نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران.
2 عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران.
چکیده
دانشگاههای نسل چهارم ضمن بررسی روندهای جاری و آتی جسمانی و تشخیص نقاط قوت و ضعف، دانشگاه را به سمت و سویی رهنمون کرده که بتواند جایگاه مناسب خود را در عرصه جهانی به دست آورد. هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی نقش دانشگاه تعالیگرا (دانشگاه نسل چهارم) در جهت ارتقایی کیفیت آموزشی و پژوهشی در آموزش عالی بوده، طرح تحقیق نیز از نوع کیفی با روش نظریه زمینه ای است. با استفاده از روش نمونهگیری" حاوی اطلاعات غنی" با 15 نفر از اساتید با سابقه کاری بیش از 20 سال در رشته مدیریت آموزشی و علوم تربیتی مراکز آموزش عالی استان مازندران، مصاحبه عمیق انجام گرفت. نتایج حاکی از آن بود که مدل دانشگاه تعالیگرا (دانشگاه نسل چهارم) در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی دارای 15 بُعد به شرح شرایط علی (1. مسئولیت علمی-اجتماعی، 2. پویایی محیط، 3. مأموریت سازمانی)، شرایط زمینهای (4. ساختار و ارزشهای سازمانی، 5. امکانات و تجهیزات، 6. انگیزه)، شرایط مداخلهای (7. ارتباط با صنایع، 8. سازماندهی محتوای آموزشی، 9. توانمندسازی کتابخانهها)، راهبرد ( 10.مدیریت کیفیت فراگیر، 11. توسعه رشتهها و همکاری متقابل، 12. مشارکت هیأت علمی در تصمیمگیریها، 13. تعامل و کار تیمی) و پیامد ( 14. کیفیت آموزشی و 15. کیفیت پژوهشی) بود. با توجه به رسالت فرهنگی دانشگاهها در آمادهسازی دانشجویان برای رویارویی با واقعیتهای جامعه و ضرورت درونزایی و توسعه ارتباطات تعاملی با نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، حرکت آموزش عالی به سمت دانشگاههای نسل چهارم در جهت ارتقای کیفی پژوهش و آموزش، بسیار مهم و ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing the model of Fourth-generation University to Improve Education and Research Quality in Higher Education
نویسندگان [English]
- Mina Ahmadian Chashemi 1
- Kiomars Niazazari 2
- Mohammad Salehi 2
1 Ph.D. Student in Educational Management, Sari Branch-Islamic Azad University, Sari, Iran.
2 Faculty Member, Department of Educational Management, Sari Branch-Islamic Azad University, Sari, Iran.
چکیده [English]
Fourth generation universities, while examining current and future physical trends and identifying the strengths and weaknesses, have led the university in a direction where the university can achieve its proper position in the global arena. This study aimed to model the role of transcendental university (fourth generation university) in order to improve the quality of education and research in higher education. Hence, the research design was qualitative with grounded theory. Using the "rich information" sampling method, in-depth interviews were conducted with 15 professors with more than 20 years of experience in educational management and educational sciences realms in higher education centers of Mazandaran province. Next, the results showed that the model of transcendental university (fourth generation university) in order to improve the quality of education and research had 15 dimensions in terms of causal conditions (1. Scientific-social responsibility, 2. Environmental dynamics, 3. Organizational mission), contextual conditions (4. Organizational structure and values, 5. Facilities and equipment, 6. Motivation), Intervention conditions (7. Communication with industry, 8. Organization of educational content, 9. Empowerment of libraries), Strategy (10. Total quality management, 11. Development of disciplines and mutual cooperation, 12. Faculty participation in decision making, 13. Interaction and teamwork) and Outcome (14. Educational quality and 15. Research quality). Considering the cultural mission of universities in preparing students to face the realities of society and the need for endogenousness and development of interactive relations with the economic, political, cultural and social system, therefore, the movement of higher education towards fourth generation universities in the direction of improving the quality of research and education seems to be very important and necessary.
کلیدواژهها [English]
- 4th generation university
- educational and research quality
- higher education