نویسندگان
عضو هیأت علمی، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسالمی، مسجدسلیمان ، ایران.
چکیده
شناخت تأثیر باورهای انگیزشی و خودتنظیمی بر رفتار دانشجویان می تواند منجر به استفاده گستردهتری از منابع اطلاعاتی جهت رفع نیازهای اطلاعاتی آنها شود. لذا این پژوهش به منظور تعیین تأثیر باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان مقطع دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز صورت گرفته است. در این پژوهش تعداد 184 نفر از دانشجویان به صورت سرشماری انتخاب شدند که در نهایت 125 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. نوع پژوهش کاربردی، از نظر ماهیت همبستگی از نوع تحلیل مسیر و از نظر گردآوری داده ها پیمایشی بود. دادههای مورد نیاز بهوسیله دو پرسشنامه ی استاندارد راهبردهای انگیزشی برای یادگیری و پرسشنامه محقق ساخته رفتار اطلاعاتی جمع آوری گردید. پس از بررسی روایی پرسشنامه ها از طریق متخصصان، پایایی هر دو پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0 و 85/0 تعیین گردید. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزیی با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS21 و PLS صورت پذیرفت. یافته های پژوهش نشان دادند مدل پیشنهادی برازش قابل قبولی را با داده ها نشان داد و مؤلفه های باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان مقطع دکترای تخصصی دانشگاه تأثیر دارند. درک بهتر کارکردهای روانشناختی مؤثر بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان دکتری در تدوین برنامه های آموزشی مرتبط با یادگیری مهارت های اطلاع یابی، ارائه راهکارهایی برای بهبود خدمات اطلاعاتی و توسعه نظام های اطلاعاتی از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا با انتقال هر چه مؤثرتر اطلاعات به این دانشجویان می توان به بهبود عملکرد تحصیلی آن ها و در نتیجه ارائه خدمات پزشکی بهتر به جامعه کمک نمود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Surveying the Effect of Motivating Beliefs and Self-regulation Strategies on InformationBehavior amongPh.D. Students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
نویسندگان [English]
- Zahed Bigdeli
- Gholamreza Rajabi
- Mariya Nasiri
Faculty member, Masjed-i-Solyman Branch, Islamic Azad University, Masjed-iSolyman, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to determine the effect of motivational beliefs and self-regulation strategies on information behavior among Ph.D. students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences (AJUMS). In this study, 184 students were surveyed that ultimately 125 participations were examined. The applied research was causal-comparative in nature andsurvey in terms of data collection; and required data were collected through two standardized questionnaires; Motivational Strategies for Learning and a researcher-made questionnaire about Information Behavior. After confirming the validity by experts, reliability of both questionnaires was determined by Cronbach's alpha, respectively, 0.79 and vary from 0.85. Data analysis consequently was performed on structural equation modeling based on partial least squares by using the statistical software SPSS21& PLS. The results showed that proposed model had an acceptable adjustment to the data; as well as motivational beliefs components and self-regulation strategies have affected information behavior among Ph.D. students. Considering the results, a better understanding of the psychological functions affecting information behavior among Ph.D. students is crucially important in developing the educational programs related to information-seeking skills, moreover, in offering solutionsto improve information services and to develop information systems; since the more effective transfer of information to these students can result in much improvement of their academic performance, thereby providing medical services to the community.
کلیدواژهها [English]
- Motivation Beliefs
- self
- regulation Strategies
- Informationbehavior
- Students