TY - JOUR ID - 90168 TI - ارزیابی کیفیت خدمات براساس مدل الگوی تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا EFQM در دانشکده ی پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - علی اصغر زاده, اکبر AU - میدانی, زهرا AU - گیلاسی, حمید رضا AU - ملکی, محمد رضا AU - نزادی نیاسر, مریم AD - عضو هیات علمی، فیزیک پزشکی و رادیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران. AD - عضو هیأت علمی، گروه مدیریت و فن آوری اطلاعات سلامت، دانشکده ی پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران. AD - دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران . AD - عضو هیأت علمی، گروه مدیریت، دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران AD - کارشناس فنآوری اطلاعات سلامت، دانشکده ی پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرا ن . Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 5 IS - 1 SP - 1 EP - 11 KW - کیفیت خدمات KW - ارزیابی KW - مدل الگوی تعالی EFQM KW - دانشکده پیراپزشکی KW - دانشگاه علوم پزشکی کاشان DO - N2 - هدف این مطالعه انجام خود ارزیابی کیفیت خدمات دانشکده، دریافت بازخورد دانشجویان و انجام اقدام اصلاحی در راستای الگوی تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (European foundation for Quality Management) EFQM بود. انجام خود ارزیابی در مدل تعالی EFQM براساس منطق رادار صورت گرفت؛ برای جاری سازی این منطق پژوهشی به شیوه ی توصیفی - مقطعی بر روی کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل کارشناسی (270 نفر) در دانشکده ی پیراپزشکی کاشان در نیمسال اول 91-92 انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای که برای سنجش عملکرد جاری دانشکده و انتظارات دانشجویان بر اساس مقیاس لیکرت از خوب تا ضعیف امتیازدهی شده بود صورت گرفت. برای توصیف متغیرهای کمی از شاخص های مرکزی و پراکندگی و توزیع فراوانی استفاده شد. بیشترین شکاف بین عملکرد جاری دانشکده و انتظارات دانشجویان در حوزه ی خدمات حمایتی و مشاوره ای دانشجویان، حوزه ی مدیریت و کیفیت خدمات آموزشی وجود دارد. استفاده از خود ارزیابی بر اساس الگوی EFQM می تواند به عنوان ابزار بهبود کیفیت در موسسات آموزش عالی به کار رود. با توجه به بیگانگی موسسات آموزش عالی با مدیریت کیفیت و ایجاد بستر مناسب توصیه می شود که اقدامات اصلاحی این موسسات بر روی فعالیت های زیر ساختی شامل سیاست ها و رویه ها، فرآیندها و روش های انجام خدمات و منابع و تجهیزات تمرکز یابند سپس به فرایندهای یاددهی – یادگیری تسری یابد. برای تداوم و تحقق بهبود کیفیت استقرار کمیته ای با این عنوان در دانشگاه های علوم پزشکی ضروری به نظر می رسد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_90168.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_90168_3dd411cbc5d7753b47f30daf07223acd.pdf ER -