نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
- نگین مرادی 1
- مهران پیوسته 2
- پروانه رحیمی فر 3
- محمد جعفر شاطرزاده یزدی 4
- احمد فخری 5
- حاتم بوستانی 5
- کاوه اسلامی 6
- سید سعید سیدیان 7
- مریم کردونی 8
- فتانه قربانی جوادپور 9
- روزبه راهبر 10
- کاظم ساوجبلاغچی خیابانی 11
- امیر کمال حردانی 12
- مهدی بیژن زاده 13
- مریم دلفی 14
- مائده مقتدر 3
- مژده قبادی نیا 15
1 عضو هیات علمی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
2 عضو هیات علمی، گروه جراحی عمومی،دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
3 عضو هیات علمی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
4 عضو هیات علمی، گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
5 عضو هیات علمی، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
6 عضو هیات علمی، گروه داروسازی بالینی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
7 عضو هیات علمی، گروه بیماری های داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
8 عضو هیات علمی، گروه گوش و حلق و بینی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
9 عضو هیات علمی، گروه ارتودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
10 عضو هیات علمی، گروه جراحی عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
11 عضو هیات علمی،گروه جراحی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
12 عضو هیات علمی، گروه کودکان ،دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
13 عضو هیات علمی، گروه ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
14 عضو هیات علمی، گروه شنوایی شناسی،دانشکده توانبخشی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
15 کارشناس مرکز تخصصی شکاف کام و لب. بیمارستان ابوذر،اهواز، ایران
چکیده
هدف از مطالعه ی حاضر بررسی میزان رضایتمندی و آشنایی دانشجویان کارشناسی گفتاردرمانی از نحوه آموزش بالینی در حضور تیم درمانی افراد مبتلا به شکاف کام و لب است. افراد شرکت کننده در مطالعه ی مداخله ای نیمه تجربی حاضر29 دانشجوی گروه گفتاردرمانی بودند.در گروه اول17دانشجوی ورودی95 که دوران واحد بالینی را درخارج از کلینیک شکاف کام و لب و بدون آشنایی از درمان تیمی گذراندند وگروه دوم12دانشجوی ورودی 96 بودند که واحد بالینی را در کلینیک تخصصی شکاف کام و لب سپری و رویکرد درمان تیمی را آموختند.در پایان دوره با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت میزان رضایت و آشنایی دانشجویان سنجیده شد. نتایج مطالعه نشان داد که میانگین رضایت مندی و آشنایی از درمان تیمی در دانشجویان گروه دوم بیشتر و اختلاف معناداری را با گروه اول نشان دادند(P-Value≤0.000). بنابر نتایج حاضر به منظور افزایش میزان آشنایی دانشجویان از درمان به صورت تیمی، افزایش کیفیت آموزش و تقویت مهارت های ارتباطی و شناختی دانشجویان توصیه می شود در آموزش بالینی دانشجویان از شیوه های حضور در تیم های درمانی استفاده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Evaluate the degree of satisfaction and familiarity of undergraduate speech therapy students with clinical education in the presence of treatment team in people with cleft lip and palate
نویسندگان [English]
- negin moradi 1
- Mehran Peyvasteh 2
- Parvane Rahimifar 3
- mohammad jafar shaterzadeh yazdi 4
- Ahmad Fakhri 5
- Hatam Bostani 5
- Kaveh Eslami 6
- Seyed Saeed Seyedian 7
- Maryam Kardooni 8
- Fataneh GhorbanyJavadpour 9
- Roozbeh Rahbar 10
- Kazem Savojbolaghchi Khiabani 11
- Amirkamal Hardani 12
- Mahdi Bijanzadeh 13
- maryam delphi 14
- Maedeh Moghtader 3
- Mozhdeh. ghobadinia 15
1 Faculty member, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences. Ahvaz, Iran.
2 Faculty member, Department of General Surgery, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.
3 Faculty member, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences. Ahvaz, Iran.
4 Faculty member, Department of Physiotherapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.
5 Faculty member, Department of Psychiatry, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.
6 Faculty member, Clinical Pharmacy Department, School of Pharmacy, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
7 Faculty member, Department of Internal Medicine, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.
8 Faculty member, Department of Otorhinolaryngology, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.
9 Faculty member, Department of Orthodontics, School of Dentistry, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.
10 Faculty member, Department of General Surgery, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.
11 Faculty member, Department of Oral and Maxillofacial Surgery, School of Dentistry, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.
12 Faculty member, Department of Pediatrics, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.
13 Faculty member, Department of medical genetic,, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.
14 Faculty member, Department of Audiology, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.
15 Expert, Cleft Lip & Palate Clinic. Abouzar Hospital, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study is to evaluate the degree of satisfaction and familiarity of undergraduate speech therapy students with clinical education in the presence of treatment team in people with cleft lip and palate. The population of this interventional Quasi Exerimental study was 29 speech therapy students. In the first group there were 17 students who spent their internship outside the cleft lip and palate clinic and without getting familiar with team work and in the second group there were 12 students who spent their internship in cleft lip and palate clinic and got familiar with team work. At the end of the course, the degree of student’s satisfaction and familiarity was examined by the researcher-made questioner. The result showed that the mean score of satisfaction and familiarity from team therapy was more in the second group and had significant difference with the first group. (p-value≤0.000). According to resent result, in order to increase student's familiarity from treatment team, increase quality and strengthen the communication and cognitive skills, it is recommended to use team attendance approach in student's clinical education.
کلیدواژهها [English]
- cleft lip and palate
- team based education
- clinical education
- satisfaction