent variable had a normal distribution, independent sample t-test was used. According to the results, Iranian professors and students believed that innovation, anxiety and psychological stress, and concentration are the most important cognitive-behavioral factors affecting education. On the other hand, foreign professors and students believed that the most important factors affecting education were attempt to search information, intrapersonal intelligence, cognitive competence, and awareness. The cognitive-behavioral factors selected by Iranian students were different from those selected by foreign students. Therefore, policymakers, planners, managers, and experts must take into account the results of this study, particularly as far as Pharm.D. programs are concerned.
کلیدواژهها [English]
- Cognitive science
- Behavior
- Education
- Faculty
- Pharmacy