TY - JOUR ID - 87239 TI - بررسی تاثیر جو مدرسه بر میزان خلاقیت دانش آموزان مدارس متوسطه شهر تهران JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - کاظمی, سعد الله AD - کارشناس ارشد علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - ویژه نامه 97 SP - 14 EP - 23 KW - جو مدرسه KW - خلاقیت KW - صمیمیت KW - عدم جوشش DO - N2 - این پژوهش با هدف تعیین تاثیر جو مدرسه بر میزان خلاقیت دانش آموزان مدارس متوسطه شهر تهران در سال 1396 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده­ها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 1000 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم مدارس منطقه 4 شهر تهران در ســال تحصیــلی 1396-1395 بود، که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای280 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه های استاندارد جو سازمانی هالپین و کرافت (1963) و پرسشنامه خلاقیت اونیل و عابدی (1996) انجام گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیه ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart PLS 2 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت یافته های پژوهش تاثیر جو مدرسه و ابعاد هشتگانه آن بر میزان خلاقیت دانش آموزان مدارس متوسطه شهر تهران مورد تأیید قرار داد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_87239.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_87239_3a6d6fa8fa950e61d859d97979eebcb1.pdf ER -