TY - JOUR ID - 90956 TI - تحلیل انتقادی سیستم ارزشیابی استاد توسط دانشجویان (مروری نظامند) JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - کیخا, احمد AU - شکورنیا, عبدالحسین AD - دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - عضو هیأت علمی، گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 2 SP - 82 EP - 96 KW - ارزشیابی KW - استاد KW - دانشجو KW - دانشگاه DO - 10.22118/edc.2019.90956 N2 - هدف از پژوهش حاضر نگاهی نقادانه به سیستم ارزشیابی استاد توسط دانشجویان در دانشگاه‌ها با بررسی انتقادات به آن در پژوهش‌های داخلی است. نظام آموزش عالی ایران در دهه‌های اخیر با چالش‌های جدی مربوط به کیفیت آموزش مواجه شده است که ارزشیابی از استاد نیز در صورتی که به شکل صحیح انجام پذیرد هم باعث بهبود کیفیت آموزش دانشگاه‌ها و هم بازخورد مناسب را برای تجزیه و تحلیل مسائل آموزشی، تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های راهبردی در اختیار مسؤولان قرار می‌دهد. لذا این مطالعه به روش مروری نظامند تدوین شده است که در آن کتب و مقالات مرتبط با موضوع پژوهش در پایگاه‌های اطلاعاتی: Magiran، SID، Google، Scholar، Ensani، sciencedirect با کلیدواژه‌های؛ ارزشیابی، استاد، دانشجو، کیفیت آموزش Evaluation, professor, student, education qualityدر بازه زمانی (1370-1396؛ 1993-2018) با تأکید بر منابع فارسی جستجو و گردآوری شدند. نتایج حاصل از مطالعات پژوهش‌ها بیانگر این امر است که سیستم فعلی ارزشیابی اساتید توسط دانشجو اگر چه ایرادات فراوانی دارد اما در حال حاضر در بسیاری از کشورها در حال اجراست لذا باید اصلاحاتی در آن اعمال شود یا ارزشیابی از استاد به وسیله ترکیبی از منابع اطلاعاتی صورت پذیرد و در پایان بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهادات سیاستی برای بهبود فرایند ارزشیابی ذکر شده است.   UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_90956.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_90956_48a5c2c20f589df3eb827aecd20f80e2.pdf ER -