معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65067320161022Teaching Medical Ethics to Medical Interns Using Display and Analysis of Performance Approach to Patientsارزیابی روش آموزش نمایش و تحلیل عملکرد پزشک در برخورد با بیمار در آموزش اخلاق حرفه ای به کارورزان پزشکی22523079800FAشیده عصارعضو هیأت علمی، گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانحبیب حی برعضو هیأت علمی، گروه قلب و عروق، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز،مهدی بیژن زادهعضو هیأت علمی، گروه ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز،حامد تابشعضو هیأت علمی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز،Journal Article19700101Medical ethics is an important subject in medicine. This study was carried utilizing the display and analysis performance method in teaching medical ethics to medical interns to investigate the effectiveness of this method. Initially, a team of emergency nurses and clinical psychologists were asked to observe the attitude of medical interns towards patients and to report problems in emergency unit at Ahvaz Golestan Hospital. According to information obtained and recorded statements, a scenario was developed and showed both inappropriate behaviors that led to conflict as well as the correct behaviors in the same position. This scenario was conducted by a theater group and recorded on film. To assess the implemented process, the emergency room team recorded medical interns' unsuitable attitude and patients' complaints for 2 months. The target group consisted of 76 medical interns. After the implementation process, collecting and analyzing data, post-test scores showed a marked increase compared to pre- test scores (p<0.001). In addition, inappropriate attitudes of interns registered by the assessment team fell from a monthly average of 64 to 21 cases meaning a 68.5% decrease; and during the two months after implementation of the process, the average monthly patients complaining of inappropriate treatment and violation of patients' rights decreased by 76.9%. Moreover, patients' satisfaction of physicians' care and attitude increased significantly from 65% to 86%. To this end, results showed that the method of display of the film and performance analysis can improve knowledge and attitude towards medical ethics, therefore, improve performance of medical interns, and increase respect of patients' rightsاخلاق پزشکی از اجزای مهم علم طب است. این مطالعه با هدف بررسی پیامدهای تدریس اخلاق حرفهای در دورة کارورزی پزشکی به روش نمایش و تحلیل عملکرد، انجام شد. فیلمی بر اساس رفتارهای نادرست کارورزان با بیماران در اورژانس و رفتار صحیح در همان موقعیتها تهیه و پس از انجام پیشآزمون برای کارورزان نمایش داده شد. سپس استاد در بحث به صورت پرسش و پاسخ نظرات کارورزان را جمعبندی کرد و توضیحات لازم را ارائه داد. پسآزمون و نظرخواهی انجام شد. در بررسی فرآیند، تیم تحقیق مجدداً رفتار نامناسب کارورزان و شکایات بیماران را در مدت 2 ماه ثبت نمود. گروه هدف 76 کارورز پزشکی (30 مرد و 46 زن) بودند. نمرات پسآزمون در مقایسة با پیشآزمون (بدون ارتباط معنادار با جنسیت یا طول مدت کارورزی) افزایش معناداری نشان داد ( 001/0 > P). 8/86% از کارورزان تأثیر درس اخلاق پزشکی دورة کارآموزی را در کسب توانایی برخورد مثبت با بیمار، کم یا بسیار کم و 8/89% تأثیر فرآیند را در برخورد مناسب خود با بیمار، زیاد یا بسیار زیاد دانستند. در دو ماه پس از اجرای فرآیند، رفتار نامناسب کارورزان 5/68% و متوسط شکایات بیماران 9/76% کاهش نشان داد. میزان رضایت مندی بیماران از برخورد پزشکان از 65% به 86% رسید. استفاده از این روش می تواند علاوه بر ارتقای دانش و نگرش در زمینة اخلاق پزشکی موجب بهبود عملکرد کارورزان و رعایت بهتر حقوق بیماران شود. درس نظری اخلاق پزشکی در کارآموزی جهت کسب توانایی برای اجرای عملی آن در زمان کارورزی کافی نیست.https://edj.ajums.ac.ir/article_79800_e395549372bcdd5b95aacdf6245da051.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65067320161022Factors Relating to Incentive of Continuing Postgraduate Degrees Among Undergraduate Students in Health Faculty at Shahroud University of Medical Sciencesتعیین عوامل مرتبط با انگیزة ادامه تحصیل در دانشجویان دانشکدة بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود23123979801FAفریده خسرویعضو هیأت علمی، گروه بهداشت عمومی، مرکز تحقیقات سلامت محیط و کار، دانشگاه علوم پزشکی
شاهرود، شاهرود، ایرانمهری دلوریان زادهعضو هیأت علمی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.حسین باقریعضو هیأت علمی، گروه پرستاری، دانشکدة پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.آیسا بهاردانش آموخته رشتة علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران.رحیم بهار گوگانیدبیر دبیرستانهای شاهرود، شاهرود، ایران.Journal Article19700101The present research was a cross- sectional study and aimed to determine the factors associated with motivation for continuing education among health science students, Shahroud University of Medical Sciences in 2014. The study population was all faculty students of Public Health department. Questionnaires including 43 questions on individual, family, economic and social factors were completed by 279 people; then data analysis was performed using SPSS19 software. Based on findings, 75.6%, 72.4% and 68.4% of occupational, environmental and public health students respectively stated the positive motivation regarding to achieve higher academic degrees. From the perspective of the majority of environmental health students, development of practical skills (82.8%) and family desire for student’ further education (62.2%); from the perspective of the majority of occupational students, the use of all the facilities for further education (71.8%); and in opinion of public health students, increased knowledge and awareness(76.5%) and family desire for student’ further education (71.8%); and finaly from the perspective of the majority of occupational and public health students, the wish to study in other fields was noted as motivational reinforcement factor of higher education. To this end, from the perspective of the majority of environmental health students, lack of proper planning was mentioned as barrier for motivation of higher education. according to this results, it was showed that individual and family factors were more important factors in motivation of higher education. Therefore, Strengthen training programs, counseling and support in justifying the students’ education and future career can be useful and plays an effective role in strengthening their attitudes.پژوهش حاضر، یک مطالعۀ توصیفی- مقطعی است و به منظور تعیین عوامل مرتبط با انگیزۀ ادامه تحصیل دانشجویان رشتههای بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1393 صورت گرفته است. جامعۀ مورد مطالعه، کلیه دانشجویان دانشکدۀ بهداشت بودند. پرسش نامۀ پژوهش (مشتمل بر 43 سؤال در زمینۀ عوامل فردی، خانوادگی، اقتصادی و عوامل اجتماعی) توسط 279 نفر تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS19 صورت پذیرفت. بر اساس یافته های پژوهش، 6/75 ،4/72و 4/68 درصد از دانشجویان مهندسی حرفه ای، محیط و عمومی، به ترتیب توان خود را برای رسیدن به مدارج علمی بالاتر، مثبت ارزیابی نموده بودند. از دیدگاه اکثریت دانشجویان مهندسی محیط، افزایش مهارت های عملی (8/82%) و علاقۀ خانواده برای ادامه تحصیل دانشجو (2/61 درصد) و از دیدگاه اکثریت دانشجویان حرفه ای، استفاده از تمام امکانات موجود برای ادامه تحصیل (8/71%) و در دانشجویان عمومی (5/76%) افزایش سطح علمی و آگاهی به عنوان عوامل تقویت کنندۀ انگیزۀ ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بوده است. همچنین از دیدگاه اکثریت دانشجویان عمومی و حرفه ای، عامل تمایل به ادامه تحصیل در سایر رشته ها، و در گروه مهندسی بهداشت محیط نداشتن برنامه ریزی مناسب از طرف دانشجو به عنوان عامل بازدارندۀ انگیزۀ ادامه تحصیل در مقطع بالاتر ذکر شده است. از آنجایی که، عوامل فردی و خانوادگی در انگیزۀ ادامه تحصیل از اهمیت بیشتری برخوردار است، لذا، تقویت برنامه های آموزشی، ارایه مشاوره و حمایت از دانشجویان در توجیه رشتۀ تحصیلی و آیندۀ شغلی می تواند نقش مفید و مؤثری در تقویت انگیزۀ آنها در ادامه تحصیل داشته باشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79801_c50fede581fff38dd3a511662404069e.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65067320161022Evaluation of General Medicine Course from Graduated Medical Students’ point of view based on AAMCدیدگاه فارغ التحصیلان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد کیفیت دورة 7 سالۀ آموزش پزشکی عمومی24024679802FAمیترا امینیامینی: عضو هیأت علمی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی، مرکز تحقیقات ارتقای کیفیت آموزش بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایراشیرین قنواتیدانشجوی دکترای آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران،ایران.محمد مهدی ثاقبعضو هیأت علمی، گروه داخلی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانجواد کجوریعضوهیأت علمی، مرکز ارتقای کیفیت آموزش بالینی، مدیر مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.محمدرضا دهقانیعضو هیأت علمی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.پریسا نبیئیکارشناس پژوهش در آموزش، مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.هاجر شیعهکارشناس ارزشیابی آموزشی، مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز،ایران.زهرا صفاریکارشناس تکنولوژی آموزشی، مرکز تحقیقات ارتقاء کیفیت آموزش بالینی، مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانسارا ریوازکارشناس ارزشیابی آموزشی، مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانJournal Article19700101Enhancement to desired Quality in education is one of the most important objectives among Higher Education centers. According to World Federation of Medical Education, medical education quality has been increased specially in General Medicine since two decades ago. This is the reason of people’s expectation from General physicians has been increased, and the graduates relatively don’t feel completely satisfied by the education they’ve passed. This study was performed under the goal of General Medicine Course Evaluation from Graduated Medical Students’ point of view based on AAMC. The present research was a mixed method study in two quantitative and qualitative sections. In quantitative section, the target population consisted of all General Medicine graduates; the data gathering tool was a translated AAMC questionnaire that its validity was checked by medical education experts and its reliability was 86%; then data were analyzed using SPSS14; While Qualitative section was done under Focus Group method consisting of number of medical students and experts of SUMS; Total of 55 students including 44(80%) female and 11(20%) male students completed the questionnaires. In addition, 40% of participants in major wards evaluated the quality of instruction well whereas 60% of the rest subjects considered better quality for the minor wards . Although different medical groups are working in Shiraz Medical School, it seems there’s a need for a more dynamic development in educational parts of the medical schools in order to train physicians.دستیابی به کیفیت مطلوب در آموزش مستلزم ارزیابی کیفیت آموزش ارائه شده می باشد. با توجه به اینکه نظرات فارغ التحصیلان برای بررسی کیفیت آموزش حایز اهمیت است بر آن شدیم تا در این مطالعه، کیفیت آموزش ارائه شده در دورة 7سالة پزشکی عمومی را از دیدگاه فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بررسی کنیم. روش پژوهش حاضر ترکیبی می باشد که دارای دو بخش کمّی و کیفی بوده است. بخش کمّی را کلیة فارغ التحصیلان پزشکی ورودی 1383 تشکیل می دهند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامة AAMC است که روایی و پایایی آن تعیین شده است. داده ها پس از جمع آوری به وسیلة نرم افزار SPSS14 تجزیه و تحلیل شدند. بخش کیفی، به روش Focus Group انجام گردید. 55 نفر از دانشجویان متشکل از 44 نفر دانشجوی دختر )80%( و 11 نفر دانشجوی پسر )20%( پرسش نامة AAMC را تکمیل نمودند. 40% از شرکت کنندگان، علوم پایه و 34% علوم بالینی پزشکی را از نظر شیوة ادغام مباحث علوم پایه با تجارب بالینی مناسب دانستند. در بخش کیفی نقاط ضعف و قوت گروه های علوم پایه و علوم بالینی مورد بررسی قرار گرفته و بهترین و ضعیف ترین گروه ها لیست گردید. اگرچه گروه های آموزشی مختلف در دانشکدة پزشکی این دانشگاه در حال انجام فعالیت های روزمرة خود هستند اما پس از بررسی نتایج، به نظر می رسد که نیازمند به حرکتی پویا و منسجم در بسیاری از بخش های آموزشی هستیم.https://edj.ajums.ac.ir/article_79802_250b05ef73c17cf706c0afae8f96e734.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65067320161022Evaluate of Achieving Essential Learning Minimums in Obstetric Unit and Its Performance Obstacles from MMidwifery Students' Viewpointدستیابی به حداقل های ضروری یادگیری در واحد بارداری زایمان و موانع اجرای آن از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشکدة پرستاری و مامایی اهواز24725579803FAپروانه موسویعضو هیأت علمی، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.سیمین سیمین منتظریعضو هیأت علمی، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.نسرین عظیمیعضو هیأت علمی، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز،
ایران.سعید پورقیومیدبیر، آموزش و پرورش ناحیة 3 اهواز، اهواز، ایران.Journal Article19700101At the end of education, midwifery students have to acquire the minimum capabilities of their professional job services. The aim of this study was to determine achieving rate to learning minimums in obstetric Units and its performance obstacles by midwifery students. In this descriptive study, all of senior midwifery students studying last term in 1389- 90were selected through census method. Data collection tools were a questionnaire related to minimums of learning in traineeship – internship courses of obstetric and pregnancy Unit. After the data were analyzed by SPSS software as frequency distribution and total evaluating through multigrades scale as desired, relatively desired and undesired. According to data, rate of achieving to learning minimums was estimated 61.11% undesired and 33.33% desired; In addition, only 30 percent of students were able to do the number of birth according to minimum learning. The most important obstacles of learning performance in obstetric unit included tasks completion with intern and resident, selection of inappropriate clinical environment, scarce number of patients, low skilled and inexperience teacher tolarge number of students, respectively. In some reported cases, students could not attain learning minimums or their experience was weak at achieving skills, subsequently, that insufficient education relatively would effect on the quality of education as well as the health of mothers. Therefore, it is necessary to revise the educational minimums; and then according to nature of every clinical skills and suggested cases, they should be defined, adjusted and coincided with students' needs . Moreover, due largely to limited number of patients and educational environment of hospitals, it is suggested that manikin, moulage, CDs, none educational hospitals are used for promotion of clinical teacher skills in students education and reeducation courses.دانشجویان رشتة مامایی لازم است در پایان دورة تحصیل، از حداقل توانمندی برای ارائة خدمات حرفه ای برخوردار باشند. هدف از این پژوهش، تعیین میزان دستیابی دانشجویان مامایی به حداقل های یادگیری در واحد بارداری و زایمان و موانع اجرای آن می باشد. در این مطالعة توصیفی، کلیة دانشجویان ترم آخر کارشناسی مامایی در سال های 90- 89 به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامة مربوط به حداقل های یادگیری در واحدهای کارآموزی-کارورزی بارداری و زایمان بود. داده ها با نرمافزار 12spss به صورت توزیع فراوانی و بررسی کلی با مقیاس مطلوب، نسبتاً مطلوب و نامطلوب تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد، میزان دستیابی به حداقل های یادگیری در واحد بارداری و زایمان در 61.11 درصد نامطلوب و 33.33 درصد مطلوب ذکر گردید. در این مطالعه، فقط 30 درصد دانشجویان توانسته بودند تعداد زایمان را مطابق حداقل های یادگیری انجام دهند. مهم ترین موانع اجرای یادگیری به ترتیب اهمیت: انجام کار توسط اینترن و رزیدنت، انتخاب محیط بالینی نامناسب، تعداد کم بیماران، مهارت و تجربة کم مربی تعداد زیاد دانشجویان ذکر گردید در برخی موارد دانشجویان موفق به انجام حداقل های یادگیری نشده و یا تجربة آنها در کسب مهارت ضعیف بوده است که به طبع آن آموزش ناکافی در این زمینه اثرات نامطلوبی را بر کیفیت آموزش و در نهایت سلامت مادران به دنبال خواهد داشت و لذا لازم است که حداقل <br />های آموزشی بازنگری و با توجه به ماهیت کسب هر مهارت بالینی و موارد پیشنهادی مجدداً تعریف و منطبق با نیاز فراگیران تنظیم شوند. همچنین به دلیل محدودیت تعداد بیمار و فضای آموزشی بیمارستانها، پیشنهاد میشود که از مانکن، مولاژ، و لوح فشرده، بیمارستانهای غیر آموزشی در امر آموزش دانشجویان و دورههای بازآموزی برای ارتقای مهارتهای مربی به کار گرفته شود.https://edj.ajums.ac.ir/article_79803_7e1167a1dca8538f477b93b40cea35ec.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65067320161022Evaluation of Motivations Relating to Academic Major choice among Medical and Dental Students at Babol University of Medical Sciencesبررسی انگیزه های انتخاب رشتة تحصیلی در دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل25626379804FAمریم سیدمجیدیعضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات مواد دندانی، دانشکدة دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.جواد جودی چلاندانشجوی دندانپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکدة دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایرانثریا خفریعضو هیأت علمی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.ایمان جهانیانعضو هیأت علمی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایرانJournal Article19700101Due to many factors such as culture, climate, and economy could affect students' motives in choosing a field of study at university, the present study was to determine the motives of medical and dental students at the Babol University of medical sciences for choosing major. A valid and reliable questionnaire inquiring students’ demographic characteristics and their incentives for entering dentistry and medicine was distributed. Then the data were analyzed by Chi-Square test along using SPSS version 19; and the statistics obtained (P<0.05) was considered significant. From 100 Distributed questionnaires, 99 questionnaires (99%) were returned. The scientific basis of career was the first motivation of the selection medicine as academic major, and a high professional status for dental students was a primary motivation for choosing this field, too; moreover, Job-related incentive was considered as strong motivation for male students than female students in course selection that this difference was significant (P=0.01). Considering the results, it should be noted that both medical and dental students had high level of motivation in choosing a career upon to their social and professional status which suggests that this issue remains as a priority in the selection of academic disciplines for the majority of supporters.: با توجه به این که عوامل مختلفی مانند فرهنگ، شرایط اقلیمی، اقتصادی میتوانند بر انگیزههای افراد در انتخاب یک رشتة دانشگاهی مؤثر باشد مطالعۀ حاضر به منظور تعیین انگیزههای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در انتخاب رشتة خود در دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت گرفت. پرسشنامهای پایا و روا در اختیار کلیة دانشجویان سال اول رشتة پزشکی و دندانپزشکی بابل قرار گرفت که شامل مشخصات فردی و سؤالات مربوط به انگیزة دانشجویان در انتخاب رشتة تحصیلی خود بود. دادهها با استفاده از نسخة 19 نرمافزار آماری SPSS و آزمون آمار توصیفی و آمار تحلیلی chi-squareمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0 P< معنادار تلقی شد. از 100 پرسش نامة توزیع شده 99پرسش-نامه (99%) باز گردانده شد. داشتن شغلی با پایة علمی اولین انگیزة انتخاب رشتة پزشکی و داشتن موقعیت حرفهای بالا اولین انگیزه برای انتخاب رشته در مورد دانشجویان دندان پزشکی بوده است. انگیزههای مرتبط با ماهیت شغل به عنوان انگیزة انتخاب رشتة دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر بوده و این اختلاف معنادار بوده است.( 01/0P=). دانشجویان هر دو رشتة پزشکی و دندان پزشکی در انتخاب رشتة خود به موقعیت اجتماعی و حرفهای توجه داشتند که بیانگر این مسأله است که این مشاغل همچنان در اولویت انتخاب رشتههای دانشگاهی بوده و طرفداران زیادی دارند.https://edj.ajums.ac.ir/article_79804_62709bdfba7c1157a604b18eb6d12c9c.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65067320161022The Effects of PhD Students as Teaching Assistant at Tabriz Health Services Management Departmentتأثیرگذاری تدریس دانشجویان مقطع دکترای تخصصی در گروه آموزشی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز46427479808FAفرید غریبیدانشجوی دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، کمیتة تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.جعفرصادق تبریزیدکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ) NPMC (، عضو هیأت علمی، دانشکدة مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.بهنام امینی دغلیاندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکدة مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.یوسف پاشائی اصلکارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، کارشناس ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.Journal Article19700101Nowadays, using educational methods which enhance student's participation in learning process is concerned. Hence, this study aimed to evaluate the effects of PhD students’ teaching in Tabriz health services management department. This survey was a descriptive-analytical study conducted with the participation of 107 B.Sc. students via researcher-made questionnaire and census methods. For assessing content validity, CVR and CVI indexes were calculated as 89% and 91%, respectively; and for assessing its internal consistency or reliability, the Cronbach’s alpha was approved and calculated as 0.88. The data were reported as frequency (percentage) for qualitative variables and for quantitative variables by mean (SD); then the significant differences among collected scores in domains studied and various educational inputs were observed. Afterwards, the results indicated that students trained had a positive attitude regarding PhD students as assistant teachers in different domains, because the half of participants almost 54 percent had high satisfaction toward this educational approach while others had generally moderate satisfaction. According to total scores obtained from the dimensions including thesis advising, teaching practical and teaching theory, 108.53, 99.87 and 94.57 percentages were estimated, respectively. To this end, educational approach was considered as the greatest advantage in the scope of advising thesis projects, and the lowest advantage in the domain of teaching theory. Moreover, this system has been able to improve over time only in the domain of teaching internship (P<0/05), without considerable positive changes in the other areas (P>0/05). The information of inquiries showed that PhD students have been highly satisfied with the implementation of this system, moreover, its benefits have been considered as acceptable. No doubt, the proper implementation of this system in similar areas can bring about significant resultsامروزه استفاده از روشهای آموزشی که بتواند مشارکت دانشجویان را در فرایند یادگیری تقویت نماید مورد توجه جدی است. لذا پژوهش حاضر در صدد بررسی مزایای تدریس دانشجویان دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان یکی از روشهای مشارکتی در یادگیری میباشد. این مطالعه از نوع مقطعی-تحلیلی میباشد که به صورت تمام شماری و با مشارکت 107 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی با استفاده از پرسشنامة محققساخته به انجام رسید. جهت بررسی و تأیید روایی محتوایی پرسشنامه، شاخص CVR و CVI به ترتیب برابر 89 و 91 درصد به-دست آمد و همسانی درونی (پایایی) پرسشنامه بر اساس یک مطالعة مقدماتی و با اخذ نمرة 88/0 برای آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. نتایج به دست آمده به صورت فراوانی (درصد) برای متغیرهای کیفی و میانگین (انحراف معیار) برای متغیرهای کمی گزارش گردید و معناداری تفاوت امتیازات کسب شده در حیطهها و ورودیهای مختلف تحصیلی بررسی شد. یافتههای مطالعه حاکی از آن است که دانشجویان آموزشگیرنده دارای دیدگاه مثبتی در رابطه با تدریس دانشجویان مقطع دکترا در حیطههای مختلف هستند چرا که 54 درصد آنان از این سبک آموزشی رضایت بالایی دارند و میزان رضایت سایر دانشجویان نیز غالباً در حد متوسط قرار دارد. امتیاز کلی کسب شده توسط حیطههای مورد بررسی بر اساس مجموع پاسخهای داده شده به حیطة مشاورۀ پایان نامه، تدریس در کارآموزی و تدریس نظری در کلاس به ترتیب برابر 53/108، 87/99 و 57/94 میباشد که این امر نشان میدهد که این شیوة آموزشی دارای بیشترین مزایا کسب شده در حیطة مشاورۀ پایان نامه و کمترین مزایا در حیطۀ تدریس نظری میباشد. همچنین این سبک آموزشی تنها در حیطۀ تدریس کارآموزی توانسته است در طول زمان خود را ارتقاء دهد (P<0/05) و تغییرات مثبت چندانی در سایر حیطهها مشاهده نشده است (P>0/05). به طور کلی نتایج بررسیها حاکی از آن است که دانشجویان مورد مطالعه از اجرای این سیستم رضایت بالایی دارند و مزایای آن را در حد مطلوب ارزیابی میکنند.https://edj.ajums.ac.ir/article_79808_f286bc2b60b3e446a3b374dbb7bd7740.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65067320161022The Effect of task-based learning on the Satisfaction and academic achievement of medical students in Kermanshah University of medical sciencesتأثیر آموزش تکلیف محور بر پیشرفت تحصیلی و رضایت مندی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه27528187158FAاسد ویسی رایگانیعضو هیأت علمی، گروه بیوشیمی بالینی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانغلامعباس دیناروندعضو هیأت علمی، دانشکدة علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.Journal Article20190505Task-based learning is a teaching method that emphasizes learning through meaningful assignments in the completely student-centered approach. The present study investigated the effects of task-based teaching through drawing and coloring as homework on the Satisfaction and academic achievement of medical students as well as easier and more effective learning of metabolic pathways of biochemistry course. After determining the control (65 person) and experimental (88) groups, the medical students draw and painted carbohydrate metabolic pathways as homework; while the scores of two groups were much out of their practices, statistical analysis was used to evaluate the performance of the method as well as a researcher made questionnaire was used for student satisfaction evaluation , the approval of questionnaire was confirmed by the faculty of Biochemistry. Data analysis using statistical software SPSS-16 and t-test was performed; then here was a significant relation, pروش تکلیف محور نوعی روش تدریس می باشد که تأکید آن بر یادگیری معنادار از طریق انجام تکلیف در بافتی کاملاً دانشجو محور (یادگیرنده_ محور) است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر به کارگیری آموزش تکلیف_ محور به شیوۀ رسم و رنگآمیزی مسیرهای متابولیکی به عنوان تکلیف خانه بر پیشرفت تحصیلی و رضایت دانشجویان رشتة پزشکی در یادگیری آسان تر و مؤثرتر مسیرهای متابولیکی درس بیوشیمی می باشد. پس از مشخص نمودن گروه شاهد (65نفر) و گروه آزمایش (88)، با تعیین تکلیف ِخانه به شیوة رسم و رنگ آمیزی مسیرهای متابولیکی مسیرهای متابولیکی کربوهیدرات های درس بیوشیمی برای گروه آزمایش و پس از برگزاری امتحان و بررسی تکالیف انجام شده توسط دانشجویان، در نهایت نمرات این دو گروه که قسمت اعظم آن ناشی از تکالیف بود، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت تا میزان کارایی روش مذکور بررسی شود و همچنین برای بررسی رضایت دانشجویان از پرسش نامه محقق ساخته با تأیید اعضای هیأت علمی گروه بیوشیمی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-16 و آزمون t مستقل انجام شد. phttps://edj.ajums.ac.ir/article_87158_dc0f5c575f586fcf9fec9e8dd424f3d8.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65067320161022Assessment of the Effective Teaching Priorities from the Viewpoint of Teachers and Post Graduate Students in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciencesارزیابی اولویت های تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان مقاطع تکمیلی علوم پزشکی جندی شاپور اهواز28228879805FAسعید شیرعلیعضو هیأت علمی، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکدة پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانالهه خدادادیدانشجو کارشناسی ارشد هماتولوژی، دانشکدة پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز،ایرانعلیرضا اکرامیعضو هیأت علمی، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکدة پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
اهواز، اهواز، ایراناحمد چنانیدانشجوی دکترای تخصصی فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران0000-0002-1960-9946Journal Article19700101The objective of present study was to assess the effective teaching priorities in order to find out the opinions of teachers and students within educational system. This research was carried out by a descriptive – cross sectional study over semesters in 92-93 at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. To this end, 80 questionnaires were distributed and collected as an available sampling among teachers and students. The number of samples in this study were 80 (40 post graduate students) and (40 teachers from various faculties).Then, the data collection was done by a questionnaire consisted of 20 questions in four different sections; moreover, the format of this researcher-made questionnaire was utilized Likert scale. Then the distribution and scoring of the priorities was done. Subsequently, the data demonstrated the students and teachers’ opinion had the similarities and differences with each other; the result of this study could indicate that both students and teachers were aware of their requirements in the field of education, moreover, the assessment of their opinions can be helpful in improving the quality of educational system.هدف از این پژوهش ارزیابی دیدگاه اساتید و دانشجویان نسبت به اولویت های تدریس اثربخش در نظام آموزشی است. این پژوهش به شیوة توصیفی_مقطعی و در سال تحصیلی 93-92 در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.80 پرسش نامه به صورت نمونه گیری در دسترس از اساتید و دانشجویان جمع آوری شد. تعداد افراد شرکت کننده در این پژوهش، 80 نفر (40 نفر دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی) و (40 نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده های مختلف) بودند. جمع آوری داده ها با طراحی پرسش نامه ای در قالب 20سؤال در 4 بخش مختلف انجام شد. فرمت پرسش نامه به روش لیکرت و نوع آزمون محقق ساخته بود. سپس توزیع پرسش نامه و امتیاز دهی سؤالات در دو گروه انجام شد. شباهت ها و تفاوت هایی در دیدگاه اساتید و دانشجویان نسبت به یکدیگر مشاهده شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که هم دانشجویان و هم اساتید آگاه، از نیازهای خود در زمینۀ آموزش می باشند و بررسی نظرات آنان در بهبود کیفیت آموزش کمک کننده می باشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79805_513e5397397572a65e4ebe5934abc1ba.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65067320161022Survey of Viewpoints of Nursing and Midwifery Students of Mazandaran University of Medical Science Toward Learning and Teaching According DREEM Pattern During 2014دیدگاه دانشجویان پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به شرایط یاددهی و یادگیری با استفاده از الگوی DREEM در سال 139328929779806FAعلی مراد حیدری گرجیعضو هیأت علمی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ) EDC ) ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایرانمحمد علی حیدری گرجیعضو هیأت علمی، گروه پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.منصور رنجبرعضو هیأت علمی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ) EDC ) ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایرانJournal Article19700101Survey of Viewpoints of Nursing and Midwifery Students of Mazandaran University of Medical Science Toward Learning and Teaching According DREEM Pattern During 2014شرایط یاددهی ویادگیری ومحیط آموزشی ازنکات قابل توجه درکسب مهارتها وتوانمندی های دانشجویان درطی دوران تحصیل آنها است.این مطالعه، باهدف بررسی وتعیین وضعیت موجود درمحیط های آموزشی و شرایط یاددهی و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی از دیدگاه آنان دردانشگاه علوم پزشگی مازندران و با استفاده از الگوی DREEM انجام شد. . این مطالعه توصیفی مقطعی در بین 243 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی انجام شد که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه DREEM بود که شامل اطلاعات دموگرافیک و 50 سوال در پنج حیطه ی یادگیری، اساتید، ادراک دانشجو از توانایی علمی ، جو آموزشی و محیط اجتماعی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss ( (16) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد جوآموزشی از دیدگاه دانشجویان در 25.51 درصد از موارد بسیار مطلوب،54.32 درصدجو اموزشی رامطلوب ارزیابی کردند.تفاوت میانگین نمره کلی وضعیت محیط آموزشی دانشگاه بین دختران وپسران، دانشجویان کارشناسی وکارشناسی ارشدوبین دانشجویان ورودی سالهای متفاوت با (p< 0.05) معنادارشد . جو آموزشی دانشگاه از نظر اکثریت دانشجویان مطلوب ارزیابی شد و دانشجویان دختر دیدگاه بهتری نسبت به محیط آموزشی دانشگاه نسبت به دانشجویان پسر داشتند. می توان با استفاده ازالگوی DREEM برای ارتقا و پیشرفت سطح علمی دانشگاه و شرایط یادگیری دانشجویان، اقدام نمود.https://edj.ajums.ac.ir/article_79806_24f7b6c7a5cd950871f28c241bd45537.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65067320161022Paramedical College Students’ Attitude about the Training and Utilization of Communication Skills between Students and Patients in Bushehr University of Medical Sciencesنگرش دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دربارة نحوة آموزش و به کارگیری مهارت های ارتباط با بیمار29830679807FAراضیه باقرزادهدکترای بهداشت باروری، عضو هیأت علمی، گروه مامایی، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.حکیمه واحدپرستعضو هیأت علمی، گروه پرستاری، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر،
ایران.فرحناز کمالیدانشجوی دکترای آموزش پزشکی، عضو هیأت علمی، گروه مامایی، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم
پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.طیبه غریبیعضو هیأت علمی، گروه مامایی، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.لیلا دهقانیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، عضو هیأت علمی، گروه کتابداری پزشکی، دانشکده
پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.Journal Article19700101Communicational skills application is an important part of nursing care; and addressing various aspects of teaching and the use of these skills are important. Hence, a cross sectional study was performed in 2010-2011 to assess attitude of paramedical college students about the training and the utilization of communicational skills between student and patient. The study was conducted on 150 paramedical students in Bushehr University of medical sciences. The sampling method was census; and data were collected through two questionnaires made of available literature review. Their validity was confirmed by the correctors’ verdict and the reliability by pilot study and Alpha Cronbach method too, alpha score was 0.80 to 0.95 for different domains. Descriptive- analytical tests were used for data analysis. According to the results, only 18.5% of subjects reported good quality of communicational skills training; based on student’s view point, the most frequent route for communicational skills training in all aspects was associated with other theoretical course and observation of teacher- patient communication; considering different domains, the use of communication skills at ideal level was %41.4 to %57.9 for. To this end, the education and the application of good communicational skills at optimal level among paramedical students showed low degree, therefore, revising educational programs and improving teaching methods with focus on communication skills are recommended.به کارگیری مهارتهای ارتباط با بیمار جزء اساسی مراقبت پرستاری است. بررسی جنبههای مختلف آموزش و به کارگیری این مهارتها حائز اهمیت است. مطالعه به روش مقطعی در سال 1390-1389 با هدف بررسی نگرش دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دربارة نحوة آموزش و به کارگیری مهارتهای ارتباط با بیمار انجام گردیده است. شرکتکنندگان در پژوهش را 150 دانشجوی پیراپزشکی تشکیل میدادند. نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود که با استفاده از متون در دسترس ساخته شدند. جهت تعیین روایی، از نظر متخصصان در این حیطه استفاده گردید و پایایی با انجام مطالعة پیلوت و تعیین ضریب آلفای کرونباخ (نمرة آلفاء 80/0 تا 95/0 برای حیطههای مختلف) تأیید شد. اطلاعات به دست آمده، توسط آزمون-های آماری توصیفی و تحلیلی، آنالیز گردید. یافته های پژوهش نشان داد که تنها 5/18% دانشجویان، کیفیت آموزش مهارت های ارتباط با بیمار را در حد مطلوب ارزیابی نمودند. بیشترین روش فراگیری انواع مهارت های ارتباط با بیمار، آموزش از طریق تئوری در خلال دروس دیگر و مشاهده رفتار مربی با بیمار بود. درصد استفاده مطلوب از مهارت های ارتباطی، 4/41% تا 9/57% برای حیطه های مختلف بود. با توجه نتایج، میزان خوب بودن آموزش و به کارگیری مطلوب مهارت های ارتباطی کم می باشد، بازبینی برنامه های آموزشی و ارتقای روش های آموزشی در زمینة مهارت های ارتباط با بیمار می تواند در بهینه سازی کاربرد این مهارت ها مؤثر باشد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79807_2c14cf78cf358578ddcfd6b81e6ef7ae.pdf