نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو، گروه برنامهریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
2 عضو هیأت علمی، گروه برنامهریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر نیازسنجی آموزشی پرستاران بخش اعصاب و روان بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. روش پژوهش از نوع نیازسنجی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه نیازسنجی آموزشی پرستاران بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران بخش اعصاب و روان بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اهواز و روش نمونهگیری، سرشماری در سال 93 بود. دادهها از طریق اجرای پرسشنامه گردآوری شد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت .یافتهها نشان داد نیازهای آموزشی پرستاران بخش اعصاب و روان در حیطه مراقبتهای پرستاری، مراقبتهای دارویی و غیر دارویی و شناخت بیماریها در حد کم است. در حیطه مراقبتهای پرستاری، نحوه کنترل بیماران تهاجمی، بالاترین اولویت و کنترل دقیق علائم حیاتی پایینترین اولویت و در حیطه مراقبتهای دارویی و غیر دارویی، آشنایی با عوارض جانبی داروها بالاترین اولویت و پاسخ به سؤالات بیمار در زمینه ECT، پایینترین اولویت ودر نهایت از دیدگاه پرستاران بخش در حیطه شناخت بیماریها، ژنتیک و عوامل زمینه سازی بیماریهای روانی بالاترین اولویت و اختلالات خلقی پایینترین اولویت را در نیازهای آموزشی پرستاران داشت. در مجموع از نظر اولویت بندی حیطهها، حیطه شناخت بیماریهای مربوطه اولویت اول، حیطه مراقبتهای دارویی و غیر دارویی اولویت دوم و حیطه مراقبتهای پرستاری اولویت سوم، نیازهای آموزشی پرستاران را تشکیل داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessment training needs of Psychiatric Ward Nurses in Educational Hospitals at Ahwaz University of Medical Sciences
نویسندگان [English]
- Fatemeh Hosseini Alimardani 1
- Fardin Moradi Manesh: 2
1 M.A. student, Department of Educational Sciences, Training Planning, Dezful Branch- Islamic Azad University, Dezful, Iran.
2 Faculty Member, Department of Educational Sciences, Training Planning, Dezful Branch- Islamic Azad University, Dezful, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study was to assess the educational needs for psychiatric ward nurses in Educational Hospitals of Ahwaz University of Medical Sciences. Study Research method was a need assessment and the research instrument was Nurses’ Educational Need Assessment Questionnaire. The statistical population consisted all psychiatric ward nurses were employed in Ahwaz Medical Sciences Hospitals. Based on census sampling, 53 nurses (42 female and 11 male) were selected. Data were analyzed by SPSS software, then the results showed that nurses’ educational needs in domains of nursing care, pharmaceutical and non-pharmaceutical care, and identifying disorders were low. In domain of nursing care, high and low priority of educational needs were aggressive patients management and precise control of vital signs, respectively. Also, in domain of pharmaceutical and non- pharmaceutical care, high priority of educational needs was belonged to recognition the side effects of medications and the lowest priority was the answers to patient questions regarding ECT. Finally, in domains arrengment , the highest and lowest priority of educational needs were genetic and predisposing factors for mental disorders, and mood disorders, respectively. Based on domains prioritizing in terms of nurses’ perspective, identifying disorders was first, pharmaceutical and non- pharmaceutical care were second, and nursing care was third priority, too.
کلیدواژهها [English]
- Need Assessment
- Educational Need Assessment
- Psychiatric Ward Nurses
Darvishpour 1391, "Medical care: analysis of the concept of evolution by Rogers". Iran Journal of Nursing. Vol.25, No.77. Shahrivar 1391. Pp.67-60. [in Persian]