TY - JOUR ID - 112886 TI - بررسی شناسایی مولفه های رهبری خدمتگزار در آموزش و پرورش استان تهران JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - عسکری دئفه, جعفر AU - صالحی, محمد AU - یوسفی سعیدابادی, رضا AD - دانشجوی دکترای، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - ویژه نامه SP - 200 EP - 212 KW - رهبری خدمت‌گزار KW - تواضع KW - اخلاق گرایی DO - 10.22118/edc.2020.242297.1485 N2 - هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های رهبری خدمتگذار در آموزش و پرورش استان تهران بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی-بنیادی؛ برحسب نوع داده، کیفی بود. جامعه آماری پژوهش، خبرگان دانشگاهی و مسئولین آموزش‌ و پرورش بودند که به روش هدفمند، تعداد 15 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه­ای و مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و به­منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. روش تحلیل داده‌ها، کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد و نرم‌افزار MAxqda بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مؤلفه‌های رهبری خدمتگزار شامل خدمت‌رسانی (4.51)، تواضع و فروتنی (4.40)، قابلیت اعتماد (4.36)، نوع‌دوستی (4.36)، تعامل (4.34)، تعادل کار و زندگی (4.28)، آینده‌نگری (4.39) و اخلاق‌گرایی (4.37) بودند. بر اساس مؤلفه­های شناسایی شده رهبری خدمتگزار، مدلی ارائه شد و برازش آن با استفاده از شاخص­های مطلق، نسبی و تعدیل یافته مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج حاکی از برازش آن داشت. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_112886.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_112886_d2609367f9bd24534a1b2c733caecec0.pdf ER -