نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

2 عضو هیات علمی، گروه جراحی عمومی،دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

3 عضو هیات علمی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

4 عضو هیات علمی، گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

5 عضو هیات علمی، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

6 عضو هیات علمی، گروه داروسازی بالینی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

7 عضو هیات علمی، گروه بیماری های داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

8 عضو هیات علمی، گروه گوش و حلق و بینی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

9 عضو هیات علمی، گروه ارتودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

10 عضو هیات علمی، گروه جراحی عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

11 عضو هیات علمی،گروه جراحی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

12 عضو هیات علمی، گروه کودکان ،دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

13 عضو هیات علمی، گروه ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

14 عضو هیات علمی، گروه شنوایی شناسی،دانشکده توانبخشی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

15 کارشناس مرکز تخصصی شکاف کام و لب. بیمارستان ابوذر،اهواز، ایران

چکیده

هدف از مطالعه ی حاضر بررسی میزان رضایتمندی و آشنایی دانشجویان کارشناسی گفتاردرمانی از نحوه آموزش بالینی در حضور تیم درمانی افراد مبتلا به شکاف کام و لب است. افراد شرکت کننده در مطالعه ی مداخله ای نیمه تجربی حاضر29 دانشجوی گروه گفتاردرمانی بودند.در گروه اول17دانشجوی ورودی95 که دوران واحد بالینی را درخارج از کلینیک شکاف کام و لب و بدون آشنایی از درمان تیمی گذراندند وگروه دوم12دانشجوی ورودی 96 بودند که واحد بالینی را در کلینیک تخصصی شکاف کام و لب سپری و رویکرد درمان تیمی را آموختند.در پایان دوره با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت میزان رضایت و آشنایی دانشجویان سنجیده شد. نتایج مطالعه نشان داد که میانگین رضایت مندی و آشنایی از درمان تیمی در دانشجویان گروه دوم بیشتر و اختلاف معناداری را با گروه اول نشان دادند(P-Value0.000). بنابر نتایج حاضر به منظور افزایش میزان آشنایی دانشجویان از درمان به صورت تیمی، افزایش کیفیت آموزش و تقویت مهارت های ارتباطی و شناختی دانشجویان توصیه می شود در آموزش بالینی دانشجویان از شیوه های حضور در تیم های درمانی استفاده شود.
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Evaluate the degree of satisfaction and familiarity of undergraduate speech therapy students with clinical education in the presence of treatment team in people with cleft lip and palate

نویسندگان [English]

  • negin moradi 1
  • Mehran Peyvasteh 2
  • Parvane Rahimifar 3
  • mohammad jafar shaterzadeh yazdi 4
  • Ahmad Fakhri 5
  • Hatam Bostani 5
  • Kaveh Eslami 6
  • Seyed Saeed Seyedian 7
  • Maryam Kardooni 8
  • Fataneh GhorbanyJavadpour 9
  • Roozbeh Rahbar 10
  • Kazem Savojbolaghchi Khiabani 11
  • Amirkamal Hardani 12
  • Mahdi Bijanzadeh 13
  • maryam delphi 14
  • Maedeh Moghtader 3
  • Mozhdeh. ghobadinia 15

1 Faculty member, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences. Ahvaz, Iran.

2 Faculty member, Department of General Surgery, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.

3 Faculty member, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences. Ahvaz, Iran.

4 Faculty member, Department of Physiotherapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.

5 Faculty member, Department of Psychiatry, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.

6 Faculty member, Clinical Pharmacy Department, School of Pharmacy, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.

7 Faculty member, Department of Internal Medicine, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.

8 Faculty member, Department of Otorhinolaryngology, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.

9 Faculty member, Department of Orthodontics, School of Dentistry, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.

10 Faculty member, Department of General Surgery, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.

11 Faculty member, Department of Oral and Maxillofacial Surgery, School of Dentistry, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.

12 Faculty member, Department of Pediatrics, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.

13 Faculty member, Department of medical genetic,, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.

14 Faculty member, Department of Audiology, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, Ahvaz, Iran.

15 Expert, Cleft Lip & Palate Clinic. Abouzar Hospital, Ahvaz, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study is to evaluate the degree of satisfaction and familiarity of undergraduate speech therapy students with clinical education in the presence of treatment team in people with cleft lip and palate. The population of this interventional Quasi Exerimental study was 29 speech therapy students. In the first group there were 17 students who spent their internship outside the cleft lip and palate clinic and without getting familiar with team work and in the second group there were 12 students who spent their internship in cleft lip and palate clinic and got familiar with team work. At the end of the course, the degree of student’s satisfaction and familiarity was examined by the researcher-made questioner. The result showed that the mean score of satisfaction and familiarity from team therapy was more in the second group and had significant difference with the first group. (p-value≤0.000). According to resent result, in order to increase student's familiarity from treatment team, increase quality and strengthen the communication and cognitive skills, it is recommended to use team attendance approach in student's clinical education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cleft lip and palate
  • team based education
  • clinical education
  • satisfaction
AZEMIAN, A., MOTAMED, N. & YOUSEFI, M. R. 2015. Barriers and facilitating factors in learning of effective clinical teaching in Bushehr University of Medical Sciences: Clinical students, point of view-2010. [in persian].
BARTZ, C. & DEAN-BAAR, S. 2003. Reshaping clinical nursing education: an academic-service partnership. Journal of Professional Nursing, 19, 216-222.
ESMAEILI, M., HOZNI, S., MOSAZADEH, B. & ZAVAREH, A. 2017. Good teacher's characteristics and its influence on dental students academic motivation in guilan university of medical sciences. Research in medical education, 9, 18-10. [in persian].
FURR, M. C., LARKIN, E., BLAKELEY, R., ALBERT, T. W., TSUGAWA, L. & WEBER, S. M. 2011. Extending multidisciplinary management of cleft palate to the developing world. Journal of Oral and Maxillofacial Surgery, 69, 237-241.
HASSANZADEH, G., ABOLHASANI, F., MIRZAZADEH, A. & ALIZADEH, M. 2013. Team-Based Learning A New Strategy in Integrated Medical Curriculum: The experience of School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 13, 601-610[in persian]..
HELALBIRJANDI, M., NOHI, E., BORHANI, F. & AHRARI, K. V. 2015. Effect of clinical team teaching (mentorship program) on educational satisfaction of nursing students in Imam Reza Hospital of Birjand 2012. Journal of Medical Education & Development, 9[in persian]..
HOSODA, Y. 2006. Development and testing of a Clinical Learning Environment Diagnostic Inventory for baccalaureate nursing students. Journal of advanced nursing, 56, 480-490.
KHANCHEZAR, F., MORADI, N., TAHMASEBI FARD, N., LATIFI, S. M., BASSAK NEJAD, S. & HOSSEINI BEIDOKHTI, M. 2019. The Effect of Teamwork on Children With Cleft Lip and Palate and Their Mother’s Quality of Life. The Cleft Palate-Craniofacial Journal, 56, 1353-1358.
KUMMER, A. W. 2013. Cleft palate & craniofacial anomalies: Effects on speech and resonance, Nelson Education.
LOUW, B., SHIBAMBU, M. & ROEMER, K. 2006. Facilitating cleft palate team participation of culturally diverse families in South Africa. The Cleft palate-craniofacial journal, 43, 47-54.
MOHEBI, S., GHARLIPOOR, Z., RAHBAR, A., RAJATI, F. & MATLABI, M. 2018. Evaluation of the Effect of Application of Team-based Learning Method on Learning and Satisfaction of Public Health Students in the Health Education and Communication Course. Qom University of Medical Sciences Journal, 12, 60-68. [in persian].
MORADI, S., HASANI, D., BAHRAMI, M. & NOURIAN, A. 2017. Reviewing Medical Education in KamelAl-Senaat Al-Tebieh. Journal of Medical Education Development, 9, 85-91. [in persian].
RAOUFI, S., FARHADI, A. & SHEIKHIAN, A. 2014. Impact of the team effectiveness design of teaching on critical thinking, self-confidence and learning of nursing students. Journal of Medical Education and Development, 9, 23-32. [in persian].
RASTEGAR, T., HOSHYARI MANESH, S. & SALARI, H. 2016. Effect of Team Based Learning on Rehabilitation Students Anatomy Learning. journal of ilam university of medical sciences, 23, 163-168. [in persian].
TAVAKOLI-GHOCHANI, H., KARIMI, Z., TAEFI, Z. & HOSIENI, R. 2009. Characteristics of effective clinical instructor of Nursing and Midwifery Students in NorthNursing and Midwifery Students Khorasan University of Medical Sciences. Journal of north Khorasan University of medical sciences, 2, 65-70. [in persian].
TIRGAR, A., KAZEMI, F., BABAZADEH, S., AGHALARI, Z. & GHOLINIA-AHANGAR, H. 2018. Assessing the Students ’ Viewpoint about teaching a course by several lecturer in Babol University of Medical Sciences. Research in Medical Education, 10. [in persian].
VAEZI, A., AZIZIAN, F. & KOPAYEHZADEH, J. 2015. Survey compare team based learning and lecture teaching method, on learning-teaching process nursing student's, in Surgical and Internal Diseases course. [in persian].
VAHABI, S., EBADI, A., RAHMANI, R., TAVALLAEI, A., KHATOUNI, A., TADRISI, S., TAYYABI, A., KHAGHHANIZADE, M. & HEYDARANLOU, E. 2011. Comparison of the status of clinical education in the views of nursing educators and students. Education strategies in medical sciences, 3, 179-18. [in persian].