معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650610220190622Critical Analysis of Teacher Assessment System by the Students (Systematic Review)تحلیل انتقادی سیستم ارزشیابی استاد توسط دانشجویان (مروری نظامند)82969095610.22118/edc.2019.90956FAاحمد کیخادانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-3925-1339عبدالحسین شکورنیاعضو هیأت علمی، گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.0000-0003-3354-2917Journal Article20190114The purpose of this research was to critically evaluate the teacher's assessment system by university students by examining the criticisms of it in internal research. Iran's higher education system has faced serious challenges to the quality of education in recent decades. The assessment of the professor, if properly done, improves the quality of university education and appropriate feedback for analyzing educational issues, provides decision making and strategic planning to the authorities. Therefore, this study was compiled by a systematic overview in the books and articles related to the subject of research in databases: Magiran, SID, Google Scholar, Ensani, sciencedirect with keywords; evaluation; professor; student; quality of teaching assessment; professor, student, education quality during the time period (1370-1396; 1993-2018) with an emphasis on Persian sources. Therefore, the outcomes of research indicated that the current system of evaluation of professors by students, although it has many problems, was currently being implemented in many countries, therefore, modifications should be made or the assessment of the professor by a combination of information sources. Finally, based on the results, policy suggestions for improving the evaluation process are mentioned.هدف از پژوهش حاضر نگاهی نقادانه به سیستم ارزشیابی استاد توسط دانشجویان در دانشگاهها با بررسی انتقادات به آن در پژوهشهای داخلی است. نظام آموزش عالی ایران در دهههای اخیر با چالشهای جدی مربوط به کیفیت آموزش مواجه شده است که ارزشیابی از استاد نیز در صورتی که به شکل صحیح انجام پذیرد هم باعث بهبود کیفیت آموزش دانشگاهها و هم بازخورد مناسب را برای تجزیه و تحلیل مسائل آموزشی، تصمیم گیریها و برنامهریزیهای راهبردی در اختیار مسؤولان قرار میدهد. لذا این مطالعه به روش مروری نظامند تدوین شده است که در آن کتب و مقالات مرتبط با موضوع پژوهش در پایگاههای اطلاعاتی: Magiran، SID، Google، Scholar، Ensani، sciencedirect با کلیدواژههای؛ ارزشیابی، استاد، دانشجو، کیفیت آموزش Evaluation, professor, student, education qualityدر بازه زمانی (1370-1396؛ 1993-2018) با تأکید بر منابع فارسی جستجو و گردآوری شدند. نتایج حاصل از مطالعات پژوهشها بیانگر این امر است که سیستم فعلی ارزشیابی اساتید توسط دانشجو اگر چه ایرادات فراوانی دارد اما در حال حاضر در بسیاری از کشورها در حال اجراست لذا باید اصلاحاتی در آن اعمال شود یا ارزشیابی از استاد به وسیله ترکیبی از منابع اطلاعاتی صورت پذیرد و در پایان بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهادات سیاستی برای بهبود فرایند ارزشیابی ذکر شده است.<br /> https://edj.ajums.ac.ir/article_90956_48a5c2c20f589df3eb827aecd20f80e2.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650610220190622Evaluation of Patient Safety Workshop’s Impact on Nursing Students’ Knowledge and Practice: Challenges and Solutionsارزشیابی تأثیر برگزاری کارگاه ایمنی بیمار بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری: چالشها و راهکارها971039084410.22118/edc.2019.90844FAعاطفه قنبریدانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانفاطمه مؤدبدانشجوی دکترای پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستای و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.نازیلا جوادیعضو هیأت علمی، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.0000-0003-3854-0451طوبی حسین زادهکارشناس ارشد آموزش پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.0000-0001-7482-6137ساقی موسویکارشناس ارشد آموزش پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.فاطمه براریکارشناس علوم تربیتی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.Journal Article20190429The concept of patient safety is the essential component of health systems; and delivering safe and high quality care is the professional, ethical and legal responsibility for health care professionals. Hence, the aim of this study was to determine the impact of patient safety workshop on knowledge and practice of nursing students. This study was a quasi-experimental study that community of the study were all third semester nursing students of Shahid Beheshti Nursing and Midwifery school of Rasht in 2015. Then data were collected by valid researcher-made questionnaire which consisted of 84 questions based on 9 patient safety solution at the World Health Organization. Afterwards, data were analyzed with SPSS and by descriptive and inferential statistics, with regard to the significance level of P≤0.05. Consequently, the results showed that education through workshop were only able to temporarily increase the level of knowledge (immediately after workshop) (P<0.0001) eventhough in the long term (after internship) had not been able to increase knowledge (P<0.14). Moreover, education through workshop on performance after the internship was not effective (P=0.12). According to the results of the study and considering the importance of safety concept, it is recommended that the safety concept as a training concept to be subjected in the content of nursing Lessons, or this concept to be taught continually in all clinically practical units or to be evaluated in the form of public evaluation, therefore, by being repeated in evaluating students it can implement an effective role.مفهوم ایمنی بیمار جزء بسیار ضروری سیستمهای بهداشتی_درمانی بوده و ارائهی مراقبت ایمن و با کیفیت بالا، وظیفه حرفهای، اخلاقی و قانونی متخصصان مراقبت سلامت است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر برگزاری کارگاه ایمنی بیمار بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری میباشد. مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه_تجربی بوده که جامعه مورد بررسی را کلیه دانشجویان ترم 3 پرستاری دانشکده پرستاری_مامایی شهید بهشتی رشت در سال 1394، تشکیل دادند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته معتبر مشتمل بر 84 عبارت براساس 9 راه حل ایمنی بیمار از نگاه سازمان بهداشت جهانی بود.تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی با در نظر گرفتن سطح معنی داری P≤0.05 صورت گرفت. نتایج نشان داد که آموزش به شیوه کارگاهی فقط قادر به افزایش موقت میزان آگاهی (بلافاصله بعد از کارگاه) شده (P<0.0001) و حتی قادر نبوده در دراز مدت (بعد از کاراموزی) میزان آگاهی را افزایش دهد (P<0.14). همچنین آموزش به شیوه کارگاهی بر روی عملکرد نیز که بعد از کارآموزی مورد بررسی قرار گرفته مؤثر نبوده است (P=0.12). با توجه به نتایج حاصل از مطالعه و اهمیت مفهوم ایمنی، پیشنهاد میگردد که مفهوم ایمنی به صورت یک مفهوم آموزشی به محتوی درس فن پرستاری اضافه شده و یا این مفهوم به صورت بالینی به طور مستمر در تمامی واحدهای عملی آموزش داده شده و یا در فرم ارزشیابی عمومی به عنوان یک آیتم مورد ارزشیابی قرار گیرد تا تکرار آن در ارزشیابی دانشجویان بتواند در نهادینه نمودن این مفهوم تا حد ممکن نقش به سزایی ایفا نماید.https://edj.ajums.ac.ir/article_90844_9a3b3e40c0591b01ec6aed0dd2088227.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650610220190622Investigation of Priorities and NeedAnalyses of Instructional Programs for G.P. subjected to Continuous Retraining Courses in Ahvazبررسی اولویتها و نیازسنجی برنامههای آموزشی پزشکان عمومی مشمول دورههای بازآموزی، آموزش مداوم شهرستان اهواز1041149084110.22118/edc.2019.90841FAسیامک بقاییمتخصص بیماری های داخلی، مرکز تحقیقات گوارش، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.الهام رجائیعضو هیات علمی، گروه روماتولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران.عباس شکوهیپزشک عمومی، معاون مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران.آزیتا حسنیانپزشک عمومی، اهواز، ایران.عاطفه احترامیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، کارشناس مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران.منصور صحراییکارشناسی ارشد روان شناسی، کارشناس مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران.Journal Article20190213Continuing education programs are one of the most widespread methods to update the knowledge of the physicians. In addition, the Center for continuing education should have an appropriate mechanism for needs assessment of its programs. According to general practitioners, assessment and prioritization of training needs are to optimize programs, respond to their educational needs and improve the quality of servises that increases the efficiency and effectiveness of continuing education. Hence, this cross-sectional study was conducted in 2016 focused on two main concepts: the identification and prioritization of the educational needs of general practitioners (G.P.). The statistical sample of this study was general practitioners working in different medical parts of Ahvaz city, who were questioned based on a list provided by Administration Department of the Treatment Vice-Chancellery, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Data were collected using a 5-point Likert scale containing 19 questions. The questionnaire’ validity and reliability were confirmed by the content validity, and also by calculating Cronbach's alpha coefficient (0.85), respectively. According to the analysis of the data, out of the 19 proposed programs, the highest rate of interest was related to the training program of skin diseases, whereas the lowest rate of interest was related to occupational medicine program. In addition, out of ten priorities of proposed programs, the highest and lowest priority were corresponded precisely to the training course for emergency of internal diseases and forensics, respectively. The subjects claimed that their desire and interest to proposed programs was different from the mentioned priorities, and indicated interest was apart from the need and priority in the acquisition of retraining courses.برنامههای آموزش مداوم از رایج ترین روشهای روزامد نمودن دانش پزشکان است. نیازسنجی و اولویت بندی نیازهای آموزشی از نظر پزشکان عمومی به منظور پاسخ به نیازهای علمی آموزشی و ارتقای کیفی خدمات میباشد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی بوده که در سال 1395 انجام گرفته و به دو مفهوم اصلی شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی پزشکان عمومی پرداخته است. نمونه آماری پژوهش پزشکان عمومی شاغل در بخشهای مختلف درمانی شهرستان اهواز بوده که بر اساس لیست اداره نظارت معاونت درمان مورد پرسشگری قرار گرفتهاند. اطلاعات مربوطه با استفاده از ابزار پرسشنامه که مشتمل بر 19 سؤال میباشد، گردآوری شده و طی آن نیازهای آموزشی و اولویت آن با مقیاس 5 درجهای لیکرت مورد سؤال واقع گردیده است. اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار محتوایی مورد تأیید و پایایی آن نیز از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به مقدار 85/. بدست آمده است. بررسی نتایج تحلیل شده دادهها نشان داد که بالاترین میزان علاقه از 19 برنامه پیشنهادی به برنامه آموزشی بیماریهای پوست و کمترین به برنامه طب کار اظهار شده، همچنین اولویت ده گانه برنامههای پیشنهادی بالاترین اولویت مربوط به دوره آموزشی اورژانس بیماریهای داخلی و پایینترین اولویت به پزشکی قانونی اعلام شده است. آن چه از مجموع پژوهش، میشود نتیجه گرفت تمایل و علاقمندی مشمولان به برنامههای پیشنهادی متفاوت از اولویتهای ذکر شده میباشد و نشان میدهند علاقمندی جدای از نیاز و احساس اولویت در کسب آموزشهای دورههای باز آموزی میباشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_90841_6601cd716d0567b9c181ba96565bcbf1.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650610220190622Metacognitive Belives and Mental Health Relationship with Academic Performance of Medical Students at Lorestan Univesity of medical sciencesبررسی رابطه باورهای فراشناخت و سلامت روان با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان1151219084010.22118/edc.2019.90840FAمهری داراییعضو هیأت علمی، گروه مدیریت اموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی واحد خرم اباد، دانشگاه ازاد اسلامی، خرم اباد، ایران.Journal Article20190113The aim of this study was to survey the relationship between metacognitive beliefs and mental health with academic performance of medical Students of Lorestan Univesity of medical sciences. Research method was desriptical –correlational and its statistical population included all 358 clinical course students. Sample size was determined by Cochran formula and 185 members were selected by relative stratified random sampling. Colletion data were carried out by standard questionnaires such as Metacognitive beliefs (MQ30 and Wells (1997), mental health (GHQ) and Student scores’s mean. In addition, descriptive data were done utilizing descriptive indicators such as mean and standard deviation. In order to testing hypotheses, Pearson Correlation Coefficient and Multiple Regression Analysis were used. According to survey results, there was a significant relationship between metacognitive strategies and mental health with academic performance of the students. Also, based on the results of multiple regression analysis, the variables of physical symptoms, depression, cognitive uncertainty, anxiety and sleep disorders, negative worry beliefs and social function disorder predicted approximately 57 percent of the scores’s variance of students’academic achievement.هدف این پژوهش بررسی رابطه باورهای فراشناخت و سلامت روان با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود.روش پزوهش،توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری پزوهش شامل کلیه دانشجویان پزشکی دوره بالینی به تعداد 358 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 185 نفر تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند.جهت گرداوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد باورهای فراشناخت ولز((MCQ30، سلامت روان گلدبرگ و هیلر( (GHQو به منظور اندازهگیری عملکرد تحصیلی از میانگین نمرات دانشجویان استفاده شد.جهت توصیف دادهها از شاخصهای توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و برای ازمون فرضیهها از ضیب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به کار گرفته شد. یافتهها نشان داد بین باورهای فراشناخت و سلامت روان با عملکرد تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. هم چنین بر اساس یافتههای تحلیل رگرسیون چندگانه، نشانههای جسمانی، افسردگی، عدم اطمینان شناختی، اضطراب و بیخوابی، باورهای نگرانی منفی و کارکرد اجتماعی، 56/0 از واریانس نمرات عملکرد تحصیلی دانشجویان را تبیین مینماید.https://edj.ajums.ac.ir/article_90840_9e80510341f73a09ae34201535dbd5bf.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650610220190622Presenting of Structural Model for Achievement Goals and Emotional Engagement: According to Mediator Role of Achievement Emotionsارائه مدل ساختاری اهداف پیشرفت و مشغولیت عاطفی: میانجیگری هیجانهای پیشرفت1221349084510.22118/edc.2019.90845FAنگین همتیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.ناصر نوشادیعضو هیأت علمی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.فریبرز نیکدلعضو هیأت علمی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران .Journal Article20190702Students' emotional engagement is an antidote that may reduce academic motivation and academic achievement, so it is important to identify the factors that affect it. Hence, the relationship between achievement goals and emotional engagement with mediator role of achievement emotions was surveyed is this study. Participants were 315 college students in different fields and sections in Faculty of Psychology and Education at Shiraz University that statistical population were chosen by stratified random sampling. For measuring the variables, Academic Engagement Scale (Reeve and Tseng, 2011), achievement goals Questionnaire (Elliott and McGregor, 2001) and Achievement Emotions Questionnaire (Pekrun, 2005) were used. Fitness of the proposed model was examined through structural equation modeling (SEM), using AMOS-24 software. In addition, the indirect effects were tested using the bootstrap procedure. Accordingly to findings, it indicated that the proposed model fitted the data properly. Better fit obtained by eliminating two insignificant path. Moreover, the results indicated that mastery-approach goals and performance-approach goals had a significant positive effect on emotional engagement, though performance-avoidance goals had significant negative effect on emotional engagement. Ahtough mastery-avoidance goals had no significant effect on emotional engagement. The result of indirect relationship showed that mastery-approach goals, mastery-avoidance goals and performance- avoidance goals through negative emotions, and mastery-approach goals, mastery-avoidance goals and performance-approach goals through positive emotions had significant indirect effects on emotional engagement.مشغولیت عاطفی دانشجویان به عنوان پادزهری برای کاهش انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی آن ها است، بنابراین شناسایی عوامل موثر بر آن مهم است، لذا در پژوهش حاضر رابطه ی اهداف پیشرفت و مشغولیت عاطفی با میانجی گری هیجان های پیشرفت مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان پژوهش، 315 دانشجوی رشته ها و مقاطع مختلف دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از مقیاس مشغولیت تحصیلی (ریو و تسنگ، 2011)، پرسشنامه ی اهداف پیشرفت (الیوت و مک گریگور، 2001) و پرسشنامه ی هیجان های پیشرفت (پکران، 2005) استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار AMOS ویراست 24 انجام گرفت. روابط واسطه ای در الگوی پیشنهادی با استفاده از روش بوت استراپ آزموده شدند. یافته ها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده ها برخوردار است. برازش بهتر از طریق حذف دو مسیر غیر معنی دار حاصل شد. نتایج نشان دادند که اهداف تبحر گرایشی و عملکرد گرایشی اثر مثبت و معنی دار و اهداف عملکرد اجتنابی اثر منفی و معنی داری بر مشغولیت عاطفی دارند ولی اثر اهداف تبحر اجتنابی بر مشغولیت عاطفی معنی دار نبود. نتایج مربوط به روابط غیر مستقیم نیز نشان دادند، اهداف تبحر گرایشی، تبحر اجتنابی و عملکرد اجتنابی از طریق هیجان های منفی و اهداف تبحر گرایشی، تبحر اجتنابی و عملکرد گرایشی از طریق هیجان های مثبت اثرات غیر مستقیم معنی داری بر مشغولیت عاطفی دارند.https://edj.ajums.ac.ir/article_90845_ef62fac5e15c78d0b6d37f40fe7e93ff.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650610220190622Identifying Factors of Success in E-Learning Case Study: Physical Education Students at Shahid Chamran University of Ahvazشناسایی عوامل موفقیت یادگیری الکترونیکی مورد مطالعه : دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز1351439084210.22118/edc.2019.90842FAشهرزاد غالیاندانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و برنامه ریزی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.امیر زال پوردانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20190303The purpose of this study was to identify the success factors and measuring the effectiveness of e-learning among physical education students at Shahid Chamran University. This research was a practical study and it was done in descriptive method. The population was 342 students of physical education field at Shahid Chamran University of Ahvaz. Approximately, 160 subjects were selected using Morgan Table. In this study, four effective factors in the implementation of e-learning including the quality of services and units, quality of information, interacting in online environment and the quality of system and infrastructure were evaluated and prioritized by a researcher-made questionnaire. Then, validity of the questionnaire was approved by experts as well as the reliability of the questionnaire was estimated 0.82 using Cronbach's alpha coefficient. Validity of the hypotheses was tested by Student t-test and Topsis. According to Student t-test results, all four elements including quality of services and units, quality of information, interacting in online environment and quality of systems and infrastructure were considered effective factors on the success of e-learning at students. Moreover, based on the results of Topsis test, the most important factor was the quality of infrastructures, although interacting in online environment was the least one.هدف این پژوهش شناسایی شناسایی عوامل موفقیت یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز می باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی انجام میگیرد جامعه آماری دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز به تعداد 342 نفر بودند، که حدود 160 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. دراین تحقیق 4 عامل مؤثر در اجرای یادگیری الکترونیکی شامل کیفیت خدمات و واحدها،کیفیت اطلاعات، تعامل درمحیط آنلاین و کیفیت سیستم و زیر ساخت ها توسط پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی و اولویت بندی قرار گرفت. روایایی پرسشنامه توسط متخصصین تأیید و پایایی پرسشنامه به کمک ضریب آلفا کرونباخ برابر 82/0 به دست آمد. اعتبار فرضیات تحقیق نیز از طریق آزمون t استیودنت و تاپسیس مورد آزمون قرار گرفت.<br /> نتایج حاصل از آزمون t استیودنت نشان داد هر چهار مولفه کیفیت خدمات و واحدها، کیفیت اطلاعات، تعامل درمحیط آنلاین و کیفیت سیستم و زیر ساخت ها از عوامل موثر بر موفقیت یادگیری الکترونیکی دانشجویان می باشند. و براساس نتایج حاصل از آزمون تاپسیس مهمترین عامل کیفیت زیرساختها محسوب میشود. و متغیر تعامل در محیط آنلاین دارای کمترین اهمیت می باشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_90842_ebbb786c27a5b9a86f2b194ba08aef84.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650610220190622Presenting Knowledge-based Innovation Model; Philosophy, Vision and Goalsمدل نوآوری دانشمحور؛ فلسفه، چشماندار و اهداف1441539092610.22118/edc.2019.90926FAمرتضی ولی اله پور موزیرجیدانش آموخته ی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.عبدالله علیاسماعیلیعضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.بابک حسینزادهعضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.Journal Article20190627The philosophy, vision, approaches and goals of the researchers' innovative models always been discussed. the statistical population of the present study was considered to be unlimited. The statistical sample consisted of 768 participants. The data collection tool was an anonymous questionnaire to assess and evaluate the research questions. All stages and processes of the original; in advancing developmental and strategic planning, the structuring of knowledge, and quantitative and qualitative innovation for the achievement and realization of each of the Responsibilities, needs improvement of transformational performance. Since universities, with their scientific and coherent planning, should promote the dimensions and components of knowledge-based innovation in order to improve the transformational performance of the university, the look to philosophy, goals, and perspective of the dimensions of transformation is important. Given the path analysis, philosophy, vision and goals find capability the answer. But in advancing the appendix model base on advancement of knowledge-based innovation in the discussion and study of educational planning studies in the higher education system and its generalization to all the structures of the education, providing appropriate structutre in order to achieve to standard patterns.همواره فلسفه، چشمانداز، رویکردها و اهداف مدلهای نوآورانه پژوهشگران مورد بحث و بررسی است. جامعه آماری تحقیق نامحدود و نمونه آماری پژوهش حاضر 768 نفر میباشد. پرسشنامهی بینام به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات جهت سنجش و ارزیابی سؤالات پژوهش است. تمامی مراحل و فرایندهای اصیل؛ در پیشبرد برنامهریزیهای توسعهای و راهبردی، ساختارسازی دانش و نوآوری و مسیرسازیهای کمی و کیفی به منظور دستیابی و تحقق هر یک از امور نیازمند بهبود عملکرد تحولآفرین است. از آنجا که دانشگاهها با برنامهریزیهای علمی و منسجم باید نسبت به ارتقاء ابعاد و مؤلفههای نوآوری دانشمحور همت گمارند تا از این طریق باعث بهبود عملکرد تحولآفرین در دانشگاه شوند نگاه به فلسفه، اهداف و چشمانداز ابعاد تحول مهم جلوه مینماید. با عنایت به تحلیل مسیر انجام شده بر اساس مؤلفههای پیشنهادی فلسفه، چشمانداز و اهداف قابلیت پاسخگویی پیدا میکند. ولی در پیشبرد مدل پیوست میتوان بر اساس پیشبرد نوآوری مبتنی بر دانش در بحث و بررسی مطالعات برنامهریزی آموزشی در نظام آموزش عالی و تعمیم آن به تمام ساختارهای نظام آموزش بسترسازیهای مناسب را به منظور دستیابی به هر چه بهتر شدن الگوهای استاندارد ساختارسازی نمود.<br /> <strong>واژگان کلیدی</strong><strong>:</strong> https://edj.ajums.ac.ir/article_90926_395e3e37f2a2a6da597ea9307e86c377.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-650610220190622Qualitative Study: Identification of entrepreneurial University Componentsمطالعه کیفی: شناسایی مولفه های دانشگاه کارآفرین1541619092710.22118/edc.2019.90927FAمعصومه صفریان ناوخیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.عادل زاهد بابلانعضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0001-8653-9602مهدی معینی کیاعضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0002-8605-4477علی رضایی شریفعضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.Journal Article20190523The mission of universities in the context of time, in keeping with global developments and changes, has evolved to meet the needs of societies, and is moving towards participation in the entrepreneurial paradigm. In other words, in a world where globalization plays an important role in the process of social and economic changes, so the role of universities has changed with respect to new responsibilities for a changing society, such as the national economy, social development, the reduction of public finances and the educational market. Hence, the scientific model of this research was based on a qualitative interview with university’s heads and elites and a two-way sampling method for snowball. Finally, 22 qualitative interviews were conducted by referring to experts. Using Grendard's theory, the entrepreneurial university’ components were identified at Payame Noor University. Afterwards, the necessity of each components of the extracted model was investigated by coding in three stages: Open, Axial and selective analysis. The findings represented two main extraction codes and then that codes were grouped in 9 axes. Finally, the results of the research illustrated that the identified categories those had the greatest impact on the creation of the entrepreneurship university were internal factors (service quality, financial resources, ability, organizational structure, organizational culture, educational and research policies, management and leadership) and external factors (national and regional background factors, international factors), too. مأموریت دانشگاهها در بستر زمان، همگام با تحولات و دگرگونی های جهانی و در راستای هدف پاسخگویی به نیازهای اقتضایی جوامع، دچار تحول شده و به سوی مشارکت در پارادایم کارآفرینانه درحال حرکت است، الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبه کیفی صورت گرفته با روسای دانشگاهها و نخبگان دانشگاهی و روش نمونهگیری به دو صورت هدفمند و گلولهی برفی میباشد و در نهایت با مراجعه به خبرگان، 22 مصاحبه کیفی صورت گرفت و با استفاده از تکنیک گرندد تئوری به شناسایی مولفه های دانشگاه کارافرین در دانشگاه پیام نور پرداخته شد ضرورت هر یک از مولفه های مدل استخراج شده برای شناسایی مولفه های دانشگاه کارافرین بررسی گردیده، پژوهش با روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافتهها بیانگر 2 کد اصلی استخراج و کدها در 9 محور گروهبندی شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که مقوله های شناسایی شده که بیشترین تاثیر را در ایجاد دانشگاه کارافرین دارد به ترتیب:عوامل درونی (کیفیت خدمات-منابع مالی-توانمند ی-ساختار سازمانی-فرهنگ سازمانی-سیاستهای آموزشی و پژوهشی- مدیریت و رهبری) عوامل بیرونی(عوامل زمینه ای ملی و منطقه ای- عوامل بین المللی) می باشد.<br /> <br /> <strong>واژگان کلیدی</strong><strong>:</strong> https://edj.ajums.ac.ir/article_90927_031eac1cfb5a2063690b52884af3b875.pdf