معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701A Systematic Review of Concept Mapping Teaching Method and Critical Thinking Skills in Nursing Educationمروری بر آموزش به روش نقشه کشی مفهومی و مهارت های تفکر انتقادی درآموزش پرستاری1979818FAمحسن ادیب حاج باقریعضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده ی پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.حمیدرضا صادقی گندمانیدانشجوی دکترای پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کاشان ،کاشان، ایرانJournal Article19700101Educational experts believe that effective teaching methods such as concept mapping are appropriate to help nursing students develop critical thinking skills. Hence, this study was carried out to review the effectiveness of concept mapping in developing critical thinking skills among nursing students in Iran and the world. A systematic review was conducted on thirteen research papers, review articles, and meta-analyzes published from 1998 to 2015 and assessed the effect of concept mapping method on nursing students' critical thinking. Farsi and English articles with full text available at Data bases such as Google Scholar, PubMed, Science Direct and Ovid were searched using keywords concept mapping, critical thinking skills, nursing student, and nursing education in the title or abstract of papers. Overall, eleven quasi-experimental studies and two experimental studies were reviewed. Most papers based on critical thinking questionnaires of California used to measure critical thinking. Most studies reported that concept mapping have been effective to promote critical thinking skills of nursing students. Our results showed that studies conducted on concept mapping are still in its infancy. Therefore, the positive impact of concept mapping method on nursing students' critical thinking skills is still an open question and requires further experimental and longitudinal studies with larger sample sizes and rigorous methodologiesصاحب نظران معتقدند روش های تدریس اثربخش نظیر نقشهکشی مفهومی می تواند به توسعه ی مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری کمک کند. لذا مطالعه ی حاضر با هدف مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه ی تأثیر آموزش نقشه کشی مفهومی بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری در ایران و جهان انجام شد. یک مطالعه ی مروری بر 13 مقاله ی تحقیقی، مروری و متاآنالیز منتشر شده از سال های 1998 تا 2015 میلادی که تأثیر آموزش به شیوه ی نقشه کشی مفهومی بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری را بررسی کرده بودند، انجام شد. جستجوی مقالات فارسی و انگلیسی دارای متن کامل قابل دسترسی در پایگاه های, Google Scholar, PubMed, Science Direct and Ovid با استفاده از کلیدواژههای Concept mapping, Critical thinking skills, Nursing student, Nursing Education در عنوان و یا چکیده، انجام شد. در نهایت، 11 مطالعه ی نیمه تجربی و 2 مطالعه تجربی مرور شد. معیار ارزیابی در اکثر مقالات، پرسشنامه ی مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. اکثر مطالعات گزارش کرده اندکه آموزش به روش نقشه کشی مفهومی موجب تقویت مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری می شود. یافته های این مطالعه نشان داد، مطالعات در ارتباط با نقشه کشی مفهومی هنوز در ابتدای راه است. لذا تأثیر مثبت آموزش به شیوه ی نقشه کشی مفهومی بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری هنوز موضوعی قابل بحث است و نیازمند انجام مطالعات مداخلهای بیشتر، به صورت طولی با تعداد نمونه بیشتر و با کیفیت بالاتر است.https://edj.ajums.ac.ir/article_79818_3066301225a81886045b68491176c12c.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701Effective Factors on Academic Success of Nursing and Midwifery Students at Kashan University of Medical Sciencesعوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان101979820FAزهرا قدیرزادهدانشجوی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.محسن ادیب حاج باقریعضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده ی پرستاری و مامایی، دانشگاه
علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.Journal Article19700101Academic success of college students is one of the main aims and major concerns of the university authorities, students and their families that it is influenced by many factors. This study aimed to investigate the academic success of nursing and midwifery students and effective factors at Kashan University of Medical Sciences in 2015. This descriptive cross-sectional study was conducted on 244 undergraduate nursing and midwifery students who were selected randomly among a total of 300 students. Firstly, the sample size was calculated after a pilot study. To measure the academic success, the Academic Success Inventory for College Students (ASICS) was used. After translation of the questionnaire, 8 faculty members confirmed its content validity. The overall CVI calculated as 0.83; the CVR of the items ranged between 0.80 and 1; and the Cronbach's alpha was also calculated as 0.82. Moreover, data analysis was performed using descriptive and inferential statistics including Pearson correlation coefficient, Mann-Whitney and Kruskal-Wallis, and also Kolmogorov-Smirnov test was executed to verify the data normality. Subsequently, a significant relationship was observed between the mean score of academic success of midwifery students and being native (p = 0.006) and housing conditions (p = 0.047). Spearman correlation coefficient also showed a significant relationship between nursing and midwifery students’ academic success scores and the overall GPA, and the students’ average in the last semester. In conclusion, the present study showed that the mean scores of the academic success was higher in native midwifery students as well as the nursing and midwifery students living in dormitories rather other groups. Considering the result of study, further studies with greater sample size are suggested to be conducted in other nursing schools to investigate the effect of other factors such as the number of courses and units possessed and passed.موفقیت تحصیلی دانشجویان، یکی از مهمترین اهداف و نیز از نگرانی های مسؤولان آموزشی دانشگاه ها، دانشجویان و خانواده های آنهاست و تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و عوامل مؤثر بر آن، در سال 1394 بود. این مطالعه ی توصیفی- مقطعی، بر روی 244 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری و مامایی که به شیوه ی تصادفی طبقه ای از بین 300 دانشجو انتخاب شدند، انجام شد. حجم نمونه پس از یک مطالعه ی پایلوت محاسبه شد. جهت سنجش موفقیت تحصیلی دانشجویان از پرسشنامه ی 50 گویه ای ویژه ی سنجش موفقیت تحصیلی دانشجویان (ASICS) استفاده شد. پس از ترجمه ی پرسشنامه، روایی محتوایی آن توسط 8 نفر از اعضای هیأت علمی تأیید شد و CVI کل ابزار 83/0 و همچنین، CVR گویه ها در محدوده 80/0 تا 1 و نیز ضریب پایایی کل آن به روش آلفای کرونباخ، معادل82/0 محاسبه شد. تحلیل یافتهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی، استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، من ویتنی و کروسکال والیس) و آزمون کولموگراف-اسمیرنوف به منظور بررسی نرمالیتی دادها انجام شد. بین میانگین نمرات موفقیت تحصیلی دانشجویان مامایی با بومی بودن (006/0 p=) و وضعیت مسکن (047/0p=) رابطهی مثبت معناداری مشاهده شد. ضریب همبستگی اسپیرمن نیز ارتباط معناداری را بین میانگین نمرات موفقیت تحصیلی با معدل ترم و معدل کل دانشجویان دو رشته نشان داد. نتیجه این که در مطالعهی حاضر، میانگین نمرات موفقیت تحصیلی دانشجویان بومی رشتهی مامایی و نیز دانشجویان خوابگاهی، بهتر از گروه های دیگر بود. با توجه به نقش بومی بودن در موفقیت دانشجویان، پیشنهاد می شود به پذیرش بومی دانشجویان بیشتر توجه شود. همچنین پیشنهاد می شود که مطالعات مشابهی با حجم نمونه ی بیشتر و به صورت چند مرکزی انجام شود.https://edj.ajums.ac.ir/article_79820_561dd2d8d7903f4537b6d4f8b56fb716.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701Students’ Study Habits and its Association With Demographic Characteristics at Kermanshah University of Medical Sciences in 2015عادت های مطالعه ی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و ارتباط آن با ویژگی های جمعیت شناختی در سال 1394202979822FAمحمد مهدی محمدیدانشکده ی پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،کرمانشاه، ایران.رقیه پورصابریمربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.محمد حسن امیدوار برناعضو هیأت علمی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.Journal Article19700101Study habits of a person determines the academic progress, therefore, this study aimed to determine study habits among students at Kermanshah University of Medical Sciences and its association with demographic characteristics, too. This descriptive-analytic study encompassed 669 students including 330 graduate students and 339 under graduate and doctoral students. The sampling method in graduate group was census, but stratified random sampling was used in another group. Data were gathered using study habit inventory questionnaire PSSHI) and then were analyzed by SPSS16 through independent t test, one-way ANOVA, and Pearson correlation. The total mean score of the students’ study habits estimated 47.38±4.85 that the lowest average score among the different fields was related to the scope of the taking notes (41.85±21.14) and time management (42.36±15.71); moreover, students in the fields of health had the lowest average in taking notes and learning motivation. There was a significant relationship between some subscales of study habits and sex, marital status, field of study, exam preparation time (P0. 05). The study habits among students studying at Kermanshah University of Medical Sciences was in moderate level that was so far from an ideal level, therefore, it is recommended that principles of correct study should be considered at the initial entrance to university education.شیوه و عادت مطالعه ی یک فرد تعیین کننده ی میزان پیشرفت تحصیلی وی خواهد بود لذا مطالعه ی حاضر با هدف تعیین عادات مطالعهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیت شناختی در سال 1394 انجام شده است. مطالعه ی توصیفی تحلیلی حاضر بر روی 669 نفر (330 دانشجوی تحصیلات تکمیلی و 339 دانشجوی کارشناسی و دکترای حرفه ای) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد. روش نمونه گیری در ارتباط با دانشجویان تحصیلات تکمیلی سرشماری بود و در مورد سایر دانشجویان نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای بکارگرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی عادات مطالعه (PSSHI) بود. داده ها ی جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و آزمون های t مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میانگین کلی وضعیت عادات مطالعه ی دانشجویان 85/4±38/47 گزارش شد. کم ترین میانگین نمره در بین حیطه های مختلف مربوط به حیطه های یادداشت برداری (14/21±85/41) و مدیریت زمان (71/15±36/42) بود. دانشجویان رشته بهداشت در حیطه های یادداشت برداری و انگیزش یادگیری کمترین میانگین را داشتند. بین برخی از حیطه های عادت های مطالعه افراد با جنسیت، وضعیت تاهل، رشته ی تحصیلی، زمان آمادگی برای امتحان ارتباط معنادار آماری وجود داشت (05/0 P<) اما با محل سکونت ارتباط معنادار آماری گزارش نشد (05/0 P>). وضعیت عادات مطالعه ی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سطح متوسطی است که با سطح ایده آل آن فاصله زیادی دارد لذا پیشنهاد می شود اصول مطالعاتی صحیح به دانشجویان از همان بدو ورود به دانشگاه آموزش داده شود.https://edj.ajums.ac.ir/article_79822_ee888111637dac11779dc79783a23967.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701Factors Influencing on the choice and Satisfaction of Continuing Education among Pharmacy Students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciencesعوامل مؤثر بر انتخاب و رضایت مندی از ادامه ی تحصیل در رشته ی داروسازی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز303879824FAعبدالحسین شکورنیاعضو هیات علمی، گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران0000-0003-3354-2917مسعودعلی کرمیعضو هیأت علمی، گروه فارماسیوتیکس، دانشکده ی داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانJournal Article19700101Identification of factors affecting the selection Pharmacy field can provide an important step in development and success of students. The present study aimed to determine what factors affect attitude of Pharmacy students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences and their academic satisfaction. This cross-sectional study was planned to undertake a research on all students in pharmacy school at first semester in 1392, a total 247 students). First data were collected using a validity-and-reliability-approved questionnaire and then analyzed using descriptive and inferential statistical tests such as independent t test, ANOVA and Pearson correlation coefficient. Based on the mean scores obtained, factors such as “the rate of income and job security” and “Individual talent and ability” were considered as the main reasons for applying in pharmacy field, 4.19 and 4.08 respectively; and “urging by friends and relatives” and “social situation” were the least important factors by means of 3.33 and 3.73, respectively. Students with an average of 4.06 answered with a positive attitude to the question "Would you select the field of pharmacy if you take the exam again?" related to their interest and satisfaction. The results of the study suggest that the “business and economic conditions” can be the most affecting factors on the choice of academic field from Pharmacy students’ viewpoints, by contrast, such tendency in Pharmacy students could have negative consequences for graduates in future.شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته ی تحصیلی می تواند گام مهمی در جهت فراهم نمودن زمینه ی رشد و موفقیت دانشجویان باشد. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب رشته ی داروسازی و رضایت مندی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی مقطعی بود که در نیمسال دوم تحصیلی 1392 روی کلیه ی دانشجویان دانشکده ی داروسازی(247 نفر) انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بود که بعد از تعیین روایی و پایایی مورد استفاده قرارگرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استفاده از آزمون t ، ANOVA و همبستگی اسپیرمن تحلیل شد. نتایج مطالعه نشان داد مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب رشته-ی داروسازی " میزان درآمد و آینده ی مناسب شغلی" و "توانایی علمی و استعداد فردی" به ترتیب با میانگین 19/4 و 08/4 ؛ و کم اهمیت ترین عوامل " تشویق دوستان و آشنایان" و "موقعیت اجتماعی" به ترتیب با میانگین 33/3 و 73/3 بودند. دانشجویان با میانگین 06/4 در پاسخ به این سؤال که "در صورت شرکت مجدد در کنکور، دوباره این رشته را انتخاب می کنید علاقه مندی و رضایت خود را از تحصیل در رشته ی داروسازی اعلام نموده بودند. نتایج مطالعه حاکی از آن بود که عوامل اقتصادی و بازار کار بیشترین تأثیر را بر انتخاب رشته ی داروسازی در دانشجویان مورد بررسی داشت. این نوع گرایش به رشته ی داروسازی می تواند تأثیرات منفی بر آینده ی شغلی فارغ التحصیلان داشته باشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79824_f83a0f03637cf477f9920d0e66baa068.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701The Study of Strategies to Reduce Absence from Viewpoints of Students in Shahrekord University of Medical Sciencesبررسی راهکارهای کاهش غیبت، از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد394779826FAمعصومه دل آرامعضو هیأت علمی، گروه آموزشی مامایی، دانشکده ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و
خدمات بهداشتی درمانی شهرکرد، شهرکرد، ایران.فریبا آصفیکارشناس ارشد مامایی، گروه آموزشی مامایی، دانشکده ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهرکرد، شهرکرد، ایران.سهند شمسدانشجوی دامپزشکی، گروه آموزشی دامپزشکی، دانشکده ی دامپزشکی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.Journal Article19700101The experience of teachers is transferred to students in the classroom; and for the implementation of this, the continuous presence of students is necessary. Despite the numerous studies on the causes of absence, the strategies of its reduction have not been investigated. Hence, the aim of this study was to determine the strategies reducing the absenteeism in theoretical classes from the viewpoints of students in Shahrekord University of Medical Sciences. The population of this study consisted of all students studying in the second semester in 2016-2015 and just 401 students from Medical (n=75), Nursing and Midwifery (n=182), Health (n=32) and Paramedical (n=112) schools were randomly selected in proportion to the number of students in each school and field of study. The research involved collecting data from a researcher-made questionnaire. Then, data analysis were performed with SPSS and Pدر کلاس های درس تجربه اساتید به دانشجویان انتقال یافته و جهت عملی شدن این انتقال حضور مستمر دانشجویان در کلاس ضروری است. علی رغم انجام مطالعات متعدد در خصوص علل غیبت، راهکارهای کاهش آن بررسی نشده است. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین راهکارهای کاهش غیبت در کلاسهای درس نظری از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد. کلیه ی دانشجویان شاغل به تحصیل در نیم سال دوم 94-93، جامعه ی این پژوهش را تشکیل داده و در کل، 401 نفر به روش تصادفی ساده از بین دانشجویان ترم 2 به بعد، به تناسب تعداد دانشجویان هر مقطع و رشته، انتخاب و بررسی شدند. دانشکده ی پزشکی (75 نفر)، پرستاری و مامایی (182 نفر)، بهداشت (32 نفر) و پیراپزشکی (112 نفر). ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته بود. تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS انجام و Phttps://edj.ajums.ac.ir/article_79826_196a457ba37fd60225074c796f0e286e.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701Assessment of Interpersonal Communication Skills and Associated Factors among Students atParamedical FacultyofKermanshah University of Medical Sciences in 2015.ارزیابی مهارتهای ارتباطی بین فردی و عوامل مرتبط باآن دردانشجویان دانشکده ی پیراپزشکی کرمانشاه درسال 1393485579827FAحسنی نوری طهنهعضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانمازیار جلالوندیعضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانمحمدرسول توحیدنیاعضو هیات علمی، گروه رادیولوژی و پزشکی هسته ای، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.علی نعمتی کیونانیعضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانپیمان امیریانعضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانJournal Article19700101Communication skillsare helping behaviorsin relations between people for the needs expressionand the goals acheivment. The purposes of communication in medical sciences are education, support, or treatment concerning patients. Due to special status of these skills in the relationship between patient and medical staff, this study were performed to evaluate the interpersonal communication skills and related factors among students atKermanshah Faculty of Paramedical Sciences in 2015.In this cross-sectional study, 196 paramedical sciences students were studied by stratified sampling method. The research involved collecting data from a questionnaire on interpersonal communication skills that its validity and reliability was confirmed. The collected data were then analyzed by SPSS version 20, independent t-test, and Kruskal-Wallis tests. Afterwards, the mean score of the students’ communication skills was estimated 111.42 ±14.6;the boys and girls’ mean score was 112.78 ±13.38 and 114.32 ± 11.64, respectively, that significant difference was not observed (P = 0/45). But a significant correlation was found between mean scores of students with the field of study (P = 0/01). Therefore, the results showed that the students’ field of study was one of the factors that affected the level of interpersonal and communication skills of Paramedical Sciences Students. On the other hand, these students’ capabilities in communicating skills were moderate, hence holding special training courses to improve communication skills should be considered.مهارتهای ارتباطی رفتارهایی یاری دهنده به منظور بیان نیازمندیها و رسیدن به اهداف در روابط میان افراد میباشند. درعلوم پزشکی هدف از برقراری ارتباط آموزش، حمایت و یا درمان بیماران می باشد. لذا با توجه به جایگاه ویژه این مهارت ها در روابط بین بیمار و کادر درمان،این مطالعه با هدف بررسی مهارتهای ارتباطی بین فردی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده ی پیراپزشکی کرمانشاه درسال 1393 انجام گردید. در این پژوهش توصیفی- مقطعی، تعداد196نفرازدانشجویان دانشکده ی پیراپزشکی با روش نمونهگیری طبقه ای وارد مطالعه شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ی مهارتهای ارتباطی بین فردی که روایی محتوایی و پایایی آن مورد تأییدب ود، استفاده گردید. سپس تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از بسته ی آماری SPSSنسخه 20 و آزمون های تی مستقل وکروسکالوالیس صورت گرفت. میانگین نمره ی مهارت های ارتباطی دانشجویان 6/14±42/111 بود. میانگین نمره ی دانشجویان پسر و دختر به ترتیب 38/13±78/112 و 64/11±32/114 بود، که اختلاف معنادرای بین آنها یافت نشد (P=0/45). اما بین میانگین نمره ی دانشجویان با رشته تحصیلی ارتباط معناداری یافت شد (P=0/01). یافته های پژوهش حاضر نشان داد که، رشته تحصیلی دانشجویان از عوامل مؤثر برسطح مهارتهای ارتباطی بین فردی دانشجویان دانشکدهی پیراپزشکی میباشد. از طرفی سطح توانمندیهای دانشجویان این دانشکده، در زمینه مهارتهای برقراری ارتباط درسطح متوسطی قرار داشت، لذا برگزاری دوره های آموزشی ویژه در جهت بهبود مهارت های ارتباطی باید مورد توجه قرار گیرد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79827_f75acd6341d84d08e5eb5e967e9a1bbf.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701Survey of Nursing and Midwifery Students' SatisfactionfromPerformance of Academic Advisors in 1394بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی اهواز از عملکرد اساتید مشاور در سال 1394566579829FAپروانه موسویعضو هیات علمی، دانشکده پرستاری و مایی، عضو مرکز تحقیقات یائسگی، دانشگاه جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.داریوش رخ افروزعضو هیات علمی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.0000-0002-6949-2192سعید پورقیومیکارشناس ارشد تاریخ، دبیر آموزش و پرورش ناحیه3، اهواز، ایران.خدیجه حکمتعضو هیات علمی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.محمد حسین حقیقی زادهعضو هیات علمی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.فرخنده حیاتیعضو هیات علمی، دانشکده پرستاری و مامایی آبادان، آبادان، ایران.Journal Article19700101Educational counseling is a dynamic and targeted relationship that to be performed based on participation between student and instructor with procedures in accordance to student’ needs. Students’ satisfaction from providing guidance and academic counseling at university are identified as one of thefactors in their academic achievement.. Hence, this study was designed with the aim of determination ofsatisfaction from nursing and midwifery students' viewpointswithperformance of academic advisors in the first semester during1394-95. This research was a cross-sectional studythat encompassed 240 students randomly selected from School of Nursing and Midwifery in 3rdSemester and afterwards. Data collectionThe research also involved collecting data froma researcher-made questionnaire consisted of 8questions on demographic and contextual and 20 questions about students' satisfaction from academic advisors (graded on Likert rating scale), respectively. Data analysis and statistical procedures were performed by SPSS18.The results showed that the average of satisfaction withconsultingwas mentionedbynursing students 57.2 ± 18.4, by midwifery students 72±19.8, by operating-room students 65.5 ± 13.83, and the mean of total satisfaction was estimated 64.2±19.34. In terms ofeducational consulting, the average of students' satisfaction withtheir academic status assessment by the academic advisorat the end of each semesterwas 2.92 ± 1.22 that was consideredrelatively desirable; and the monitoring and following up by academic advisor on students’educational performance was2.88 ± 1.18 (relativelydesirable);the average of students' satisfaction from academic advisor in planning and controllingthe units choice was 3.14 ± 1.26 (relatively desirable). According to the findings, it is suggested that advisors should be present more amount of time at the school, furthermore, awareness rate of academic advisors aboutacademic and educational counseling should be checked and, if necessary, educational workshops for academic advisorsshouldbe held on consultation training, too.مشاوره ی تحصیلی، رابطه ای است پویا و هدفمند که براساس مشارکت استاد و دانشجو و با روش هایی منطبق بر نیازمندی های دانشجو انجام می گیرد. رضایت مندی دانشجویان از ارائه راهنمایی و مشاوره ی تحصیلی در دانشگاه به عنوان یکی از عوامل پیشرفت تحصیلی آنها تعیین گردیده است. لذا، این پژوهش با هدف تعیین میزان رضایت مندی دانشجویان دانشکدهی پرستاری و مامایی اهواز از عملکرد اساتید مشاور در نیم سال اول تحصیلی 95- 1394 طراحی گردید. پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی بود که بر روی 240 نفر از دانشجویان ترم 3 به بعد دانشکده ی پرستاری و مامایی که به صورت تصادفی انتخاب شدند، صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامهی محقق ساخته شامل: 8 سؤال در خصوص مشخصات دموگرافیک و زمینه ای، 20 سؤال در خصوص میزان رضایتمندی دانشجویان از اساتید مشاور (نمرهگذاری براساس مقیاس درجه بندی لیکرت) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آماری توصیفی و استفاده از نرم افزار Spss-18 انجام شد. یافته ها نشان داد که میانگین رضایت مندی دانشجویان پرستاری از مشاوره4/18± 2/57، دانشجویان مامایی8/19 ±72، دانشجویان اتاق عمل83/13 ± 5/65 و میانگین رضایت مندی کل سه گروه34/19 ± 2/64 بود. در خصوص مشاوره تحصیلی، میانگین رضایت مندی دانشجویان از بررسی وضعیت تحصیلی شان در پایان هر نیمسال تحصیلی توسط استاد مشاور22/1± 92/2 (نسبتاً مطلوب ) و از نظارت و پی گیری استاد مشاور بر عملکرد تحصیلی شان18/1 ± 88/2 (نسبتاً مطلوب ) بودو در مشاوره ی آموزشی، میانگین رضایتمندی دانشجویان از برنامه ریزی و نظارت استاد مشاور برانتخاب واحدهای درسی26/1 ± 14/3 (نسبتاً مطلوب) بود. با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاد میگردد اساتید مشاور، زمان بیشتری در دانشکده حضور داشته -باشند. میزان آگاهی اساتید مشاور در خصوص مشاوره ی آموزشی و تحصیلی بررسی شود و در صورت لزوم، کارگاه-های آموزشی در خصوص آموزش مشاوره برای اساتید مشاور برگزار گردد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79829_d2187c610197fff9b97c01074f66f309.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701Internal Evaluation of Performance in Radiology Department at Behbahan Faculty of Medical Sciences in 2008-2011ارزیابی درونی عملکرد گروه آموزشی رادیولوژی دانشکده ی علوم پزشکی بهبهان طی سال های 1391-1387667579831FAکبری درخزینه کوچکیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم تحقیقات اهواز، اهواز، ایران.عبدالله پارساعضو هیات علمی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.احمد سعیدیعضو هیات علمی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.Journal Article19700101Higher education of any country is one of the factors influencing the development of its economic, social, and cultural policies.Experienced and trained human resources training provided by universities and higher education institutes is the basis for all comprehensive development of countries, knowledge production, research knowledge, and the provision of specialized services.This mission achieves if the quality of scientific education(educational and research) is to be considered.This research was conducted with the aim of evaluating the inner status and performance ofRadiology Department during 2008-2011 in three groups including students, graduates, and faculty members at Behbahan Faculty of Medical Sciences in a census way (without sampling) from the entire research population.The research instruments were consisted of a combination of quantitative and qualitative tools; a researcher-made questionnaire, interview, observation, checklist and documents.The results indicated that the performance of the expert group was evaluatedmore favorably by the faculty members than the graduates and the university students, respectively.The deficiencies of this training group were also observedwithinthree areas of educational equipment, human resources and physical space.آموزش عالی هر کشوری یکی از عوامل موثر در تحقق سیاست های توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن به شمار می رود. تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآزموده به عنوان اساس توسعه ی همه جانبه ی کشورها، تولید دانش، دانش پژوهشی و عرضه خدمات تخصصی، توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی انجام می گیرد. این رسالت در صورتی به نحو مطلوب به انجام می رسد که به کیفیت علمی (آموزشی و پژوهشی) آموزش عالی توجه شود. این تحقیق با هدف ارزیابی درونی وضعیت و عملکرد گروه آموزشی رادیولوژی طی سال های 1387 تا 1391 در سه گروه دانشجویان، دانشآموختگان و اعضای هیأت علمی، در دانشکده ی علوم پزشکی بهبهان به صورت سرشماری (بدون اخذ نمونه) از تمام جامعه ی تحقیق انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش ترکیبی از ابزارهای کمی و کیفی بوده و شامل پرسشنامه ی محقق ساخته، مصاحبه، مشاهده، چک لیست و اسناد و مدارک می باشند. نتایج نشان دادند اعضای هیأت علمی نسبت به دانش آموختگان و دانش آموختگان نسبت به دانشجویان، عملکرد گروه تخصصی را مطلوب تر ارزیابی می کنند. همچنین کمبودهای این گروه آموزشی، در سه حیطه ی امکانات آموزشی، نیروی انسانی و فضای فیزیکی دیده می شود.https://edj.ajums.ac.ir/article_79831_9047ec80dbe5705f5788e29d0c4537ab.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701Evaluating the Viewpoints of Guilaneast Faculty of Nursing and Midwifery Students on Their Clinical Educational Statusارزیابی دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده ی شرق گیلان در خصوص وضعیت آموزش بالینی768579834FAرویا منصورقناعیعضو هیات علمی و دانشجوی دکترای پژوهشی مرکز تحقیقات گوارش و کبد گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانکوکب باباییمدرس گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی-پیراپزشکی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانزهرا عطرکارروشنعضو هیات علمی، گروه آمار، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانJournal Article19700101Continuousevaluation of clinical education’ quality and solving clinical problems to improve the conditions is critical. Hence, the current study was performed to assess the viewpoints of nursing and midwifery students about the clinical education in Guilan East College. In this descriptive-analytical study,150 nursing and midwifery students studying in various nursing bachelorprogram from 2nd to 8thsemesters were studied by census method. Data collection were executed using a researcher-made questionnaire, and thenthe data were analyzed with descriptive and inferential statistics with applying SPSS Ver.16. Accordingly, from the viewpoints of the students, the most affecting factors on clinical education were reported educator's Characteristics, educational objectives and courses (78.6%), supervision and evaluating components (%42.2), and Studentsandfacilities (24.7%),respectively.The t-test showed a significant difference between viewpoints of nursing and midwifery students on educator's characteristics (Pبرای بهبود و ارتقای کیفیت آموزش بالینی و رفع مشکلات، وضعیت آن همواره بایستی مورد ارزیابی قرار گیرد. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده ی شرق گیلان در خصوص وضعیت آموزش بالینی صورت گرفت. در این مطالعه ی تحلیلی-مقطعی150نفر از دانشجویان ترم دوم تا هشتم کارشناسی پرستاری و مامایی دانشکده ی پرستاری و مامایی شرق گیلان به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای روا و پایا شامل دو بخش (اطلاعات دموگرافیک و وضعیت آموزش بالینی)بود.پس ازجمع آوری داده ها، اطلاعات با نرم افزار Spss v.16 و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد. مهمترین عوامل مؤثر بر وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه به ترتیب مربوط به مربی، اهداف و برنامه ریزی آموزشی (78.6 درصد)، نظارت و ارزشیابی(42.2 درصد) و دانشجو و امکانات (24.7 درصد) بودند. آزمونT اختلاف معناداری بین دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در خصوص مؤلفه های حیطه های مربی(0.04phttps://edj.ajums.ac.ir/article_79834_4aa4d129cc0d7f7a370b812e7184bcba.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701GhazvinDental Students’Attitude towards the first Objective-Structured Clinical Examination in Oral &Maxillofacial Pathology Courseبررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی قزوین در خصوص اولین آزمون ساختاریافته بالینی در دوره ی آسیب شناسی دهان و فک و صورت869279836FAفائزه آزمودهعضو هیات علمی، گروه آسیب شناسی فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.فروز کشانیعضو مرکز تحقیقات دندانپزشکی، عضو هیات علمی، گروه آسیب شناسی فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article19700101Objective-Structured ClinicalExamination(OSCE)is oneof the best methods that can measure the aspects ofclinicalskills ofstudentsrigorously.Hence, the presentstudy aimed to assess students' opinions about the OSCEin order to estimate the admission process of students and also feedback to improve future assessments. This cross-sectional descriptive analytical study encompassed all students studying in the fourth academic yearatQazvin Dental faculty(n=21).The OSCE exam consists of eight stations;evaluates skills such as definitive diagnosis of microscopic slides; describes the histopathological figures,use of histopathology computer images, and introduction of case for differential diagnosis and treatment plan.During one day in per term,these test had been carried out under OSCE principles andtwo faculty members closely supervised the assessment of maxillofacial pathology of dental department. Thenstudents’ scores were collected in SPSS16 and analyzed using mean and frequency;to compare scoresof two test methods, t-test was used. (P <0/05) A 12-item questionnaire based on questionnaires used in similar studies with confirmed reliability and validity was completed at the end of each OSCEby student anonymously; they were asked to evaluate structure, content, and test performance, and write their suggestions.Then the questionnaires were reviewedand analyzed by using mean and frequency.The result showed that students were satisfied 86% withthe exam management, 74% with the time stations, and 55% with the structure and test sequences, and73% of students mentioned that they were fully aware of the nature of the test.Moreover, about 68% of students thought that test assessed a wide range of knowledge; 45% of student knew that exam was an opportunity to learn; and 66% students announced that exam stress was higher than prior tests. Accordingly, OSCE seems a good wayto assessstudents' skillsand awareness ofits strengths and weaknesses.The use of students’opinions in test planning can make this procedure moreacceptable to them.آزمون بالینی با ساختار عینی(OSCE)، یکی از بهترین روش های سنجش می باشد که میتواند جنبههای مهارت بالینی دانشجو را به صورت ساختار یافته بررسی کند. این مطالعه به منظور ارزیابی دیدگاه کلی دانشجویان درباره یOSCE ، تخمین میزان پذیرش فرایند از طرف دانشجویان و ایجاد بازخورد در جهت بهتر شدن ارزیابی های آتی انجام شد. این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی روی دانشجویان (21نفر) سال چهارم دندانپزشکی قزوین در سال تحصیلی 92-91در دو نیمسال انجام شد.امتحان شامل 8 ایستگاه بود که مهارت هایی از جمله تشخیص لام-های میکروسکوپی، توصیف نمای هیستوپاتولوژی، استفاده از تصاویر رایانه ای هیستوپاتولوژیک، معرفی مورد جهت تشخیص افتراقی و طرح درمان را در برمی گرفت. طی یک روز در هرنیمسال با نظارت دو نفر از اعضای هیأت علمی با رعایت اصول ارزیابی آزمون آسکی در بخش آسیب شناسی فک و صورت دانشکده ی دندانپزشکی قزوین انجام گرفت. نمرات دانشجویان توسط نرم افزار SPSS- 16جمع آوری و به کمک میانگین و درصد فراوانی تجزیه و تحلیل گردید. برای مقایسه ی نمرات دانشجویان در دو آزمون از روش تی تست استفاده گردید.(p<0/05) پس از پایان آزمون، پرسشنامه ای مشتمل بر 12 سؤال بر اساس پرسشنامه ی استفاده شده در مطالعات مشابه با روایی و پایایی تأیید شده در اختیار دانشجویان قرارگرفت که توسط دانشجویان بدون ذکر نام تکمیل و از آنها تقاضا شد محتوا و نحوه ی اجرای آزمون را ارزیابی نمایند و پیشنهادات خود را بنویسند. سپس پرسشنامه ها بررسی و به کمک میانگین و درصد فراوانی تحلیل گردید. در این مطالعه ،86% دانشجویان از اداره امتحان، 74% از زمان ایستگاه ها و 55% از ساختار امتحان رضایت داشتند.73% بیان نمودند که بطور کامل از ماهیت آزمون آگاه بودند. حدود 68% دانشجویان عقیده داشتند که امتحان محدودهی گسترده ای از دانش را مورد ارزیابی قرار می دهد. 45% آزمون را فرصتی برای یادگیری و 66% امتحان را استرس زاتر از امتحان های قبلی بیان نمودند. نتایج مطالعه بیان می کند OSCE ، روش مناسبی جهت ارزیابی مهارت های دانشجویان و آگاهی از نقاط ضعف و قوتشان می باشد. استفاده از نقطه نظرات دانشجویان در برنامه ریزی آزمون می تواند باعث پذیرش بیشتر این روش برای آنها باشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79836_1e98620f0d662eb8a9000d66d4c2d1d7.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701Identifying and Measuring the Component of internationalization of Islamic Azad University of Mazandaranشناسایی و سنجش مؤلفه های بین المللی شدن دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران9310079838FAسیده صدیقه طهماسب زادهدانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.وحید فلاحعضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.رضا یوسفیعضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.Journal Article19700101In this regard, the purpose of the present study is presenting a model for internationalization of Islamic Azad University of Mazandaran. The population of the study in qualitative part includes faculty members of Islamic Azad University of Mazandaran. Among them, the sample was selected according to purposive sampling and 13 person’s saturation method. The second group of the study population includes all (1606) faculty members of Islamic Azad University of Mazandaran. The sample size of 310 was selected by Stratified random sampeling method. Data collection was done by library method. semi-structured interviews (qualitative part) and questionnaire (quantitative part) was used. The results indicated that the researched made questionnaire was valid and reliable. Data analysis was done through content analysis. According to the study research questions, descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency distribution tables and charts) and inferential statistics (exploratory factor analysis and one sample t-test) were used in quantitative part using SPSS and Lisrel soft wares. The results of the study indicated that the components of internationalization of universities are education, research, communication, economic, political, cultural and structural. Also finding showed that Cultural component in good condition, but the rest of the components have not a good situation.هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت بین المللی شدن دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازنظر نوع داده آمیخته بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان علمی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع سیزده نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل اعضای هیئت علمی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1606 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و فرمول کوکران 310 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانه ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. برای تحلیل داده های کیفی پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمّی نیز با توجه به سؤال های پژوهش از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودار) و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونهای) و با استفاده از نرمافزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه-های مؤثر بر بین المللی شدن دانشگاه عبارتاند از آموزشی، پژوهشی، ارتباطی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ساختاری؛ همچنین یافته ها نشان داد مؤلفه ی فرهنگی در وضعیت مطلوبی قرار داشت اما بقیه مؤلفهها وضعیت مطلوبی نداشتند.https://edj.ajums.ac.ir/article_79838_3f632efcf39862b8ad8c84becea080c8.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701The Effect of Teaching Problem Solving Problem on Entrepreneurship and Learning to Mastery of Female Nursing Students in Shahrood University of Medical Scienceتأثیر آموزش مهارت حل مسئله برکارآفرینی و یادگیری تسلط یاب دانشجویان دختر رشته پرستاری سال تحصیلی 95 – 94 دانشگاه علوم پزشکی شاهرود10110879839FAمهدی زیرکعضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.میثم کیوانیدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.عباس زمانیدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.Journal Article19700101The Effect of Teaching Problem Solving Skills on Entrepreneurship and Learning to Dominate Students of Nursing Students in Shahrood University of Medical Sciences. The purpose of this study was to determine the effectiveness of problem solving skills training on entrepreneurship and learning the mastery of nursing students in Shahroud University of Medical Sciences. The present study is a quasi-experimental study with pre-test-post-test with control group. The statistical population of the present study included all female nursing students in Shahroud University of Medical Sciences in the academic year of 1995-94. The research sample consisted of 40 female students selected through purposeful and accessible sampling.پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش مهارت حل مسئله برکارآفرینی و یادگیری تسلط یاب دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه علومپزشکی شاهرود انجام شده است. مطالعه حاضر یک مطالعه نیمهتجربی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه علومپزشکی شاهرود در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ است. نمونه پژوهش شامل 40دانشجوی دختراست که به روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از پرسشنامههای کارآفرینی را بینزوکالتر(1996) و پرسشنامه استاندارد یادگیری تسلط یاب مقیمی و رمضان (1390) استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS- 22و با روش آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود آموزش مهارت حل مسأله بر توفیق طلبی، نیاز به استقلال و خودرهبری، گرایش به خلاقیت، ریسک پذیری و اراده دانشجویان اثربخش است (p<0/05). همچنین طی نتایج بدست آمده مشخص شد که آموزش مهارت حل مسأله بریادگیری تسلط یاب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود مؤثر است(p<0/05). بنابراین میتوان گفت، اجرای برنامه های آموزش مهارت های حل مسأله در برنامه های آموزش پرستاری توصیه میشود.https://edj.ajums.ac.ir/article_79839_de26d4a99f8c85bdad9323f5f17b04ed.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170421Providing Appropriate Solutions for Professional Ethics Development among Administrational Managersارائه راهکارهای مناسب جهت توسعه اخلاق حرفهای در میان مدیران آموزشی10911783660FAآرزو دریابگیاندانش آموخته ی دوره دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.صمد کریم زادهعضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.فتاح ناظمعضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.0000-0002-3530-4974Journal Article20170403Due to the importance of professional ethics topic in educational administration and managers role as an ethical model for their subordinates, providing appropriate solutions for professional ethics development among the administrational managers, was the main purpose of this research. In this study, according to its nature, the Survey research method has been used. So a self-made questionnaire with 56 items used to for validating the 25 suggested solutions about professional ethics development. These solutions were offered in 2 two levels. (Micro level & Macro level) Therefore among all of the high school managers (760 individuals), 264 persons selected by random single step cluster sampling method from 56 area of Fars province as sample group. Analysis of the data showed that the high school managers had been confirmed all the presented solutions and. According to the findings, members of the sample had been preferred the solutions from Macro level. Also other findings revealed that gender, age and educational level had no effect on the managers point of view about the solutions, but the years of service was effective.با توجه به اهمیت بحث اخلاق حرفهای در مدیریت آموزشی و نقش الگویی مدیران در پایبندی به رعایت اخلاق باید با عنایت به عواملی که منجر به اشاعه رفتارهای اخلاقی و نهادینه کردن آن میشود به بررسی و ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه پرداخت. این پژوهش از حیث هدف در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و روش پژوهش با توجه به ذات و ماهیت موضوع از نوع روش زمینهیابی میباشد. پس از استخراج عوامل مؤثر در توسعه اخلاق حرفهای از منابع معتبر موجود ، 25 راهکار پیشنهادی درزمینه رشد و توسعه اخلاق حرفهای در دو سطح خرد و کلان تدوین شد. جهت اعتباربخشی به این راهکارها ، پرسشنامهای 56 گویه ای طراحی گردید و پس از تأیید روایی و پایایی آن، در میان یک نمونه 264 نفره از مدیران مدارس دوره دوم متوسطه استان فارس به اجرا درآمد. این گروه نمونه با عنایت به جدول مورگان و کرجسی و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تکمرحلهای از میان 760 مدیر از 56 منطقه استان فارس انتخاب شده بودند. تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از این پرسشنامه ضمن تأیید تمامی راهکارهای پیشنهادی توسط مدیران، نشاندهنده اولویت راهکارهای سطح کلان از دیدگاه مدیران نیز میباشد. یافتههای دیگر این پژوهش نیز نشان داد که جنسیت، سن و میزان تحصیلات مدیران در دیدگاه آنان نسبت به راهکارهای ارائهشده تفاوتی ایجاد نمیکند اما سابقه خدمت در این زمینه اثرگذار است.https://edj.ajums.ac.ir/article_83660_6f31e9e0957b3f296d95102b2ed45028.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701Investigating and Comparing the Effect of Education, Research, Motivation, Capacity and Attitude on the Entrepreneurship of Studentsبررسی و مقایسه تأثیر عامل آموزش ، پژوهش، انگیزه، ظرفیت ونگرش بر کار آفرینی دانشجویان11812579843FAعلیمردان رفیعی لیاولیدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.محمد نقی ایمانیعضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.فتاح ناظمعضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.0000-0002-3530-4974Journal Article19700101Our education system should be directed to the side that people who are graduating Have the characteristics of entrepreneurship This requires planning and directing the activities of teaching and research universities and higher education institutions towards entrepreneurship On the one hand curricula in universities should be based on the latest scientific developments in the relevant fields and on the other hand are tailored to the needs of industrial. this research in terms of identifying the nature and as a descriptive study based on the purpose of application and the study population included 7853 students of technical colleges using stratified sampling, 384 were selected through Morgan table research tool was questionnaire and its validity was confirmed by professors of entrepreneurship and Cronbach's alpha coefficient was used for reliability (971%) which represents the tool of study to compare efficacy variables of structural equation modeling techniques using one-sample t test LISREL software. Friedman test was used model was fitted through the fitness indexes as a result of all study variables with high loading of 30 and higher than 96.1 t test approved and a positive impact on students' entrepreneurship and thus comparable single-sample t test and Motivation operating and Friedman test and structural equation Attitude load factor of 64 have the greatest impact and highest ranking student's entrepreneurship.نظام آموزشی ما باید به این سو هدایت شود که افرادی که فارغ التحصیل می شوند ویژگیهای کارآفرینی را داشته باشند، این امر مستلزم برنامهریزی و هدایت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش عالی به سمت کارآفرینی است برنامه ریزی درسی در دانشگاهها بایستی از یک طرف مبتنی بر آخرین تحولات علمی در رشتههای مربوطه و از سوی دیگر متناسب با نیاز واحدهای صنعتی باشند. این تحقیق از منظرشناسایی ماهیت و روش در زمره تحقیقات توصیفی و بر مبنای هدف کاربردی است. جامعه آماری 7853 نفر از دانشجویان بودند، که با استفاده از روش نمونه گیری متناسب با حجم تعداد 384 نفر از طریق جدول مورگان انتخاب شدند ابزار جمعآوری دادههای تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط اساتید کارآفرینی تأیید شد و برای پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (971%) که بیانگر مناسب بودن ابزار تحقیق بود برای مقایسه تأثیرگذاری متغیرها از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، آزمون t تک نمونه ای و آزمون فرید من استفاده گردید برازش مدل از طریق شاخصهای برازندگی مورد برازش قرار گرفت در نتیجه تمامی متغیر های تحقیق با بار عاملی بالای 30 و آزمون t بالاتر از 96/1 مورد تأیید و تأثیر مثبتی بر کارآفرینی دانشجویان دارند در مقایسهt تک نمونه ای و آزمون فرید من عامل انگیزش و در معادلات ساختاری عامل نگرش با بار عاملی64. دارای بیشترین تأثیر برکارآفرینی دانشجویان می باشد وبالاترین رتبه را دارد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79843_bbfc1ddc96ced1d42ca258e6be3cc5b4.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701Effects of mastery learning on academic achievement and attitudes toward statistics in psychology studentsتأثیر آموزش مبتنی بر یادگیری در حد تسلط بر پیشرفت تحصیلی و نگرش دانشجویان روانشناسی نسبت به درس آمار12613579845FAمظفر درویشیدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.علیاکبر سیفعضو هیات علمی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.حسن احدیعضو هیات علمی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.Journal Article19700101The aim of this study was to compare the effects of mastery learning with conventional approaches on academic achievement and attitudes toward statistics. The research method is quasi-experimental. And the research design is a pretest - posttest with control group. The population consisted of all students of psychology. Multistage cluster random sampling was sampling method. Then a sample of 44 students was selected. They were assigned randomly 24 students in the control group and 20 students in the experimental group. Initially pre-test scores of students were measured through tests inferential statistical and scale of attitudes toward statistics. The experimental groups were taught during 10 sessions through mastery learning method, and control group through conventional methods.At the end of the post-test scores obtained from both groups. Results multi covariance and independent t test shows mean advances in Statistics and the components attitude towards Statistics in the experimental group were significantly higher than the control group. The experimental group students with possession tasks with hierarchical structure both were mastered prerequisite to learning and also received the instruction the quality of education appropriate to their individual characteristics.این پژوهش تأثیر آموزش برای یادگیری در حد تسلط و مقایسه آن با روشهای رایج بر پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به آمار است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان روانشناسی است. از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای نمونهای به حجم 44 نفر انتخاب شد و به طور تصادفی 24 نفر در گروه کنترل و 20 نفر در گروه آزمایش قرار گرفتند. ابتدا نمرات پیشآزمون آزمودنیها از طریق آزمون آمار استنباطی و مقیاس نگرش به آمار (اسچوا و همکاران، 1995) سنجیده شد. سپس در طول 10 جلسه گروه آزمایش از طریق روش آموزش برای یادگیری در حد تسلط و گروه کنترل از طریق روشهای رایج تکالیف درس آمار را فرا گرفتند. در پایان نمرات پسآزمون از هر دو گروه به دست آمد. آزمون t مستقل و مانکوا نشان داد میانگین پیشرفت در آمار و مؤلفههای نگرش نسبت به آمار در گروه آزمایش به طور معنیداری از گروه کنترل بیشتر است. دانشجویان گروه آزمایش با در اختیار داشتن تکالیفی با ساختار سلسله مراتبی ضمن مسلط شدن به یادگیریهای پیشنیاز از آموزشی بهرهمند میشدند که کیفیت آموزش متناسب با ویژگیهای فردی آنان بود.https://edj.ajums.ac.ir/article_79845_2fcbc8cef3527eb06367b30a94a109d4.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65068120170701Factors affecting achieve Agile Universities With an Emphasis on the Role of Educational Planningعوامل مؤثر دستیابی به دانشگاه های چابک با تأکید بر نقش برنامه ریزی آموزشی13614279847FAسید عبداله خاوریدانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشکدئه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران.حمید رضا آراستهعضو هیات علمی، گروه مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران.پریوش جعفریعضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران.Journal Article19700101The purpose of this research was to identify the factors affecting access to agile universities with an emphasis on the role of educational planning. The methodology of qualitative research based on the theory of rising data has made the exploratory plan and the statistical community the academic experts. The statistical sample included 18 faculty members and were selected purposefully. The analysis of the qualitative research data was carried out through the coding process based on the systematic strategy design of the data theory strategy of the Strauss and Corbin Foundation (1998), after the open coding operation, in the axial coding step, common and similar concepts (codes) in terms of meaning Are categorized into five major categories. The main categories of agility of the universities are: Coordination of the University's quantitative development with the qualitative improvement of the university; Balanced correlation of educational programs with the needs of the labor market; Increasing the efficiency of universities in accordance with the development of competencies, skills and abilities of the students; Adaptation of academic training programs to the development plan. National, increasing student compatibility with university.هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر دستیابی به دانشگاههای چابک با تأکید بر نقش برنامه ریزی آموزشی بود. روش شناسی تحقیق کیفی مبتنی بر نظریه برخاسته داده ها طرح اکتشافی و جامعه آماری را خبرگان دانشگاهی تشکیل داده اند. نمونه آماری شامل 18 نفر از اعضای هیأت علمی و به صورت هدفمند انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی پژوهش از طریق فرایند کدگذاری مبتنی بر طرح نظاممند راهبرد نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین(1998)، صورت گرفت، بعد از انجام عملیات کدگذاری باز، در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم (کدها) مشترک و مشابه از نظر معنائی در قالب 5 مقوله اصلی عمده طبقه بندی شده اند. مقولههای اصلی چابکی دانشگاه ها مؤثر عبارتاند از: هماهنگی توسعه کمی دانشگاه با رشد و بهبود کیفی دانشگاه، همبستگی متوازن برنامه های آموزشی با نیازهای بازار کار، افزایش کارایی دانشگاه ها مطابق با توسعه شایستگی ها، مهارت ها و توانایی های دانشجویان، انطباق برنامه های آموزشی دانشگاهی با برنامه توسعه ملی، افزایش سازگاری های دانشجویان با دانشگاه.https://edj.ajums.ac.ir/article_79847_ad98a6ad6f8fcd0a76870fa717d87603.pdf