نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی، بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

2 دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

4 کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد، فیروزآباد، ایران.

5 دانشجوی کارشناسی مشاوره، بخش روان شناسی، مؤسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز، شیراز، ایران.

6 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

به دنبال شیوع ویروس کرونا، تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، دست‌اندرکاران آموزش عالی ناگزیر از ارائه آموزش در بستر نظام‌های اتوماسیون و سامانه‌های آموزش برخط شدند. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم تجربه زیسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از ارائه آموزش برخط در بحران کرونا بود که با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات، استفاده از پرسشنامه مصاحبه نیمه‌ساختارمند بود. بر این اساس، با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و روش معیار، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که از آموزش‌های برخط استفاده می‌نمایند، انتخاب شدند و بر اساس اشباع نظری نهایتاً 22 نفر مصاحبه شدند. تحلیل مصاحبه‌ها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از استخراج و دسته‌بندی موضوعی، در 4 مضمون اصلی و 14 مضمون فرعی شامل آموزشی (مشتمل بر پنج مضمون فرعی؛ ایجاد فرصت و تجربه جدید آموزشی، ارتقای سواد رسانه‌ای، تغییر مسئولیت یادگیری، تغییر در شیوه تدریس اساتید و کاهش مشارکت در یادگیری)، زیرساخت (مشتمل بر چهار مضمون فرعی؛ قطع و وصل اینترنت، دسترسی همگانی به اینترنت، کیفیت صدا و تصویر و وضعیت پشتیبانی)، انعطاف‌پذیری (مشتمل بر دو مضمون فرعی آزادی عمل دانشجویان و عدم محدودیت زمانی و مکانی) و اقتصادی (مشتمل بر چهار مضمون فرعی؛ خرید اینترنت، خرید سخت افزار و صرفه‌جویی در زمان و هزینه ایاب و ذهاب) طبقه‌بندی شدند. با توجه به مشکلات و معایبی که توسط دانشجویان عنوان گردید، ارتقای زیرساخت‌های تحت شبکه جهت ارائه آموزش برخط ضرورت می‌یابد.  

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Experiences of post-graduate students of Shiraz University regarding online education during Covid-19 crisis: A phenomenological approach

نویسندگان [English]

  • Mehdi Mohammadi 1
  • Fahimeh Keshavarzi 1
  • Reza Naseri Jahromi 2
  • Ftemeh Mirqafari 3
  • Rahil Naseri Jahromi 4
  • Faezah Roosta 5
  • Maryam Khosrozadeh 6

1 Faculty Member,, Department of Educational Planning and Management of Shiraz University, Shiraz, Iran.

2 Ph. D of Curriculum Development, Department of Educational Planning and Management of Shiraz University, Shiraz, Iran.

3 M.A. Student of Educational Administration, Department of Educational Planning and Management of Shiraz University, Shiraz, Iran.

4 M.A. of General Psychology, Firoozabad Islamic Azad University, Firoozabad, Iran.

5 B.S. Student of Family Counselling, Fatemiyeh Shiraz Higher Education Institute, Shiraz, Iran.

6 M.A. Student of Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.

چکیده [English]

With the outbreak of the coronavirus and the subsequent closure of universities and higher education centers in Iran, higher education officials were forced to offer education through learning management systems and online education systems. The main purpose of the present study was to investigate the lived experience of postgraduate students of Shiraz University regarding online education during the Covid-19 crisis, relying on phenomenological methods. Data collection was done using semi-structured interviews. Accordingly, based on a targeted sampling approach and standardized method, graduate students who used online education were selected, and 22 students were finally interviewed upon reaching data saturation. Interview analysis was performed using a Colaizzi model and thematic analysis method. After extraction and categorization of the themes, 4 main themes including 14 sub-themes were obtained.  The main themes included education (including five sub-themes: creating new educational opportunities and experiences, promoting media literacy, changing learning responsibility, changing teaching methods, and reducing participation in learning) , infrastructure (including four sub-themes: Internet connection issues, lack of public access to the Internet, poor quality of audio and video, and poor system support), flexibility (including two sub-topics: student freedom of action and lack of time and space restrictions), and economy (including four sub-themes: Internet connection fees, buying hardware, saving time, and transportation cost). Due to the problems and disadvantages mentioned by the students, it is necessary to upgrade the network infrastructure to provide quality online education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lived experiences
  • Students
  • Postgraduate course
  • Online education
  • Coronavirus
Alexander J, Boothby N, Wessells M 2010, Education and Protection of Children and Youth Affected by Armed Conflict: An Essential Link. Protecting Education from Attack, A State of the Art Review, Pp. 55-70.   
Bromley P, Andina M 2010, Standardizing chaos: a neo‐institutional analysis of the INEE Minimum Standards for Education in Emergencies, Chronic Crises and Early Reconstruction. Compare, Vol. 40, No.5, Pp. 575-588.
Chen SY, Chang YM 2020, The impacts of  real competition and virtual competition in digital game-based learning, Computers in Human Behavior, Vol.104, Pp. 168- 172. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.106171
Feng Y, Cheng Y, Wang G et all 2020, Radar Emitter Identification under Transfer Learning and Online Learning, Information Journal, Vol.11, No.1, Pp. 15- 18.
Gelli A, Masset E, Diallo, A et all 2014, Agriculture, nutrition and education: on the status and determinants of primary schooling in rural Mali before the crises of 2012. International Journal of Educational Development, Vol. 39, Pp. 205-215.
Ingubu M 2010, The Global Economic Crisis: Setbacks to the Educational Agenda for the Minority in Sub-Saharan Africa. Current Issues in Comparative Education, Vol.12, No. 2, Pp. 21-30.
Kumar H, Gupta M, Singh M et all 2017, Education in emergencies: Smart learning solutions and role of governance to mitigate the challenges. In 2017 3rd International Conference on Advances in Computing, Communication & Automation (ICACCA), Pp.1-6.

Qiu Y, Chen X, Shi W 2020, Impacts of social and economic factors on the transmission of coronavirus disease (COVID-19) in China. Retrieved from: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.13.20035238v1.

Oiyari Sh, Borumand S, Alikhani Sh 2010, a practical guide to web-based curriculum design. Nursing Journal of IRI Army, Vol. 9, No.1, Pp. 30- 37.[In Persian]

Parand K, Yadegharzadeh Gh, Khodaee E 2012, Field selection, future selection, 9th ed. Tehran: National Organization of Educational Testing Pub. [In Persian]

Read J, Bridgen J,Cummings D et all 2020, Novel coronavirus 2019-nCoV: early estimation of epidemiological parameters and epidemic predictions. medRxiv, Vol. 27, No. 2, Pp. 238- 244.
Selzer M, Gazcon N, Larrea M 2019, Effects of virtual presence and learning outcome using low-end virtual reality systems. Displays, Vol. 59, Pp. 9-15.
UNESCO 2020, COVID-19 Educational Disruption and Response. Retrieved April 2020 from UNESCO web: http://www.iiep.unesco.org/en/covid-19-educational-disruption-and-response-13363.
Viner R, Russell S, Croker H et all 2020, Closure and Management Practices during Coronavirus Outbreaks Including COVID-19: A Rapid Narrative Systematic Review (3/14/2020). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3556648.
Wang R, Lowe R, Newton S et all 2020, Task complexity and learning styles in situated virtual learning environments for construction higher education. Automation in Construction, Vol. 113, Pp. 103-148.
World  Bank 2020a, A Shock Like No Other: Coronavirus Rattles Commodity Markets. Retrieved 23 April 2020 from world bank web: https://www.worldbank.org/en/news/feature/2020/04/23/coronavirus-shakes-commodity-markets.
World Bank 2020b, World Bank Group President David Malpass: Remarks to G20 Finance Ministers. Retrieved 15 April 2020 from world bank web: https://www.worldbank.org/en/news/statement/2020/04/15/world-bank-group-president-david-malpass-remarks-to-g20-finance-ministers.