نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
- حسین رضائی 1
- محمد جعفر شاطرزاده یزدی 2
- نگین مرادی 3
- مجید روانبخش 4
- غلامحسین نساج 5
- شاهین گوهرپی 2
- فاطمه اسفندیارپور 6
- آرش بیات 7
- محمد خیاط زاده ماهانی 8
- مجتبی توکلی 7
- درسا حامدی 9
- شیدا جوادی پور 9
- میمنت اکبری 10
- حسین نگهبان 11
- علی محمد مصدق راد 12
- محمد حسین حقیقی زاده 13
- مهدی تهمتن 14
- مجتبی کارگر 15
- یونس قاسم پور 14
1 عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی_اسکلتی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اﻳﺮان.
2 عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اﻳﺮان
3 عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اﻳﺮان.
4 عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اﻳﺮان.
5 عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی سکلتی، گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اﻳﺮان
6 عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی aاپور اهواز، اﻳﺮان
7 عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اﻳﺮان
8 عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی سکلتی، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اﻳﺮان
9 عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی_اسکلتی، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اﻳﺮان
10 عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اﻳﺮان
11 عضو هیأت علمی، گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
12 عضو هیأت علمی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
13 عضو هیأت علمی، گروه آﻣﺎر زﻳﺴﺘﻲ، داﻧﺸﻜﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺟﻨﺪیﺷﺎﭘﻮر، اﻫﻮاز، اﻳﺮان.
14 دانشجو، گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اﻳﺮان.
15 ﻛﻤﻴﺘﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت داﻧﺸﺠﻮﻳﻲ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺟﻨﺪی ﺷﺎﭘﻮر اﻫﻮاز، اﻳﺮان
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تدوین و اجرای برنامه استراتژیک بر کیفیت خدمات آموزشی ادراک شده دانشجویان دانشکده علوم توانبخشی اهواز انجام شد. در این مطالعه مداخلهای کیفیت خدمات آموزشی ادراک شده دانشجویان قبل و بعد از از تدوین برنامه استراتژیک دانشکده توانبخشی اهواز بررسی و مقایسه شد. بر اساس تعداد دانشجویان در هر گروه آموزشی و از طریق روش نمونهﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻃﺒﻘﻪای، 146 نفر از دانشجویان در رشتههای گفتار درمانی، فیزیوتراپی، شنوایی شناسی و کاردرمانی به شیوه تصادفی منظم انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سروکوآل حاوی ﭘﻨﺞ ﺑﻌﺪ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت آموزشی (عوامل محسوس، قابلیت اطمینان، مسؤولیت پذیری، ضمانت و همدلی) استفاده شد که دارای رواﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺗﺎﯾﯿﺪ شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نسخه 18 نرم افزار spss و از طریق روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمون ویلکاکسون) انجام شد. قبل از تدوین و اجرای برنامه استراتژیک، بین میانگین نمرات عوامل محسوس، قابلیت اطمینان، مسؤولیت پذیری، ضمانت و همدلی ادراک شده و مورد انتظار دانشجویان تفاوت معنی داری مشاهده شد (001/0> p). با این حال، پس از تدوین و اجرای برنامه استراتژیک، سطح رضایت مورد انتظار و ادراک شده دانشجویان از تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی تقریباً یکسان بود. در تدوین و اجرای برنامهریزی استراتژیک، با اولویتبندی و اختصاص بودجه به ابعادی که دارای بیشترین شکاف بودند، دانشجویان کیفیت خدمات آموزشی دانشکده را متناسب با وضعیت مورد انتظار خود برآورد نمودند.
واژگان کلیدی: برنامهریزی استراتژیک، بهبود کیفیت، آموزش، دانشجویان، توانبخشی، اهواز.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Developing and Administering a Strategic Plan on Perceived Educational Quality by Students in Ahvaz School of Rehabilitation Sceinces
نویسندگان [English]
- Hossein Rezai 1
- Mohammad Jafar Shaterzadeh Yazdi 2
- negin moradi 3
- Majid Ravanbakhsh 4
- Gholam Hossein Nassaj 5
- Shahin Goharpey 2
- Fatemeh Esfandiarpour 6
- Arash Bayat 7
- Mohammad Khayatzadeh-Mahani 8
- Mojtaba Tavakoli 7
- Dorsa Hamedi 9
- Sheyva Javadipour 9
- Meymanat Akbari 10
- Hossein Negahban 11
- Ali Mohammad Mosadeghrad 12
- Mohammad Hosein Haghighizadeh 13
- Mahdi Tahamtan 14
- Mojtaba Kargar 15
- Younes Ghasempour 14
1 Faculty member, Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
2 Faculty member, Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Physiotherapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
3 Faculty member, Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
4 Faculty member, Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Physiotherapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
5 Faculty member, Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Physiotherapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
6 Faculty member, Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Physiotherapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
7 Faculty member, Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Audiology, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
8 Faculty member, Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
9 Faculty member, Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
10 Faculty member, Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
11 Faculty member, Department of Physical Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
12 Faculty member, Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Health Information Management Research Center, Tehran
13 Faculty member, Department of Statistics and Epidemiology, Faculty of Public Health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
14 Student, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
15 Student, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
This study aimed to investigate the effect of developing and administering a strategic plan on perceived educational quality by students in Ahvaz faculty of rehabilitation sciences. In this interventional study, perceived educational quality by students was investigated before and after developing and administering a strategic plan. Based on the number of students in each educational department and using stratified-random sampling method, 146 students in disciplines of speech and language pathology, physical therapy, audiology, and occupational therapy were selected to participate in the study. For data collection, a standardized SERVQUAL questionnaire including five dimensions of educational services quality (tangibles, reliability, responsiveness, assurance, and empathy) with approved validity and reliability was applied. Data analysis was executed by using SPSS version 18 and applying descriptive (mean and standard deviation) and analytical (Wilcoxon signed-rank test) statistical methods. Before developing and administering the strategic plan, a significant difference was observed between mean scores of perceived and expected tangibles, reliability, responsiveness, assurance, and empathy by students (p < 0.001). However, after developing and administering the strategic plan, the expected and perceived levels of students' satisfaction with educational services were almost equal. Furthermore, in developing and administering the strategic plan, by prioritizing and devoting the budget to the dimensions with highest gap, the students estimated the quality of faculty’s educational services equal to and in line with their expected status.
کلیدواژهها [English]
- strategic planning
- quality improvement
- education
- students
- rehabilitation
- Ahvaz