TY - JOUR ID - 91021 TI - تاثیر الگوی برنامه ریزی شده رفتار تمرینی جهت پایبندی به فعالیت ورزش همگانی به منظور افزایش سلامت دانشجویان JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - قره, محمدعلی AU - رضایی صوفی, مرتضی AU - زردی, ناصر AD - عضو هیات علمی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، رشت، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، بیرجند، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - ویژه نامه SP - 54 EP - 66 KW - تئوری برنامه ریزی شده رفتار تمرینی KW - کنترل رفتار ادراک شده KW - نگرش KW - هنجار ذهنی KW - سلامت DO - 10.22118/edc.2019.91021 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرالگوی برنامه ریزی شده رفتارتمرینی جهت پایبندی به فعالیت ورزش همگانی به منظورافزایش سلامت دانشجویان بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعة آماری شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی  94-95  بودند. نمونه آماری طبق جدول مورگان 384 نفر بود که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل مقیاس اصلاح شده رفتار برنامه ریزی شده بود. روایی  صوری و محتویی آن مورد تایید و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی 95/0  به دست آمد. به منظور تحلیل استنباطی داده‌های جمع‌آوری شده از نرم‌افزار Amos  و spss نسخه 18 استفاده شده است. نتایج مدل رگرسیون گام به گام  نشان داد که ، 46 درصد از کل تغییرات سطح مشارکت در ورزش همگانی به سه متغیر نگرش، کنترل رفتار و ورزش همگانی مربوط می‌شود. شاخص‌های نیکویی برازش مدل پژوهش  نشان داد که، مدل ارائه شده برازش خوبی دارد به این معنی که تئوری الگوی رفتار برنامه ریزی شده قابلیت تببین  مشارکت  دانشجویان در ورزش همگانی را دارد. . بنابراین پیشنهاد می‌شود که دستگاه‌های متولی امر ورزش  دردانشگاه جهت افزایش سلامت دانشجویان نسبت به لحاظ کردن تمهیداتی در راستای تقویت نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار ادراک شده در کنار دیگر عوامل تاثیرگذار مشارکت در فعالیت‌های ورزشی همگانی از جمله فرآهم سازی زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، دسترسی، مسائل مالی و ... اهتمام ورزیده تا ورزش همگانی در دانشجویان نهادینه و مستدام گردد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_91021.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_91021_cf5716e04424be0d6394b9bcbb480a4a.pdf ER -