نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2 عضو هیأت علمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
چکیده
اندیشههای بنیادین بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در خصوص دانشگاه، چارچوب مرجع ارزشمندی برای توسعه آموزش عالی و دانشگاه در سطح ملی و منطقهای محسوب میگردد. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف تدقیق و مداقه در بیانات گهربار امام راحل در خصوص عوامل مرتبط با توسعه دانشگاه و ترسیم مدل پارادایمی آن صورت پذیرفته است. روش پژوهش کیفی و بهطور مشخص مبتنی بر رویکرد نظریه داده بنیاد است. نمونههای تحقیق را محتوای متنی کتب، مقالات و مستندات نمایه شده در پرتال امام خمینی و سایتهای مربوط به مقالات تشکیل میدهند. روش نمونهگیری نظریهای یا هدفمند بهمنظور جمعآوری دادههای سرشار از دیدگاههای ارزشمند امام خمینی در خصوص دانشگاه و توسعه مبنای انتخاب نمونهها بوده است. تحلیل محتوایی متون جمعآوریشده در نهایت منجر به شکلگیری 46 کد باز و 14 مقوله فرعی شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که در دیدگاه های بنیانگزار انقلاب اسلامی ایران، راهبردهای توسعه دانشگاه و شرایط علی توسعه دانشگاه از کمیت بیشتری نسبت به سایر مؤلفهها (بستر یا زمینه توسعه دانشگاه، پیامدهای توسعه دانشگاه و شرایط مداخلهگر یا میانجی توسعه دانشگاه) برخوردار می باشند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Theme Analysis of the Ideas of the Founder of Iran Islamic Revolution in the Field of Higher Education Development Using Grounded theory Approach
نویسندگان [English]
- Hosein Sharifi 1
- Badri Abasi 2
1 Faculty Member, Department of Political Science, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
2 Faculty Member, Department of Management, Islamic Azad University, Bandar Anzali, Iran.
چکیده [English]
Imam Khomeini's fundamental ideas about university have been valuable reference framework for the development of higher education and university at the national and regional level. In this regard, the present study aimed at examining Imam Rachel's statements about factors related to university development and drawing a paradigmatic model. The research method was qualitative and specifically based on the data theory approach. The research samples were the textual content of the books, articles and documentation indexed in Imam Khomeini's portal and the sites of the articles. Theoretical or purposive sampling method was used to collect data from Imam Khomeini's valuable views on university and development. Content analysis of the collected texts eventually led to the formation of 46 open source and 14 subcategories. The results showed that in the Higher Education Development Program, university development strategies, the central focus of university development and the conditions of causal development of the university were more quantitative than other components including university development context, university development consequences and intervening or mediating conditions.
کلیدواژهها [English]
- University
- Higher Education Development
- Foundation Data Theory