نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2 عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
3 دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده
با وجود ادبیات رو به رشد در رفتار اخلاقی پرستاران، توجه کمی به اهمیت رفتارهای بیصداقتی تحصیلی شده است. ازدیاد این ناسازگاری، مؤسسات آموزش عالی و اعضای هیئتعلمی را با چالشهای جدیدی در تضمین نمودن درستکاری تحصیلی مواجه ساخته است. پژوهش حاضر، نقش واسطهگری خودپنداشت تحصیلی را در ارتباط بین منبع کنترل و بیصداقتی تحصیلی در قالب یک مدل ساختاری مورد آزمایش قرار داد. این مطالعه بر روی نمونهای از 298 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز صورت گرفت که روش مدلیابی معادلات ساختاری برای بررسی رابطه بین سازهها به کار گرفته شد. بهمنظور گردآوری اطلاعات از مقیاسهای منبع کنترل، خودپنداشت تحصیلی و بیصداقتی تحصیلی استفاده شد که روایی و اعتبار آنها به روش تحلیل عامل تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ مطلوب به دست آمد. نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخه 22 جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید. نتایج نشان داد که خودپنداشت تحصیلی بهطور معنیداری رابطه بین منبع کنترل درونی و بیرونی با بیصداقتی تحصیلی را میانجیگری میکند. منبع کنترل درونی پیشبین مثبت و منبع کنترل بیرونی پیشبینی کننده منفی معنیدار خودپنداشت تحصیلی بودند. همچنین، خودپنداشت تحصیلی با کاهش بیصداقتی تحصیلی همراه بود. افزون بر این، اثرات مستقیم منبع کنترل درونی و منبع کنترل بیرونی بر بیصداقتی تحصیلی وجود داشت. این یافتهها، مفاهیم کاربردی و تجربی حائز اهمیتی را برای محققان و متخصصانی که به دنبال بررسی و کاهش بیصداقتی تحصیلی در محیطهای تحصیلی و بالینی میان دانشجویان پرستاری هستند، برجسته میسازد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Today's Falsehood, Tomorrow’s Immoral Actions: A Causal Modeling of Relationship between Locus of Control and Academic Dishonesty with Mediation Role of Academic Self-concept among Nursing College Students
نویسندگان [English]
- Kamyar azemi 1
- Manijeh Shehni Yailagh 2
- marziyeh amini 3
1 Ph.D. Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
2 Faculty member, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
3 M.Sc. of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
Despite the upward literature in ethical behavior of nurses, little attention has been given to the importance of the academic dishonesty behaviors. This conflict puts higher education institutions and faculty members to face new problems, because they don't know how to guarantee the academic integrity. Hence, present research examined the role of academic self-concept meditation in relation to locus of control and academic dishonesty in a form of a structural model. The sample of this research was 298 nursingstudents of the Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. The structural equation modeling was used to analyze the relationship between the components. Moreover, to collect data, locus of control, academic self-concept and academic dishonesty scales were used; and also, their validity and reliability were confirmed by confirmatory factor analysis method and Cronbach's alpha coefficient. Additionally, SPSS and AMOS software's version 22 were used for analyses data. As the results revealed that academic self-concept fully mediated the relationship between internal locus of control and external locus of control, the internal locus of control was a positive predictor and external locus of control was a significant negative predictor of academic self-concept. Furthermore, academic self-concept decreased academic dishonesty. In addition, there was a direct effect of internal locus of control and external locus of control on academic dishonesty. It means these findings had practical and experiential benefits for researchers; these concepts help them to analyze and decrease the academic dishonesty in clinical and academic environments among nursing.
کلیدواژهها [English]
- academic dishonesty
- locus of control
- academic self-concept
- nursing students