نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکدهی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
2 کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده
هدف از این پژوهش «بررسی رابطهی بین یادگیری مشارکتی، تفکر خلاق و تفکر انتقادی با مهارتهای اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی» بود. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش توصیفی–همبستگی و جامعهی آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به تعداد 1700 نفر و نمونه طبق فرمول کوکران 313 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. دادههای این پژوهش توسط چهار پرسشنامه یادگیری مشارکتی (مقیمی و همکاران، 1392)، تفکر خلاق (کارتر، 2009)، تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاسیون و فاسیون، 1990) و مهارتهای اجتماعی (ایندربیتزون و فوستر، 1992) جمعآوری شد. برای تجزیهوتحلیل یافتهها از آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و از نرمافزار آماری SPSS21 و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین یادگیری مشارکتی و مهارتهای اجتماعی رابطهی معنیداری وجود دارد (871/0=r). اما بین تفکر خلاق (003/0-=r) و تفکر انتقادی (045/0-=r) بر مهارتهای اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تأثیر معناداری وجود ندارد. همچنین مشخص گردید که متغیر یادگیری مشارکتی با ضریب اثر 38/2 بیشترین تأثیر را روی مهارتهای اجتماعی داشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investagation of Relationship between Cooperative Learning, Creative Thinking and Critical Thinking with Social Skills
نویسندگان [English]
- Mahboube Soleimanpouromran 1
- Rahele Alizadeh 2
1 Faculty member, Department of Educational sciences, Faculty of Human Sciences, Bojnourd Branch-Islamic Azad University, Bojnourd, Iran.
2 M.A., Department of Educational Management, Faculty of Human Sciences, Bojnourd Branch-Islamic Azad University, Bojnourd, Iran.
چکیده [English]
The overall aim of the current survey was to investigate relationship between Cooperative Learning, Creative Thinking and Critical Thinking with Social skills of Medical University students. Hence, the present study was a correlational descriptive-survey one that possesses an applied goal. The population of study included 1700 Students at University of Medical Sciences, North Khorasan; and based on Cochran formula, the sample included 313 employees using stratified simple sampling. Moreover, the data collection using four questionnaires was performed; Group learning questionnaires Moqimi et al (2013), Creative Thinking questionnaires Carter (2009), Critical Thinking questionnaires Fasyvn and Fasyvn (1990) and Social skills Ayndrbytzon and Foster (1992) Using Cronbach's alpha. Then the data was analyzed using Descriptive Statisitics section (Mean, Std Deviation and Calculating central indicators and dispersion), and also in the inferential statistics section, to measure the relationships between variables (Pearson and Regression) SPSS version 21 and the Use of the Structural equation method of LISREL version 8/8. Concequently, results indicated that there was a significant relationship between Group learning and Social skills (r=0.871). However, there was no significant relationship between Creative Thinking (r=-0.003) and Critical Thinking (r=-0.045) with Social skills. To conclude, the main hypothesis of the resrarch showed that Group Learning with effective factor 2.38 had the most impact on Social skills.
کلیدواژهها [English]
- Group learning
- Creative Thinking
- Critical Thinking
- Social skills
- University of Medical Sciences students