نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترا، گروه ;کارآفرینی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
2 عضو هیئت علمی، گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
3 عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای رفتاری - آموزشی مشاوره کارآفرینی بر مبنای نظریه انتخاب و بررسی میزان اهمیت و اولویتبندی هر یک از این شاخصها بر مبنای این نظریه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان کارآفرینی آموزشی - رفتاری و آگاه به نظریه انتخاب در مشاوره بود و به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه جهت رتبهبندی و سطحبندی شاخصهای رفتاری - آموزشی کارآفرینی در مشاوره استفاده شد. در این پژوهش با توجه به مطالعه انجام شده و ادبیات تحقیق 17 شاخص رفتاری - آموزشی مؤثر بر مشاوره کارآفرینی شناسایی شدند. سپس مهمترین شاخصها با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی شدند. یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که استقلالطلبی، اعتماد به نفس، تحمل ابهام، تسلط، خلاقیت، خوشبینی، رهبری، سودگرایی، شهود، عزتنفس، عزم و اراده، کنترل درونی، مخاطرهپذیری، مسئولیتپذیری، مهارت ارتباط بینفردی، تعلق، نیاز به توفیق به عنوان عوامل مهم در کارآفرینیاند. یافتهها همچنین نشان داد که شاخصهای تأثیرگذار بر بعد رفتاری - آموزشی عبارتند از: سطح استقلال (خودمختار): شاخص هایی که حداقل وابستگی و قدرت نفوذ را بر دیگر شاخصها دارند، سطح وابستگی: شاخصهایی که وابستگی زیادی بر دیگر شاخصها دارند، اما نفوذ آنها اندک است، سطح پیوندی(عدم وابستگی): شاخصهایی که رابطه دو طرفه با دیگر شاخصها دارند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که شاخصهای استقلالطلبی و مهارتهای بینفردی اساسیترین شاخصهای مؤثر بر مشاوره کارآفرینی است که باید در وهله اول در خدمات مشاورهای بر مبنای نظریه انتخاب بر آنها تأکید شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification and Ranking of Educational-behavioral Indicators in Entrepreneurship Counseling based on Choice Theory Using Interpretive Structural Model
نویسندگان [English]
- Ali Jafari 1
- Rouholah samie 2
- Fereydoon Azma 2
- Mohammad Reza Safarian Toosi 3
1 Ph.D. Student, Department of Entrepreneurship, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
2 Faculty member, Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
3 Faculty member, Department of Educational Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
The aim of present study was to identify the behavioral-educational index of entrepreneurial counseling based on choice theory and to examine the importance and priority of each of the behavioral-educational indicators based on choice theory. The statistical population of this study included educational-behavioral entrepreneurship experts and those were familiar with the theory of selection in counseling, and also in order to collect information, a questionnaire was used to rank the behavioral-educational indicators of entrepreneurship in counseling. In this study, 17 behavioral-educational indicators affecting entrepreneurial counseling were identified according to studies and the research literature. Then, the most important indexes were ranked using interpretive structural modeling. According to findings of the present study, independence, self-confidence, tolerance of ambiguity, mastery, creativity, optimism, leadership, profitability, intuition, self-esteem, determination, internal control, risk-taking, Accountability, interpersonal communication skills, belonging, and the need for success were considered as important factors in entrepreneurship. The outcomes also showed that the indicators influencing the behavioral-educational dimension were Independence level (autonomy): indicators that had the least dependence and the power of influence on other indicators; Dependence level: indicators that were highly dependent on other indicators, but had little influence; Link (non-dependence): indicators that had a two-way relationship with other indicators. Therefore, the indicators of desired independence and interpersonal skills were the most important indicators affecting entrepreneurial counseling that should be considered and emphasized in the first step in the counseling services based on the choice theory.
کلیدواژهها [English]
- Behavioral-Educational Indicators of Entrepreneurship
- Counseling
- Interpretive Structural Modeling