TY - JOUR ID - 90250 TI - بررسی مقایسه ای تأثیر روش نوین استفاده از رادیوگرافی دیجیتال و روش کانونشنال بر میزان بهبود کیفیت آموزش اصول تشخیصی رادیوگرافی فک و صورت در دانشکده ی دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - افتخار, بهروز AU - دباغی, آرش AU - محققی, سید آرمان AU - کمیلی ثانی, حسین AU - کاوسی, محمد امین AD - عضو هیأت علمی دانشکده ی دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران AD - عضو هیأت علمی دانشکده ی دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور ، اهواز، ایران AD - دستیار تخصصی دانشکده ی دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران. AD - عضو هیأت علمی دانشکده ی پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران. Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 4 IS - 3 SP - 17 EP - 24 KW - رادیوگرافی دیجیتال KW - سیستم آرشیو کردن و انتقال تصاویر (PACS) KW - نرم افزار کمک آموزشی DO - N2 - در این مطالعه به بررسی تأثیر دیجیتالی شدن بخش رادیولوژی فک و صورت، استفاده از سیستم آرشیو و انتقال تصاویر و نرم‌افزارهای آموزشی در ارتقای میزان بهبود کیفیت آموزش اصول تشخیصی پرداخته شده است. در این مطالعه مداخله-ای، جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی دانشجویان دندان‌پزشکی که واحد رادیولوژی 2 عملی را گذرنده‌اند و دستیاران رادیولوژی فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز می‌باشد (39N=). ابزار جمع‌آوری اطلاعات دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته می‌باشد که به بررسی مقایسه ای روش های معمولی و دیجیتال (همراه با سیستم آرشیو کردن و انتقال تصاویر) برای تهیة گرافی پرداخته شده است. همچنین نرم‌افزاری برای آموزش لندمارک‌های آناتومیک در کلیشه پانورامیک تهیه شد و تأثیر آن بر روی آموزش دانشجویان ارزیابی گردید. در آنالیز پرسشنامه‌های سیستم دیجیتال، در مواردی مانند کاهش تکرار، کیفیت تشخیصی، قدرت تغییر دانسیته و کنتراست، نسبت به سیستم کانونشنال با 05/0P < اختلاف معنا‌داری را نشان داد ولی در مواردی مانند زمان رسیدن گرافی دست بیمار و زمان نوشتن گزارش با 05/0