نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2 عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
3 عضو هیات علمی ، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی استراتژیهای دوزبانگی و تعیین مدل مناسب آموزش دوزبانگی در نظام تعلیم و تربیت ایران است. است. روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی از نوع متوالی-اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دو جامعه است. جامعه اول تحقیق منابع (مکتوب) و جامعه دوم تحقیق شامل دو زیرجامعه اساتید دانشگاه می باشند. ابزارهای مورد استفاده فیش برداری و پرسشنامه هستند. یافته های پژوهش نشان داد که استراتژیهای دوزبانه شدن، تابع سه مدل الف: زبانآموزی طبیعی ب: زیانآموزی هدایتشده و ج: کسب خودبخودی است. مشاهده رتبه مدلهای آموزش دوزبانه از دیدگاه اساتید دانشگاه نشان می دهد که روش آموزش زبان مبتنی بر محتوا بالاترین رتبه را کسب کرده و بعد از آن روش رشدی قرار دارد و در رتبه سوم روش چند زبانه قرارگرفته است. رتبه بندی روش های بعدی به ترتیب عبارتند از روش دوسویه ، روش نگهداشت ، روش پرستیژ ، روش غوطه ورسازی ، روش انتقالی و در پایان روش تجدید حیات قرار گرفته است. در این میان مقایسه دیدگاه اساتید دانشگاه به تفکیک رشته تحصیلی نشان میدهد اساتید رشته علوم تربیتی در مقایسه با سایر اساتید اعتقاد بیشتری به کاربرد روش دوسویه دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study of the Best Models for Bilingual Education Development from the University Lecturers’ Viewpoint
نویسندگان [English]
- Hamid Hamadi 1
- Alireza Faghihi 2
- Mohammad Seifi 3
- Faezeh Nateghi 3
1 Ph.D. Student, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Arak, Iran.
2 Faculty Member, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Arak, Iran.
3 Faculty Member, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Arak, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate bilingual strategies and determine the appropriate model for teaching bilingual students in Iran's educational system. The research method was a combined sequential-exploration type. The statistical population of the study consisted of two societies; first community of research resources (written) and the second community of two subsectors of university professors. In addition, the snippets and questionnaires were utulized. Afterwards, the findings indicated that bilingual strategies were subordinated to three models: a) natural language learning (B); guided language learning; and (c) automaticaly acquisition. Observation of the rank of bilingual education models from the viewpoint of university’ professors showed that the content-based language teaching method, the growth method, and the multilingual approach had the highest rank, respectively. Accordingly, the following methods were ranked as two-way method, maintenance method, prestige method, dipping method, transitional method and, finally the revitalization method. . Moreover, in comparison of the viewpoints from all the professors with considering their field of study, it was indicated that faculty members in the field of Science Education prefered two-way method.
کلیدواژهها [English]
- bilingualism
- bilingual education
- bilingual strategies
Aali Mahmoudi Ghom Yaki, M, Dehghani Nejad, F, Nozari, Z, et all 2017, Student Speech Disorders, Proceedings of the 5th Scientific Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Dangers of Iran, Science Development and Promotion Association And fundamental techniques [in Persian]
Kalantari, R, 2009, Examining the Bilingual Models in the World and Presenting a Bilingual Education Strategy in Iran. Educational Research Institute of Educational Studies. No. 119 [in Persian]
Hajipur, T., Mirenasab, M., Badri Gargari, R., 2012, The role of concurrent and sequential acquisition in the areas of academic and developmental difficulty reading primary school students in Tabriz. Proceedings of the native language congress. Shazand: Publisher of Message Noor Shazand. [in persian]