نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
چکیده
مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه کمی بود. جامعه پژوهش کارکنان آموزشوپرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1398-99 بودند که طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 173 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته (72 گویه) بود که روایی محتوایی آنها با نظر متخصصان، روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 0.96 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-23 و PLS-3 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش رفتار شهروندی سازمانی در آموزش و پرورش دارای 22 زیرمولفه در 6 مولفه بود؛ بهطوری که سه زیرمولفه از رفتار شهروندی سازمانی در مولفه شرایط علی، پنج زیرمولفه در مولفه پدیده محوری، پنج زیرمولفه در مولفه راهبردها، دو زیرمولفه در مولفه شرایط مداخلهگر، سه زیرمولفه در مولفه شرایط زمینهای و چهار زیرمولفه در مولفه پیامدها قرار داشتند. دیگر یافتهها نشان داد که مولفه شرایط علی بر مولفه پدیده محوری، مولفههای پدیده محوری، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر بر مولفه راهبردها و مولفه راهبردها بر مولفه پیامدها اثر مستقیم و معنادار داشتند (P<0.001). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامهریزی جهت ارتقای رفتار شهروندی سازمانی در آموزشوپرورش از طریق بهبود وضعیت مولفهها و زیرمولفههای شناساییشده ضروری میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying the dimensions of teaching organizational citizenship behavior in the education office
نویسندگان [English]
- Pary Tatar 1
- Faramarz Malekian 2
1 PhD student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
2 Faculty member, Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
The present study was applied in terms of purpose and quantitative in terms of method. The study population included the staff of the education office of Kermanshah in the academic year 2019-2020, of whom 173 were selected by simple random sampling method based on Krejcie and Morgan table. The research tool was a researcher-made questionnaire (72 items) the content and construct validities of which were confirmed by experts and factor analysis method, respectively, and a Cronbach's alpha of 0.96 was obtained for its reliability. Data were analyzed using exploratory factor analysis and structural equation modeling in SPSS-23 and PLS-3 software. Findings showed that organizational citizenship behavior training in the education office had 22 subcomponents under 6 main components. Three sub-components of organizational citizenship behavior were grouped under the component of causal conditions, five sub-components were under the component of central phenomenon, five sub-components were under the component of strategies, two sub-components were under the component of interventionist conditions, three sub-components were under the component of contextual conditions, and four sub-components were under the component of consequences. Other findings showed the direct and significant effect of the component of causal conditions on the component of the central phenomenon, the underlying and intervening conditions on the component of strategies, and the component of strategies on the component of consequences (P <0.001). According to the results of the present study, planning to promote organizational citizenship behavior in the education office is essential by improving the status of identified components and subcomponents.
کلیدواژهها [English]
- Training
- Organizational citizenship behavior
- Education