معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65069ویژه نامه 9720180923Substrates needed to develop a social networking education management system to promote community healthبسترهای مورد نیاز برای توسعه سیستم مدیریت آموزش مبتنی بر شبکههای اجتماعی در راستای ارتقای سلامت جامعه11387250FAتورج حسنی راددانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.حسن رضا زین آبادیعضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی ، تهران ، ایران.حمیدرضا اراستهعضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی ، تهران ، ایران.حسین عباسیانعضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی ، تهران ، ایران.Journal Article20190415In each organization, social networks provide great challenges and opportunities for learning and education. Organizations, especially universities, by supporting social networks and encouraging students to promote participatory learning behavior, can improve the knowledge management process and enhance social learning. Based on this research, the present study was conducted to explore the necessary substrates for developing a social networking education management system. This research is a developmental-applied goal and it is a type of qualitative research that has been done using content analysis. The semi-structured interview was used to collect data and the continuous comparison method in Strauss and Corbin's field theory approach was used for three stages of open, axial and selective coding. The statistical population of the study was senior managers of universities and institutes of higher education, experts and experts in this field. The sampling method in this research was judiciously-targeted. The data of the interviews were gathered using experts' opinions of 7 experts. The results indicate that for the development of social networking education management system, two social networking platforms (including educational, communication, technological and user education) and learning networks (including educational, research and entrepreneurial background) are neededدر هر سازمانی شبکههای اجتماعی چالش های بزرگ و فرصت های شگفت انگیزی را برای آموزش و یادگیری فراهم آورنده اند سازمان ها علی الخصوص دانشگاهها با حمایت از شبکههای اجتماعی و تشویق دانشجویان برای ارتقای رفتار یادگیری مشارکتی، می توانند فرآیند بهبود مدیریت دانش و ارتقای یادگیری اجتماعی را تسهیل نمایند بر این اساس تحقیق حاضر با هدف بررسی بسترهای مورد نیاز برای توسعه سیستم مدیریت آموزش مبتنی بر شبکههای اجتماعی در راستای ارتقای سلامت جامعه انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف توسعه ای-کاربردی بوده و از نوع پژوهش های کیفی می باشد که با استفاده از تحلیل محتوا انجام گرفته است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در رویکرد نظریه زمینهای استراوس و کوربین طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، مدیران ارشد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، متخصصان و خبرگان این حوزه در نظر گرفته شدند روش نمونهگیری در این پژوهش بهصورت قضاوتی-هدفمند بود داده های مصاحبه ها با استفاده از نظرات 7 نفر خبره و متخصص جمع آوری گردید . نتایج به دست آمده حاکی از آن است که برای توسعه سیستم مدیریت آموزش مبتنی بر شبکههای اجتماعی دو بستر شبکه اجتماعی(شامل بستر آموزشی، ارتباطی، تکنولوژیکی و کاربری) و شبکه های یادگیری(شامل بستر آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی) مورد نیاز است.https://edj.ajums.ac.ir/article_87250_a0357100bdd3d8758a8b7dde88fefe28.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65069ویژه نامه 9720180301The effect of school climate on the creativity of high school students in Tehranبررسی تاثیر جو مدرسه بر میزان خلاقیت دانش آموزان مدارس متوسطه شهر تهران142387239FAسعد الله کاظمیکارشناس ارشد علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانJournal Article20190417<span>The purpose of this study was to determine the effect of school climate on the creativity of high school students in Tehran in 1396. The research method was applied for the purpose of the research and the method of data collection was descriptive-survey. The statistical population of the study consisted of 1,000 secondary school students in district 4 of Tehran in the academic year 1396-1395. Among them, using Cochran's formula and multi-stage random sampling method, 280 subjects were considered as sample size. . The method of data collection was based on the Hallipin & Kraft Standard Organizational Climate Questionnaire (1963) and O'Neill & Abedi's Inventory of Creativity (1996). After collecting questionnaires, data analysis and testing of hypotheses were done using structural equation modeling method and using Smart PLS 2 software in two parts of measuring model and structural part. In the first part, technical characteristics of the questionnaire including reliability, convergent validity and divergent validity of PLS-specific questionnaire were investigated. In the second part, the software's significant coefficients were used to examine the research hypotheses. Finally, the findings of the study confirmed the effect of school climate and its octagonal dimensions on the creativity of high school students in Tehran.</span>این پژوهش با هدف تعیین تاثیر جو مدرسه بر میزان خلاقیت دانش آموزان مدارس متوسطه شهر تهران در سال 1396 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 1000 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم مدارس منطقه 4 شهر تهران در ســال تحصیــلی 1396-1395 بود، که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای280 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه های استاندارد جو سازمانی هالپین و کرافت (1963) و پرسشنامه خلاقیت اونیل و عابدی (1996) انجام گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیه ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart PLS 2 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت یافته های پژوهش تاثیر جو مدرسه و ابعاد هشتگانه آن بر میزان خلاقیت دانش آموزان مدارس متوسطه شهر تهران مورد تأیید قرار داد.https://edj.ajums.ac.ir/article_87239_3a6d6fa8fa950e61d859d97979eebcb1.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65069ویژه نامه 9720180301Presentation of entrepreneurship education training model in growth centers of Mazandaran Islamic Azad Universityارائه مدل آموزش توسعه کارآفرینی در مراکز رشد دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران243187249FAوحید حقیقت دوستی سیاردانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.محمد صالحیعضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.وحید فلاحعضو هئیت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.Journal Article20190414The main purpose of this study was to present an entrepreneurship education training model in growth centers of Mazandaran Islamic Azad University. The purpose of this study was to investigate the descriptive method. The statistical population consisted of all 307 university heads and colleges, deputies and directors of the Islamic Azad University of Mazandaran. According to the Cochran formula, 172 people were randomly selected using random sampling method. Classes were selected as samples. To collect data, a researcher-made questionnaire with 105 questions and 4 dimensions: content, structure, context, and process, and 9 components of "relationships and relationships, organization technology, culture, human resources, infrastructure, services and Support, outsourcing, strategy and work processes ". The face and content validity of the tool was confirmed by the experts and its reliability was calculated using the Cronbach's alpha coefficient 0.86. To analyze the data, structural equation test was used. The results showed that there is a positive and significant relationship between entrepreneurship development training in growth centers with content, structure, background and process dimensions. Also, training on entrepreneurship development in growth centers with content dimensions with a gain of 0.84 is most relevant and the proposed model also has appropriate fit. هدف کلی پژوهش حاضر، ارائه مدل آموزش توسعه کارآفرینی در مراکز رشد دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه رؤسای دانشگاهها و دانشکدهها، معاونین و مدیران گروههای تخصصی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 307 نفر تشکیل دادند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 172 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با 105 سوال و4 بعد «محتوایی، ساختاری، زمینهای و فرایندی» و 9 مولفه «مناسبات و روابط، فناوری سازمان، فرهنگ، منابع انسانی، زیرساخت، خدمات و حمایتها، برون دادها، استراتژیها و فرایندهای کاری» استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ بین آموزش توسعه کارآفرینی در مراکز رشد با ابعاد محتوایی، ساختاری، زمینهای و فرایندی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین آموزش توسعه کارآفرینی در مراکز رشد با بعد محتوایی رابطه معناداری داشت و مدل ارائه شده نیز دارای برازش مناسب بود.https://edj.ajums.ac.ir/article_87249_c5e404f732fa6c0e4193df307194b261.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65069ویژه نامه 9720180923Investigating the rate of application of effective factors of university organization in educational system of Islamic Azad University and presenting modelبررسی میزان کاربست عوامل موثر دانشگاه سازمانی در سیستم آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه مدل324787240FAمسعود امامی نژاددانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل ، ایران.صدرالدین ستاریعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اردبیل، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل ، ایران.اعظم راستگوعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اردبیل، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل ، ایران.Journal Article20190427The present study was conducted to investigate the effective factors of corporate university campuses and the extent of their application in the education system of Islamic Azad University of west of Guilan province and presenting a corporate university model. The research method was qualitative and quantitative. The statistical population in the qualitative section consists of heads, deputies, faculty directors and faculty members, and in the small part of the statistical society, faculty members of Azad University of west of Guilan. For sampling in the qualitative section, a targeted sampling method was used and in the small part, a stratified random sampling method was used. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. , The results of the research in the qualitative section indicated that the creation of corporate university campus in academic units had 9 main factors and 19 sub factors. In the quantitative part of the research, the findings showed that among the internal factors of knowledge systems with the highest standard coefficient of 77% and among external factors, the factor with the highest standard factor of 78% is the most influential factor in the corporate university. The results of the quantitative and qualitative research showed that all the effective factors of the corporate university in Educational systems are not used and are weak applied. The final model of the research was approved with fitting indexes and standard coefficients.پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل مؤثر دانشگاه سازمانی و میزان کاربست آنها درسیستم آموزشی دانشگاه های آزاد اسلامی غرب استان گیلان و ارائه مدل دانشگاه سازمانی انجام گرفته شده است . روش پژوهش از نوع کیفی و کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل رؤسا، معاونین ، مدیران گروه و اعضای هیات علمی و دربخش کمی جامعه آماری اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاه آزادغرب گیلان می باشد. برای نمونه گیری در بخش کیفی ازروش نمونه گیری هدفمند ودربخش کمی از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برحسب واحدها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. ، نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن بود که درایجاددانشگاه سازمانی درواحدهای دانشگاهی 9 عامل اصلی و 19 عامل فرعی تاثیر دارند. دربخش کمی پژوهش ، یافته ها نشان دادکه دربین عوامل درون سازمانی عامل سیستم های دانش با بیشترین ضریب استاندارد 77% و دربین عوامل برون سازمانی ، عامل ارتباط با بیشترین ضریب استاندارد 78% تاثیرگذارترین عامل دردانشگاه سازمانی می باشند. درارتباط با میزان کاربست عوامل مؤثردانشگاه سازمانی در سیستم اموزشی دانشگاه آزاد اسلامی نتایج تحقیق دربخش کیفی و کمی نشان داد که کلیه عوامل مؤثر دانشگاه سازمانی درسیستم آموزشی بکار گرفته نمی شود و کاربردی ضعیف دارند . همچنین مدل نهایی پژوهش با شاخص های برازش و ضرایب استاندارد مورد تایید قرار گرفت.https://edj.ajums.ac.ir/article_87240_2460af81f39898db1e86fb9366e2aef0.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65069ویژه نامه 9720180301The effectiveness of training package self-directed learning on academic responsibility and academic procrastination in studentsاثر بخشی بسته آموزشی یادگیری خودراهبر بر مسئولیت پذیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان486387252FAعلیرضا جعفریدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوارسگان)، اصفهان، ایران.محمدعلی نادیعضو هیئت علمی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.غلامرضا منشئیعضو هئیت علمی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.Journal Article20190420Self-directed learning is one of the ways to increase responsibility that recognizes the learner as responsible for learning. The present study aims at the effectiveness of the educational package based on self-directed learning components on academic accountability and academic procrastination in new students of Farvardian University. Is. The statistical population consisted of freshman students from Farhangian University in the academic year 2012-2013, which were replaced in two groups (control and experiment) of 18 people. The research instrument was a standard accountability questionnaire (Nemati, 1999), Solonon & Rothblum (1984), and Educational Package, based on self-directed learning components developed in the study. Data analysis was done by repeated measures analysis of variance (ANOVA) through Spss24 software. The results showed that the difference between the mean scores in all research variables (p <0.01). The effect of this educational package on the improvement of accountability in the post-test and follow-up stage was 58.6% and 64.8%, respectively, and the effect of this treatment on reducing the academic procrastination in the post-test and follow-up stage was respectively 35.0 And 30.9% respectively. Also, the effect of this curriculum on decreasing general negligence, physical and mental dimensions, and significant reduction in unsatisfactory (P <0.01). According to the findings of the research, it can be said that the educational package based on self-directed learning components has increased in the experimental group in the post-test and follow up of academic accountability. Also, academic pay neglected and its dimensions decreased in both experimental and experimental groups.یادگیری خود راهبر، به عنوان یکی از روش های افزایش مسئولیت پذیری است که یادگیرنده خود را مسئول یادگیری خود بداند، پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی بسته آموزشی مبتنی بر مولفه های یادگیری خودراهبر بر مسئولیت پذیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان جدید الورود دانشگاه فرهنگیان است. جامعه آماری شامل دانشجویان جدیدالورود دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 95-1396 که در دو گروه (کنترل و آزمایش) 18 نفری جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد مسئولیتپذیری(نعمتی، 1378)، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولونون و رثبلوم(1984) و بسته آموزشی مبتنی بر مولفه های یادگیری خودراهبر تدوین شده در پژوهش بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازههای مکرر و از طریق نرم افزار Spss<sub>24</sub> صورت گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمرات در همه متغیرهای پژوهش (01/0>p)است. میزان تأثیر این بسته آموزشی بر بهبود مسئولیت پذیری در مرحله پس آزمون و پیگیری به ترتیب برابر با 6/58 و 8/64 درصد و میزان تأثیر این درمان بر کاهش اهمال کاری تحصیلی در مرحله پس آزمون و پیگیری به ترتیب برابر با 0/35 و 9/30 درصد بود. همچنین میزان تأثیر این بسته آموزشی برکاهش اهمال کاری عمومی، بعد جسمی-روانی و بر کاهش بی برنامگی معنی دار (01/0>p)است. با توجه به یافتههای پژوهش می توان گفت بسته آموزشی مبتنی بر مؤلفه های یادگیری خود راهبر، در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون و پیگیری مسئولیت پذیری تحصیلی را افزایش داده است. هم چنین اهمال کاری تحصیلی و ابعاد آن در هر دو مرحله در گروه آزمایش کاهش یافته است.https://edj.ajums.ac.ir/article_87252_73e222367b96f96fb8c98f19e7153a3f.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65069ویژه نامه 9720180923Predicting academic self-efficacy based on attributional style and hardiness with the Meditation of academic self-concept in second grade students in Kangawerپیش بینی خودکار آمدی تحصیلی بر اساس سبکهای اسناد و سرسختی روانشناختی با میانجیگری خود پنداره تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان کنگاور647787370FAپری کرمی مقدمدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاداسلامی ،واحدزنجان،زنجان،ایرانغلام حسین انتصار فومنیعضو هیأت علمی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحدزنجان، زنجان، ایران.مسعود حجازیعضو هیأت علمی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحدزنجان، زنجان، ایران.Journal Article20190422Individuals who perceive themselves as self-efficacious individuals make more time and effort in carrying out their work or activities, and exhibit greater sustainability in dealing with problems, and appear to be more exposed to confrontation they have more challenges and more success and achieve success in different dimensions. Aim of this research was predicting academic self-efficacy Based on attributional style and hardiness with the Meditation of academic self-concept in secondary school students of Kangawer. The research method was descriptive and the design was correlation of the kind of structural equation modeling. The statistical population consisted of all secondary school students of Kangawer in 1396-97 academic years and 330 of whom were selected through stratified random sampling and cocranꞌs formula. Data was collected by academic Self-efficacy of Mijili and colleagues Questionnaire (2000), attributional style Seligman et al. (1983) Questionnaire, academic Self-Concept Yessen Chen's Questionnaire (2004) and Psychological Hardiness of Ahwaz Questionnaire (1377). The data were statistically analyzed using AMOS. The result showed that attributional style and hardiness directly predictive of academic self-efficacy. Academic self-concept has partially mediating role among academic self-efficacy and attributional style but not verified mediating role among academic self-efficacy and Negative Internal and lasting Positive attributional style. The result showed that the research conceptual model fits the collected data and the path coefficient between variables is significant at a level of 0.05.اشخاصی که خودشان را به عنوان افراد خودکارامدی ادراک می کنند، زمان و تلاش بیشتری در انجام کار یا فعالیتهای انجام می دهند و پایداری بیشتری در مواجهه و روبه رویی با مشکلات از خود نشان می دهند و به نظر می رسد که تاب آوری بیشتری در مواجهه با چالش هایشان دارند و موفقیت بیشتری کسب کرده و در ابعاد متفاوت پیشرفت و موفقیت به دست می آورند. پژوهش حاضر، تعیین پیش بینی خودکار آمدی تحصیلی بر اساس سبکهای اسناد و سرسختی روانشناختی با میانجیگری خود پنداره تحصیلی در دانش آموزان متوسطه 2 کنگاور بود. <br />پژوهش، همبستگی، و جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهر کنگاور بود. از کلیه دانش آموزان 330 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران و روش نمونه گیری روش طبقهای نسبتی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران (2000)، پرسشنامه سبکهای اسنادی سلیگمن و همکاران(1983)، مقیاس خودپنداره تحصیلی یسن چن (2004)، پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز(1377) بود. <br />نتایج نشان داد که سبک اسناد و سرسختی به صورت مستقیم قدرت پیش بینی خودکارامدی تحصیلی را دارند. خود پنداره تحصیلی به طور سهمی نقش واسطه ای بین خودکارامدی و سبک های اسناد دارد اما نقش واسطه ای خودپنداره تحصیلی بین اسناد درونی منفی و پایدار مثبت با خودکارامدی تحصیلی تأیید نگردید. مدل مفهومی پژوهش با داده های گرد آوری شده برازش مناسبی دارد و در سطح5 0/0 معنادار و مورد تأیید می باشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_87370_01b20274e8c2c61390ef6d567ef1ebaa.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65069ویژه نامه 9720180923The Effectiveness of Study Skill Training (SQ4R) on Self Esteem, Self-Efficacyاثربخشی آموزش مهارت مطالعه (SQ4R) بر عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی788687452FAعلی اشرف نورمحمدیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد زنجان ،زنجان ،ایران.غلامحسین انتصارفومنیعضو هیات علمی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحدزنجان ،زنجان ،ایران.مسعود حجازیعضو هیات علمی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحدزنجان ،زنجان ،ایران.ذکرالله مروتیعضوهیات علمی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحدزنجان ،زنجان ،ایران.Journal Article20190430Personality traits of individuals are influential in many factors.The purpose of this study was to determine the effectiveness of studying study skill (SQ4R) on self-esteem and academic self-efficacy among students.The research method was pre-test and post-test with control group and the statistical population of all second grade secondary school students in Kermanshah in academic year 2017/2018. A multi-stage random sampling method was used to select three randomly selected districts of Kermanshah and choose between two upper secondary schools and Copper Smith self-esteem questionnaires and Mijli self-efficacy was conducted on all 294 students pre-test. After completing the questionnaires, students who had a low score in self-esteem and self-efficacy. A total of 30 individuals were selected and randomly assigned into three groups of 15 (experimental and 1, 2 and 1 control groups). Study Skill Training Program (SQ4R) provided to students in experimental groups for 8 consecutive 45-minute sessions and the control group did not receive any training. At the end of 8 sessions, post-test was performed from each of the three groups and the data were analyzed by covariance analysis.The results showed that study instruction skills (SQ4R) increased their academic self-efficacy (P <0.001) and Self Esteem (P <0.001) in their students.Study skill (SQ4R) were effective in increasing self-efficacy and self-esteem among students, and it is recommended that teachers and school counselors use these methods to increase students' self-efficacy and self-esteem.صفات شخصیتی افرادازعوامل متعددی تاثیرمی پذیرند.پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت مطالعه (SQ4R) بر عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی انجام شد.پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش راکلیه دانش آموزان پایه دوم متوسطه دوم شهرکرمانشاه درسال تحصیلی 97/96تشکیل می داد. در این پژوهش بااستفاده ازروش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای ابتدا از بین نواحی سه گانه کرمانشاه یک ناحیه به صورت تصادفی انتخاب و از بین آن ناحیه دو دبیرستان انتخاب گردید. و پرسشنامههای عزّتنفس کوپر اسمیت و خودکارآمدی میجلی روی کلیه دانش آموزان به عنوان پیش آزمون که به تعداد 294 نفر بودند اجرا گردید. پس از اجرای پرسشنامه ها، دانشآموزانی که نمره پائین در عزتنفس و خودکارآمدی کسب کردهبودند.به تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (دوآزمایش و یک گروه گواه) جایگزین شدند. پروتکل آموزشی مهارت مطالعه (SQ4R) طی 8 جلسهی 45 دقیقهای به دانش آموزان گروه های آزمایش ارائه و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. در پایان دوره، پسآزمون ازهر سه گروه به عمل آمد و دادهها با روش تحلیل کوواریانس موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد آموزش مهارت مطالعه (SQ4R) موجب افزایش خودکارآمدی تحصیلی(P<0/001) وعزتنفس(P<0/001) دردانش آموزان می شود.وپیشنهادمی گردد معلمان و مشاوران مدارس، برای افزایش خودکارآمدیو عزت نفس دانش آموزان این مهارت را بکارگیرند و به دانش آموزان توصیه کنند.https://edj.ajums.ac.ir/article_87452_ff7deeb5c1bb69fdf6d52619efe5edd0.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65069ویژه نامه 9720180923Presentation of human resources management assessment model of Islamic Azad universities (in the province of Tehran) based on 34000 standardارائه مدل ارزیابی مدیریت منابع انسانی دانشگاه های آزاد اسلامی (در سطح استان تهران) بر مبنای استاندارد 34000879888125FAزهرا طاولیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، تهران، ایران.فتاح ناظمعضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی رودهن،تهران، ایران.0000-0002-3530-4974فریده دکانه ای فردعضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، تهران، ایران.Journal Article20190427The purpose of this study was to provide a model for evaluating human resources management of Islamic Azad universities based on the standard 34000. The current research is applied in terms of its purpose and in terms of the type of data, it is mixed (quantitative and qualitative) and is descriptive-survey method. The statistical population of this research is composed of two statistical societies. In the first section of the statistical society, from which the qualitative content analysis has been selected, includes published documents on types and processes of process and excellence of human resource management and standardization 34000, as well as the group of specialists and managers for internal accreditation and presentation. The theoretical framework and the initial model have been used. In the second part of the statistical society, it is a surveying survey that involves all human resources employed at Islamic Azad University, which is used for external accreditation of research. To select part of the 34000 standard and to prepare a questionnaire, 25 members of the Standard Institute, professors and faculty members, and the managers of the university, and 325 people were selected according to Morgan's formula from the staff and targeted cluster sampling. . The results of the research were verified by means of confirmatory factor analysis and structural equation analysis and the initial conceptual model with high coefficients. Finally, this model was able to evaluate the objective at the level of Islamic Azad universities.پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارزیابی مدیریت منابع انسانی دانشگاه های آزاد اسلامی بر مبنای استاندارد 34000 طراحی شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از نظر نوع دادهها، آمیخته (کمّی و کیفی) بوده و از لحاظ روش اجرا توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری به کار گرفته شده در این پژوهش از دو جامعه آماری تشکیل شده شده است. در بخش اول جامعه آماری که از آن تحلیل محتوای کیفی انتخاب شده است، شامل اسناد منتشرشده پیرامون انواع روش ها و مدل های فرایندی و تعالی ارزیابی مدیریت منابع انسانی و استاندارد 34000، همچنین گروه متخصصان و مدیران است که از آن برای اعتباربخشی درونی و ارائه چارچوب نظری و مدل اولیه بهره گرفته شده است و در بخش دوم جامعه آماری از منظر پژوهش پیمایشی می باشد که تمام منابع انسانی شاغل در دانشگاه آزاداسلامی را در بر می گیرد که از آن برای اعتباربخشی بیرونی تحقیق، استفاده شده است. ابتدا جهت گزینش بخشی از استاندارد 34000 و تهیه پرسشنامه، 25 نفر از اعضای مؤسسه استاندارد، اساتید و اعضاء هیئت علمی و مدیران دانشگاه و در بخش دوم به تعداد 325 نفر طبق فرمول مورگان از کارکنان و به صورت نمونه برداری خوشه ای هدفمند صورت گرفته است. نتایج حاصله از پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل و مدل مفهومی اولیه با ضرایب بالا تأیید و در نهایت مشخص گردید که این مدل با هدف مورد نظر در سطح دانشگاه های آزاد اسلامی قابلیت ارزیابی دارد.https://edj.ajums.ac.ir/article_88125_20e0d539f87f4b0ee6b68fc9ebafe643.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65069ویژه نامه 9720180923The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Students' Malpracticeاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمالکاری دانشآموزان9910888522FAنجف طهماسبی پورعضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.صادق نصریعضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران.سعیده دروگرکارشناس ارشد مشاوره، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران.Journal Article20190521Academic Procrastination is a common behavioral problem in academic environments and has negative academic- consequences and it is important identify and investigate the factors influencing it. Hence, purpose of the present study was to investigate the effectiveness of training of Acceptance and Commitment therapy on academic procrastination among students. This study was conducted semi-experimentally with pretest-posttest control group design. Statistical society of this research is all second course high school female students in Shahid Sadeghi school in Tehran years 1397-1398. and sample included 30 students who were their Academic Procrastination was one standard deviation above the mean that were replaced randomly to the experimental group (n = 15) and control group (n = 15). Experimental group were treated by Acceptance and Commitment Therapy in eight sessions, it is used academic procrastination Solomon and Rothblum questionnaire (1984) to measure the variable. Collected data analyzed by multi variate analys of covariance. The results of multivariate analysis of covariance and univariate analysis of covariance showed that acceptance and commitment therapy in the experimental group leads to decrease Academic Procrastination compared to control group in post Test. There is a significant difference between the two groups. The findings suggest that acceptance and commitment therapy is an effective approach on reduce Procrastination. Thus, the Acceptance and Commitment Therapy based intervention can be used decrease Academic Procrastination in target groups in school counseling centersاهمالکاری تحصیلی مشکل رفتاری شایع در محیطهای آموزشی است که دارای پیامدهای منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل موثر بر آن حائز اهمیت است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمالکاری دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه دبیرستان شهید صادقی تهران در سال تحصیلی 98-97 است.نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز(15 نفرگروه آزمایش، 15 نفر گروه کنترل) از کسانی که دارای یک انحراف بالاتر از میانگین از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی کسب کرده بودند و به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای اندازهگیری متغیرها، پرسشنامه اهمالکاری سولومون و راثبلوم(1984) برای هر دو گروه اجرا شد و دادههای به دستآمده از از اجرای پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تکمتغیری نشان داد که آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش اهمالکاری دانشآموزان در مقایسه با گروه کنترل در پسآزمون بوده است. بنابراین؛ مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند جزء برنامههای مداخلاتی مراکز مشاوره مدارس به منظور کاهش اهمالکاری گروههای هدف قرار گیرد.https://edj.ajums.ac.ir/article_88522_2b8b4462c95f02ca6edca841e6bfa386.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65069ویژه نامه 9720180923Designing a university value model at the Ministry of the Interiorطراحی مدل دانشگاه ارزشبنیان در وزارت علوم کشور10912088523FAایوب گراونددانشجوی دوره دکتری مدیریت منایع انسانی ، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.بیژن عبدالهیعضو هیأت علمی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.اکبر حسن پورعضو هیأت علمی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.0000-0001-7947-1291سلطانعلی شهریاریعضو هیأت علمی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20190521The main purpose of this research is to design a university-valued university model in higher education in the country. The present research is based on the purpose of the applied and exploratory type. Also, in terms of data collection, this type of research is mixed. The statistical population of the research in the qualitative section consists of experts, experts, experts and key figures about the University of Worth to the number of 46 people. And also in the quantitative section, includes the staff, directors and deputies of higher education of the country (Ministry of Science, Research and Technology), whose number is 3856 people, based on the Cochran formula, 350 individuals were selected as samples.<br /> To collect data in this study, a combination method was used including semi-structured interview with open questionnaire and closed questionnaire. Collected data was analyzed through qualitative methods (theme analysis) and statistical methods as well as structural equation modeling technique. The results of this study showed that the values of the model of University of Science and Technology are divided into three levels: individual, organizational and social At the individual level, the components of the university are based on the value of the foundation, including science and awareness, the spirit of citation, virtuosity, creativity, interest in work, faith, insight, self-esteem, and happiness. At the organizational level, the components of the University's core values include altruism, respect for the competence of individuals, law and order, and consultation; finally, at the social level, the components of the University of Values include responsibility, positive thinking in society, sympathetic, social engagement, and social ethics.پژوهش حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی و اکتشافی و هدف اصلی از انجام این تحقیق طراحی مدل دانشگاه ارزشبنیان در وزارت علوم کشور میباشد. همچنین از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، از نوع پژوهش آمیخته میباشد. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی، شامل خبرگان، صاحب نظران، متخصصان و مطلعین کلیدی در خصوص دانشگاه ارزشبنیان به تعداد 46 نفر هستند. و نیز در بخش کمی، شامل کارکنان، مدیران و معاونان (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) است که تعداد آنها 3856 نفر میباشد که بر مبنای فرمول کوکران تعداد 350 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید. برای جمع آوری دادهها در این پژوهش از روش ترکیبی استفاده شد که شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته به همراه پرسشنامه باز و نیز پرسشنامه بسته است. دادههای جمعآوری شده از راه روشهای کیفی (تحلیل تم) و روشهای اماری و نیز تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج تحقیق نشان داد ارزشهای شکلدهنده مدل دانشگاه ارزشبنیان در سه سطح فردی، سازمانی و اجتماعی قابل تقسیم هستند. در سطح فردی مولفههای دانشگاه ارزش بنیان شامل علم و اگاهی، روحیه سیتزهجویی، حسن خلق، خلاقیت، علاقه به کار، ایمان، بصیرت، اعتماد به نفس و سعه صدر است. در سطح سازمانی مولفههای دانشگاه ارزش بنیان شامل نوع دوستی، احترام به شایستگی افراد، قانون مداری و مشورت میباشد؛ در نهایت در سطح اجتماعی مولفههای دانشگاه ارزشبنیان شامل مسئولیتپذیری، مثبت اندیشی در جامعه، همدل بودن، عجین شدن با اجتماع و اخلاق اجتماعی است.https://edj.ajums.ac.ir/article_88523_ffef3c16d4cac5a478739ad3aa69a73c.pdf