معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170901Studying the attitudes of Faculty Members at Qom Medical University to Lesson Plan based on using ASSURE modelبررسی نگرش اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد طرح درس بر اساس مدل تضمین آموزش14314979854FAطاهره رمضانیدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.زهرا دشتیدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.سیامک محبیعضو هیات علمی، مرکز تحقیقات سیاست گذاری و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.غلامرضا شریفی رادعضو هیات علمی، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.0000-0001-9955-2566Journal Article19700101Teaching method and developing lesson plans are imperative in quality of education, hence to motivate teachers to develop lesson plans can be effective in improving the quality of medical education. This research aimed to gauge the opinions of faculty members at Qom medical university about Lesson Plan based on using ASSURE model in 2015. This conducted research was a descriptive-analytical cross sectional study. The population was consisted of all faculty members of Qom University of Medical Sciences, but the participants were entered into the study by census method; then a questionnaire in two parts including demographic characteristics and attitude questions consisting of 14 questions was distributed. Eventually, the data were analyzed by using SPSS software version 16th and by Independent T tests, and ANOVA at the significant level of less than 0.05; and the mean of total score of whole attitudes obtained from faculty members participating in the study were estimated 33.9±7.59. Results showed that the mean score of attitude towards lesson plans was significantly different between the two clinical and basic sciences of educational group (P-value=0.01). Also the mean score of attitude among the people participated in the workshop lesson plan was significantly more than those who had not participated in the workshop lesson plan (P-value=0.04). The results of this study showed that university teachers were not in proper conditions in terms of attitudes towards lesson plan according to ASSURE model, therefore, the importance of careful and effort planning for the improvement of this issue should be considered.نحوه تدریس مدرس و تهیه طرح درس در کیفیت آموزش دارای اهمیت است و از آنجایی که ایجاد انگیزه در اساتید برای تدوین طرح درس می تواند در ارتقای سطح کیفی آموزش پزشکی موثر باشد، پژوهش حاضر با هدف تعیین نگرش اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد طرح درس بر اساس مدل تضمین آموزش انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی است که در سال 1394 انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم بودند که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. در این مطالعه از پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش شامل مشخصات دموگرافیک و سؤالات نگرشی مشتمل بر 14 سؤال استفاده شد. در نهایت داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 توسط آزمون های T مستقل و ANOVA، در سطح معناداری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شد. میانگین نمره کل نگرش اعضای هیأت علمی شرکت کننده در مطالعه 59/7±9/33به دست آمد. یافته ها نشان داد که میانگین نمره نمره نگرش نسبت به طرح درس در میان دو گروه آموزشی بالینی و علوم پایه اختلاف معناداری داشت (01/0P=). همچنین میانگین نمره نگرش در میان افرادی که سابقه شرکت در کارگاه های طرح درس داشتند به طور معناداری بیشتر از افرادی بود که سابقه گذراندن کارگاه طرح درس نداشتند (04/0P=). نتایج حاکی از آن بود که اساتید دانشگاه از نظر نگرش نسبت به طرح درس در قالب اجزای مدل تضمین آموزش در وضعیت مناسبی قرار نداشتند. بنابراین لزوم برنامه ریزیهای دقیق و مستمر برای بهبود این مسأله حائز اهمیت می باشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79854_8f31a39271e4f5ad292f7c7e9ae35b8d.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170901The comparison of Emotional Intelligence among University Students at Dezful Medical Universityبررسی مقایسه ای هوش هیجانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی دزفول15015879855FAنصرت بهرامیعضو هیات علمی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران.نجفوند دریکوندی سلمانکارشناس پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران.سمیه بهرامیدانشجوی کارشناسی ارشد آمار زیستی، دانشکده بهداشت و عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه جندی اشپور اهواز، اهواز، ایران.Journal Article19700101Student to which community they belong are the next empower and constructor of society, hence their physical and mental health and emotional intelligence as a predictor of mental and social health, educational and career are very important. The present study aimed to compare emotional intelligence between boy and girl medical students at Dezful University of Medical Sciences in 2014. A descriptive - analytic study was carried out that the population consisted of 108 girls and 126 boys studying at Dezful University of Medical Sciences and they were participated through Random sampling - the quota being selected. In addition, the data were collected using demographic characteristics and Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire which the validity and reliability of that were approved by content validity and internal consistency, and Cronbach's alpha level was reported 0.93, too. In total, the mean of overall emotional intelligence and its components were reported more in girls than boys (P<0.05), and overall emotional intelligence among the majority of students (69/23%) were at good level. Moreover; a comparison of the relationship between emotional intelligence and demographic factors (age, GPA, education and marital status) showed a significant relationship between the two components (the flexibility and control of impulsivity) with age in girls, and also self-actualization and independence with education level in boys (P<0.05). According to the results of this study, it seems that paying particular attention to emotional intelligence to success in education and value of mental health, and theدانشجویان هر جامعه، نیروی انسانی و سازندگان فردای آن جامعه هستند. از این رو سلامت جسم و روان آنان از اهمیت زیادی برخوردار است و هوش هیجانی به عنوان عامل پیش بینی کننده سلامت روانی، اجتماعی، موفقیت تحصیلی و شغلی از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین مقایسه ای هوش هیجانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سال 1393 انجام شد. مطالعه بصورت توصیفی_تحلیلی انجام شد. روش نمونه گیری بصورت تصادفی_سهمیه ای بود. در این مطالعه 126 دانشجوی پسر و 108 دانشجوی دختر شرکت کردند. ابزار گرد آوری داده ها فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه هوش هیجانی بار آن بود. جهت اعتبار و پایایی پرسشنامه به ترتیب از اعتبار محتوا و روش همسانی درونی استفاده شد و میزان آلفای کرونباخ هوش هیجانی کل 0.93 گزارش گردید. در این پژوهش، میانگین هوش هیجانی کلی و نیز مؤلفههای آن در دختران بیشتر از پسران بود(P<0.05). اکثریت دانشجویان(23/69%) میزان هوش هیجانی کلی در سطح خوب داشتند. در مجموع بررسی ارتباط بین عوامل هوش هیجانی با مشخصات فردی نشان داد که بین دو مؤلفه انعطاف پذیری و کنترل تکانش با سن در دختران و خود شکوفایی و استقلال با سطح تحصیلات در پسران رابطه معنی داری وجود دارد(05/0P<). با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد توجه به هوش هیجانی برای بهداشت روانی و موفقیت در دانشجویان و لزوم ارتقاء سایر مهارت های این هوش در دانشجویان(خصوصاً پسران) توجه لازم به عمل آید.https://edj.ajums.ac.ir/article_79855_40829101c873c8da21896dadc27e6edb.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170901The Effect of Employing Clinical Teaching Associate Model on Cognitive Learning and Clinical Skills of Nursing Studentsتأثیر بکارگیری مدل همکارآموزش بالینی بر یادگیری شناختی و مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری15916579856FAلیلا فخارزادهعضو هیات علمی، دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.سیده جمیله حسینیکارشناسی ارشد پرستاری، بیمارستان سینا،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.ندا اکبری نساجیعضو هیات علمی، دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.صبریه خزنیکارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.محمد حسین حقیقی زادهعضو هیات علمی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.Journal Article19700101This semi-experimental study was conducted to investigate the effect of clinical teaching associate model on the cognitive learning and clinical skills of nursing students in Abadan Nursing School in 1392. The statistical population was all nursing students in eighth semester including 31 students who were randomly divided into two intervention and control groups of 15 and 16 students, respectively. The control group was trained by an academic staff through traditional method, whereas intervention group was educated under the supervision of a clinical nurse using clinical teaching associate model. The data gathering instrument was a cognitive learning domain questionnaire completed by students in the first and last day of internship program, and a clinical skills learning checklist filled out by academic staff in the last day of internship; its validity was determined through content method using viewpoints of 7 academic members and two nurses of Thalassemia ward. In addition, the reliability of the questionnaire and check list was estimated by 98% using test-retest and inter-rater methods, respectively. The results showed that the difference between the average scores before and after the clinical teaching, using paired t-test, in cognitive learning domain was not significant in both groups (p> 0.05). However, the average of clinical skills in the intervention group, 16.23 ± 2.88, showed a significant increase in comparisonto the control group, 13.66± 2.89, (p < 0.001). According to the present survey, employing clinical teaching associate method in training nursing students can lead to promotion of cognitive learning level and development of clinical skills. Therefore, it is recommended to use the clinical teaching associate model.این مطالعه نیمه تجربی یک سوکور با هدف تاثیر بکارگیری مدل همکارآموزش بالینی بر یادگیری شناختی و مهارت-های بالینی دانشجویان پرستاری در دانشکده پرستاری آبادان در سال 1392 انجام شد. جامعه آماری کلیه ی دانشجویان پرستاری ترم 8 به تعداد 31 نفر بودند که به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله15 نفر و کنترل16 نفر تقسیم شدند. گروه کنترل به روش متداول توسط مربی دانشکده و گروه مداخله با روش همکارآموزش بالینی تحت نظر پرستار بالینی آموزش دیدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی حیطه یادگیری شناختی بود که در اولین و آخرین روزکارآموزی توسط دانشجویان و چک لیست یادگیری مهارت های بالینی که در آخرین روزکارآموزی توسط مربیان تکمیل گردید. روایی به روش محتوایی با استفاده از نظر 7 نفر از مربیان هیات علمی و دو نفر از پرستاران بخش تالاسمی تعیین شد. پایایی پرسشنامه با روش test-retest و چک لیست با روشinter-reter به مقدار 98 درصد برآورد گردید. یافته ها نشان داد که میانگین نمرات قبل و بعد از آموزش بالینی در حیطه یادگیری شناختی در هر دو گروه با استفاده از آزمون آماری تی تست زوجی معنادار نبود (05/0<p). میانگین مهارت بالینی در گروه مداخله 88/2±23/16 در مقایسه با گروه کنترل89/2±66/13 به طور معناداری افزایش نشان داد(p<0/001). بکارگیری روش همکار بالینی در آموزش دانشجویان پرستاری می تواند منجر به ارتقاء سطح یادگیری شناختی و توسعه مهارت های بالینی شود، لذا استفاده از مدل همکار آموزش بالینی توصیه می شود.https://edj.ajums.ac.ir/article_79856_f49d6f7db98c7656c7e0d2b71024a0a2.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170901Examining the Tendency of Babol Paramedical Students toward Radiation Medicineبررسی گرایش دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بابل به رشته های تحصیلی پرتوپزشکی16617379857FAغلامرضا عطاییعضو هیات علمی، گروه پرتوپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.فرشته عادل مشهدسریکارشناسی ارشد فیزیک، گروه پرتوپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.Journal Article19700101By considering the importance of motivation as an important factor in learning and acquiring skills and eventually students’ success, this study was designed to evaluate the motivation and incentive of Medical Radiation students toward the field of study at Babol medical university in 2014. In this cross-sectional study, all new Medical Radiation students participated in this research. Data were collected by a reliable questionnaire (α = 0.86) about demographic data; questions were about personal, environmental and professional motivation to the fields, and then the data were analyzed by SPSS software and T-test at a significance level (0.05 >p). The most important incentive mentioned by students was being eager to help people (%42.6) and to obtain a good social status (%44.3), and interest in working in the health sector (%54.9), while the lowest effect to motivate the new students was lack of tendency to enter university (%3.3), the force of parents (%3.3), and the existence of this course in their town (%6.6). According to the results, it seems that the environmental factors relatively had low impact, while professional factors had considerable influence than other factors to eager and motivate the students; it is important to notice that comparison the scores of these two domains showed significant difference between male and female students (P = 0.001).با توجه به اهمیت انگیزه بعنوان عامل مهم در یادگیری و کسب مهارت و نهایتاً موفقیت دانشجویان، این تحقیق بمنظور بررسی گرایش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل به انتخاب رشته های پرتوپزشکی در سال 1393 صورت گرفت. در این مطالعه توصیفی- مقطعی کلیه دانشجویان جدیدالورود رشته های پرتوپزشکی شرکت داده شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای پایا (α=0.86) و محقق ساخته در خصوص مشخصات دموگرافیک، سؤالاتی پیرامون انگیزه های فردی، محیطی و حرفه ای ورود به رشتههای مذکور جمع آوری شد و داده ها با استفاده از تست های آماری t-test و chi-square با سطح معناداری0.05 p< مورد آنالیز قرار گرفت. مهمترین علل گرایش دانشجویان، اشتیاق کمک به مردم(6/42٪)، کسب جایگاه اجتماعی(3/44٪) و علاقمندی به کار در بخش درمانی(9/54٪) بود، درحالی که کم ترین تأثیر در اشتیاق ورود به دانشگاه(3/3٪)، اجبار توسط والدین(3/3٪) و وجود رشته مذکور در شهر محل زندگی(6/6٪) مشاهده شد. بر اساس نتایج به دست آمده، عوامل محیطی تأثیر نسبتاً کم و عوامل حرفه ای، تأثیری بیشتر از سایر عوامل بر ایجاد انگیزه در بین دانشجویان داشتهاست. مقایسه نمرات این دو حیطه میان دانشجویان پسر و دختر اختلاف معنادرای داشتهاست. (p= 0.001)https://edj.ajums.ac.ir/article_79857_0469d7744a09a52e90524d728e079a34.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170901Postgraduate Students’ Satisfaction with Supervisory and Advisory Performance in Thesis Process in hygeine school of Tehran university of medical sciences : 2014-2015رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از عملکرد اساتید راهنما و مشاور پایان نامه درسال تحصیلی 94-9317418379858FAکیانوش عبدیعضو هیات علمی، گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران،تهران، ایران.محمد عربگروه آموزشی علوم مدیریت واقتصاد بهداشت ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران، ایرانعلی اکبری ساریگروه آموزشی علوم مدیریت واقتصاد بهداشت ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران، ایرانفاطمه عادلی نژادکارشناس ارشد علوم اجتماعی، معاونت تحقیقات و فناوری ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران، ایران.Journal Article19700101The main purpose of this study was to determine satisfaction of postgraduate students of hygeine school of Tehran university of medical sciences from their supervisors and Advisors at 2014-2015. This study was conducted by descriptive. At first was evaluated the face validity and content validity of questionaire with the Lawasche's method by 11 experts. CVR was more than 0.59 for all questionaire items that confirmed content validity. Its reliability was determined with the test- retest method and Cronbakh's alpha coefficient and it was 0.97. 382 students filled the questionaires and after collecting, data was analyzed with descriptive and analytic stastics by SPSS software. Findings of the study showed that 86.6 % of M.Sc. students and 84.9 % of Ph.D. students had high satisfaction from their supervisors and advisors. There was no meaningful relationship between gender and grade with satisfaction (p>0.05) but there was meaningful relationship between age, study type and thesis/dissertation situation (p<0.05).According to findings of this study postgraduate students of hygeine school of Tehran university of medical sciences were satisfied with their supervisors and advisors. Recommended emphasis on empowering students̕ research capabilities and further studies performed in Tehran University of Medical Sciences.این پژوهش با هدف تعیین رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد؛ دکتری) دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از نحوهی هدایت و راهنمایی پایان نامه توسط اساتید راهنما و مشاور در سال 1394- 1393 صورت گرفت. این مطالعه به صورت توصیفی انجام گردید. ابتدا اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامه توسط11 نفر از اعضا هیأت علمی ارزیابی شد. CVR برای کلیه ی سؤالات پرسشنامه بیشتر از 59/0 بود که تأیید کننده ی روایی محتوایی پرسشنامه بود. پایایی پرسشنامه ازطریق محاسبه ضریب α کرونباخ صورت گرفت که ضریب 97/0 به دست آمد. در مجموع 382 نفر پرسشنامه ی پژوهش را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد میزان رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از استادان راهنما، مشاور خود درسطح بالا بود و به ترتیب 8/86 درصد و 9/84 درصد رضایت داشتند. بین متغیرهای جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان رضایت آنان از استاد راهنما، مشاور ارتباط معنی داری وجود نداشت(05/0p>). همچنین بین متغیرهای سن، نوع مطالعه و وضعیت پایان نامه با میزان رضایت آنان از اساتید راهنما، مشاور ارتباط معنی داری مشاهده شد(05/0p<). یافته ها بیانگر این بود که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران رضایت مطلوبی از نحوه ی هدایت پایان نامه ها توسط اساتید راهنما و مشاور داشتند. پیشنهاد می شود به توانمندسازی دانشجویان دراجرای پایان نامه توجه بیشتری گردد و مطالعات بیشتری در سطح دانشگاه صورت گیرد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79858_a6ea3c3fe9015ea6c5225b7582b38eb6.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170901Studying the Effect of Knowledge Management on Staffs’ Trust to Information Technology (Case study: Mashhad University of Medical Sciences)بررسی تأثیر مدیریت دانش بر میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات (مطالعه موردی : دانشگاه علوم پزشکی مشهد)18419179859FAمهدی منظری حصارعضو هیات علمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایرانمریم زارع حسینیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مشهد، ایرانمحبوبه اسدیکارشناس ارشد مدیریت، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانبهناز سمیعی دلوییکارشناس کنترل عفونت، مرکز آموزشی و پژوهشی و درمانی شهید کامیاب، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایراناسماعیل زمانی بیدختیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور، نیشابور، ایرانJournal Article19700101Information and knowledge are one of the most valuable assets of an organization and as a source for the survival of organizations is vitally necessary. Today, for having a continuous presence and stability in the commercial and competitive world, an organization should work on Knowledge-based approach. In order to use this valuable source correctly, knowledge management is on the agenda of the leading organizations. Accordingly, the present study was conducted as a descriptive-analytical and cross-sectional one to assess the impact of knowledge management on the level of confidence toward the information technology among staff working at Mashhad University of Medical Sciences. The sample size was estimated about 377 by Morgan table and selected by simple randomization method. Data were collected by a researcher-made questionnaire which its reliability and validity were confirmed; and then Data analysis was performed by SPSS version 16th. Total score of trust in IT and knowledge management among employees were estimated 3.14 ± 0.76 and 3.39 ± 0.61, respectively. According to the results, there was a direct correlation between knowledge management and staff confidence in information technology (p-value ≤ 0.001, r = 0.436). Moreover, the positive correlation among the examined factors were assigned to components of recording and maintenance knowledge (p-value ≤ 0.001, r=0.472).Therefore, it appears essential for health managers to be successful in their organizational mission to focus on using the Information Technology as well as upgrading and updating of staffs’ knowledge of IT.اطلاعات و دانش یکی از ارزشمندترین دارائی های یک سازمان است و بـه عنـوان منبعـی بـرای بقای سازمان ها ضرورت دارد. امروزه برای اینکه سازمان ها بتوانند در دنیای تجاری و رقابتی حضور مستمر و پایداری داشته باشند باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند. از این رو برای استفاده صحیح از این منبع پرمایه موضوع مدیریت دانش در دستور کار سازمان های پیشرو قرار گرفته است. این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مهر تا آبان 1394 انجام شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 377 نفر تخمین زده شد و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور تأیید شد. دادهها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که نمره کلی مدیریت دانش و میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان به ترتیب0.61±3.39و 0.76 ±3.14 بود. همبستگی مستقیم متوسط بین مؤلفههای مدیریت دانش و میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات وجود دارد(p-value≤0.001,r=0.436). در بین مؤلفههای مورد بررسی بیشترین همبستگی مثبت مربوط به مؤلفه ذخیره و نگهداری دانش است p-value≤0.001 , r=0.472)). لذا ضروری است تا مدیران سازمانهای درمانی جهت موفق بودن در رسالت سازمانی خود به ارتقاء و به روز نمودن دانش کارکنان و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات توجه نمایند.https://edj.ajums.ac.ir/article_79859_a21ea86e70f46852e7f6a060b5707356.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170901Internal and External Factors Analysis using SWOT Technique Affecting on Formulation Strategies in Health Faculty at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciencesتحلیل عوامل درونی و برونی مؤثر بر طراحی راهبردهای دانشکده ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با استفاده از تکنیک SWOT19219779860FAسعیده شریفیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایرانندا جعاولهدانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایرانآیدا شجراتکارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایرانمنصور ظهیریعضو هیات علمی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران0000-0001-7382-2847Journal Article19700101The rapid development in sciences and technology is far advanced so that educational planners should dynamically interact with the environment, and to further the educational goals should consider strategic plan in their agenda. This study aimed to assess the internal and external factors affecting on Strategy Formulation in health Faculty at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences (2015-2019) using SWOT technique in 2014. In this descriptive study the mission, vision, values, strengths, weaknesses, opportunities and threats were determined on the basis of SWOT technique, and then strategies were identified. The most important of these strategies were recruitment the required specialized personnel, to equip the laboratories, postgraduate courses development, strengthen relationships with organizations outside the university, and so on. According to research findings, designing of tactical and implemental programs based on mentioned strategies are essential especially at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.تحولات سریع در عرصه ی علم و دانش به گونه ای است که برنامه ریزان آموزشی باید به صورت پویا در تعامل با محیط قرار داشته باشند و برای پیشبرد اهداف آموزشی، تدوین برنامه ی راهبردی را در دستور کار خود قرار دهند. این مطالعه به منظور ارزیابی عوامل درونی و برونی اثرگذار بر تدوین راهبردها و طراحی برنامه ی راهبردی(1394-1398) دانشکده ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است. در این مطالعهی توصیفی تحلیلی با استفاده از تکنیک SWOT نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای دانشکده بهداشت شناسایی و براساس آن ها راهبردهایی تدوین گردید. با توجه به یافته های این پژوهش، بیانیه رسالت، دورنما، ارزش ها و 10 راهبرد اصلی شناسایی شد. مهم ترین راهبردهایی که در اولویت اجرا قرار گرفتند عبارتند از: تامین کادر تخصصی مورد نیاز، تجهیز آزمایشگاه های دانشکده، توسعه ی تحصیلات تکمیلی، تقویت ارتباط با سازمان های خارج از دانشگاه. براساس نتایج حاصل شده از این پژوهش ضرورت دارد دانشکده ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، راهبردهای های فوق را در دستور کار خود قرار داده و برای هر کدام از آنها برنامه ی اجرایی طراحی نماید.https://edj.ajums.ac.ir/article_79860_325a2a1ac61a62d891724036948f4aca.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170901Study on Need levels and Expectation of job among Students of Occupational Therapy in Tehran Universitiesبررسی سطوح نیاز و انتظار از شغل در بین دانشجویان کاردرمانی دانشگاه های شهر تهران19820579861FAنرگس قمریدانشجوی دکترای تخصصی کاردرمانی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.سیدعلی حسینیعضو هیات علمی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه آموزشی کاردرمانی،دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.فرزانه یزدانیکارشناس ارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.انور لطفیکارشناس ارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران.فاطمه قمریکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران.محبوبه قمریکارشناس ارشد مدیریت بیمارستانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.Journal Article19700101Expectations of job is one of the major factors that determines the relationship between individuals and the organization. Motivation at work, responding to the employees’ needs of job, and also providing favorable career paths requires a review of the needs and expectations of individual identification of a job. Due to scarcity of related research, this study aimed to investigate the needs and expectations of the job among students studying occupational therapy. This descriptive cross-sectional study was conducted in 1393. The population included occupational therapy students of Universities in Tehran city. To examine the expectations and needs of occupational therapy students, the needs questionnaire designed by Gordon and expectation of the job questionnaire designed by Lussier were used. Afterwards, data were analyzed by using the SPSS software version 19th.: In this study, 107 individuals participated. The data remarked that the highest average rating in the Gordon-needs questionnaire was the need for security (4/61 ± 0/72), and the lowest score was mentioned social need (4/08 ± 0/62). In the Lussier questionnaire, the average rates of health factors was 27/76 ± 2/20, further the motivational factors was 26/14 ± 2/68.The results of this study showed that the health factors were prior than motivational factors from students’ opinion. They considered the importance of the dimensions of need respectively as follows; security need (maximum), the need to respect, the need for independence, need for self-actualization and social need (minimum).انتظارات افراد از شغل یکی از فاکتور های اصلی تعیین کننده ی ارتباط بین افراد و سازمان است. ایجاد انگیزه در کار، پاسخ دهی به نیازهای افراد از شغل و همچنین تأمین مسیرهای شغلی مطلوب، نیازمند بررسی سطوح نیاز و شناسایی انتظارات افراد از شغل است. لذا شناسایی نیازها و انتظارات دانشجویان هر حرفه از شغل ضروری بنظر می رسد. برای کسب این مهم و با توجه به مطالعات اندک در این زمینه خصوصاً در ایران، در این پژوهش سعی گردید که سطوح نیاز و انتظارات دانشجویان کاردرمانی از شغل مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی در سال 1393 انجام گرفته است. جامعه ی آماری شامل دانشجویان کاردرمانی دانشگاه های شهر تهران می باشد. برای بررسی انتظارات و سطوح نیاز دانشجویان کاردرمانی، از پرسشنامه ی نیازها طراحی شده توسط گوردن و پرسشنامه ی انتظار از شغل طراحی شده توسط لازیر استفاده گردید. دادهها با استفاده از برنامهی SPSS ورژن 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه 107 نفر شرکت نمودند. بالاترین میانگین امتیاز در پرسشنامه نیاز گوردن، مربوط به نیاز به امنیت(72/0 ± 61/4) و کمترین امتیاز مربوط به نیاز اجتماعی(62/0 ± 08/4) می باشد. در پرسشنامه ی لازیر، میانگین امتیازات عوامل بهداشتی 20/2 ± 76/27 و عوامل انگیزشی 68/2 ± 14/26 بدست آمد. نتایج مطالعه نشان داد که از نظر دانشجویان، عوامل بهداشتی نسبت به عوامل انگیزشی در اولویت است. ترتیب اهمیت ابعاد نیاز از دید آنان شامل نیاز امنیت(بیشترین)، نیاز احترام، نیاز استقلال، نیاز خودشکوفایی و نیاز اجتماعی(کمترین) می باشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79861_a3854a871de964e47af67fe8c9b26f2e.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170901Ethics in Higher Education Based on Islamic traditionsاخلاق در آموزش عالی با تکیه برنگره های اسلامی20721579862FAمینا شمخیعضو هیات علمی، دانشکده معارف و العیات اسلامی، گروه علوم، قرآن و حدیث، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.نانسی ساکیعضو هیات علمی، دانشکده معارف و العیات اسلامی، گروه علوم، قرآن و حدیث، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.Journal Article19700101Ethics play an important role in education and higher education organizations, like other organizations, should have their ethical code of conduct. Higher education is also one of the biggest institutions which should define and consider ethical codes in education and training and should extract them from religious traditions. Hence, ethics as a practical system always try to solve ethical problems and seeks new solutions to develop healthy and moral relationships. The present paper using an archival research approach explains status of ethics and ethical standards in both education- Research and training roles and confirms the importance and validity of that, too.مسأله ی اخلاق جایگاه ویژهای در آموزش دارد که متناسب با هر مجموعه ی سازمانی بر اساس فاکتورهای اخلاقی خاصی تعریف شده است. آموزش عالی نیز یکی از مجموعههای بزرگ سازمانی است که نیازمند توجه به همین فاکتورهای اخلاقی تعریف شده در حوزه ی تعلیم و تربیت است که بر اساس آموزههای دینی بنا شده باشند. از این رو، اخلاق به عنوان نظام کاربردی همواره به دنبال راه کارهای جدید برای رفع مشکلات اخلاقی و ایجاد رابطه ی سالم و انسانی بوده است. این نوشتار به شیوه ی کتابخانهای به تبیین جایگاه اخلاق و استانداردهای اخلاقی در دو نقش آموزشی-پژوهشی و تربیتی میپردازد که نتایج متقنی دربرداشته است و مؤیدی محکم بر اهمیت این رابطه در آموزه های دینی است.https://edj.ajums.ac.ir/article_79862_80219e6648c0f7048095dc0eac6f4ed4.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170901Assessment Relationship between Spiritual Intelligence with Anxiety and Life Quality of Students at Tehran Medical Sciences Branch of Islamic Azad Universityرابطه بین هوش معنوی با میزان اضطراب و کیفیت زندگی دانشجویان غیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران رابطه هوش معنوی با میزان اضطراب و کیفیت زندگی20821679863FAمحمد جواد محمدیعضو هیات علمی، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.محمد صاحب الزمانیعضو هیات علمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.0000 0003 1730 6770فاطمه سراجیاندانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، گرایش داخلی-جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.علی اکبر آقایی نژاددانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، گرایش داخلی-جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.سید محمد علویعضو هیات علمی، گروه عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، اهواز، ایران.سحر گراوندیعضو هیات علمی، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، اسدآباد، ایران.مریم مسعودزادگانعضو مرکز تحقیقات توسعه بالینی، مرکز آموزشی درمانی رازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، اهواز، ایران.علی محمدی ولدانیعضو هیات علمی، گروه معارف، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایرانJournal Article19700101Students confront with different & various anxiety during their education period, especially those are far from their families. In some cases the natural source which can help them is spirituality since it gives meaning and purpose to their life. The present studywas a cohesive-descriptive research which 400 students of Tehran Islamic Azad Medical University were selected by quota system. The data collection instruments were three questionnaire; spiritual intelligence by King included 24 items, anxiety (apparent& secret) questionnaire by Eshpil Berger included 40 items, and 3rd questionnaire was quality of lifeSF-36. Then the validity of spiritual intelligence questionnaire was estimated by 0/92. For statistical analysis, Pearson correlation coefficients and step by step regression model were used. After data analysis,the results showed that spiritual intelligence had a relationship with apparent anxiety (r= -0/312, p<0/001), secret anxiety(r=-0/254, p<0/001) & with student life quality(r=234, p<0/001). Moreover, there was a relationship among components of spiritual intelligence such as existential critical thinking(r=0/223, p<0/001), personal meaning production(r=0/269, p<0/001), elaboration of conscious state (r=0/168, p<0/001) & transcendental consciousness(r=0/208, p<0/001) with life quality. Further, there was a negative relationship among existential critical thinking(r=0/297, p<0/001), personal meaning production(r=0/362, p<0/001), elaboration of conscious state (r=-0/222 p<0/001) & transcendental consciousness(r=-0/279, p<0/001) with apparent anxiety. There was a negative relationship among existential critical thinking(r=0/232, p<0/001), personal meaning production(r=0/341, p<0/001), elaboration of conscious state (r=-0/143 p<0/004) & transcendental consciousness(r=-0/230, p<0/001) with secret anxiety, in addition, spiritual intelligence had a relationship with anxiety (apparent& secret) & also with student life quality.دانشجویان در طی تحصیل با استرس های گوناگون روبرو هستند بخصوص دانشجویانی که دور از خانواده به تحصیل مشغولند. در برخی موارد منبع ذاتی که ممکن است به آنها کمک کند معنویت است. هدف از این پژوهش یافتن تأثیر معنویت و تقویت هوش معنوی فرد در کاهش اضطراب های موجود و نیز کیفیت زندگی بالاتر می باشد. در این پژوهش که از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران بودند که بصورت سهمیه ای انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش شامل سه پرسشنامه بود که پرسشنامه اول خودسنجی هوش معنوی کینگ که 24 گویه بوده، پرسشنامه دوم اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر که 40 گویه بوده و پرسشنامه سوم کیفیت زندگی SF-36 که 36 گویه طراحی شده می باشد. اعتبار پرسشنامه هوش معنوی از طریق آلفای کرونباخ برابر 92/0 ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش معنوی با اضطراب آشکار (001/0p< و312/0-r= )، با اضطراب پنهان (001/0p< و254/0-r= ) و با کیفیت زندگی دانشجویان (001/0p< و234/0r= ) همبستگی دارد. همچنین بین مؤلفه های هوش معنوی شامل تفکر انتقادی وجودی (001/0p< و223/0r=)، تولید معنای شخصی (001/0p< و269/0r=)، بسط حالت هوشیاری (001/0p< و168/0r=) و آگاهی متعالی(001/0p< و208/0r= ) با کیفیت زندگی همبستگی وجود دارد. هوش معنوی با اضطراب ( پنهان و آشکار ) و همچنین با کیفیت زندگی دانشجویان همبستگی دارد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79863_6a7525bbe549328cea9f4d2989ee41bd.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170901Assessment of Senior Dental Students’ Views related to practical Education in different departments in school of Dentistry, Jundishapur University of Medical Science, Ahvaz, 2015ارزیابی دیدگاه دانشجویان سال آخر دندانپزشکی نسبت به آموزش مهارت های بالینی در بخش های مختلف دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال9421722579864FAماشاءاله خانه مسجدیعضو هیات علمی، گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانلیلا بصیرعضو هیات علمی، گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانصدرا... شهروییدانشجوی مقطع دکترای عمومی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانسمانه خانه مسجدیدانشجوی مقطع دکترای عمومی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانJournal Article19700101Clinical training is a dynamic process in which the students acquire experience by the patients’ bedside and gradually apply the concepts they learned practically by interacting with the instructor and patient. The students as the main target group in clinical training are one of the best options for evaluating this process and future planning to improve it. The aim of this study was to evaluate the quality of clinical training in the students’ view in the different departments of the Ahvaz dental School. This research was a descriptive and cross-sectional study. Its statistical population was included of the 6th year dental students. The data were collected in the field by questionnaire. Collected data were analyzed by descriptive statistic and Kruskal-Wallis test with SPSS software version 19. Thirty students (17 males and 13 females) with a mean age of 26/30 ± 0/442 years old were cooperating in this study. The evaluation of teachers was rather at an acceptable and medium level but the level of training program and facilities were poor. Frome the viewpoint of students Oral Medicine and Pediatrics departments had the best performance and the fixed prosthesis and Surgery departments had weaker performance. Training programs need to reassess and Educational facilities should be increased until they reach the optimal level. Teachers also need to have further retraining to reach a good level.آموزش بالینی فرآیندی پویاست که درطی آن دانشجویان، با حضور بر بالین بیمار به تدریج ، تجربیاتی کسب می کنند و در تعامل با استاد و بیمار، مفاهیم آموخته شده را در عمل بکار می گیرند. دانشجویان به عنوان گروه هدف اصلی در آموزش بالینی، یکی از بهترین گزینه ها برای ارزشیابی این فرآیند و برنامه ریزی های آتی جهت بهبود آن هستند، لذا هدف از این مطالعه ارزیابی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان در بخش های مختلف دانشکده دندانپزشکی اهواز بود. پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی مقطعی و جامعه آماری آن دانشجویان سال ششم بود. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه و شیوه گردآوری آن، به صورت میدانی بود. دادههای حاصل از پرسشنامه با بکارگیری آمار توصیفی و تست کروسکال والیس با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 19 تجزیه و تحلیل شد. در این بررسی30 نفردانشجو (17 مرد و 13 زن) با میانگین سنی 442/0±30/26 سال شرکت داشتند. ارزشیابی اساتید در بخش های مختلف تقریباً در حد قابل قبول و متوسط قرار داشت اما برنامههای آموزشی و امکانات آموزشی ضعیف ارزیابی شدند. از نظر دانشجویان بخشهای بیماری های دهان و اطفال دارای بهترین عملکرد و بخش های پروتز ثابت و جراحی دارای ضعیف ترین عملکرد بودند. بطور کلی برنامه های آموزشی دانشکده نی ز به بازبینی مجدد دارد و امکانات آموزشی باید افزایش یابند تا به حد مطلوب برسند. اساتید نیز نیاز به بازآموزی مجدد داشته، تا به سطح خوب برسند .https://edj.ajums.ac.ir/article_79864_50bd06e115029c80340e511a82454c30.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170622An examination of the Relationship between Hardiness and Assertiveness with Academic Achievement in Studentsبررسی رابطه سرسختی روانشناختی و جرأت ورزی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان22623383237FAندا ملک پورکارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران.مهسا سلیمانیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.غلامرضا طالبیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.عزیزرضا قاسم زادهعضو هیات علمی، دانشگاه علمی کاربردی سازمان بهزیستی تهران، تهران، ایران.Journal Article20170702The present research aimed to examine the relationship between hardiness and<br />assertiveness with academic achievement in students of Medical Sciences. The research<br />was conducted in a correlational framework. The population included a total number of<br />270 students who were randomly selected from Alborz University of Medical Sciences.<br />The students have enrolled in 2014-2015 academic year. Afterwards, the applicants were<br />requested to fill in the Ahvaz Psychological Hardiness Questionnaire (AHI), and the<br />Assertion Inventory (Gambrill and Richey 1975). In addition, their grade point average<br />(GPA) were recorded. The data were analysed through correlation coefficient and path<br />analysis. Results showed that psychological hardiness had direct (r=0.243) and indirect<br />effect through assertiveness (r=0.069) on academic achievement.It can be concluded that<br />there existed an overlap between assertiveness components (as commitment, control and<br />challenge) and assertiveness in individuals. Furthermore, psychological hardiness in<br />students can facilitate the learning process for them.<br /><br />پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرسختی روانشناختی، جرأت ورزی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت. این پژوهش از نوع همبستگی است. بدین منظور 270 نفر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی(94-93)، با روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ روانشناختی اﻫﻮاز و پرسشنامه جرأت ورزی گمبریل و ریچی پاسخ دهند و معدل ترم گذشته تحصیلی خود را نیز یادداشت نمایند. تجزیه و تحلیل آماری در این تحقیق به روش ضریب همبستگی و تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که نتایج نشان داد که اثرات سرسختی روانشناختی بر روی پیشرفت تحصیلی به صورت مستقیم 243/. و اثرات سرسختی روانشناختی به صورت غیر مستقیم و به واسطه جرأت ورزی بر روی پیشرفت تحصیلی 069/. بود. خصوصیات افراد با ویژگیهای سرسختی روانشناختی (تعهد، مبارزه جویی وکنترل) با میزان جرأت ورزی شان همپوشی دارد، همچنین حضور ویژگی سرسختی روانشناختی در دانشجویان، فرآیند یادگیری را تسریع می نماید.https://edj.ajums.ac.ir/article_83237_ed8c8620482632d75021c306f02569de.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068220170622Necessary to Definition of Educational Unite:"Receiving Informed Consent from Legal Perspectives” for Medical Studentsضرورت تعریف واحد آموزشی "اخذ رضایت آگاهانه از منظر حقوقی" برای دانشجویان پزشکی23434283235FAعلیرضا محمد بیکی خورتابیعضو هیات علمی، گروه فقه و حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سیده معصومه میر معصوم نژادعضو هیات علمی، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.Journal Article20170702As a consequence of insufficient knowledge about the legal personality & necessity of informed consent receiving in special emergency cases, the rights of the patient may be ignored or the medical staff members in the interventions were accused of professional negligence. The purpose of this study was to investigate the necessity of receiving informed consent education from a legal point of view using Quantitative Method and qualitative approach using self-made questionnaire. In addition 208 medical students of Gilan Medical School and medical students present at Razi and Poursina Medical Centers, those completed the theoretical courses in medical law and medical ethics over the past 3 years responded to the questionnaire with satisfaction. Sampeling were conducted from September 2016 to May 2017. 22 missing response removed and finally 186 full responses were Analyzed. The results of chi square test of Pearson in three groups of male and female students in relation to legal personality of how receive informed consent were 5.895 (p <0.049) and 6.032 (p <0.019) respectively. The results of Chi Square Pearson test in three groups of male and female students regarding the need for informed consent receiving in emergency and non-emergency cases were 15.537 (p <0.02) and 15.755 (p <0.014) respectively. 59.68% of all students participating in this study did not have any awareness about legal personality of consent completers (p <0.05). The majority of male and female students (over 80%) considered to receiving consent only in non-emergency cases (p <0.05). The percentage of female and male students answered NO to both questions were significantly more than other responses ) 17.33 and p = 0.018( . Overall, the results indicated that medical students have low informed about legal personality of consent completers (p <0.05) and considered to receiving informed consent in non-emergency cases (p <0.05). It seems to be necessary to definition educational unit for receiving informed consent from Legal perspectives for medical students as well as nursing.در نتیجه عدم اطلاع کافی از اهلیت رضایت دهنده و ضرورت اخذ رضایت در موارد خاص اورژانسی، ممکن است حقوق بیمار نادیده گرفته شود یا کادر پزشکی درمانگر در مداخلات انجام داده شده متهم به سهل انگاری حرفه ای شوند. تحقیق حاضر با هدف بررسی ضرورت آموزش اخذ رضایت آگاهانه از منظر حقوقی به روش تحقیق کمی (Quantitative Method) با رویکردکیفی با استفاده از پرسشنامه خود ساخته انجام شد. نمونه گیری از شهریور 1395تا اردیبهشت 1396 انجام شد. 22 پاسخ ناقص حذف و 186 پاسخ کامل مورد آنالیز واقع شد. نتایج آزمون chi square پیرسون در سه گروه پاسخ دانشجویان دختر و پسر نسبت به اهلیت و شخصیت رضایت دهنده بترتیب 5.895 ( 0.049 p<) و 6.032 ( 0.019 p<) ثبت شد. نتایج ازمون chi square پیرسون در سه گروه پاسخ دانشجویان دختر و پسر نسبت ضرورت اخذ رضایت در موارد اورژانس و غیر آورژانس بترتیب 537/15 (02/0 p<) و 775/15 ( 014/0 p<) ثبت شد. 68/59 درصد کل دانشجویان شرکت کننده در این مطالعه هیچگونه آگاهی نسبت به اهلیت و شخصیت رضایت دهنده نداشته اند(p<0.05). بطور معنی داری غالب دانشجویان دختر و پسر (بیش از 80%) اخذ رضایت نامه در موارد اورژانس را غیرضروری دانستند(p<0.05). پاسخ های منفی در هر دو گروه از ضریب همبستگی بسیار قوی برخوردارست ( 173/0 و p =0.018 ) نتایج حاکی از آگاهی بسیار کم و معنی دار دانشجویان پزشکی از اهلیت رضایت دهنده و ضرورت اخذ رضایت نامه در موارد خاص اورژانسی بوده(p<0.05) و تعریف واحد آموزش اخذ رضایت آگاهانه از منظر حقوقی برای دانشجویان پزشکی و همچنین پرستاری ضروری به نظر می رسد.https://edj.ajums.ac.ir/article_83235_27729cb48cd5a5cdc258569222e5e0f0.pdf