TY - JOUR ID - 99435 TI - طراحی و اعتبار سنجی ابزار ارزیابی فیلم های آموزشی در علوم پزشکی JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - نورافروز, رامین AU - اسلامی, کاوه AU - محمدسلیمانی, سعید AU - ایزدپناه, ماندانا AD - دانشجو دکتری حرفه ای داروسازی، گروه داروسازی بالینی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. AD - عضو هیأت علمی، گروه داروسازی بالینی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. AD - دانشجو رزیدنت داروسازی بالینی، گروه داروسازی بالینی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 3 SP - 240 EP - 250 KW - علوم پزشکی KW - فیلم های آموزشی KW - اعتبارسنجی DO - 10.22118/edc.2019.99435 N2 - این مطالعه با هدف طراحی فرم ارزشیابی برای بررسی کیفیت و اثرگذاری فیلم های آموزشی در حیطه علوم پزشکی طراحی گردیده است. پژوهش حاضر بر روی بسته های آموزش الکترونیکی با نام بابد انجام گرفت. به منظور بررسی فیلم از جهات فنی از نظرات 20 متخصص حوزه فیلم سازی و به منظور ارزیابی نکات آموزشی در حیطه علوم پزشکی از اعضای منتخب هیات علمی با استفاده از روش لاوشی، ضریب نسبت روایی و شاخص روایی محتوایی محاسبه گردید. جهت سنجش پاپایی کلی پرسشنامه از روش دو نیمه کردن بر روی 50 نفر از افراد منتخب استفاده شد و برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای محاسبه ضریب پایایی فرم های مذکور از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج، وجود روایی صوری و محتوایی مناسب برای سوالات هر دو فرم نظرسنجی را نشان داد (CVR≈0.99) و شاخص روایی محتوایی پرسشنامه دروس تئوری مورد تائید قرار گرفت (CVI=0.789). پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار بود و پایایی آن­ نیز با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد که نشان داد این پرسشنامه­ دارای درجه بالای همبستگی درونی و دارای تکرارپذیری بالا (ICC=0.989) است. برای سنجش ابزار ارزیابی فیلم های آموزشی در علوم پزشکی می­بایست از یک ابزار قابل اعتماد استفاده نمود که با توجه به نتایج بدست آمده در این مطالعه، پرسشنامه تهیه شده برای استفاده در سیستم های توسعه­ی آموزش در علوم پزشکی، پایایی مطلوب و روایی مناسبی دارد.  UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_99435.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_99435_6acd5772c5b8a8275d5a1287eb8308e9.pdf ER -