معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65063320121022The evaluation of satisfaction level among the patients referred to different departments of Ahvaz dental schoolارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به مراجعین بر اساس کوریکولوم آموزشی موجود از دیدگاه دریافت کنندگان این خدمات در دانشکده ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز1790454FAمحمود جهانگیرنژاددانشیار و مدیر گروه پریودنتولوژی، دانشکده ی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.امیر دیباییدانشیار، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایرانحشمت الله لطفیدندانپزشکمینا ظاهری عبده وندکارشناس و مسؤول اداره ی آموزش، دانشکده ی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور ،
اهواز، ایران.Journal Article20190710The present study was conducted to evaluate the satisfaction level of patients referred to the dental clinic of Dentistry College. The purpose of this study was to view each patient’s satisfaction regarding to the activities of different departments of the dentistry college. The Results of this study could be used for improvement of the activities of each department and finally providing better satisfaction level for the referring patients. The designed study was based on questionnaire and patients were selected randomly. Each questionnaire included the level of satisfaction of the referred patient and other independent variable. The analysis of the data was determined by using spss software. The most satisfaction level of the referred patients was the sanitation of equipments (3.09%) facilities (3.03%), bedside manner (2.97%), manner of encounter reception (2.81%), patients payment satisfaction level (2.89%), satisfaction of quality of the treatment (2.69%), satisfaction of manner of the encounter clerk reception of the different departments (2.62%),satisfaction of visiting schedule (2.46%),the lowest level of satisfaction of the referred patient was on the course of dental treatment (2.36%). The most satisfaction level of patient for the departments of radiology, periodontology , and orthodoncy was 28.3% , 26.4% and 26.1% respectively .In the present study , the most satisfaction level of the referred patient was attributed to the equipments and facilities of the dental clinic. It is suggested that in order to promote the improvement of dental service for satisfaction of the patient , the shorest period of treatment , supervising of the teaching staff during the patient treatment is suggested.<span>در این تحقیق، میزان رضایت مراجعین دانشکدهی دندانپزشکی از خدمات بخشهای مختلف آموزشیدرمانی سنجیده و از نتایج بهدست آمده در راستای بهبود و اصلاح فعالیتها و ارتقای سیستم آموزشی-درمانی بخشها استفاده میشود. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه برای اندازهگیری مفاهیم و متغیرها بهرهگیری شده و روش نمونهگیری تصادفی ساده بوده و آنالیز آماری با استفاده از نرمافزار آماری SPSS صورت گرفته است. از 184 نفرنمونهی مورد بررسی، 9/50 درصد زن و 1/49 درصد مرد هستند. بیشترین میزان رضایتمندی مراجعین بهترتیب مربوط به بهداشت وسایل بهکار گرفته شده ( 09/3)، امکانات بهکار گرفته شده (03/3)، نحوهی برخورد افراد درمانکننده (97/2)، نحوهی برخورد مسؤولین پذیرش(81/2)، رضایت از کیفیت درمان(69/2)،رضایت از برخورد منشی بخشها )62/2) و رضایت از نظم نوبتدهی (46/2) از نمرهی 1 تا 4 است. کمترین میزان رضایتمندی مراجعین به مقولهی سرعت رفع مشکل با نمرهی 36/2 بر میگردد. همچنین بیشترین میزان رضایت از بخشها بهترتیب مربوط به بخشهای رادیولوژی، پریودونتولوژی و ارتودونسی با میانگینهای 3/28،9/26،1/26 و کمترین میزان رضایت هم مربوط به بخش اندو با نمرهی1/22 (از نمرهی 9 تا 36) است. با توجه بهنتایج این تحقیق و بهمنظور بهبود عملکرد دانشکده و افزایش رضایتمندی مراجعین، افزایش سرعت در خدماترسانی به مراجعین، کوتاهترین طول دورهی درمان و نظارت بیشتر اساتید بر کار دانشجویان پیشنهاد میگردد.</span>https://edj.ajums.ac.ir/article_90454_f70368afe2369015fd1ba7ec2a56ba84.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65063320121022Relationship of mental health nursing students with the first Clinical education experienceبررسی ارتباط سلامت روان دانشجویان کارشناسی پرستاری با اولین تجربهی آموزش بالینی81779685FAشایسته حقیقیمرضیه اسدی ذاکراحمد ایزدیJournal Article19700101Abstract: The first day of clinical education activities in a new clinical environment are almost always considered as a stressful event for nursing students. This study conducted to detection mental health nursing students and its relationship with some individual indicators and the first clinical education experience. In this cross – correlation study, sampling was in the census on 24 first year nursing students (arrival to nursing school and end of second semester) in Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences. 22 people completed questionnaires were enrolled. Data collection instruments included demographic and General Health Questionnaire (GHQ-28) respectively. After data collection, data extract and analyze by using of descriptive statistics and inferential methods: paired t test and independent t test. The results of present study showed no association between any of the profile with GHQ scores (P> 0.05).But the results indicated an association between positive or negative feeling pre-clinical education experiences and mental health. Students responses to test the GHQ-28 on arrival, showed that 25% percent (6) of all studied students (24people), were assessed as vulnerable students, After the first experience of clinical education, 41% (9) of 22 of them were diagnosed as the vulnerable students group. Statistic analysis showed significant difference between the GHQ scores before and after training. Regarding to obtain findings, nursing students become more vulnerable for mental health after the first clinical training. It seems necessary, do some good programs to make training less stressful atmosphere in the clinical environment.چکیده: دانشجویان تقریباً همیشه اولین روز فعالیتهای یادگیری بالینی در محیط بالینی جدید را بهعنوان یک رویدادپراسترس قلمداد میکنند. این استرسها میتواند سلامت روانی دانشجویان را به خطر اندازد. این مطالعهی مقدماتی با هدف تعیین وضعیت سلامت روانی دانشجویان پرستاری دانشگاه اهواز و ارتباط آن با برخی شاخصهای فردی و اولین تجربهی آموزش بالینی انجام شده است. در این مطالعهی مقطعی و از نوع همبستگی، نمونهگیـری به روش سرشماری بر روی 24 دانشجوی پرستاری سال اول (ابتدای ورود به دانشگاه و پایان نیمسال دوم) دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز انجام شد. 22 نفر از آنها پرسشنامهها را تکمیل کردند و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامهی مشخصات فردی و نیز پرسشنامهی سلامت عمومی 28 سؤالی (28GHQ-) بود.(پس از جمعآوری دادهها، اطلاعات استخراج شد و از روشهای آماری توصیفی: فراوانی، درصد، میانگین و بهصورت جداول و نمودار و روش استنباطی: آزمون t زوجی و t مستقل و با ضریب اطمینان 95درصد جهت تجزیه و تحلیل داده و همچنین از برنامهی آماری SPSS (نسخهی16) استفاده شد). نتایج بهدست آمده از این مطالعه، ارتباطی بین هیچکدام از مشخصاتفردی با نمرات GHQ را نشان نداد(P>0.05)، اما نتایج، ارتباط معناداری بین سلامت روان و احساس مثبت یا منفی آنها قبل از کارآموزی داشت (p<0.5). بررسی پاسخ دانشجویان به آزمون28- GHQ در بدو ورود به دانشگاه نشان داد که 25 درصد (6 نفر) از کل دانشجویان مورد مطالعه (24 نفر)، بهعنوان دانشجوی آسیبپذیر ارزیابی شدند. بعد از اولین تجربهی آموزش بالینی 41 درصد(9 نفر) از 22 نفر آنها، در گروه دانشجویان آسیبپذیر قرار گرفتند. تحلیل آماری، تفاوت معنادار بین نمرات GHQ قبل و بعد از کارآموزی نشان داد ((p<0.5. با توجه به نتایج بهدست آمده، دانشجویان پرستاری پس از اولین تجربهی بالینی، از نظر سلامت روان آسیبپذیرتر میشوند، لذا انجام برنامههای مناسب برای ایجاد جوّ با استرس کمتر در محیط بالینی، امری ضروری بهنظر میرسد.https://edj.ajums.ac.ir/article_79685_1a4cc15bde520f78e578e2b63e30d67d.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65063320121022Investigating the relationships between quality of learning experience’s components and self-efficacy on academic burnout among students of Allamme Tabatabaei University of Tehranبررسی رابطهی ابعاد کیفیت تجارب یادگیری و احساس خودکارآمدی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران182990455FAداود حیاتیکارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.عبدالحسین عگبهیکارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، مسؤول آموزش دانشکده ی پیراپزشکی، دانشگاه علوم
پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران.سید عابدین حسینی آهنگریعضو هیأت علمی دانشکده ی پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،ایران.0000-0001-7958-4069محسن عزیزی ابرقوییدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.Journal Article20190710The aim of this study was to investigate the relationship between self-efficacy, quality of learning experience and its components with academic burnout. Components of quality of learning experience include flexibility of course, resource, context and flexibility of the relationship between student and professor. The sample was chosen by stratified random sampling method and it involved the number of 233 students of Allamme Tabatabaei University of Tehran. Data collecting was done by Newmann’s quality of learning experience questionnaire (1990), general self-efficacy questionnaire of Sherer et al. (1982) and academic burnout questionnaire of Breso et al. (1997). Data analysis was performed by SPSS-16. The results showed that all the relationships were significant. Implications of the results are debated in this study.<span>هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی احساس خودکارآمدی، کیفیت تجارب یادگیری و چهار بعد آن شامل انعطافپذیری مواد درسی، محتوای آموزشی، منابع آموزشی موجود و کیفیت رابطهی استاد و دانشجو با فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. نمونهی پژوهش شامل 233 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای مطالعه با استفاده از پرسشنامههای کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990)، خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) و فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از نسخه16 نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که تمامی روابط در سطح مطلوبی معنادار بودند.</span>https://edj.ajums.ac.ir/article_90455_aa718e7d01ea7e025bd9655bcb58f8e8.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65063320121022The study of Knowledge and View of faculty members of Ahvaz Jundishapur University Of Medical Sciences with short term and long term strategies of combined e-learning. A Cross-Sectional Studyبررسی میزان آگاهی و دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در رابطه با راهکارهای بلند مدت و کوتاهمدت یادگیری الکترونیکی ترکیبی: یک مطالعهی مقطعی303890456FAداریوش رخ افروزعضو هیأت علمی دانشکده ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز0000-0002-6949-2192ندا صیادیعضو هیأت علمی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازاشرف السادات حکیمعضو هیأت علمی دانشکده ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز.Journal Article20190710The educational psychologists believe that learning conditions must be so organized that every universal based on their ability to pay the learning activity, so Many studies have been done the so far in the electronic learning system combination (merger and targeted training in person E-Learning). The aim of this Study is to assess knowledge and View of faculty members about short term and long term strategies of combine e-learning. In this cross-sectional study, with simple random selected of faculty members in Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences, we selected 50 faculty members. The number of faculty based on pilot sampling and sample size formula. The tool for information gathering was a valid and reliable questionnaire made by the researcher. After completed questionnaire, data analyzed with descriptive and inferential statistics in SPSS v.13. Findings showed that 50% of faculty members were aware of e-learning process and 95% of these faculty members considered that train teachers to provide professional e-learning as the best solution for long-term strategy and 83% of faculty members believed that design software provider of education services attractive and friendly to Iran as the best solution also was significant relationship between knowledge and experience. Considering the unavoidable limitations of electronic techniques, the use of IT for increasing the quality of learning, ease of access to high volumes of information, reduced training costs, increase quality of care, health promotion materials and science teachers that the most important achievements in information technology.<span>روانشناسان تربیتی معتقدند که یادگیری باید چنان سازماندهی شود که هر فراگیر بر اساس تواناییهای خود یاد بگیرد. با توجه به اینکه تاکنون در ایران در مورد نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی مطالعات زیادی صورت نگرفته است، پژوهشگران بر آن شدند، پژوهشی در زمینهی میزان آگاهی و دیدگاه اعضای هیأت علمی در رابطه با راهکارهای بلندمدت و کوتاهمدت آموزش الکترونیکی انجام دهند. در این مطالعهی مقطعی توصیفی 50 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای مطالعه از طریق پرسشنامه روا و پایا جمعآوری و با استفاده از نسخه 13 نرمافزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. طبق یافتههای پژوهش، 50 درصد از اعضای هیأت علمی نسبت به فرآیند آموزش الکترونیکی آگاهی داشتند. 95 درصد اعضای هیأت علمی به تربیت اساتید حرفهای جهت ارائه درسهای یادگیری الکترونیکی به عنوان بهترین راهکار بلند مدت و83 درصد اعضای هیأت علمی به طراحی نرم افزارهای ارائه کنندهی خدمات آموزشی جذاب و ایرانی پسند به عنوان بهترین راهکار کوتاه مدت اعتقاد داشتند. همچنین بین میزان آگاهی و سابقه کار ارتباط معناداری وجود داشت. با در نظر گرفتن محدودیتهای غیر قابل اجتناب روشهای آموزش الکترونیکی، استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات به منظور کیفیت یادگیری، سهولت دسترسی به حجم بالایی از اطلاعات،کاهش هزینههای آموزشی و ارتقایعلمی مدرسان از مهمترین دستاوردهای فنآوری اطلاعات میباشند.</span>https://edj.ajums.ac.ir/article_90456_b8a7347c0ef12988af2751b9caebe04b.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65063320121022Investigating the Pedagogic Barriers to the Development of Electronic Education: A Case Study of Ahvaz Jundi Shapour University of Medical Sciencesبررسی موانع پداگوژیک در توسعهی آموزش الکترونیکی: مطالعهی موردی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز394790457FAعبدالحسین عگبهیکارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، مسؤول آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازعبدالمهدی معرف زادهعضو هیأت علمی، گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی دزفول.سعید مشتاقیعضو هیأت علمی، گروه برنامهریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی دزفولJournal Article20190710In this study an attempt has been made to investigate the pedagogic barriers to the development of electronic education (via the Internet) at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences (AJUMS) during 2010-2011. This is descriptive-sectional study whose population involved the whole faculty members of AJUMS. The researchers prepared a questionnaire with a reliability of 96 % which was obtained through Cronbach's α, and its validity was confirmed by specialists in this field. As for the calculation of the results and ranking the barriers, Chi square test and Friedman test were euseded respectively. The findings of this research suggested that all the studied items (evaluation, learner-based, communication tools, flexibility, and the management of programs and resources) are among the barriers to the development of electronic education at AJUMS.<span>پژوهش حاضر به بررسی موانع پداگوژیک (انعطافپذیری، ابزارهای برقراری ارتباط، یادگیرنده محوری، مدیریت برنامهها و منابع و ارزیابی) در توسعهی آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکیجندیشاپور اهواز در سال 1390-1389 میپردازد. این تحقیق از نوع توصیفی- مقطعی میباشد و جامعهی آماری شامل تمامی اعضای هیأت علمی این دانشگاه می باشد. پرسشنامهی محققساخته که پایایی آن 96درصد است، با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ محاسبه شده است، و روایی آن توسط متخصصان تأیید گردید. جهت محاسبهی نتایج از آزمون کای اسکوور استفاده شده است و همچنین برای رتبهبندی موانع از تست فریدمن استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که همهی عوامل به ترتیب شامل: ارزیابی، یادگیرنده محوری، ابزارهای برقراری ارتباط، انعطافپذیری و مدیریتبرنامهها و منابع از موانع توسعهی آموزش الکترونیک در دانشگاه علومپزشکیجندیشاپور اهواز هستند.</span>https://edj.ajums.ac.ir/article_90457_0aacaa323574cbcba92ab2426a48485e.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65063320121022The attitude of medical students towards the criteria for selection of supervisor attendance and Dissertation topic in Shahid Beheshti University of Medical Scienceبررسی معیارهای انتخاب موضوع پایاننامه و استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان پزشکی495790458FAحجت درخشان فرمتخصص اطفال، استادیار گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.علی شهرامیمتخصص طب اورژانس، استادیار، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.حمید رضا حاتم آبادیمتخصص طب اورژانس، استادیار، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیافشین امینیمتخصص طب اورژانس، استادیار، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.عیسی شریفیپزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیJournal Article20190710Determining medical students' attitudes towards the topic selection and choosing the supervisor can be helpful in assisting programmers to better reform and promote the level of research in the field of health in the country. The goal of this study is the investigation of criteria which medical students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences select for choosing the thesis topic and supervisor.In this descriptive-analytical study, 123 medical students that most of them being in the internship stage were surveyed. Data gathering tool was a questionnaire. Data were analyzed by using Chi-square test or Fisher's exact test with SPSS software.65.9% of students disinterest to dissertation writing. The most prevalent criterion for choosing the thesis topic and supervisor of students was "uncomplicated and short-term topic" and "cooperator supervisor for finishing dissertation". Interest to dissertation writing, time of the topic selection by students and topic selection by students themselves were factors influenced students' attitudes. Majority of medical students want to finish their dissertations as soon as possible. Disinterest to dissertation writing, military services and residency exam are some reasons of this fact. Financial and spiritual supports and making basic changes in planning of medical education, military service and residency exam has positive influence on the attitudes of medical students and improve the quality of their dissertations.<span>شناخت دیدگاه دانشجویان پزشکی در مورد انتخاب موضوع پایاننامه و استاد راهنما میتواند برنامهریزان آموزشی را در اصلاح و ارتقای سطح پژوهش در عرصهی سلامت در کشور یاری دهد. هدف از انجام مطالعهی حاضر بررسی معیارهای دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای انتخاب موضوع پایاننامه و استاد راهنما میباشد. در این مطالعهی توصیفی- تحلیلی، 123 نفر از دانشجویان پزشکی که بیشتر آنها در دورهی کارورزی قرار داشتند، مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از آزمون کای اسکور ویا آزمون دقیق فیشر به وسیلهی نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 9/65 درصد از دانشجویان بدون علاقه به تهیه پایاننامه، خود را مجبور به انجام آن میدانستند. شایعترین معیار انتخاب موضوع پایاننامه و استاد راهنما از طرف دانشجویان، به ترتیب "ساده بودن و زمان بر نبودن موضوع" و "همکاری استاد راهنما برای به فرجام رساندن پایاننامه" بود. علاقه به تهیهی پایاننامه، زمان انتخاب موضوع پایاننامه توسط دانشجویان و انتخاب موضوع توسط خود دانشجو از عوامل تأثیرگذار بر معیارهای انتخابی دانشجویان بود. اکثریت دانشجویان پزشکی به دلایلی همچون عدم علاقه به تهیه پایاننامه و وجود دورهی سربازی و طرح پزشکی و امتحان دستیاری، به دنبال هرچه سریعتر تمام کردن پایاننامه هستند. اقداماتی همچون حمایتهای مالی و معنوی و ایجاد تغییرات اساسی در برنامهی آموزشی، دورهی سربازی، طرح پزشکی و امتحان پذیرش دستیار از جمله اقداماتی است که میتواند در بهبود دیدگاه دانشجویان و نیز افزایش کیفیت پایاننامهها ثمربخش باشد.</span>https://edj.ajums.ac.ir/article_90458_4aa3ab20566796b6df6d5e1357bd53ae.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65063320121022Effeets of Simultaneous Presentation Of Symptoms, Treatment and nursing Care in Learning the contents of diseases vsing diagram(diseases algorithm) in the word software from the perspective of nursing studentsبررسی تأثیر ارائهی همزمان علایم بیماری، درمان و مراقبت پرستاری در یادگیری مطالب بیماریها با استفاده از دیاگرام (الگوریتم بیماریها) در محیط نرم افزار Word از دیدگاه دانشجویان پرستاری586390459FAهوشنگ علیجانی رنانیکارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، داشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایرانJournal Article20190710The teaching model is a type of research on teaching and learning. In educational activities, teachers should strive Using methods and equipment, provide the conditions for student learning In conventional teaching, nursing care the latest study comes so the student is not able to communicate between care and disease .The Purpose of this study was determination effect of provide nursing care and signs simultaneously with using algorithm of disease on learning Nursing care has been from the students viewpoint. This study was conducted over several semesters in pediatrics nursing 2. Results in one class (33 members) were assessed in 2009. Key contents (definition of disease - path physiology - symptoms – treatment and nursing care) extracted and written text box in word 2007 software and was in place at the right place in Algorithm. The Students could guess the outcome of the display contents and explore every issue actively. Also were treatment or cares with any signs or symptoms immediately expression. In final Exam day were asked the suggestion of students with a questionnaire. Findings indicate that students taught this way in the Summary and yet its benefits, the amount of learning in the classroom, speed presentations, recalling the time to review the lesson materials for exam preparation between 50% to 96% have a good level of sumptuous using the algorithm can be trained to the level of care at the nearest possible patient problems also, with the active participation of students in the classroom learning experience meaningful philosophy of care.<span>هر الگوی تدریس نوعی پژوهش دربارهی تدریس و یادگیری است. در فعالیتهای آموزشی، معلم باید تلاش کند با بهره جویی از روشها و وسایل، شرایط را برای یادگیری شاگردان فراهم سازد. درتدریس معمول، مراقبت پرستاری درآخرین قسمت درس میآید. بنابراین دانشجو قادر نیست بین مراقبت و علایم بیماری، ارتباط برقرار کند. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر ارائهی همزمان علایم ومراقبتهای پرستاری با استفاده از الگوریتم بیماریها بر یادگیری مراقبتهای پرستاری از دیدگاه دانشجویان بود. این مطالعه در طی چند ترم در کلاس پرستاری کودکان 2 انجام شد. نتایج در یککلاس (33نفره) در سال 1389 ارزیابی شد. مطالب کلیدی (تعریف بیماری- پاتوفیزیولوژی- علایم- درمان و مراقبت پرستاری) باید استخراج و در نرمافزار word 2007 درtext box نوشته شده و در محل مناسب در الگوریتم جای گرفت. دانشجو باید با دیدن هر مطلب پیامدها را حدس بزند و علت (هر موضوع را فعالانه کنکاش کند. (همچنین با هر علامت یا نشانه بلافاصله درمان و مراقبت آن بیان میشد.) در روز امتحان پایان ترم با پرسشنامهای نظرات دانشجویان پرسیده شد. یافتهها نشان میدهد که دانشجویان این شیوهی تدریس را در خلاصه کردن مطالب و در عین حال مفید بودن آن، میزان یادگیری در کلاس، سرعت ارائهی مطالب، یادآوری مطالب در زمان مرور درس برای آمادگی امتحان بین50 درصد تا 96 درصد در سطح خوب و عالیبیان کرده اند. استفاده از الگوریتم میتواند آموزش مراقبت در نزدیکترین سطح به مشکلات بیمار را ممکن سازد. همچنین دانشجویان با شرکت فعال در کلاس درس، یادگیری معناداری از فلسفهی مراقبت را تجربه میکنند.</span>https://edj.ajums.ac.ir/article_90459_342bd3dcb417e14d683ae7a12c1e0740.pdfمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازمجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز2251-65063320121022Assessment of writing Radiographic interpretation in increasing quality of education of diagnosis of dental caries and periodontal disease in Ahwaz dental studentsبررسی تأثیر نوشتن گزارش رادیوگرافی در ارتقای کیفیت آموزش تشخیص پوسیدگی و بیماری پریودنتال در دانشجویان دندانپزشکی اهواز646990460FAآرش دباغیاستادیار رادیولوژی دهان و فک و صورت، دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.طاهره ظاهری شهمارونددستیار تخصصی رادیولوژی دهان و فک و صورت، دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.حامد تابشعضو هیأت علمی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.سهیلا بیاتیدستیار تخصصی رادیولوژی دهان وفک وصورت، دانشکده ی دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایرانمهدی سیاح برگر دعضو هیأت علمی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.Journal Article20190710Radiology is one of the basic sciences in dentistry and has a fundamental role in diagnosis and treatment plan. Radiographic reports have several advantages for dental student for example they must carefully examine the teeth and surrounding tissues, and probably increase the ability of student to detects caries and periodontal disease .In this study a class of thirty-one dental student was divided into a group wrote report (n=16) and a group did not write report (n=15). Students were assessed with a questionnaire that consisted of 12 periapical and bitewing films were evaluated. The scores of diagnosis of caries and periodontal disease were calculated separately for each student. Measure of average and standard deviation of caries and periodontal disease knowledge were not significantly different between two groups .It seems to write the radiographic report did not has significant effect in improving the ability of student to diagnosis of caries and periodontal disease. However the radiographic report has advantages that result of this study does not lessen the value of benefits.<span>رادیولوژی یکی از علوم پایهی رشتهی دندانپزشکی است که نقش اساسی در تشخیص و طرح درمان دارد. نوشتن گزارش کتبی دارای این مزیت است که دانشجو با دقت بیشتری دندانها و بافتهای پیرامون آنها را بررسی میکند و احتمالاً در افزایش توانایی تشخیص پوسیدگی و ضایعات که یکی از وظایف اصلی دندانپزشکان است نقش خواهد داشت و در صورت مواجهه با ضایعات داخل استخوانی نیز به دلیل آشنایی با روند تهیهی گزارش کتبی تسلط بیشتری در ارائهی گزارش خواهد داشت. 31 دانشجوی دندانپزشکی به دو گروه تقسیم شدند، گروهی که گزارش کتبی رادیوگرافی را نوشتهاند و گروهی که گزارش کتبی رادیوگرافی را ننوشتهاند. برای اجرای آزمون از پرسشنامهای شامل 12 رادیوگراف استفاده شد، پرسشنامهها در شرایط زمانی و مکانی یکسان (مشابه شرایط امتحان) به جمعیت مورد مطالعه ارائه شد. سپس نمرات تشخیص پوسیدگی و بیماری پریودنتال به تفکیک برای هر دانشجو محاسبه شد. میانگین و انحراف معیار دانش تشخیص پوسیدگی و دانش تشخیص بیماریهای پرویودنتال در بین دانشجویانی که جهت تفسیر تصاویر رادیوگرافی، گزارش کتبی ارائه نمودهاند و دانشجویانی که تفسیر رادیوگرافی را بدون گزارشنویسی ارائه کردهاند تفاوت معنادار وجود نداشت. به نظر میرسد نوشتن گزارش رادیوگرافی تأثیر چندانی در ارتقای توانایی تشخیص رادیوگرافی پوسیدگی دندانی و بیماری پویودنتال دانشجویان مذکور ندارد. با اینحال، نوشتن گزارش رادیوگرافی دارای مزایایی است که نتایج این مطالعه از ارزش آنها نمیکاهد.</span>https://edj.ajums.ac.ir/article_90460_34e676154b6996ee197412cfee3b2e56.pdf