نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های رهبری خدمتگذار در آموزش و پرورش استان تهران بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی-بنیادی؛ برحسب نوع داده، کیفی بود. جامعه آماری پژوهش، خبرگان دانشگاهی و مسئولین آموزش و پرورش بودند که به روش هدفمند، تعداد 15 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. روش تحلیل دادهها، کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد و نرمافزار MAxqda بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مؤلفههای رهبری خدمتگزار شامل خدمترسانی (4.51)، تواضع و فروتنی (4.40)، قابلیت اعتماد (4.36)، نوعدوستی (4.36)، تعامل (4.34)، تعادل کار و زندگی (4.28)، آیندهنگری (4.39) و اخلاقگرایی (4.37) بودند. بر اساس مؤلفههای شناسایی شده رهبری خدمتگزار، مدلی ارائه شد و برازش آن با استفاده از شاخصهای مطلق، نسبی و تعدیل یافته مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج حاکی از برازش آن داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Components of Servant Leadership in Tehran Educational
نویسندگان [English]
- Jafar Askari deefe 1
- Mohammad Salehi 2
- Reza Yosefisaeedabadi 2
1 Ph.D. Student in Educational Management, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Sari Branch-Islamic Azad University, Sari, Iran.
2 Faculty member, Educational Management Department, Islamic Azad University, Sari, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study was to identify the components of service leadership in educational system of Tehran province. Hence, the research method in terms of purpose was applied-fundamental study; and, tt was qualitative in terms of data type. The statistical population of the study was academic experts and education officials who were purposefully selected to 15 members. In addition, in order to collect data, the library method and semi-structured interviews (qualitative section) were used. Interviews with experts indicated the validity of the interview, and also in order to calculate the reliability, the reliability method was used between the two coders. Then the results indicated the confirmed reliability and validity of the interview. Moreover, the data analysis method was theoretical coding based on the data theorizing method of the foundation and MAxqda software. According to the results, the components of servant leadership included service (4.51), humility (4.40), reliability (4.36), humanity (4.36), interaction (4.34), work-life balance (4.28), and foresight (4.39) and moralism (4.37). Based on the identified components of servant leadership, a model was presented and its fit was evaluated using absolute, relative and adjusted indicators which showed the results of its fit.
کلیدواژهها [English]
- Servant Leadership
- Humility
- Ethics