معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Designing and developing a structural model for managing student educational engagement (application of path analysis)طراحی و تدوین مدلی ساختاری برای مدیریت درگیری آموزشی دانشجویان (کاربرد تحلیل مسیر)987100014701610.22118/edc.2021.288649.1816FAحسین حافظیعضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0001-9408-0301Journal Article20210531The aim of this study was to design and develop a structural model for managing students' educational engagement. Participants included 382 students of Hamadan University of Medical Sciences in the academic year 1399-1400 who were selected by simple random sampling. In order to measure the research variables, educational tolerance threshold, educational conflict management and positive educational beliefs questionnaires were used. Amos software and path analysis method were used to evaluate the proposed model. The results showed that, according to the values of the obtained indicators, the data fit the research model; The educational tolerance threshold variable is able to predict cognitive conflict, behavioral conflict and emotional conflict in a positive and meaningful way; The findings also showed that the variable of positive educational beliefs positively and indirectly mediates the relationship between educational tolerance threshold and academic conflict management. Therefore, according to the results of this study, increasing the educational tolerance threshold and positive academic beliefs in students promotes their level of behavioral, cognitive and emotional involvement and provides the basis for optimal management of academic conflict.پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین مدلی ساختاری برای مدیریت درگیری آموزشی دانشجویان انجام شد. شرکتکنندگان شامل 382 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش، از پرسشنامههای آستانه تحمل آموزشی، مدیریت درگیری تحصیلی و باورهای مثبت آموزشی استفاده شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی از نرمافزار آموس و روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد که، با توجه به مقادیر شاخصهای بدست آمده، دادهها با مدل تحقیق برازش دارد؛ متغیر آستانه تحمل آموزشی قادر است درگیری شناختی، درگیری رفتاری و درگیری عاطفی را به صورت مثبت و معنادار پیشبینی کند؛ همچنین یافتهها نشان داد که متغیر باورهای مثبت آموزشی به طور مثبت و غیر مستقیم رابطه بین آستانه تحمل آموزشی و مدیریت درگیری تحصیلی را میانجیگری میکند. بنابراین و با توجه به نتایج این مطالعه افزایش میزان آستانه تحمل آموزشی و باورهای مثبت تحصیلی در دانشجویان باعث ارتقای سطح درگیری رفتاری، درگیری شناختی و درگیری عاطفی آنها میشود و زمینه را برای مدیریت بهینه و مطلوب درگیری تحصیلی فراهم میکند.https://edj.ajums.ac.ir/article_147016_57db114e912b6eb6bfa0cf424672276e.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Predicting academic dishonesty based on moral identity, emotional self-awareness, and academic self-concept in medical studentsپیش بینی بی صداقتی تحصیلی بر اساس هویت اخلاقی و خودآگاهی هیجانی و خود پنداره تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی1001101014701710.22118/edc.2021.269475.1683FAرضوان شادجودانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-6538-8478افسانه قنبری پناهعضو هیأت علمی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-8707-5205فریبرز درتاجعضو هیأت علمی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-9186-2196مسعود قاسمیعضو هیأت علمی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-7852-0522Journal Article20210120Academic dishonesty is a common immoral behavior in educational settings that helps people achieve the desired but unfair, illegal and indecent results. This was a correlational study aimed at predicting academic dishonesty based on moral identity, emotional self-awareness, and academic self-concept in medical students. The statistical population of the present study included all male and female undergraduate students of allied medical sciences studying at public universities in Tehran in the academic year 2019-2020. Of these students, 300 were selected using random sampling method. Data collection tools included questionnaires of academic dishonesty, moral identity, and emotional self-awareness, and academic self-concept. The face and content validity of all questionnaires were approved by the management professors, and their reliability was reported through Cronbach's alphas of 0.83, 0.74, 0.79 and 0.71, respectively. Data were analyzed using descriptive statistics and focal correlation analysis using SPSS version 24. The results of the present study showed that academic self-concept, emotional self-awareness, and moral identity are predictors of students' academic dishonesty. The results of the present study have important and effective implications for identifying the factors affecting academic dishonesty and reducing this problem in students.بی صداقتی تحصیلی <strong> </strong>یک رفتار غیراخلاقی شایع در محیط های آموزشی است که به افراد در دستیابی به نتایج <strong> </strong>دلخواه اما غیرمنصفانه، غیرقانونی و نادرست کمک می کند. مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی بی صداقتی تحصیلی بر اساس هویت اخلاقی و خودآگاهی هیجانی و خود پنداره تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی انجام گردید.<strong> </strong>جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی ارشد رشته های پیراپزشکی دانشگاه های دولتی شهر تهران که در سال تحصیلی 98-99 مشغول به تحصیل هستند بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی<sup> </sup>300 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل، پرسش نامه های بی صداقتی تحصیلی، هویت اخلاقی و خودآگاهی هیجانی و خود پنداره تحصیلی بود که روائی آن ها از طریق روائی صوری و محتوایی به تایید اساتید و خبرگان رسید و پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 74/0، 79/0 و 71/0 گزارش شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و روش تحلیل همبستگی کانونی<strong> </strong>با استفاده از نسخه 24 نرم افزار<strong> SPSS </strong>مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که خودپنداره تحصیلی، خودآگاهی هیجانی و هویت اخلاقی پیشبینی کننده بی صداقتی تحصیلی دانشجویان هستند. نتایج پژوهش حاضر می تواند در بردارنده اشارات کاربردی مهم و تأثیرگذار در مورد شناسائی عوامل موثر بر بی صداقتی تحصیلی و تلاش برای کاهش این معضل در دانشجویان باشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_147017_e09a0c698521c452f857b5c1b0158a42.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220E-learning challenges and opportunities as experienced by the students Alborz University of Medical Sciencesduring the Covid-19 pandemic: A qualitative studyتجارب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز از فرصت ها و چالش های یادگیری الکترونیک در پاندمی کوید-19: یک مطالعه کیفی1011102314701810.22118/edc.2021.285805.1801FAلیلا ساداتیعضو هیات علمی، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.0000-0002-3728-150Xرعنا آب جارعضو هیات علمی، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.0000-0003-4837-8769صدیقه نصرتی ابرقوییعضو گروه هوشبری دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.0000-0002-7397-7432فاطمه عدالتکارشناسی اتاق عمل و دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، دانشکده پیراپزشکی البرز، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران0000-0003-2896-8083زهرا نوریدانشجوی دکترا آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.0000-0002-0780-7240Journal Article20210511The COVID-19 pandemic crisis has led to the shift from in-person education to e-learning in universities. In addition to its many benefits, e-learning also has its own disadvantages that can have detrimental effects on the effectiveness of education during the pandemic in addition to the problems caused by the COVID-19 crisis itself. Therefore, understanding the experiences and challenges of the students of universities can help education authorities in providing appropriate solutions to alleviate some of these problems. To this aim, this qualitative research was conducted using content analysis method. Structured interviews were conducted with 24 students in various undergraduate and graduate programs. Finally, the text of the interviews was analyzed by content analysis using MaxQDA2 software. Four main categories emeraged after data analysus: "Individual barriers to the effectiveness of e-learning" (sub-categories: personality traits, effects of family environment and facilities and resources); "Inefficient education" (sub-categories: quantity, quality, and order of content presentation and evaluation); "Negative consequences"(subcategories: lost identity, psychological stress, conflict in the use of cyberspace; and "Gains" (subcategories: available content, reduced costs, eliminaton of the problems of class attendance, family attendance and spiritual empowerment). Based on the results, students face serious challenges in the family environment and educational centers, and it is necessary to provide effective solutions to solve problems in universities, specifically and in accordance with the structure of their environment.پاندمی کرونا، منجر به تغییر آموزش های حضوری دانشگاهها به شیوه ی غیر حضوری و مجازی شده که ضمن برخورداری از مزایای متعدد، معایبی نیز دارد که در کنار مشکلات ناشی از بحران کوید-19 می تواند آثار زیان باری بر اثربخشی آموزش برجای بگذارد بنابراین درک تجارب و چالشهای دانشجویان هر دانشگاه می تواند به مسئولین آموزشی در ارائه راهکارهای مناسب برای حل بخشی از مشکلات کمک نماید. در همین راستا این پژوهش کیفی به روش تحلیل محتوا؛ از طریق مصاحبه ساختارمند از 24 دانشجو در رشته های مختلف کارشناسی پیوسته و ناپیوسته انجام شد. درنهایت متن مصاحبه ها به روش تحلیل محتوا و با کمک نرم افزار<strong> MaxQDA2 </strong> تحلیل شد. نتایج حاصل از داده ها در چهار طبقه اصلی؛ «موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی» با زیر طبقات: ویژگی های شخصیتی، تأثیرات محیط خانواده و امکانات و منابع، طبقه ی «آموزش ناکارآمد» با زیر طبقات: کمیت، کیفیت و نظم ارائه محتوا و ارزشیابی، طبقه ی «پیامدهای منفی» با زیر طبقات: هویت گم شده، تنش روانی، تعارض در استفاده از فضای مجازی و در نهایت طبقه ی «آورده ها» با زیر طبقات: محتوای در دسترس، کاهش هزینه ها، حذف معضلات حضور در کلاس، حضور در خانواده و تقویت معنوی دسته بندی شد. بر اساس نتایج؛ دانشجویان با چالشهای جدی در محیط خانواده و مراکز آموزشی مواجه هستند که ضروری است در هر دانشگاه به طور ویژه و متناسب با ساختار آن محیط، راهکارهای موثری در جهت تعدیل و حل مشکلات ارائه کند.https://edj.ajums.ac.ir/article_147018_1cd01389d5686a51bf14fde13fce782c.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Evaluation of medical externship students’ awareness about the charter of patient rights based on the Medical Ethics course in 2019میزان آگاهی کارآموزان پزشکی بیمارستان گلستان اهواز نسبت به منشور حقوق بیماران، بر اساس گذراندن درس اخلاق پزشکی سال 13981024103314702010.22118/edc.2021.279047.1751FAحسین الماسیدکترای عمومی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران0000 0002 9913 4660مهدی بیژن زادهعضو هیئت علمی، گروه ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران0000-0002-5650-9450فرخنده جمشیدیعضو هیات علمی، گروه پزشکی قانونی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران0000-0003-2439-617XJournal Article20210331The COVID-19 pandemic crisis has led to the shift from in-person education to e-learning in universities. In addition to its many benefits, e-learning also has its own disadvantages that can have detrimental effects on the effectiveness of education during the pandemic in addition to the problems caused by the COVID-19 crisis itself. Therefore, understanding the experiences and challenges of the students of universities can help education authorities in providing appropriate solutions to alleviate some of these problems. To this aim, this qualitative research was conducted using content analysis method. Structured interviews were conducted with 24 students in various undergraduate and graduate programs. Finally, the text of the interviews was analyzed by content analysis using MaxQDA2 software. Four main categories emeraged after data analysus: "Individual barriers to the effectiveness of e-learning" (sub-categories: personality traits, effects of family environment and facilities and resources); "Inefficient education" (sub-categories: quantity, quality, and order of content presentation and evaluation); "Negative consequences"(subcategories: lost identity, psychological stress, conflict in the use of cyberspace; and "Gains" (subcategories: available content, reduced costs, eliminaton of the problems of class attendance, family attendance and spiritual empowerment). Based on the results, students face serious challenges in the family environment and educational centers, and it is necessary to provide effective solutions to solve problems in universities, specifically and in accordance with the structure of their environment.اﻣﺮوزه آﻣﻮزش اﺧﻼق ﭘﺰﺷﮑﯽ ﯾﮑﯽ از ﺿﺮوریﺗﺮﯾﻦ ﺑﺨﺶﻫﺎی آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﯽﺑﺎشد. اﺧﻼق ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻋﻠﻤﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﺿﻮع آن ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ آداب و رﻓﺘﺎر ﭘﺴﻨﺪﯾﺪه ﯾﺎ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪﯾﺪهای ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺻﺎﺣﺒﺎن ﻣﺸﺎﻏﻞ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﯾﺪ رﻋﺎﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ<strong>.</strong> ﺿﺮورت اﻳﺠﺎب ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﻛﻠﻴﻪ ﻛﺎدر درﻣﺎﻧﻲ و اﻓﺮاد درﮔﻴﺮ ﺑﺎ ﺑﻴﻤﺎر از ﺟﻤﻠﻪ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دوره ﻛﺎرآﻣﻮزی از ﻣﻨﺸـﻮر ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻤﺎر آﮔﺎﻫﻲ ﻛﺎﻣﻞ داﺷﺘﻪ و ﺧﻮد را ﻣﻠﺰم ﺑﻪ رﻋﺎﻳﺖ آن ﺑﺪاﻧﻨﺪ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ روش اپیدمیولوژیک ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻘﻄﻌﻲ در میان همه 220 داﻧﺸﺠﻮی پزشکی دوره ﻛﺎرآﻣﻮزی ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن گلستان ﺷﻬﺮ اهواز اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘ. ﺑﺮای ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪای ٣ ﻗﺴﻤﺘﻲ اﺳﺘﻔﺎده شد و ﺑﺮای ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ ﻧﻴﺰ از ﻧﺮم اﻓﺰار <strong>SPSS</strong> ﻧﺴﺨﻪ 23 اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. در مطالعه حاضر میزان آگاهی دانشجویان پزشکی به حقوق بیماران پس از گذراندن واحد درسی اخلاق پزشکی، صرف نظر از عدم وجود ارتباطی معنادار، بیشتر شده است. همچنین نتایج نشان داد که میان رعایت حقوق بیماران و آگاهی دانشجویان از حقوق، ارتباط معناداری وجود دارد، به نحوی که هر چه آگاهی دانشجویان به حقوق بیماران بیشتر بوده است، توانایی شناسایی موارد عدم رعایت حقوق بیماران توسط آنها بالاتر بوده است. آﮔﺎﻫﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در اغلب ﺣﻴﻄﻪﻫﺎی ﻣﻨﺸﻮر ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻤﺎر ﻛﺎﻓﻲ ﻧﺒﻮده اﺳﺖ و از آنﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ آﮔﺎﻫﻲ ﻣﺒﻨﺎی ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد، اﺧﺘﺼﺎص واﺣﺪ درﺳﻲ ﻳﺎ ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﺮﻓﺼﻠﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع در دروس دﻳﮕﺮ، ﺑﺮﮔﺰاری ﻛﺎرﮔﺎه و ﻫﻤﺎﻳﺶ، ﺗﻬﻴﻪ بسته های آﻣﻮزﺷﻲ اراﺋﻪ آن در اﺑﺘﺪای دورهی ﻛﺎرآﻣﻮزی ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ با هدف ارتقای ﺳﻄﺢ آﮔﺎﻫﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن پیشنهاد میشود.https://edj.ajums.ac.ir/article_147020_f99b77e13ca1aedcef005efe35665476.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Feasibility of revisiting the courses on the theoretical foundations of Islam with an approach to health issues in medical universitiesامکان سنجی و بازنگری ارائه دروس مبانی نظری اسلام با رویکرد به مباحث حوزه سلامت در دانشگاههای علوم پزشکی1034104414702110.22118/edc.2021.284858.1792FAمحمود ایوبیعضو هیات علمی، گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-9416-5436عبدالحمید آکوچکیاندانشجوی دکترا، گروه مطالعات بنیادین علم، پژوهشکده علم و دین، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، تهران، ایران0000-0002-0254-4226Journal Article20210505Adopting a health-oriented approach in teaching Islamic Thought courses for medical students can be a source of dynamism and efficiency of these courses. The purpose of this study is to investigate the feasibility of offering these courses with an approach to health issues and to provide a general framework for developing new topics in these courses. This study was conducted using a qualitative approach in Isfahan University of Medical Sciences in the academic year of 2019-2020. Purposeful sampling included 22 instructors of the courses on theoretical foundations of Islam in Isfahan University of Medical Sciences, along with experts in the field of Islamic education and specialists in the field of health who had familiarity with Islamic thought. Data collection tool was a researcher-made questionnaire prepared by the consensus and Delphi group methods. All participants considered it possible to present the theoretical foundations of Islam with a health-oriented approach in terms of the objectives of these courses and in terms of health dimensions (physical, mental, social, and spiritual). Also, 60% believed that it is possible to offer these courses according to the approved topics. All of the participants considered this approach useful and necessary for medical students. The proposed topics with a health-oriented approach were agreed upon by 72% of the participants. Accordingly, adopting a health-oriented approach in the theoretical foundations of Islam in terms of objectives, topics and dimensions of health is possible and its implementation is useful and necessary for medical students. The feasibility of this approach can be the basis for transformation, innovation and, consequently, greater efficiency of these courses. The suggested topics provide a good basis for revisiting these courses.توجه به رویکرد سلامتمحور در ارائه دروس معارف اسلامی برای دانشجویان علوم پزشکی میتواند منشأ پویایی و کارامدی این دروس گردد. هدف این مطالعه بررسی امکان پذیری ارائه دروس مبانی نظری اسلام با رویکرد به مباحث حوزه سلامت و ارائه چارچوب کلی برای تدوین سرفصلهای جدید این دروس است. این مطالعه با رویکرد کیفی و در سال تحصیلی 99-98 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. نمونه گیری به شکل هدفمند و شامل 22 نفر از مدرسان دروس مبانی نظری اسلام در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کارشناسان حوزه معارف اسلامی و متخصصان حوزه سلامت و آشنای به مباحث حوزه معارف اسلامی بودند. ابزار مطالعه پرسشنامه بازپاسخ محقق ساخته و اجماع نظرات با روش گروه اسمی و دلفی انجام شد.<strong> </strong>تمامی مشارکت کنندگان ارائه دروس مبانی نظری اسلام را با رویکرد سلامت محور از جهت اهداف این دروس و ارائه بهحسب ابعاد سلامت (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی ) امکانپذیر دانستند. 60 درصد معتقد بودند امکان ارائه بهحسب سرفصلهای مصوب وجود دارد. 100 درصد این رویکرد را برای دانشجویان علوم پزشکی مفید و ضروری دانستند. سرفصلها و موضوعات پیشنهادی با رویکرد سلامتمحور، موردتوافق 72 درصدمشارکت کنندگان قرار گرفت.<strong> </strong>بر این اساس<strong> </strong>رویکرد سلامتمحور در دروس مبانی نظری اسلام از جهت اهداف، سرفصلها و ابعاد سلامت امری ممکن و ارائه آن برای دانشجویان پزشکی مفید و ضروری میباشد. امکانپذیری این رویکرد میتواند پایه و اساس ایجاد تحول، نوآوری و درنتیجه کارامدی بیش تر این دروس باشد. سرفصل ها و موضوعات پیشنهادی زمینه مناسبی را برای بازنگری این دروس فراهم مینماید.https://edj.ajums.ac.ir/article_147021_a69cba7d391c139c3d5418802972e5f5.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Psychometric properties of Penn State Questionnaire on Professionalism (PSQP) in Iran: An instrument to assess attitudes toward professionalismبررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه پروفشنالیسم پن استیت (PSQP) در ایران: ابزاری برای ارزیابی نگرش نسبت به پروفشنالیسم1045105614702210.22118/edc.2021.280754.1760FAمریم اکبری لاکهعضو هیات علمی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران. ایران0000-0002-2400-4570فاطمه گلزاریدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران00000000000000000000مهدی کرمانیاندانشجوی دکترای مدیریت ، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران000000000000000000سلیمان احمدیعضو هیات علمی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-0551-6068عزیزالله اربابیعضو هیات علمی ، گروه مدیریت و فن پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه ، دانشکده پرستاری و مامایی، زاهدان، ایران0000-0003-2616-3175Journal Article20210412This study aimed to investigate the psychometric properties of the Persian version of Penn State Professionalism Questionnaire (first developed by Blackall<strong> </strong>et al 2007) to assess attitudes toward professionalism.<strong> </strong>This psychometric study was conducted through cluster random sampling on N=340 of medical students of medical universities in Iran. To determine the psychometric properties of the questionnaire, the Persian version of PSQP was developed for cultural adaptation based on international guidelines. Face, content, and construct validity and reliability were assessed. Out of the 340 participants in this study, 144 (42.2%) were male and 197 (57.8%) were female. The average age was between 24 and 30 years (89.4%). The mean ratio and index of content validity were calculated to be 0.9. The reliability of questionnaire was above 0.85. The highest correlation was between the variable of professionalism and the altruism subscale (0.92) while the lowest correlation was with excellence subscale (0.87). The correlation between subscales of PSQP was 0.825, which is at a high level. Confirmatory factor analysis was performed using Varimax rotation on the 35 components, which showed that there are six subscales with high eigenvalue in which scale questions are loaded. It was found that the PSQP has acceptable validity and reliability in the Iranian society. The PSQP can be used to assess the attitudes toward professionalism. It is a suitable self-assessment tool to assess attitudes toward professionalism in medical students.پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه حرفه ای گرایی پن استیت انجام شد، که اولین بار توسط بلاکال و همکاران در سال 2007 برای بررسی نگرش نسبت به پروفشنالیسم ساخته شده است. این مطالعه روانسنجی با نمونه گیری خوشه ای در 340<strong>n=</strong> نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی در ایران انجام شد. برای مشخص کردن ویژگی های روانسنجی ابزار، تطابق فرهنگی و ترجمه بر اساس گایدلاین های بین المللی انجام شد. روایی صوری، محتوایی، سازه و پایایی انجام شد.<strong> </strong> از 340 نفر شرکت کننده در این پژوهش، 144 (2/42 %) مرد و197 (8/57%) زن؛ با میانگین سن بین 24 تا 30 سال (144<strong>n=</strong>) و کمتر از 24 سال (161<strong> n=</strong>) بودند. میانگین روایی محتوایی 0.90 و شاخص روایی محتوایی 0.90 و پایایی پرسشنامه فارسی سازی شده بالای85/0 بود. بالاترین میزان همبستگی بین متغیر پروفشنالیسم با بعد نوع دوستی 92/0 و پایین ترین میزان همبستگی بین متغیر پروفشنالیسم با بعد تعالی 89/0 بود. همبستگی درونی گویه های پرسشنامه 825/0 بود. تحلیل عاملی تأییدی بر روی 35 گویه پرسشنامه انجام شد که نشان داد گویه های پرسشنامه در 6 بعد با ارزش ویژه بالا بارگزاری شدند. ابزار پرسشنامه پن استیت در جامعه ما با روایی و پایایی قابل قبول می باشد. این پرسشنامه برای بررسی نگرش نسبت به پروفشنالیسم استفاده می شود و یک ابزار خود ارزیابی مفید برای دانشجویان پزشکی می باشد. https://edj.ajums.ac.ir/article_147022_796b14faac262987d668cff99519bf53.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Requirements of ethics-oriented faculty members in universities of medical sciences: A meta-synthesis approachبایستههای عضو هیئت علمی اخلاق مدار در دانشگاه علوم پزشکی: مطالعه فراترکیب1057107314702310.22118/edc.2021.273929.1724FAمهدی محمدیعضو هیأت علمی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000000201215092مریم شفیعی سروستانیعضو هیأت علمی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانقاسم سلیمیعضو هیأت علمی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0002-7180-3455رضا ناصری جهرمیدکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0002-4416-6921فاطمه میرغفاریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfateme mirghafariمریم صیدیعضو هیأت علمی، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان اراک، اراک، ایران0000-0002-0592-6860Journal Article20210218The aim of this study was to identify the requirements of ethics-oriented faculty members in universities of medical sciences. This qualitative study was conducted following the six-step method of Sandlowski and Barroso (2007). The meta-synthesis team consisted of faculty members specialized in the field of higher education management, familiar with the method of searching databases, educational planning, curriculum planning, and having a good command of meta-synthesis research method. Twenty-six relevant research sources were used as the basis for the analysis, which resulted in extracting 10 main requirements for ethics-oriented faculty members in universities of medical sciences. These included personal ethics, educational ethics, research ethics, faith, intra-university management ethics, inter-university management ethics, interaction ethics, responsibility ethics, and justice ethics. Data validation was done using validation and transferability techniques through researchers’ self-review and data alignment as well as researchers' reliability and alignment. Due to the pivotal role of universities in the future of students, the importance of recognizing and observing professional ethics in these environments is of special interest.هدف پژوهش حاضر شناخت بایستههای عضو هیئت علمی اخلاق مدار در دانشگاه علوم پزشکی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش شش مرحلهای ساندلوسکی و باروسو ) انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از اعضای هیئت علمی متخصص در حوزه مدیریت آموزش عالی و آشنا به شیوه جستجو در پایگاههای اطلاعاتی، برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی و مسلط به روش پژوهش فراترکیب بود. 26 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت که نتیجه آن استخراج 10 بایسته اصلی عضو هیئت علمی اخلاقمدار در دانشگاه علوم پزشکی شامل: بایستههای اخلاق فردی، بایستههای اخلاق آموزشی، بایستههای اخلاق پژوهشی، بایستههای اعتقادی، بایستههای اخلاق مدیریتی درون دانشگاهی، بایستههای اخلاق مدیریتی برون دانشگاهی، بایستههای اخلاقی تعامل، بایستههای اخلاقی مسئولیت پذیرانه و بایستههای اخلاقی عدالت گستری است. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری و انتقالپذیری از طریق خودبازبینی پژوهشگران و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری و همسوسازی پژوهشگران استفاده شد. با توجه به تاثیر بالای دانشگاهها در آینده دانشجویان اهمیت تشخیص و رعایت اخلاق حرفهای در این محیطها مورد توجه ویژه میباشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_147023_e89120262701e654e138e8ff8151ad6c.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Qualitative study of external and internal components for the globalization of the educational program in Iran University of Medical Sciences (With emphasis on human resource development management)بررسی کیفی مؤلفههای برون و درونسازمانی جهت جهانی شدن برنامه آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران(با تأکید بر مدیریت توسعه منابع انسانی)1074108414703210.22118/edc.2021.270363.1696FAسعید یوسف وندکارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش خط و مشی گذاری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0602-1785اکرم هاشمی پورکارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش خط و مشی گذاری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0602-1785مصطفی امیدنژاددانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازاریابی،دانشگاه ملایر، ملایر، ایران0000-0002-0602-1893الهه منیشداویدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازاریابی،دانشگاه ملایر، ملایر، ایران0000-0002-0602-1785مطهر ضیاییدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازاریابی،دانشگاه ملایر، ملایر، ایران0000-0004-1486-8930Journal Article20210126The main purpose of this study is to qualitatively study the external and internal components for the globalization of the educational program in Iran University of Medical Sciences With emphasis on human resource development management. The method of qualitative research and its strategy is thematic content analysis. The statistical population of this study consists of professors and managers of Iran University of Medical Sciences. Using purposeful snowball sampling method, 22 professors were selected. Data were analyzed using semi-structured interviews and data analysis based on thematic content analysis. The content analysis of the obtained data showed the situation of this university in two main categories of opportunities as well as the challenges of internationalization of the educational program in this university. Challenges and limiting factors were placed in two main categories of external factors (underlying factors and pressure factors) and internal (educational, administrative and executive process and services and support). Opportunities for the internationalization of the curriculum also included "courses from the rich Iranian civilization and culture", "joint courses", "supplementary courses" and "virtual and electronic courses". In general, and based on the results of the present study, it should be said that paying attention to internal and external organizational factors in order to develop the quality of the University of Medical Sciences in moving towards globalization is very useful and effective. Able to operate globally.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی کیفی مؤلفههای برون و درونسازمانی جهت جهانی شدن برنامه آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران با تأکید بر مدیریت توسعه منابع انسانی بود. روش تحقیق کیفی و راهبرد آن تحلیل محتوای است. جامعهی آماری این پژوهش را اساتید و مدیران دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل می دهد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 39 نفر از اساتید انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار به دست آمده و بر اساس محتوای مضمونی تحلیل شدند. تحلیل محتوای داده های به دست آمده وضعیت این دانشگاه را در دو مقوله اصلی فرصت ها و نیز چالش های بین المللی شدن برنامه آموزشی در این دانشگاه نشان داد. چالش ها و عوامل محدود کننده در دو مقوله اصلی عوامل برون سازمانی و درون سازمانی جای گرفت. به طور کلی و بر اساس نتایج تحقیق حاضر باید گفت که توجه به عوامل درون و برون سازمانی در جهت توسعه کیفی دانشگاه علوم پزشکی در حرکت به سمت جهانی شدن بسیار مفید و موثر است به نحوی که می توان گفت یک دانشگاه با توجه این عوامل میتواند در سطح طراز جهانی عمل کند.https://edj.ajums.ac.ir/article_147032_94b4feb3216681950338c9c2d5698cbe.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Determining the intervening conditions in presenting a model of improving the quality of e-learning at Farhangian University of Khuzestan Province based on constructivist theoryتعیین شرایط مداخله گر در ارائه الگوی ارتقای کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان بر مبنای نظریه سازنده گرا1085109414703310.22118/edc.2021.275400.1735FAمرید نیازیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی ، اهواز،ایران0000-0002-8929-2753غلامحسین برکتعضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی اهواز،ایرانhttps://orcid.org/00لیلا بهمئیعضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی،واحد اهواز، دانشگاه آزاداسلامی، اهواز،ایران0000000178565632Journal Article20210228The purpose of this study is to investigate the intervening conditions in improving the e-learning quality of Farhangian University of Khuzestan Province based on constructivist and grounded theories. In the last two decades, constructivist theory has transformed the knowledge and skills needed for a successful life due to developments in the economic, social and technological fields. The statistical population of the study consisted of managers and officials of Farhangian University, as well as experts, thinkers and prominent professors of this university. In the qualitative phase of the research, purposeful sampling was used to select the participants while in the quantitative phase, stratified-random sampling method was used for this purpose. This study adopted a mixed-method approach in which open and axial coding were used to analyze the data. The results of this study introduced the "intervening conditions" in improving the educational quality of Farhangian University in Khuzestan province through educational media, social, cultural, and moral factors.هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی شرایط مداخله گر بر ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان بر مبنای نظریه سازنده گرا و با استفاده از نظریه زمینه ای می باشد. نظریه سازنده گرایی در دو دهه اخیر، دانش و مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در زندگی امروزی به دلیل تحولات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فناوری تغییر یافته است. جامعه آماری پژوهش، از مدیران و مسئولین دانشگاه فرهنگیان، خبرگان، صاحب نظران و اساتید برجسته این دانشگاه، تشکیل یافته و در بخش کیفی پژوهش نمونه گیری به صورت هدفمند و در بخش کمّی روش نمونهگیری به صورت طبقهای- تصادفی انجام شد. جهت انجام این پژوهش، روش تحقیق آمیخته استفاده شده است و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری باز و محوری استفاده گردید. نتایج حاصل از این پژوهش، شرایط مداخلهگر در ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان را رسانه آموزشی، عوامل اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی بیان می کند.https://edj.ajums.ac.ir/article_147033_7ac96a13cb6b0fe98a0ab420a5f354ce.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Impacts of Covid 19 on Education and Research: Opportunities and Threatsتأثیرات کوید- 19 بر آموزش و پژوهش : فرصتها و تهدیدها1095109814703410.22118/edc.2021.278172.1747FAمحسن حجتعضو هیات علمی، ﮔﺮوه پرستاری، داﻧﺸﻜﺪه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، جهرم، ایران0000-0003-2446-6035زهره بادیه پیمای جهرمیعضو هیات علمی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران0000-0001-6643-036XJournal Article20210323no abstract.<br />a a a a a a a a a a a a a a a aa a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a aa a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a aپاندمی کوید-19 سیستمهای آموزشی در سراسر جهان را تحت تأثیر خود قرار داده و باعث تعطیلی موقت دانشگاهها و مؤسسات آموزشی گردیده است. بر اساس گزارش یونسکو در سال 2020 بیش از 87% دانشجویان از این موضوع آسیب دیدند. این پاندمی شوک بزرگی به جامعه دانشگاهی وارد نمود و نهتنها دانشجویان، اساتید و خانواده آنها را تحت تأثیر قرارداد بلکه اقتصاد، آموزش و رشد اجتماعی دانشجویان ناشی از حضور آنان در محیطهای آموزشی را نیز به چالش کشید. پاندمی کوید-19 صنعت تحقیق و توسعه را متحول نمود و باعث شد که برای مدتی بیشتر تحقیقات متوقف گردد. به گزارش لنست بیش از 80% کارآزماییهای بالینی غیر کوید متوقف گردید، آزمایشگاهها بسته و کنفرانسها لغو شدند. این پاندمی نقطه عطفی در آموزش و پژوهش ایجاد کرد. به اعتقاد اغلب متخصصین نیز شرایط "عادی قدیمی" تمامشده و باید برای ایجاد شرایط "عادی جدید" برنامهریزی نمود. ازآنجاییکه توصیف چرایی و چگونگی این شرایط بحرانی و تغییرات استراتژیکی که در محیطهای دانشگاهی رخ خواهد داد میتواند برای نسل آینده کمککننده باشد، این مقاله به بررسی تأثیرات پاندمی کوید-19 بر آموزش و پژوهش میپردازد.https://edj.ajums.ac.ir/article_147034_7c53bfc13019d5141dd5a6a2b04389de.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Changing the ecosystem of the higher education systemتغییر اکوسیستم حاکم بر نظام آموزش عالی1099110214703510.22118/edc.2021.285718.1800FAمینا محامی اسکوییدانشجوی دکتری، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ،کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران0000-0001-8561-8042لیلا نعمتی انارکیعضو هیئت علمی، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، تهران ، ایران0000-0002-9436-2533مژگان زارعی ونوولدانشجوی دکتری، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ،کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران0000-0002-4160-3823Journal Article20210511Although the main concern of countries and governments is to establish educational justice and expand educational opportunities for all students, and in a better sense, to respond to education, but this education has not been able to prepare students for the real world. The current education ecosystem is experiencing challenging. Education systems must be able to create a new paradigm and provide services to all, regardless of constraints or crises. The educational system should establish and implement a new paradigm to strengthen and develop it as a system of skilled man and create value and wealth for the educational community. It must break the existing paradigm which resists versus change, review comprehensively and adapt the educational content of different sections based on scientific developments in the world and the needs of the audience to be able to increase resilience to crises; Move towards creating a desirable, probable and believable future.با اینکه دغدغه اصلی کشورها و دولت ها برقراری عدالت آموزشی و گسترش فرصتهای آموزشی برای همه دانشجویان و به تعبیری بهتر پاسخگو نمودن آموزش است، اما این آموزشها نتوانسته است دانشجویان را برای دنیای واقعی آماده کند. اکوسیستم حاکم بر نظام آموزشی حاضر در حال تجربه سکانسهایی چالش برانگیز است. نظام های آموزشی باید بتوانند پاردایم جدیدی ایجاد کنند و بدون توجه به محدودیتها و بحرانها، برای همگان خدمات ارائه کنند. نظام آموزشی باید با استقرار و پیادهسازی پارادایمی جدید موجب تقویت و توسعه آن بعنوان یک نظام سرمایهای از نیروهای انسانی ماهر شود و برای جامعه آموزشی خلق ارزش و ثروت نماید. باید پارادایم وضع موجود که در برابر تغییر مقاومت می کند را شکسته، به بـازنگری جامع و انطباق محتوی آموزشی مقاطع مختلف با تحولات و پیشرفتهای علمی دنیا و سـازگاری آن بـا نیازهـای مخاطبان بپردازد تا میزان تابآوری در مقابل بحران ها را بالا برده؛ به سمت خلق آینده مطلوب، محتمل و باورپذیر حرکت کند.https://edj.ajums.ac.ir/article_147035_a6b1f01c3195acc96d42c14b2d716fd5.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Needs Assessment of Covid-19 Educational Syllabus for Medical Sciencesنیازسنجی سرفصل های آموزشی کوید-19 برای رشته های علوم پزشکی1103111314703610.22118/edc.2021.261603.1641FAاکبر بابائی حیدرآبادیعضو هیات علمی، دانشکده بهداشت، دانشگاه جندی شاپور اهواز0000-0003-2392-0144آرش سلحشوریعضو هیأت علمی، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.0000-0002-2233-6299عفت عباسی منتظری2. عضو هیأت علمی، گروه باکتری شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.0000-0003-3310-7050Journal Article20201211Medical students are one of the information resources in society and an effective human resource in providing health services to the community during the Covid-19 pandemic. Therefore, it is necessary for them to receive sufficient education on this disease and so that they can provide services to the public. This study was conducted to determine the educational topics of Covid-19 for medical sciences. This study is a type of research in education based on needs assessment using a qualitative approach. It was conducted in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2020. Data were collected from 109 faculty members through an electronic questionnaire. Conventional content analysis was used to analyze the data. Twelve common topics for all fields of medical sciences and 170 specific topics for 51 fields of medical sciences were extracted as the educational needs with respect to Covid-19. According to our results, compiling general and specific syllabi on Covid-19 and including them in the curricula of medical students is a necessity felt by students and professionals.دانشجویان علوم پزشکی یکی از مراجع اطلاعاتی جامعه و نیز از نیروهای انسانی مؤثر در ارائه ی خدمات بهداشتی و درمانی به جامعه در زمینه کوید-19 محسوب می شوند که شایسته است ابتدا، آموزش های لازم و کافی را در این خوصوص دریافت نمایند و سپس به عموم جامعه ارائه خدمت کنند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین سرفصل های آموزشی کوید-19 برای رشته های وابسته به علوم پزشکی انجام شد. این پژوهش از نوع طرح های پژوهش در آموزش و روش<strong> </strong>انجام<strong> </strong>آن،<strong> </strong>نیازسنجی<strong> </strong>با<strong> </strong>رویکرد<strong> </strong>کیفی بود که در سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. داده ها از طریق پرسشنامه الکترونیک بازپاسخ از 109 نفر از اعضای هیئت علمی جمع آوری شدند. برای استخراج طبقات از تحلیــل محتــوای کیفی مرسوم یا قراردادی استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها، تعداد 12 سرفصل مشترک برای کلیه رشته ها و 170 سرفصل اختصاصی برای 51 رشته به عنوان نیازهای آموزشی کوید-19 تعیین شد. بنابراین تدوین سرفصل های عمومی و اختصاصی در زمینه کوید-19 و گنجاندن آن در برنامه درسی دانشجویان علوم پزشکی یک ضرورت و نیاز احساس شده توسط دانشجویان و متخصصین است.https://edj.ajums.ac.ir/article_147036_018ad9213af790ff2e68d5c843e5c07f.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Assessing the knowledge, ability and educational needs assessment of medical students and graduates with respect to addiction knowledge: A step towards enhancing the general medical education curriculum in Iranبررسی دانش، توانمندی و نیازسنجی آموزشی دانشجویان و دانش آموختگان پزشکی درحیطه دانش اعتیاد: گامی در راستای ارتقای برنامه درسی آموزشی پزشکی عمومی در ایران1114112514703710.22118/edc.2021.278616.1749FAالهام زارعانعضو هیات علمی، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران0000-0001-7294-6709معصومه معزیعضو هیات علمی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران0000-0003-2898-5211الهام سقاییعضو هیات علمی، گروه فارماکولوژی و فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران0000-0002-6116-4266سعید مردانیعضو هیات علمی، گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران0000-0002-4798-1809فریبا فتح اللهی دهکردیعضو هیات علمی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران0000-0002-0282-6055Journal Article20210329Addiction is global problem, and general practitioners, as the first line of providing health services, have the most contact with addicted people. However, the needs of a general practitioner in relation to addiction are not met due to deficiencies in the educational curriculum. Therefore, the present study was conducted to determine the knowledge, ability and needs assessment of physicians and students with respect to addiction. This was a descriptive study conducted in Shahrekord University of Medical Sciences in 2019. The study population included medical interns and physicians working in health service centers who completed a self-assessment questionnaire of knowledge, ability and educational needs assessment with respect to addiction. The results showed that most of the participants in the study considered their knowledge and ability in the field of addiction to be moderate and poor. Educational needs assessment showed that most general practitioners admitted the strong urge to teach addiction topics in general medicine courses. More than 40 percent of the practitioners had a high exposure to patients with substance abuse, and the most important educational need from their point of view was how to deal with these patients. The most common way to obtain information in the field of addiction was to use the experiences of professors. Due to the undeniable role of general practitioners in addiction management and according to the results of needs assessment, it is necessary to modify the general medical education curriculum in accordance with the needs of the stakeholders.پدیده اعتیاد<strong> </strong>معضلی جهانی است. پزشکان عمومی به عنوان خط اول ارائه خدمات سلامت بیشترین تماس را با افراد معتاد دارند. با این وجود نقایص موجود در برنامه درسی آموزشی نیاز یک پزشک عمومی در حیطه اعتیاد را برآورده نمی کند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین دانش، توانمندی و نیازسنجی پزشکان و دانشجویان در حیطه اعتیاد صورت گرفت. مطالعه حاضر از نوع توصیفی بود که در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گرفت. گروه هدف کارورزان پزشکی و پزشکان شاغل در مراکز ارائه خدمات سلامت بودند که پرسشنامه خودارزیابی دانش، توانمندی و نیازسنجی آموزشی در حیطه اعتیاد را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد اکثر شرکت کنندگان در مطالعه، آگاهی و توانمندی خود در حیطه اعتیاد را در حد متوسط و ضعیف می دانستند. نیازسنجی آموزشی نشان داد اکثر پزشکان عمومی، ضرورت آموزش مباحث حیطه اعتیاد در دوره پزشکی عمومی را در حد زیاد می دانند. بیش از 40 درصد پزشکان مواجهه بالایی با بیمار مبتلا به سوء مصرف مواد داشتند و نحوه برخورد با این بیماران مهمترین نیاز آموزشی از دیدگاه آنها بود. بیشترین روش کسب اطلاعات در حیطه اعتیاد استفاده از تجارب اساتید بیان شد. با توجه به نقش غیر قابل انکار پزشکان عمومی در عرصه مدیریت اعتیاد و با توجه به نتایج نیازسنجی ، اصلاح برنامه درسی آموزشی پزشکی عمومی متناسب با نیاز ذینفعان ضرورت دارد.https://edj.ajums.ac.ir/article_147037_76c7bfd22c9252a7b93fe78a3b95fc80.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Ranking of factors affecting faculty members’ participation in e-learning before Covid-19 crisis based on the Analytic Hierarchy Process (AHP): A case study of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2019رتبهبندی مؤلفههای مؤثر بر مشارکت اعضای هیئت علمی در استفاده از آموزش الکترونیک، پیش از بحران کرونا با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی: مطالعة موردی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 13981126113814703810.22118/edc.2021.276548.1739FAالهام جهانی فردگروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین. دانشکده بهداشت. دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. اهواز. ایران0000-0003-1078-4016محمد صالح حسن زاده کرمانشاهیکارشناس حشره شناسی پزشکی، گروه حشره شناسی پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.0000-0002-4140-5886منا شریفی فردعضو هیات علمی، گروه حشره شناسی،دانشکده بهداشت، دانشگاه جنذدی شاپور، اهواز، ایران0000000175980910الهام مراغیGolestan BLvd.0000000335568838فاطمه رجاییکارشناسی ارشد حشره شناسی پزشکی، گروه حشره شناسی پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.0000-0002-4701-4974Journal Article20210307E-learning is a process in which information and communication technologies are used to design, manage, present, guide, exchange, support and develop learning. The purpose of this study is to identify factors affecting the willingness of faculty members to use e-learning. The criteria and sub-criteria based on which faculty members use e-learning were extracted from previous studies. Matrix tables of these criteria and sub-criteria were prepared and completed by faculty members working in the university on an hourly basis and the weight of the criteria and sub-criteria was determined using Expert Choice 11. Comparison of factor weights in independent subgroups was performed using Mann-Whitney test. The mean age of participants was 44.37± 7.64 years, and the majority of them (60.4 %) were men. The weights of personal, pedagogical and administrative / legal criteria were 0.395, 0.281, and 0.138, respectively. The following sub-criteria were the most important factors affecting the willingness of faculty members to use e-learning: Computer self-efficacy, skill in producing electronic content, poor information of professors in using information technology, lack of culture and publicizing for virtual teaching, and lack of policies, plans, and executive rules in this respect. E-learning is a special and exceptional opportunity that can be successful by removing the existing barriers and considering incentives and supportive factors for its use and application by faculty members and universities.آموزش الکترونیکی، به فرایندی اطلاق میشود که در آن برای طراحی، مدیریت، ارائه، هدایت، تبادل، پشتیبانی و توسعة یادگیری از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی استفاده میشود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مرتبط با تمایل اعضای هیئت علمی جهت استفاده از آموزش الکترونیک است. معیارها و زیرمعیارهای مرتبط با مشارکت اعضای هیئت علمی در استفاده از آموزش الکترونیک از مطالعات منتشر شده استخراج شدند. جداول ماتریسی از معیارها و زیرمعیارها تهیه شده و توسط اعضای هیئت علمی شاغل در دانشگاه، بر اساس مقیاس ساعتی تکمیل شد. وزن معیارها و زیرمعیارها با استفاده از نرم افزار <strong> Expert Choice </strong> <strong>11</strong> تعیین گردید. مقایسة وزن عوامل در گروههای مستقل از هم با استفاده از آزمون من ـ ویتنی انجام شد. میانگین سن شرکت کنندگان در مطالعه، 7/64± 44/37 سال بود. اغلب نمونه (درصد 60/4) را مردان تشکیل میدادند. معیارهای شخصیتی، پداگوژیکی و اداری/ حقوقی به ترتیب وزنهای 0/395، 0/281 و 0/138 را به خود اختصاص دادند. زیرمعیارهای خودکارآمدی رایانهای، مهارت در تولید محتوای الکترونیک، پایین بودن اطلاعات اساتید در بهرهگیری از فناوری اطلاعات، عدم فرهنگ سازی و اطلاعرسانی جهت تدریس مجازی و عدم وجود سیاست، خط مشی و قوانین اجرایی به عنوان مهمترین مؤلفههای مؤثر بر استفاده اعضای هیئت علمی از آموزش مجازی معرفی شدند. آموزش مجازی فرصتی ویژه و استثنایی است که میتوان با رفع موانع موجود و در نظر گرفتن عوامل تشویقی و حمایتی در جهت استفاده و کاربرد آن توسط اعضای هیئت علمی و دانشگاهها موفق بود.https://edj.ajums.ac.ir/article_147038_c03efad245925fe9354de4f2ea5422d4.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Specifying the model of conscious trust in intellectual development of managers in Islamic Azad Universitiesتبیین مدل اعتماد آگاهانه در توسعه فکری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی1139115214703910.22118/edc.2021.289598.1824FAسید حسن تهرانیدانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، ایران.0000-0002-4597-1578وحید فلاحعضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، رشته فلسفه تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران0000-0002-3290-9118سیده زهرا حسینی درونکلاییعضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران0000-0002-3376-5005Journal Article20210607The purpose of this study is to specify the model of conscious trust in intellectual development of managers in Islamic Azad Universities. The study used a mixed-method (qualitative-quantitative) approach. In the qualitative phase of the study, grounded theory was used while the quantitative phase involved a descriptive survey method. Participants in the qualitative phase were professors and experts in management, educational sciences, sociology, and social sciences. Through purposive sampling method, 11 individuals were selected as key informants. The sample size was based on theoretical data saturation. The statistical population in the quantitative phase included all faculty members in Islamic Azad universities in Mazandaran province of whom 308 were selected using single-stage cluster sampling method. Research data collection tool in the qualitative phase was semi-structured interview whereas in the quantitative section, a researcher-made questionnaire extracted from the interviews was used. Data in the qualitative phase were analyzed using coding method, and in the quantitative phase Structural Equation Modeling in PLS software was performed to analyze the data. The results showed that underlying, causal and environmental factors have positive and significant effect on conscious trust. Conscious trust has an effect on the intellectual development of managers of Islamic Azad Universities of Mazandaran Province. It also has a positive and significant effect on strategies of conscious trust and intellectual development. Considering the value of R2 for conscious trust variables, conscious trust strategies and intellectual development are estimated as strong predictors. The development of intellectual capital to implement organizational strategies can lead to good organizational performance for the university.هدف پژوهش حاضر تبیین مدل اعتماد آگاهانه در توسعه فکری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی بود. روش پژوهش آمیخته بود، در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمّی از روش توصیفی از نوع پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید و خبرگان مدیریت، علوم تربیتی، جامعه شناسی، علوم اجتماعی بود که از طریق روش نمونه گیری هدفمند تعداد 11 نفر به عنوان مطلعین کلیدی انتخاب شدند، برآورد حجم نمونه مورد نظر بر مبنای اشباع نظری داده ها انجام شد. جامعه آماری در بخش کمّی شامل تمامی اعضای هیئت علمی در دانشگاه های آزاد اسلامی در استان مازندران بود. تعداد 308 نفر از اعضای هیئت علمی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مصاحبه بود، تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری و در بخش کمّی از مدل سازی ساختاری در نرم افزار<strong>PLS </strong> انجام شد. نتایج نشان داد که عوامل زمینه ای، علی و محیطی بر اعتماد آگاهانه تأثیر مثبت و معناداری دارند. اعتماد آگاهانه بر<strong> </strong>توسعه<strong> </strong>فکری<strong> </strong>مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران تأثیر<strong> </strong>دارد؛ همچنین اعتماد آگاهانه بر راهبردهای اعتماد آگاهانه و توسعه فکری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین با توجه به مقدار <strong>R<sup>2</sup></strong><sup> </sup>برای متغیرهای اعتماد آگاهانه، راهبردهای اعتماد آگاهانه و توسعه فکری پیشبینی قوی برآورد شده است. توسعه سرمایه های فکری در زمینه ی اجرای راهبردهای سازمانی می تواند منجر به عملکرد سازمانی مناسبی برای دانشگاه گردد.https://edj.ajums.ac.ir/article_147039_f5243151ec6e1ba3fcb2af71e141f4ce.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Assessment of the first course of physiopathology for military medicine in general medicine curriculumارزیابی برگزاری اولین دوره فیزیوپاتولوژی طب نظامی در دوره پزشکی عمومی1153116314704310.22118/edc.2021.275595.1737FAمحمدجواد بهزادنیاعضو هئیت علمی، مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...، تهران، ایران0000-0002-3062-0839مجتبی خواجه آزادعضو هیئت علمی، مرکزمطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...، تهران، ایران0000-0002-4381-7737زهرا دانیالدکترای مدیریت آموزشی، مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)، تهران، ایران0000-0002-1409-8972Journal Article20210302The general medicine program in Iran includes four curricular phases: basic sciences, physiopathology, externship, and internship. The 1-year phase of physiopathology involves internal medicine, pharmacology, semiology (symptom and clinical examination skills), and pathology. Today, countries have designed specific curricula to train military physicians as part of general and specialized physicians. One of the issues that physicians in military medicine should pay attention to is new wars and methods of preventing and defending them. This research was done to examine the importance of human resources in military medicine and to study the readiness and professionalization of medical students. The aim of this study is to respond appropriately in military and critical situations. This research used a mixed-method approach. In the qualitative phase, a needs assessment questionnaire was designed, and the data were obtained from the analysis of the content of articles and opinions of 15 experts and university professors. In the quantitative phase, the Delphi method and snowball sampling were used. The questionnaire was completed by available samples who were 20 teachers and 25 students participating in the course. The evaluated indicators of the questionnaire were obtained from three categories: content, teacher, and system. Based on results, a three-credit course of military medicine training was added to the general medicine physiopathology phase and offered in four weeks in a theoretical-practical manner. The results also showed the importance of teaching military medicine training in physiopathology courses and using up-to-date resources of military medicine. This course can play a very important role in preparing general medical students for military contexts and critical situations.پزشکی متشکل از چهار مقطع علوم پایه؛ فیزیوپاتولوژی؛ کارآموزی و کارورزی می باشد. دوره ١ ساله فیزیوپاتولوژی شامل مباحث داخلی، فارماکولوژی، سمیولوژی (علامت شناسی و مهارتهای معاینه بالینی)، پاتولوژی میباشد. امروزه کشورها برای آموزش پزشک نظامی به عنوان بخشی از پزشکان در سطوح عمومی و تخصصی، برنامههای درسی مشخصی را طراحی کردهاند. از مسائلی که باید پزشکان در طب نظامی به آن توجه داشته باشند، جنگهای نوین و روشهای پیشگیری و مقابله با آنها است. این پژوهش، با توجه به اهمیت منابع انسانی در طب نظامی و جهت بررسی آمادگی و حرفهایسازی دانشجویان پزشکی، انجام شده است. هدف پژوهش، پاسخ مناسب در موقعیتهای نظامی و بحرانی است. روش کار در پژوهش حاضر ترکیبی بود.<strong> </strong>در بخش کیفی با استفاده از داده های به دست آمده از تحلیل محتوای مقالات و نظرات 15 نفر از اساتید دانشگاه، پرسشنامه سنجش نیاز طراحی شد. در بخش کمّی از روش دلفی و نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. تکمیل پرسشنامه با استفاده از نمونه های دردسترس مشتمل بر 20 نفر از اساتید و 25 نفر از دانشجویان شرکتکننده در دوره بودند. شاخصهای مورد ارزیابی پرسشنامه از سه بخش محتوا، مدرس و سازماندهی اخذ گردید. براساس نتایج، سه واحد آموزشی طب نظامی طی چهارهفته به صورت نظری-عملی به برنامه درسی فیزیوپاتولوژی پزشکی عمومی اضافه شده است. نتایج به دست آمده نشان<strong> </strong> از اهمیت تدریس واحدهای آموزشی طب نظامی در دوره های فیزیوپاتولوژی و استفاده از منابع بهروز طب رزمی دارد و میتواند در آموزش دانشجویان پزشکی عمومی جهت فضاهای نظامی و بحرانی نقش بسیار مهمی داشته باشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_147043_25bb93fc00a20117c53ae4fe97b73d3c.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Assessing the role of innovation and intellectual property in the realization of knowledge-based economy: A case study of information and communication technology industryارزیابی نقش نوآوری و مالکیت معنوی بر تحقق اقتصاد دانش بنیان (مطالعه موردی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات)1164117314705010.22118/edc.2021.262369.1651FAعلیرضا دهقان طرزجانیدانشجوی دکتری، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.0000-0002-1794-058مهرزاد ابراهیمیعضو هیئت علمی، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.0000-0002-1694-2881هاشم زارععضو هیئت علمی، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.0000-0002-4141-0589عباس امینی فردعضو هیئت علمی، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.0000-0001-5405-0183Journal Article20201216The aim of this study was to investigate the impact of innovation and intellectual property on knowledge-based economy in the information and communication technology industry using data panel method. This was a causal study involving quarterly data from 2009 to 2018. In this study, the impact of innovation and intellectual property rights on the development of ICT industry in eleven countries from the Middle East that are structurally similar to Iran was examined. These included the UAE, Jordan, Bahrain, Turkey, Saudi Arabia, Oman, Qatar, Kuwait, Lebanon, and Egypt. The results confirmed the positive and significant impact of innovation and intellectual property on the knowledge-based economy (growth of information and communication technology industry). These results are in accordance with the research hypotheses. Also, the results of this research that were extracted and analyzed based on endogenous growth model show that innovation and intellectual property have a positive and effective role in the formation and realization of knowledge-based economy. Therefore, economic policymakers should take steps to strengthen creativity and encourage human resources to promote and develop inventions, and by enacting relevant laws and regulations to increase intellectual property rights for the benefit of inventors. This will lead to mutual growth of two factors: Innovation and intellectual property.این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نوآوری و مالکیت فکری بر اقتصاد دانش بنیان<strong> </strong>در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از روش پانل دیتا صورت گرفت. روش تحقیق حاضر علّی بود. بدین منظور داده های فصلی طی بازه زمان 2009 تا 2018 مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه فروض تأثیر نوآوری و حقوق مالکیت معنوی بر توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، یازده کشور امارات متحده عربی، اردن، بحرین، ترکیه، عربستان سعودی، عمان، قطر، کویت، لبنان، مصر از منطقه جغرافیایی خاورمیانه به جهت تشابه ساختاری بیشتر با ایران انتخاب شدند. نتایج حاصله تأثیرگذاری مثبت و معنادار نوآوری و مالکیت فکری بر اقتصاد دانش بنیان (رشد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات) را تأیید کرد. با توجه به نتایج تحقیق مشاهده می شود که نتایج منطبق بر فرضیههایتحقیق بود. همچنین، نتایج پژوهش حاضر که بر پایه مدل رشد درونزا استخراج و تحلیل شده است، نشان می دهد که نوآوری و مالکیت معنوی نقش مثبت و تأثیرگذاری در شکل گیری و تحقق اقتصاد دانش بنیان دارند. پس بهعنوان نتیجه سیاستی مقتضی است سیاستگذاران اقتصادی در تقویت بنیه خلاقانه و تشویق نیروی انسانی در جهت ترویج و توسعه اختراعات گام بردارند و همچنین با وضع قوانین و مقررات مربوطه از رشد حقوق مالکیت فکری در جهت بهرهبرداری و منتفع گشتن مخترعان که باعث رشد دوسویه دو عامل نوآوری و مالکیت فکری می باشد، حمایت کنند.https://edj.ajums.ac.ir/article_147050_89f402964de365b089e6e41ad775fd53.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Dimensions of Self-Development from the Perspective of Elites in the Case Study of Gorganابعاد خود توسعهای از دیدگاه نخبگان مطالعه موردی شهرگرگان1175118414843210.22118/edc.2022.337113.2068FAماهیا یاقوتیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان،دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران0000-0002-6013-178نگین جباریعضو هیات علمی، گروه مدیریت اموزشی، دانشگاه ازاد اسلامی گرگان، گرگان، ایران.0000-0003-0256-6502کیومرث نیازآذریعضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران0000-0001-6619-5101Journal Article20220411This article identified the dimensions of self-development from the perspective of elites, which is occasionally assigned to the city of Gorgan, to identify the dimensions of self-development of students' parents. This research, which was analyzed qualitatively using PLS software, performed self-developed dimensions and items from the perspective of elites for parental use. The importance of parents' self-development skills is important because of their relationship with educational institutions and their children, in order to make the ability of family members to adapt to the child and vice versa effective and efficient. In relation to the parents of students, the elites introduced 9 dimensions of self-development, which in order of priority are: individual values, social values, family health, and the role of self-development skills in raising children, job health, individual values, perceptual and moral personality. Individual knowledge, skills, attitudes of people in the community towards self-development. Achieving self-development dimensions is the product of formal education, counseling and conversation with the Association of Parents and Educators, teachers and psychological and social counselors, as well as exchanges with colleagues, friends and especially reading. These people are self-developed people who are trusted and respected by the society and like-minded people.این مقاله با عنوان ابعاد خود توسعهای از دیدگاه نخبگان که به صورت موردی به شهرگرگان اختصاص دارد، به شناسایی ابعاد خود توسعهای والدین دانش آموزان پرداخت. این تحقیق که به روش کیفی و با استفاده از نرم افزار PLS آنالیز شد ، ابعاد و گویههای خودتوسعهای را از نگاه نخبگان برای کاربرد والدی انجام شد. اهمیت مهارتهای خود توسعهای والدین بدلیل ارتباط آنها با موسسات آموزشی و فرزندانشان اهمیت دارد، تا قدرت انطباق اعضای خانواده با کودک و بلعکس را اثربخش و کارا نماید. نخبگان در ارتباط با والدین دانش آموزان 9 بعد در باب خود توسعه ای معرفی کردند که به ترتیب الویت عبارتند از: ارزشهای فردی، ارزشهای اجتماعی، سلامت خانواده، نقش مهارت خود توسعه در تربیت فرزندان، سلامت شغل، ارزش های فردی شخصیتی ادراک و اخلاقی، دانش فردی، مهارتها، نگرش افراد جامعه به خودتوسعهای. دستیابی به ابعاد خود توسعهای محصول آموزشهای رسمی، مشاوره و همصحبتی با انجمن اولیاء و مربیان، معلمان و مشاوران روان شناسی و اجتماعی و همچنین محصوص تبادل نظر با همکاران، دوستان و مخصوصاً مطالعه است. این افراد یعنی افراد خودتوسعهای از نظر جامعه افرادی مورد اعتماد و احترام و طرف همفکری هستند.https://edj.ajums.ac.ir/article_148432_8e3ad3780adc997eeedb1e64c94af963.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650612420220220Investigating the mediating role of information technology acceptance on the effect of scientific optimism and media literacy in Payam Noor students of Isfahanبررسی نقش میانجی پذیرش فناوری اطلاعات بر تأثیر خوش بینی علمی و سواد رسانهای در دانشجویان پیام نور اصفهان1185119315778410.22118/edc.2022.157784FAاعظم بختیاری رنانیعضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.نفیسه صدرارحامیعضو هیئت علمی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20220120The purpose of the present study is to investigate the mediating role of information technology acceptance on the effect of scientific optimism and media literacy in students of Payam Noor University of Isfahan. Therefore, this research is applied in terms of purpose and correlative in terms of the method of collecting findings. The statistical population of the research includes the students of Payam Noor University in Isfahan city in the academic year of 1400-1401. 296 people were selected as the research sample using random sampling method. To collect research findings, Hoy and Tarter's (2006) scientific optimism questionnaire, Zain et al.'s (2005) information technology acceptance questionnaire, and philosophical media literacy questionnaire (2013) were used. The face validity of all questionnaires was calculated by experts in this field and their reliability was calculated using Cronbach's alpha test. The analysis of the findings has been done using the correlation coefficient test in the SPSS software environment. The research findings indicate that the adoption of information technology has a significant effect on media literacy and scientific optimism both directly and indirectly. Also, scientific optimism has a direct and significant effect on media literacy.هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی پذیرش فناوری اطلاعات بر تأثیر خوشبینی علمی و سواد رسانهای در دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان میباشد. لذا این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری یافتهها همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 میباشد. تعداد 296 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری یافتههای پژوهش از پرسشنامههای خوشبینی علمی هوی و تارتر (۲۰۰۶)، پرسشنامه پذیرش فناوری اطلاعات زاین و همکاران (2005) و پرسشنامه سواد رسانهای فلسفی (1393) استفاده شده است. روایی صوری همه پرسشنامه توسط خبرگان در این زمینه و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شده است. تحلیل یافتهها با بهرهگیری از آزمون ضریب همبستگی در محیط نرم افزاری SPSS انجام شده است.یافتههای پژوهش حاکی از این است که پذیرش فناوری اطلاعات هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم بر سواد رسانهای و خوش بینی علمی تأثیر معنیدار دارد. همچنین خوشبینی علمی بر سواد رسانهای تأثیر مستقیم و معنیداری دارد.https://edj.ajums.ac.ir/article_157784_edce0749327bc0179038e0f35dbe5920.pdf