نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران.
چکیده
دنیای امروز نیازمند بهکارگیری مدیریت دانش فردی است. علیرغم توجه محققان به مدیریت دانش فردی در رشتههای مختلف، بررسی نقش و ارتباط آن با عملکرد کارکنان بالینی هنوز نیاز به بررسی دقیق و موشکافانهای دارد. مطالعاتی چند نشان میدهند که مدیریت دانش فردی کارکنان سازمانهای بهداشتی و درمانی از سطح مطلوبی برخوردار نیست. در این راستا، مقاله حاضر به تشریح چگونگی ارتباط مدیریت دانش فردی با خودکارآمدی میان کادر آموزشی درمانگاههای غرب استان مازندران میپردازد. این مطالعه همبستگی با استفاده از دو پرسشنامه سنجش خودکارآمدی و مدیریت دانش فردی بهطور مقطعی دادهها را از بین 105 نفر از کارکنان کادر آموزشی درمانگاههای شبکه بهداشت که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخابشده بودند، گردآوری نمود. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان میدهند که تمامی ابعاد مدیریت دانش فردی با خودکارآمدی کارکنان رابطهای مثبت (05/0p<) داشتند و از بین آنها بعد مهارتهای مشارکتی (05/0p<، 39/0r=) بالاترین ضریب همبستگی را با خودکارآمدی نشان داده است. همچنین مدیریت دانش فردی از توانایی مناسبی برای پیشبینی خودکارآمدی کارکنان برخوردار است (37/0ß=، 14/0=2r). با توجه به نتایج این مطالعه، انتظار میرود کارکنان برخوردار از سطح بالاتری از مدیریت دانش فردی خود کارآمدی بالاتری داشته باشند؛ بنابراین، مدیران میتوانند با اتخاذ راهکارهای مناسب، ازجمله برگزاری دورههای ضمن خدمت مرتبط، شرایط لازم را برای ارتقاء و بهبود آن فراهم نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship between Personal Knowledge Management and Self-efficacy among Health Centers Staffs
نویسندگان [English]
- Flora Rahimaghaee 1
- Morvarid Golamei 2
1 Faculty member, Nursing department, Medical science faculty, Islamic Azad University-Tonekabon Branch, Tonekabon, Iran.
2 M.A. Student, Educational management department, Educational management faculty, Islamic Azad University, Tonekabon Branch, Tonekabon, Iran.
چکیده [English]
Today's world requires the use of individual knowledge management (IKM). Despite the specific attention of scholars to IKM in a different discipline, there is a call for investigation of its role and relationship with clinical staff performance. Several studies have been shown that there is a lack of IKM among health care. In this context, the present paper was performed to outline how clinical teaching staff IKM is related to their self-efficacy in West Mazandaran province. This correlational study collected its required data through two sets of questionnaires related to self-efficacy and individual knowledge management from 105 clinical teaching staff those wereselected according to the stratified random method. The data were analyzed using Pearson correlation test and multiple regression analysis. Hence, the results showed a statistically significant relationship between all dimensions of IKM and self-efficacy (p<0.05). The collaborative skills also (r=0.39, p<0.05) demonstrated the highest correlation with self-efficacy. IKM had also adequate ability to predict the staff self-efficacy (r2=0.37, ß=0.14). According to the results of this study, it is expected employees with the higher level of IKM would present higher level of self-efficacy. Therefore, administrators are recommended to use appropriate strategies to provide the necessary conditions for improving it such as holding related in-service training courses.
کلیدواژهها [English]
- employees
- clinical health centers
- self-efficacy
- individual knowledge management