نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی ، واحد بندرعباس ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرعباس ، ایران .
2 عضو هیات علمی ، گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاداسلامی ، تهران ، ایران.
3 عضو هیات علمی ، گروه مدیریت دولتی ، واحد بندرعباس ، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس ، ایران .
4 عضو هیات علمی ، گروه مدیریت آموزشی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران .
چکیده
این پژوهش با هدف ارایه مدلی جهت ارتقای انگیزش اعضای هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان انجام شده است . تحقیق حاضر از نظر نوع داده ها کمی و کیفی، و از نظر نحوه اجرا و دستکاری متغیرها ، توصیفی پیمایشی بوده است. جامعه آماری در بخش کیفی، 18 نفر از اساتید دانشگاه و متخصص در حوزه آموزش عالی در دانشگاه های آزاد استان سیستان و بلوچستان را تشکیل دادند. در بخش کمی، یک نمونه 300 نفری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی از جامعه آماری با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند (169نفر). برای جمع آوری دادهها، ازمصاحبه نیمه ساخت مند وپرسشنامه استانداردهرزبرگ استفاده شده است. برای تحلیل داده های مربوط به تعیین ابعاد و مولفه های انگیزش شغلی از تحلیل عاملی اکتشافی، برای تعیین وضع موجود از آزمون t تک نمونه ای، و برای مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب آزمون t وابسته با کمک نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد. برای ارائه مدل نهایی تحقیق از مدل یابی اندازه گیری و برازش مدل در تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد عوامل انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان عبارتند از: ماهیت شغل، محیط کار، ارتباطات درون و برون سازمانی، حقوق و دستمزد و قدر دانی از اساتید. وضع موجود انگیزش شغلی اعضای هیئت علمی بدین صورت است که ماهیت شغلی t=0.35 ، محیط کار t=0.78 ،ارتباطات t=0.90 و دستمزد t=0.68 می باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Providing a model to promote the motivation of faculty members of the Islamic azad university in sistan & balouchestan province
نویسندگان [English]
- Reza Fatholahzade 1
- Nadergholi Ghorchian 2
- Mahdi Bagheri 3
- Pparivash Jafari 4
1 Ph.d. student in educational management, Bandar abbas branch, Islamic azad university, Bandar abbas, Iran.
2 faculty member, department of educational management, graduate school of management & economics, science and research branch, Islamic azad university, Tehran, iran.
3 faculty member, department of public management, Islamic azad university, Bandar abbas, iran.
4 Faculty member, Department of educational management, science and research branch, Islamic azad university, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to provide a model to enhance the motivation of faculty members of Islamic Azad University of Sistan and Baluchestan. The present study was a descriptive survey in terms of qualitative and quantitative data types, and in terms of how variables were implemented and manipulated. The statistical population in the qualitative section consisted of 18 university professors and specialists in the field of higher education in the open universities of Sistan and Baluchestan province. In the quantitative section, a sample of 300 people was selected by stratified random sampling from the statistical population using Morgan table (n = 169). Semi-structured interviews and the standard Rosberg standard questionnaire were used to collect the data. Exploratory factor analysis was used to analyze the dimensions and components of job motivation, single sample t-test, and to compare the present and desired status of dependent t-test with SPSS software. . In order to present the final model of the research, modeling and fitting modeling was used in structural equation modeling technique using Amos software. The findings showed that the factors of job motivation of faculty members of Islamic Azad University of Sistan and Baluchestan include: the nature of job, work environment, intra-organizational and intra-organizational communication, salary and teacher appreciation. The current status of faculty motivation is as follows: job t = 0.35, work environment t = 0.78, communication t = 0.90 and wage t = 0.68.
کلیدواژهها [English]
- job motivation
- scientific research
- occupational nature
- salary and promotion
- communication