TY - JOUR ID - 90927 TI - مطالعه کیفی: شناسایی مولفه های دانشگاه کارآفرین JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - صفریان ناوخی, معصومه AU - زاهد بابلان, عادل AU - معینی کیا, مهدی AU - رضایی شریف, علی AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. AD - عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 2 SP - 154 EP - 161 KW - دانشگاه کارآفرین KW - عوامل درونی – بیرونی- ملی و منطقه ای DO - 10.22118/edc.2019.90927 N2 - مأموریت دانشگاه­ها در بستر زمان، همگام با تحولات و دگرگونی های جهانی و در راستای هدف پاسخگویی به نیازهای اقتضایی جوامع، دچار تحول شده و به سوی مشارکت در پارادایم کارآفرینانه درحال حرکت است، الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبه کیفی صورت گرفته با روسای دانشگاه­ها و نخبگان دانشگاهی و روش نمونه‌گیری به دو صورت هدفمند و  گلوله‌ی برفی می‌باشد و در نهایت با مراجعه به خبرگان، 22 مصاحبه کیفی صورت گرفت و با استفاده از تکنیک گرندد تئوری به شناسایی مولفه های دانشگاه کارافرین در دانشگاه پیام نور پرداخته شد ضرورت هر یک از مولفه های مدل استخراج شده برای شناسایی مولفه های دانشگاه کارافرین بررسی گردیده، پژوهش با روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافته­ها بیانگر 2 کد اصلی استخراج و کدها در 9 محور گروه­بندی شده­اند. نتایج پژوهش نشان می­دهد که مقوله های شناسایی شده که بیشترین تاثیر را در ایجاد دانشگاه کارافرین دارد به ترتیب:عوامل درونی (کیفیت خدمات-منابع مالی-توانمند ی-ساختار سازمانی-فرهنگ سازمانی-سیاستهای آموزشی و پژوهشی- مدیریت و رهبری)  عوامل بیرونی(عوامل زمینه ای ملی و منطقه ای- عوامل بین المللی) می باشد.   واژگان کلیدی:  UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_90927.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_90927_031eac1cfb5a2063690b52884af3b875.pdf ER -