نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی ره، تهران، ایران.
2 عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
چکیده
یکی از مفاهیم مهم روانشناسی مثبت نگر که در سالهای اخیر در حوزه رفتار سازمانی مورد توجه جدی قرار گرفته و در سالهای اخیر در مطالعات آموزش دانشگاهی مورد استفاده فراوان قرار گرفته است، مفهوم سرمایه روانشناختی است. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سرمایه روانشناختی تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان سال اول این دانشگاه در سال تحصیلی 98-97 میباشد که از بین آنها نمونهای 375 نفری (228 پسر و 147 دختر) با استفاده از روش تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از چهار ابزار که هر کدام از چهار عامل سرمایه روانشناختی را میسنجند، یعنی مقیاس امیدواری گرایشی بزرگسالان اسنایدر و همکاران، آزمون جهت گیری زندگی شییر و کارور، مقیاس تابآوری و گنیلد و یانگ و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی چیمرز و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. بر اساس یافتههای به دست آمده نمره کل پایایی پرسشنامه سرمایه روانشناختی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 90/0 به دست آمد. برای برآورد روایی همگرایی به طور همزمان از چهار پرسشنامه معتبر استفاده شد که ضرایب همبستگی از 56/0 تا 61/0 به دست آمد. روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم، ساختار چهار عاملی پرسشنامه (امید، خوش بینی، تابآوری، خودکارآمدی) را مورد تأیید قرار داد. لذا، بر اساس نتایج به دست آمده، پرسشنامه سرمایه روانشناختی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتوان در محیطهای آموزشی و پژوهشی از آن استفاده نمود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Design and Validatin of Questionnaire in Students’ Academic Psychological Resources at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
نویسندگان [English]
- mohammad hosseini 1
- mohamadhosein mohebi nouredinvand 2
1 Ph. D, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
2 Faculty Member, Department of Education Sciences & Psychology, Masjedsoleiman Branch-Islamic Azad University, Masjedsoleiman, Iran
چکیده [English]
One of the important concepts in positive psychology has recently taken into serious account in the realm of organizational behavior and now being employed in higher education studies is the concept of psychological capital.The purpose of this research was the designing and validating of questionnaire on Academic psychological resources among university students in Ahwaz Jundishapur University of Medical Sciences. Statistical population of the study was all fresh B.A. students in the academic year 2018-2019. The sample consisted of 375 (228 boys and 147 girls) students who were selected by stratified random sampling method. Then the instruments used in present study consisted of Adult Dispositional Hope Scale, Life Orientation Test-Revised, Resiliency Scale, and Academic Self-Efficacy Scale which were applied to assess each of the four factors making up psychological resources. SPSS and AMOS softwars were used for data analysis. According to our finding the total reliability of chronbach alpha was 0.90. In addition, four accurate questionnaires were used simultaneously with correlation coefficients ranging from 0.56 to 0.61. The construct validityconfirmed the four-factor 36-item structure of the questionnaire (hope, optimism, resilience, self-efficacy) using the first and second order confirmation factor analysis method. Hence, according to results obtained, the psychological resources questionnaire confirmed a good validity and reliability and can be used in educational and research environments.
کلیدواژهها [English]
- psychological capital (psycap)
- hope
- optimism
- resiliency
- Self-efficacy