نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2 عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده
هدف این مطالعه شناسایی عوامل خانوادگی در بروز ناهنجاریهای عاطفی دانشآموزان از دیدگاه والدین دارای فرزندان با و بدون ناهنجاریهای عاطفی بود. این مطالعه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. در همین راستا،20 زوج (10 زوج دارای فرزندان با ناهنجاری و 10 زوج دارای فرزندان بدون ناهنجاری) به روش نمونهگیری تغییرات بیشینه انتخاب و از طریق مصاحبهی نیمه ساختاریافته بررسی شدند. ناهنجاریهای دانشآموزان در دامنه اختلالات عاطفی مانند افسردگی اساسی، افسردگی دیستایمی، اختلال دوقطبی، فوبی و اضطراب فراگیر قرار داشت. اطلاعات با روش تحلیل محتوا تحلیل شدند. نتایج تحلیل محتوا به شناسایی 7 تم منتهی شد. این موضوعها شامل "از هم گسیختگی خانوادگی"، " عدم تمایزیافتگی عاطفی والدین و فرزندان"، "نظام عاطفی مغشوش خانواده"، "در هم آمیختگی وظایف"، "کنترل شدید"، " یارگیری والدین برای حفظ موجودیت خود" و" استفاده ابزاری از فرزندان" بود. بر اساس نتایج به دست آمده، شیوههای پرورشی-رفتاری والدین میتوانند زمینه ناهنجاریهای عاطفی را در فرزندان فراهم کنند یا به تشدید آن کمک نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification Familial Elements in emergence of Affective Abnormalities from Parents’ Perspective: A Phenomenology study
نویسندگان [English]
- Saba Hasanvandi 1
- Morteza Monadi 2
- Mahnaz Akhavan Tafti 2
1 PhD student in educational psychology, educational psychology department, Faculty of educational sciences and psychology, AL Zahra University, Tehran, Iran.
2 Faculty member, Educational Psychology department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of present study was identification of familial elements in appearance affective abnormalities from the perspective of parents having children with and without affective abnormalities. This study was qualities of
phenomenological type. Hence, 20 couples (10 couples have children with abnormality and 10 couples have children without abnormality) were selected using Maximum variation sampling method and investigated by semi-structured
interview. The abnormalities of students included in range of affective disorders such as major depression, dysthymia depression, bipolar disorder, phobia and general anxiety. Then, information were analyzed by content
analysis. The outcome of content
analysis led to seven themes; these themes included “family breakdown”,
“affective non- differentiation parents and children”, “confused affective system of family”,
“Interconnectedness of duties”, “severe control”, “parental involvement to
maintain their existence” and “Instrumental use of children’s”. Based on the
results, parent’s educating – behavioral methods can provide grounds for affective
abnormalities in children or even to intensify it
کلیدواژهها [English]
- Breeding methods
- parenting
- phenomenology
- affective abnormalities
- students